Jump to content

Orustsjua


mloisg

Recommended Posts

Gott Nytt År på er alla!

Tänker berätta lite om mitt bygge som påbörjades på Orust i november 2007.

Planen var (och är) en bil för mycket rimliga pengar men också se hur rolig en Volvo 745GLT kan bli i en annan kostym.

Hittade en besiktigad och körklar bil för 4500kr och efter att ha fått tillbaka skatten , sålt dubbdäck ,dragkrok,overdrivelåda mm. så hade den kostat 1500kr.

Efter mycket funderande och lite research bestämde jag mig för Mcsorley 442 ram eftersom vikten inte är högprioriterad.

Baxade därefter ner motorn som benämns B234F i den färdigsvetsade ramen tillsammans med en konventionell 5 växlad låda (M47) som köptes för 200kr inkl kardan.

Bakaxeln som satt i volvon var extremt rostig men får hänga med tillsvidare då den var fri från oljud, blir dock en diffaxel så småningom.

För att öka på vridstyvheten något har jag byggt kardantunneln högre men också bredare vilket är möjligt i en bredare ram.

Satsade också på riktigt tunga bromsar i form av Volvo 240 skivor och ok som är monterade på 140 spindlar som i sin tur hänger i 25x3 rör från Hydroscand.

Bakbromsarna är standard Volvo 740 med proportionalventil från Tilton.

Tanken är en hemsvetsad sak med catchtank i botten och hela tankarmaturen från Volvon dock nivågivare från Biltema.

Köpte också en Dax kaross av Tommy Borg som jag tänker bredda och förlänga en aning men är inte klar över profilen än.

Problemet är som vanligt motorhöjden med våtsumpen även om den är kraftigt modifierad.

Håller just nu på med störtbågar och bältesinfästningar och därefter torde det vara dags för SFRO1.

Detta är nog det roligaste bygget jag gjort trots avsaknad av stor budget, och det skulle varit oerhört mycket svårare utan detta eminenta forum och dess deltagare.

Lägger upp lite bilder när jag fattat hur man gör....

Hälsningar Christer

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, bifogar nån bild på vad jag håller på med och undrar samtidigt om någon har koll på Saab slavcylinder i M47 låda.

Tänker börja tillverka distansringar och eftersom bilen är 7 mil bort så hoppas jag på hjälp med dimensionerna.

Bilderna jag försökte bifoga tidigare var för stora därav problemen men tack för alla tips ni gav.

post-2357-1230984782_thumb.jpg

post-2357-1230984806_thumb.jpg

post-2357-1230984836_thumb.jpg

post-2357-1230984870_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Rikard!

Roligt att du gillar det men jag hade faktiskt ingen annan plåt .

Slipade dock bort grynen på ovan och undersidan för att underlätta svetsningen.

Hade tänkt göra detta på sidan också men tyckte det såg rått och locostaktigt ut så jag sparade grynen där.

Hittade fler bilder som man gärna får reflektera över.

God fortsättning

Christer

post-2357-1230990457_thumb.jpg

post-2357-1230990476_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kul med en sjua på Orust!

Jag är själv från Orust men har hamnat på avkrokar utanför Alingsås. Kommer säkert att bli en del åkande på Orust när bygget är klart då jag har mina föräldrar boendes en bit utanför Henån.

Undrar om det finns fler sjuor/byggen på Orust? Såg en Caterham till Salu på Klädesholmen för ett tag sedan.

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Hej på Er!

Nu lutar det åt SFRO1 inom en snar framtid,håller på med bältesinfästningar och batterifastsättning.

Pysslar också med detaljer som bromsrörsfästen där dessa övergår i slang.

Undrar om det är fler än jag som upplever att all småskit tar väldigt mycket tid.

Det är ensamt ute på ön så här års så ni som har vägarna förbi Orust är hjärtligt välkomna på fika och en pratstund.

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Igår blev ännu en sjua SFRO1 besiktigad-nämligen min!

Anmärkningar på stötdämparfästen fram som vrider på decimeterlångt rör, och (givetvis) kollapsbarheten på styrkolumnen.

Detta trots tre leder och deformationsdel från volvo 740 som jag tydligen måste ha två av.

Är faktiskt lite trött.

Glad Midsommar på Er!

Link to comment
Share on other sites

Visst, Uno är rädd om oss och bilhobbyn men fokuserade nog på helt andra grejor än jag hade tänkt mig.

Grattis själv till SFRO 1 och ett snyggt bygge!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag tagit lite bilder av vintermödor som kanske kan vara till hjälp för någon.

Är det någon som tror att bränslepumpskonsollen kommer att lossna? Lite overkill med 3 st. bult men så kan det gå när eufori och borrmaskin möts.

Förövrigt kan man se att huvudsponsorn skymtar med namnet här och där.

post-2357-1247223584_thumb.jpg

post-2357-1247223597_thumb.jpg

post-2357-1247223613_thumb.jpg

post-2357-1247223624_thumb.jpg

post-2357-1247223635_thumb.jpg

post-2357-1247223655_thumb.jpg

post-2357-1247223666_thumb.jpg

post-2357-1247223676_thumb.jpg

post-2357-1247223686_thumb.jpg

post-2357-1247223697_thumb.jpg

post-2357-1247223709_thumb.jpg

post-2357-1247223720_thumb.jpg

post-2357-1247223732_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Summit ? GAZ? Hmmm.

I alla en snyggt och trevligt bygge med lite intressanta lösningar, tex motorfästet. Smidigt att flytta ut det som du gjort.

Bultarna till bränslepumpen ser lite klena ut men bry dig inte om vad jag tycker,,,,,,,

Edit tillägg: Stiga, Euromaster OMP. Varför skall det vara så svårt att hitta.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jodu cealm, Du har hittat de flesta men inte huvudsponsorn men du har ju helgen på dig.

Skämt åsido, jag handlar en del där och allt är inte bra men Firman har förhoppningsvis hjälpt till att hålla priserna nere hos dom andra.

Motorfästet ser ut så för att man ska kunna montera dit balansaxlarna igen (om man nu mot förmodan skulle behöva dom).

Försöker hålla det hela "Plain and Simple".

Link to comment
Share on other sites

Vänster framdäck, ja jag har verkligen tittat på bilderna.

Luftfiltret tycker jag mig känna igen från Biltema. Det är väl rätt svar eller hur?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej !

Har varit väldigt dålig på att uppdatera det här men nu blir det gjort!

Snöade in på att tillverka alla plastdelar till karossen själv, och har nu blivit klar bortsett från några smådetaljer.

Planen var från början att använda en kaross från en Dax Rush men efter att jag breddat och förlängt mm insåg jag att detta skulle se för j-t ut efter en tid.

Har också sänkt frontprofilen 35mm vilket medfört flyttat kyl och omsvetsat insug med spridare och fuelrail på undersidan.

Knegar på och hoppas jag hinner klart till sommaren!

post-2357-0-58179300-1359915050_thumb.jpg

post-2357-0-12726100-1359915120_thumb.jpg

post-2357-0-86430100-1359915163_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Fälgarna som heter Work Equip är tillverkade i japan och håller en grymt hög kvalitet samt en väldigt låg vikt (relativt).

Det är en 3-delad split som håller måtten 9x17 fram och 10x17 bak.

OKA Racing i Skara var återförsäljare för dessa på 90-talet men priset var nog för högt för ett för oss tämligen okänt märke.

Brukar ligga några set på Ebay men det handlar oftast om fantasisummor.

Har provat så mycket olika hjul under byggtiden men känner att jag fastnat för dessa, vilka kanske är de mest "osmarta".

161.MOV

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr hittar jag ingen bild på insuget men däremot en film..(?)

Kan ordna bild om nån vecka om Du vill kolla mera ingående.

Ser att Du verkar vara från GBG, då kan jag bjuda på en titt och en kopp i Alvhem några mil norr om GBG.

184.MOV

Link to comment
Share on other sites

Tack Rickard!

Jag har följt din byggtråd med stort nöje då den är full med innovativa lösningar och befriad från kromade bromsbelägg o dyl.

Däckdimensionerna är 235/45/17 fram och 255/40/17 bak.

Är ingen fanatisk seven entusiast utan försöker blanda lite stilar.

I detta fallet med fälgar och däck, går design före funktion.

Vi är minst två som gillar cykelskärmar bak!

Hade förresten några oxxo hjul tidigare men dessa gick inte ihop med styrradien så de såldes.

post-2357-0-21601400-1359994131_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

...befriad från kromade bromsbelägg o dyl.

Jaha, så du tycker min bil är ful :prop:

Skämt åsido så lägger jag ingen vidare energi på finish under huven och andra dolda ställen. Tanken är att ett skal av finish ska rädda mig.

Det var ju skönt att du har 255:or bak, då har jag inte smalare bakdäck i alla fall ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har det skett små framsteg igen !

Har fått dit nya kaross sidor i plast och också börjat titta på belysningsdebaklet.

2st.runda 5", 4st.runda 4" och 2st rektangulära Dax rush strålkastare har blivit provade, men kör nog på Biltemas twinlyktor.

Har inte betraktningsvinklarna helt klart för mig men visst är det 45* utåt och 10* inåt?

Ser detta ut att kunna funka..?

post-2357-0-54324700-1361731397_thumb.jpg

post-2357-0-71113000-1361731435_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade mina lyktor som på din, tolkat reglerna att siktvinkeln ska vara 45 grader utåt och 10 grader inåt, och då räknar jag inåt = mitten på bilen, inte inåt mot trottoaren. Därför hamnade inte heller mina lyktor som Musse Piggs öron. Blir det fel?

Link to comment
Share on other sites

Är dom godkända? Jag var sugen på dem också men såg att de var till mc, och då är det väl olika E-märkningar. Hoppas att jag har fel för jag tycker de är grymma:)någon som kan reglerna?

Björn

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade mina lyktor som på din, tolkat reglerna att siktvinkeln ska vara 45 grader utåt och 10 grader inåt, och då räknar jag inåt = mitten på bilen, inte inåt mot trottoaren. Därför hamnade inte heller mina lyktor som Musse Piggs öron. Blir det fel?

Hej,

Vänster lampa synlig 45grader åt vänster och 10 grader åt höger.

Höger lampa synlig 45 grader åt höger och 10 grader åt vänster.

Hela den synliga delen av glaset räknas för att det ska vara rätt synbarhet,

och då ser framskärmar resp nosen ut att vara i vägen på den höjden som han satt dom på.

Höjj dom nu och sänk dom sen hypocrite.gif

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka för responsen och många värdefulla synpunkter!

Får bli två olika positioner där den ena är en decimeter högre och bara används någon gång per år.

Har ikväll grejjat med förvaringsutrymmena i aktern, och dessa består av två aluminiumluckor som vilar på ramar i rostfri u-profil.

Baljorna kommer att gjutas i glasfiber.

Denna något krångliga lösning beror till största delen på de 2 störtbågarna, men också en tanklös(!) tankarmaturplacering i mitten uppe på tanken.

Förhoppningen är dock att de ska vara helt fuktsäkra.

post-2357-0-09283100-1361916127_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Glömde förstås att nämna att den senare varianten av Biltemas twin lyktor har rätt märkning, och det ska då vara en H7 och en H4.

Tidigare varianten hade två H4 lampor och var inte godkänd för bil.

Link to comment
Share on other sites

Skall inte halvljuset vara asymmetriskt (heter det så?) dvs att ljuset sträcker sig längre längs höger sida?!

Trodde faktiskt att dessa inte var godkända för bil men gillar utseendet så hoppas dom är OK. Helljuset skall ha R och halv C och H för halogen, dvs HR + HC per sida eller om kombinerad hel/halv HCR.

Har dom dessutom parkeringsljus? Ser så ut, då skall ha den även ha märkning A.

Link to comment
Share on other sites

Störtbågarna är egentillverkade och blev konstigt nog identiska trots en antik rörkrökningsapparat.

Tycker själv att de skänker en annan karaktär än den klassiska piskställningen, men medför så mycket arbete med förvaringsutrymmena att det inte är troligt att jag gjort likadant igen.

Luckorna blir i mitt fall lite bökiga att hantera då diagonalsträvan är i vägen.

kanske ska sätta gångjärn på den :prop:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kollat märkningen på Biltemas dubbellyse 82-746.

Halvljus: HR 00 E9 12,5 1098

A 02 1274

Jute A006-A

Helljus: HC 00 E9 1012

Jute A005 H7

Detta är den märkning som finns i glasen och som jag fattat det hela är det HR,HC och A02 som är det primära.

Tacksam för andra tolkningar!

Link to comment
Share on other sites

Svar från en som inte kan men gärna vill veta mer.

Måste det inte vara E5?

Antar att det måste finna pil under A och att de skall åt var sitt håll på höger resp vänster lykta. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror dessa då skall vara godkända. Pil finns nog bara om det är godkänt på ena sidan. Ingen pil = "dubbelpil" är min tolkning. Har ingen pil på mina lyktor.

Sen är det vad som gäller ljusbild och som jag skrev tidigare "Skall inte halvljuset vara asymmetriskt (heter det så?) dvs att ljuset sträcker sig längre längs höger sida?!"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Är dålig på att uppdatera men bygget gick i stå efter jobbyte, diskbråck och dödsfall i familjen.

Har dock fått lite ny kraft och ska försöka få skrället besiktigat i sommar.

Det som dragit ut på tiden är att jag gjutit upp nya kaross delar som passar en 442:a.

Bilen kommer lackas silvergrå och här kommer mitt huvudbry : ska skärmarna vara i en avvikande färg (svart) eller som resten..?

Synpunkter välkomnas!

post-2357-0-28542800-1432671891_thumb.jpg

post-2357-0-97384800-1432671926_thumb.jpg

post-2357-0-19758000-1432671964_thumb.jpg

post-2357-0-95488600-1432671993_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...