Jump to content

Cbr 1000 Cc 1990 Som Motor?


robbanson

Recommended Posts

En 18 år gammal motor kan man ju anta börjar bli sliten. Sen är den ju inte nån raket direkt i jämförelse med modernare maskiner. Satsa på det nyaste du har råd med så är chansen större att du får många problemfria mil.

Många har ju byggt med R1or så till dom finns, för vettiga pengar, allt man behöver för att bilkonvertera motorn. Om du går din egen väg med ett annorlunda motorval av ekonomiska skäl så kan det sluta med att bli dyrare om du inte kan tillverka allt som behövs själv i form av skvalpplåt till oljesumpen, drivaxeladapter till kardan, kopplingsmodifieringar och vad man nu behöver göra.

I slutändan är motorinköpet en liten andel av totalkostnaden, men motorn utgör en stor del av upplevelsen så tänk dig för innan du väljer.

Link to comment
Share on other sites

Peter Lager hade ju en R1 maskin till salu. hör om den är såld. annonsen var här på forumet. han kan nog även bistå med teknisk hjälp då han byggt en 7:a med R1 motor.

Link to comment
Share on other sites

"... med missljud i nåt lager ... det är bara det som syns på bilden som ingår ..." idel dåliga tecken.

Innan den har nya lager, lokaliserat förgasare eller byggt insprutning, lyckats hitta nån som gör adapter till kardan osv så är den dyrare än en nyare spis.

Jag har positiva erfarenheter av R1an, då det är en sån jag använt, men de flesta moderna mcmotorer förekommer och jag tror alla funkar lika bra.

För att köra med R1 så behövs en skvalpplåt i oljetråget för att hålla oljan på plats när det svänger. Sen är det en god ide att ha starkare kopplingsfjäder och på R1an är det tallriksfjäder som sitter där och lyckligtvis så kan man helt enkelt stacka två original fjädrar på varandra. Funkar galant. Är det en förgasarmotor å behöver den bestyckas om med en sats munstycken. Minns inte vad det hela går på, men det landar på ca 1000:-.

Motorer hittar man för 8-12 tusen eller så beroende på ålder och skick. Ibland ser man betydligt billigare och ibland ser man dom som tror dom har en klump guld att sälja. Vad du än köper för motor så se till att få med precis allt som behövs för att kunna köra motorn. Lösa delar tenderar att kosta skjortan hos den lokala hojhandlaren. Startrelä till R1 ville Yamaha ha snudd på tusenlappen för om jag minns rätt. Åtminstonde upplevdes det så dyrt (inhandlades slutligen på en skrot för en rimligare slant). Så återigen: Se till att spisen är komplett!

Sen spelar det nog ingen roll om man vill åka R1, blade, gsx eller nån annan tusenkubikare. Stormotorerna från Hayabusa, ZZR1400 osv är betydligt dyrare, minst dubbla priset och kräver ofta dyrare anpassningar med torrsump och annat jox som drar iväg priset på en helt annan nivå.

Link to comment
Share on other sites

R1:an är egentligen - vad jag vet - den enda motorn som klarar sig bra med skvalpplåten samt lite mer olja än vanligt - övriga skall egentligen ha torrsumpsmörjning om man vill gasa hårt i svängarna också.

Link to comment
Share on other sites

God fortsättning!

Var hittar man skvalpplåt till R1:an? Det är långt borta innan jag behöver en, men det kommer att sitta en R1:a i min Lotus 23. Motorn finns redan, men resten är imaginärt...

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...