Jump to content

Vad Kostar Det Att Bygga Fristående Garage?


stigge

Recommended Posts

Är det någon som kan uppskatta (nånstans mellan tummen och stortån) kostnaden för att färdigställa ett fristående garage?

Jag gissar att det finns folk här som gett sig på ett sånt projekt.

Om det nu blir affär - vilket är tveksamt men jag vill i alla fall räkna på saken - överväger jag att smälla upp en byggnad på kanske 60-70 kvadratmeter med tilltagen takhöjd, slingor för golvvärme och bra isolering.

Antar att det bästa (i alla fall billigaste och smidigaste) alternativet är att köpa en prefabricerad historia och anlita någon kunnig för grundjobbet.

Men jag vet inte, har noll koll på byggnadstekniska bitar.

Vad kan det kosta att gjuta grunden?

Angående byggnaden får jag väl googla mig fram.

Kan 250 papp räcka totalt?

Goda råd mottages tacksamt, liksom varningens finger för fallgropar.

Nu är det som sagt tveksamt om det blir nåt.

Gissningsvis är det inte plättlätt att bli av med borätten, och sedan ska vi ju ha välsignelse från banken också.

Våra egna beräkningar som visar att vi får lägre totalkostnad biter knappast på dagens försiktiga banker.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med kostnaden, men....

Jag köpte hus med ett stort garage (med tanken att alla bilprojekts drömmar skulle uppfyllas).

Sedan dess har jag renoverat huset och inte fått många timmar i garaget! (köpte huset för 4 år sedan)

Håller just nu på att bygga badrum men har fått löfte om paus från huset när det är klart.

Så om ett par veckor blir det kvalitets tid i garaget!

Så tänk på att du ska ha tid att spendera i ditt fina garage :-)

Link to comment
Share on other sites

hmm håller med föregående talare... vi hustru och jag köpte oss ett till hus.. med garage 60m2... det var i somras.. sedan dess renoverar vi(dvs jag) hela huset.. runt 200 000 i små grejer..suck tanken var inflytt i september.. sedan december.. nu blir det någon gång i vår..tror jag. iofs var det ett gammalt hus -58 med hyfsad dålig standard .. men hur som det brukar oftast finnas att göra..

men man får glädja sig åt div små inköp till garaget... som man bara måste ha... i alla fall när frun undrar... köpte mig en beg proffs bandslip på jobbet för 1200kr idag budgivning :rolleyes: ... kan vara bra att ha.. kanske..

det med byggkostnad är alltid svårt att uppskatta ,träväggar, murade tegel .hur issolerade väggar tak... tja många frågor..

och vad plattan kostar beror ju på markens beskaffenhet.. berg -spränga... lera grus matjord..???

men visst kommer man långt med 250 k

Link to comment
Share on other sites

Hej Stigge,

om du kommer hem till dessa befriade områden av Konungariket under julen kan du komma hem till mej.

Jag byggde ut mitt dubbelgarage (Hertsön) med en verkstadsdel där taket till carporten kom att bli taket på verkstaden. Det som behövdes var att bygga tre väggar och riva den gamla väggen (tidigare yttervägg). Dyrast var nog betongen till golvet, tror att det var ca 2500 SEK. Det mesta av inredningen, arbetsbänkar,skåp,belysning,brandklassade dörrar mm köptes på Luleå kommuns återvinningsmarknad på Kronan. Elen drogs av grannen som är behörig. Fönstren är återvunna. Isolering, gipsskivor (dubbla), virke mm köptes på Byggmax. Det går att pruta mycket på byggmaterial om man är prismedveten.

Dimensionering,konstruktioner och annan info finns på nätet och praktiska bygghandböcker med ritningar och beskrivningar finns på biblioteket.

Vi valde samma isoleringstjocklek som huset i övrigt (20 cm) sedan tilläggsisolerade och tätade vi garagedörrarna. Som helhet är vi mycket nöjda,äntligen en verkstad för bilbygget!

Att bygga verkstaden var "lätt som en plätt" det klarar du. Om man klarar att bygga en hel bil är det en "baggis" att bygga en verkstad.

Ska försöka bifoga en intetsägande bild från Luciadagen där verkstaden skymtar till vänster. Sannolikt känner du till hur villorna på Hertsön ser ut och ser då att carporten numera är tak till verkstaden.

Antas från ett regnigt Luleå (kan det bero på the global heating,månntro?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det står ett par små stugor/förråd på tomten som i mina ögon bara är att bränna upp.

Men det kanske går att göra om något av husen till garage, åtminstone tillfälligt.

Well well. Det är som sagt en lång och krokig resa innan det eventuellt kan bli affär.

Och priset måste ner.

Och lån måste beviljas.

Och så vidare.

Jag intar en realistiskt pessimistisk hållning i frågan.

Har ju inte ens fast anställning, dock hyggligt hög årsinkomst de senaste åren.

På papperet skulle vi bo billigare.

Link to comment
Share on other sites

Om man kollar på http://www.bjorklidens.se/produkter.html så ser du vad grundpriset på en (i mina ögon) vettigt byggsats kan gå på. Till detta får man lägga på pris för grund, isolering och eldragning. En överslagsräkning för ett isolerat G70 förlängt 240 cm inkl eldragning landade på 150 kkr när jag räknade på det för ett år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Vårt putsade vinterisolerade dubbelgarage gick på ca 260' kr men då fick vi göra lite själva såsom el och invändig målning av golv och tak. Det är 8.4x7.2 utvändigt med 2 portar 2 dörrar och 2 fönster.

Plattan fick vi priser på ca 1100kr/m2.

Ska kanske tillägga att vi hade kontrakt på 200'kr nyckelfärdigt men byggfirman gick i konkurs mitt i bygget. Då hade vi betalt plattan och byggmaterialet, det vi själva fick bekosta var all plåt, putsen och elmateriel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

180' räknar jag med att mitt kommer hamna på för 140m2 isolerat garage. dock har jag halva stommen gratis och gör ALL jobb själv sånär som på att blanda betongen.

Allt beror ju på vad man ska ha för delar och om man köper allt nytt eller gammalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska lägga ned tanken om att bygga garage helt. När jag/vi letade hus var mekgarage först ett krav men efter att ha letat ett tag (och tittat på minst 30-40 hus) insåg jag att det är ganska ont om hus med bra mekgarage. Givetvis varierar det med var man letar hus och vilka krav man har på mekgarage men min känsla var att man fick betala lika mycket "extra" för ett kasst garage som det kostade att bygga ett vettigt. Då räknade jag med att få upp garaget för runt 100 kkr (2002).

Så ett tips är att leta hus med bra mekgarage ELLER med bra möjlighet att bygga ett bra garage. Om du har plats att bygga på och lyckas finansiera kan du ju få det som du vill ha det, och förbereda för framtida utveckling (lägga in mycket elrör för många eluttag, luftrör, platta som tål en lyft osv).

Nu blev det i alla fall så att vi köpte hus med dugligt mekgarage men det var mest tur...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Update:

efter att ha åkt runt och tittat på säkert 50 hus (gluttat utanför innan det varit visning), trampat runt på 20 visningar, bjudit på fem kåkar (som dragit iväg långt över vår budget) och nästan givit upp har vi nu både hittat, bjudit och vunnit budgivningen på ett hus som i det närmaste saknar garage...

garaget.jpg

Nåväl. Livet är en stor kompromiss och jag inser att det får bli minimal verksamhet på bilfronten.

När vi flyttat in och "känt in" stämningen hos grannarna över vintern kanske jag vågar lyfta frågan om tillbyggnad.

Inser också att jag måste avyttra något eller några fordon. Om det blir den gula eller det halvfärdiga projektet återstår att se.

Link to comment
Share on other sites

där ska väl inte vara några problem med grannarna. förläng ut mot gatan. alltid tråkigt om man måste sälja av något man en gång skaffat. men om du nu får mindre tid till att både meka och åka så behåll den som är körklar så kan du ut och njuta.

Link to comment
Share on other sites

Ser välskött ut så här på foto. Alltid skoj med nya projekt och man får säga grattis till "förlusten". Man vinner väl aldrig en budgivning med att ge mest pengar?? ;)

Själv lyckades jag hitta ett vanligt hus med 100m2 isolerat garage och börjar inse att det blir svårt att hitta liknande om man vill flytta. Har tittat på en del tomter för att bygga nytt hus + garage men det är inte lätt att hitta en tomt här ibland bebyggelse som man får bygga ett lagom garage utan att man lägger 5-6miljoner för tomten.

Än en gång grattis!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till husköpet! Har du kollat vad det står i byggplanen för området? Där brukar det står om hur stor yta som får bebyggas m.m. Det kan vara så att det är "prickmark" ett antal meter in från gatan, och då får man inte bygga nånting där.

Morty, lyckost :) Det är bedrövligt att se var som kallas garage i husannonserna. Skjul som man inte ens får in en normal familjebil i (om man inte kryper ut genom bagageluckan)....

Link to comment
Share on other sites

letade länge efter ett hus med garager, nja halv vettigt..

garaget är 7,5 m brett och 8m djupt med 2 portar..3 m takhöjd...

huset vi bor i..ligger bara några hundra meter från det "nya" 8 hus imellan fågelvägen..

vi var länge inne på att bygga nytt garage på den befintliga tomten....tanken var 8*14 m..ritade det och fick klartecken från kommunen..men ingen h***la snickare ville hjälpa mig.. ens för betalning, dom kom tittade och hörde knappt av sig mer..

min fru trötttnade och vi började budgivningen med 650K på "nya" huset..slutade 3 dagar senare med 835K.. sen har vi under mer än ett år stoppat in över 200K i smågrejer ..

men nu finns nytt kök, mååånga elutag larm och bredbandsutag,nya golv innertak väggar delvis nya fönster altan dörr handtag elutag brytare osv osv.... granitgolv med golvvärme... men

igår börjage jag spetta ut golv väggar vatten värme el och ventilation ur badrummet..

efter att idag burit ut några hundra kilo betong/kakel,en massa gips och plastmatta ..så har jag en hel hög gjutjärns rör att attackera i morgon..

visst vi kunde kanske hittat ett dyrare hus med mer gjort...men nu vet vi hur saker och ting är gjorde..

men hitta ett hus med större garage...inte här

vi har gjort allt själv.. bara en kompis som satt in el centralen..

frun säger ofta kan du inte bli klar snart...

fast det finns snart inga ytor som vi inte ändrat från grund iden flera gånger... vi vill bli nöjda.

men vi jobbar båda heltid har 2 stora hundar som tar mycket tid..ungefär som 2 barn..

sen när vi är trötta då händer inget..

men helt klart mycket lättare att renovera när man inte bor i huset... som när vi satte 65m2 pärlspont i taket kök /vardagsrum..så stod byggsågen brevid och man kunde skita i om det blev dammigt..

skulle jag bygga garage idag skulle jag köpa en byggsats..mycket smidigt.. en kompis köpte ett med 2 bilplatser inne och en carport vid sidan..

kommer inte ihåg priset..men han var glad att slippa åka och leta efter material eller fundera när vad hur.. bara sätta ihop.

lycka till

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte hus utan garage. Renoverade och byggde om huset lite plus byggde ett garage för sevenbygget.

Lärdom:

Ska hus och garage bli färdiga, bygg inte bil!

Ska bilbygget bli klart, bygg inte garage/hus!

Huset och garaget är nästan klart. Ska göra klart när bilen är klar.

Men, men, men. Tankarna börjar redan komma på nästa bilprojekt..... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...