Jump to content
Rikard Larsson

Köpa Polo Gti Med Ventilsallad? "högt Hc Fixat"

Recommended Posts

Jag har fått erbjudande om att köpa en Polo GTI från -97 med 11000 på mätaren billigt, runt 5000. "Enda" felet är avhoppad kamrem...

Om det inte är alltför totalrasat, kan man fixa toppen själv? Alltså fulrenovera genom att bara byta de krökta ventilerna, eller måste toppen in till en motorrenoverare?

Tydligen brukar kolvarna klara sig.

Edited by Rikard Larsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

du får ta en kik på ventilstyrningarna för de brukar spricka när ventilen böjs.och byter du dem så är det nästan 100% att sätena behöver fräsas

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK. Så tipset är att köpa, lyfta toppen och kolla läget?

Om ventilstyrningarna är spruckna eller för slitna, lämna in hela skiten till en motorrenoverare.

Om ventilstyrningarna är ok, byta de krokiga ventilerna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jäpp eller hitta en annan topp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är toppen av och min amatörgissning är att ena remhjulet har skurit/havererat och tagit remmen med sig. Vet ej om hjulen byttes när kamremmen byttes för 3000 mil sedan. Det snurrar alldeles för lätt och rasslar som dåliga kullager gör, dessutom har plasten spruckit. Hjulet närmst kameran och vattenpumpen känns bra.

DSC05100_1024.JPG

DSC05101_1024.JPG

Cylinderloppen och kolvarna ser fina ut, inga vändkanter.

DSC05095_1024.JPG

DSC05098_1024.JPG

Nummer ett ser bra ut.

DSC05102_1024.JPG

Ska undersöka ventilerna noggrannare när jag plockar ur dem.

Nummer två, alla omkommit.

DSC05103_1024.JPG

Nummer tre ser bra ut.

DSC05104_1024.JPG

Nummer fyra, två insugsventiler avlidna.

DSC05105_1024.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

man får sätta upp ventilerna i en ventilslip eller pelarborr för att se om de skevar.

senast denna vecka var jag hos kompisen som fått in en opel vectra topp som de sa 2 insug o 2 avgas var skeva. när alla tagits ur och fjäderspånning släppts så var alla insug skeva + de 2 avgas

med all säkerhet så har du styrningar som är kass.

köp inte ventilerna på Mekonomen fabrikat federal mogul. de går av. har sett flara nya som gått efter 10 min till 50 mil.

skrickor i skaften där de svetsar ihop överdel o underdel precis under knasterns spår. rena skiten o de betalar inte ett öre i ers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

det är väl ingen risk att returbilen har en sån topp? de brukar ta 700:- för en topp.

kolla annars vad delarna kostar och kan du inte ordna själv så kan jag kolla upp arbetskostnad för dig.

sedan när man byter kamrem ska man byta alla löphjul o spännrulle och vattenpump om den drivs av remmen. även om den känns bra så håller den inte ett kamremsbytesintervall utan går under tiden och då ska ändå allt bytas igen inkl.rem för den får inte återanvändas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för erbjudandet, inte alls omöjligt att jag nappar.

Har beställt vattenpump, kamrems-kit med båda rullarna, toppackningssats, ventiltätningar, grenrörspackning mm.

Ska plocka ut alla ventiler imorgon och sätta upp dem i svarv för att kolla hur många som behöver inhandlas. Ska även kolla spelet i styrningarna. Det är just styringarnas skick som avgör om jag ska lämna bort toppen.

Är det egentligen lönt att plana toppen när den inte har smällt toppackningen eller kokat? Man kan tycka att den bör vara rak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle nog ta ett skär på toppen. Det är lika bra när du ändå har "byxorna nere". Tråkigt om det börjar läcka direkt och börja riva igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

plana när du har den borta. titta efter sprickor i styrningarna med bra lampa och helst med nån förstoring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla ventilstyrningarna ok. Insug mellan 0.2 och 0.3 mm spel, avgas var ännu bättre (mätte inte avgas, men det kändes att det inte behövdes). Max spel 0.8 mm.

Ska lämna in toppen på planing senare idag. Får kosta på Polon de 725 kronorna extra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inga sprickor i styrningar? här kostar planing 200:-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Både styrningar och säte ser jättefina ut. Planingen kostade 500 plus moms och 100 för tvättning. MMR, mitt i Malmö...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passade på att fråga om tips angående inslipning av ventilerna med slippasta och indianpinne när jag hämtade toppen på MMR. Fick svaret att det inte var lönt! Hjälper i max 50 mil sa han. Tycker det låter konstigt. Eller är inslipning av ventiler en innarbetad skröna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

det funkar visst. inga problem. om det däremot är någon skada eller så så måste man fräsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om du inte vill ha blåsor i händerna så kan du trä på en slang på ventilskaftet och i andra änden sätta en bit gängstång och sätta den i en borrmaskin/chuck och sedan köra med lite lagom varv några sekunder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alla ventilstyrningarna ok. Insug mellan 0.2 och 0.3 mm spel, avgas var ännu bättre (mätte inte avgas, men det kändes att det inte behövdes). Max spel 0.8 mm.

Ska lämna in toppen på planing senare idag. Får kosta på Polon de 725 kronorna extra.

Är det inte lite mycket med 0.3 mm spel? (Max spel 0.8 mm??) Hur har du mätt?

Det blir ju en tunn oljefilm mellan ventilskaft och styrning som dämpar ett litet glapp, men flera tiondelar låter mycket.

Efter brotchning av nya styrningar i min Fiat-topp så var det "sugpassning" av ventilen.

Inslipning av ventiler är ett måste om man vill ha det tätt. Och det håller garanterat längre än 50 mil... Han kanske tänkte på gamla toppar där man ibland slipade en halv grads skillnad mellan säte och ventil för att ventilen skulle slå in sig i sätet till full tätning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har slipat in ventilerna i helgen och det kändes som det gjorde nytta, framför allt med avgasventilerna och sätena som gick från att ha lite "skrovlig" missfärgad yta till att få en fin jämn grå rand runt om.

EDIT: MMR där jag lämnade toppen verkar nästan uteslutande jobba med V8:or, kanske annorlunda där?

Ventilspelet mätte jag enligt Elsa (VAG:s verkstadsprogram)

post-714-1233562903_thumb.png

Edited by Rikard Larsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

som jag trodde. här mäter man en bit ut från styrning och har utväxling/hävarm och då blit mätresultatet större.

spelet i styrningen är ju förstås mkt mindre.

man får inte ha för litet då nyper de, speciellt avgasventilerna som blir varma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjohoo. Uppstart! Första försöket och den hoppade igång efter 6 månaders vila. Tändningen var tokigt ställd (inte alls) och tryckarna får den att låta som en diesel, men de tystnar nog.

Alla ventiler i och läcktestade (och godkända). I bakgrunden syns de krokiga ventilerna.

DSC05137_1280.JPG

DSC05140_1280.JPG

DSC05141_1280.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter bra att vw:n börjar bli klar så du kan börja bygga bil på "riktigt" igen..! ;)

/ Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bla bla bla, den har man inte hört av garagekompisarna innan ;)

Nu är Polon helt klar i alla fall, ska bara besiktigas. Och tryckarna är helt tysta efter lite körning, så det enda ticket man hör är spridarnas klickljud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Besiktigade Polon i fredags, det gick inte riktigt bra med avgasvärdena. Lambda var 1.00, CO och CO 2500 var båda 0.0 så de var ju perfekta. Men HC låg på 145 (får vara 100). Enligt vad jag läst är ofta tändningen boven i högt HC-värde. Jag har ställt tändningen "på känn", det går inte att göra med stroboskop. Jag skruvade på fördelaren tills tomgången var 950 rpm (varm motor). Den går jättebra och startar lätt, men jag misstänker ändå nått fuffens med tändningen. Stiften ser bra ut, men ska prova med nya. Vill helst slippa köpa nya tändkablar då de kostar 1342:- (!!!) på Mekonomen. Ska leta vakuumläckor också.

Kan det bero på rotor/fördelarlock? (är dålig på hur de ska se ut)

rotor.jpg

f-lock.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser inte helt friskt ut med alla beläggningar. Den är lätt o billig att byta, spring bort till biltema o köp nya.

Ofta på bilprovningen (iallfall här i mölndal) så står avgas mätningen på dygnet runt så runt stängnings dags kan du smita in o fråga om du får låna den snabbt innan din ombesiktning (eller efter stängnings dags) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofta genererar en dålig katalysator högt HC värde. Hoppas att det hjälper med tändningsdelar och en riktig inställning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kompis hade problem med något avgasvärde. Det löste han med att ha halva tanken bensin och hälften etanol. Vet dock inte vilket avgasvärde...

Share this post


Link to post
Share on other sites

HC är nästan alltid Katten när de andra värdena är bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi får se, ska byta tänddelarna, ställa tändningen hos VW och besiktiga igen.

Ska byta luftfilter också kom jag på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytte stift, rotor och fördelare nu på lunchen. Ingen direkt skillnad vad jag kunde märka konstigt nog. Hoppas att en tändinställning gör lite i alla fall. Ska lämna in den på VW imorgon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kör den bålvarm o kolla igen. katten behöver mkt värme om den börja bli dålig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Bålvarm" var ett bra uttryck :)

Varmkörde den ca 15 minuter på 90-väg innan besiktningen, vanligt tempo. Skulle kanske kört som en biltjuv istället...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjohoo, rotor, fördelarlock, stift och tändinställning hjälpte, HC nere på 35 :D

Och den var inte ens bålvarm vid mätningen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ställde för övrigt tändningen själv, något man inte ska kunna på de motorerna eftersom de inte har märken på svänghjulet. Gjorde egna märken på remskivan. Ett på TDC och ett 6 grader före, det som tändnignen ska stå på mellan 13 och 1500 rpm.

tdc.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

duktig pojk!!! gratullerar till gott utfört arbete!!! :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gick det att ändra på så nyyy bil??? brukar vara datastyrd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...