Jump to content

Nya Regler För Amatörbyggt Fordon På Remiss


Recommended Posts

Kan ju även tipsa om att vägverket läggs ner 31/3 2010, Även mitt kära banverk går i graven då. BUT, we will rise again! Den 1/4 2010 bildas det nya trafikverket (hur man nu kan sätta första april som datum för detta) Hoppas att de har fullt upp med detta i två år så jag hinner klart med projektet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det som står i Bilsport är ju skrivet av en hyfsat insatt person så det stämmer ganska bra ;-)

Senaste infon från Transportstyrelsen är att det kanske kan komma nya regler till årsskiften 2010/11. Kanske. Möjligen blir det en ny remissrunda innan dess också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jo det är sant men för min nästa bil som skall bli liten nätt och lätt med mittmotor av FIAT eller Swift typ så är effekt, 4-punkt eller etanol mm inte aktuellt. Det som jag vill "slippa" är en kat och nya reglerna har vad jag förstår ett kat-krav.

Link to comment
Share on other sites

OK

Allt är inte mörkt som natten då för oss som inte hann klart i år! Positiva besked! Vi håller tummarna för en till remissrunda och ett införande tidigast 2010/2011.

Ibland, men bara undantagsvis, är det positivt med de härliga Svenska myndighetskvarnarnas tröghet. :thumbsup:

Detta betyder ju att målsnöret kan flyttas fram ett snäpp, men till sommaren 2010 skall min vara klar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

therealpinto: Att katten var borta hade jag missat, men då så, där försvann mitt bråttom i 3,5 bygget...... Undrar om det var bra eller dåligt?

Det var bra, nu har jag slagläge, hoppas att kylan lägger sig över Arboga nu, gärna 6 månader framåt... ;)

Edited by Pågen
Link to comment
Share on other sites

Cealm: Claes i sjön har strumpor och vantar till ett lägre pris.

Ja Ja man måst ju då köpa batterier också. Men å andrasidan kan dom användas i ett kalt garage utan slad ansluting till bilen.

Strumpa: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136879175

Vante: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136879112

Hoppsan nu gick det för fort igen för detta inlägget hör ju inte hemma här, går det att flytta.kan man flytta det.

Edited by Polo
Link to comment
Share on other sites

Polo: Bra info om Clas O det var klart behändigare priser där.

Skall kolla på den kanske redan imorgon.

Nya reglertråden kan behöva lite värme den med.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hur är läget för amatörbyggt fordon nudå när det gäller kat.

Har regler spikats eller.

Just besiktigat ett ombyggt fordon igen då jag bytt motor och tänkte inte på det där med kat.

Bilen är en 72:a så det går dock bra.

Men nästa projekt blir ju "amatör" och vi tänkte kolla upp om något spikats.

H

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Jag har fått tag i hela remissen, satt i en pärm på jobbet(Motormännens Riksförbund) och jag tänkte faktiskt ringa till transportstyrelsen och se om denna var begraven eller vad som händer. Finns ju saker i den för oss och emot oss men det vore kul att se var den ligger eller om den har en deadline.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: --- Bara du inte väcker björnen som sover innan jag har gjort klart ...men dom kommer väl annonsera lite innan hoppas jag ---

Glöm annonsering. Lagar träder ofta i kraft hel respektive halvårsskifte. Det här är ingen lag utan "bara en TSFS". En Författningssamling så den kan träda ikraft i princip nästa månadsskifte utan förvarning. Personligen gillar jag VVFS och att vi är kvar där. Vad avser effekt / vikt brukar ofta det också lösa sig både med normala CEC som normala BEC. DEt verkar ju så på forumet för den ena CEC / BEC efter den andra får ju regplåtar. Det VVFS vi kör efter.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Cealm: "Personligen gillar jag VVFS..."

Jag med eftersom det är det jag har byggt efter :)

Vilket tillfälle styr, SFRO2 eller regbes? Båda anses väl vara transportstyrelsen längre och långa arm

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Regbes styr, men skulle man lyckas pricka så illa att nya regler träder i kraft mellan SFRO-slutbes och regbes lär man ha goda chanser att få en dispensansökan beviljad, om man inte väntat flera månader utan orsak.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...