Jump to content

Så Har Jag Då Tagit Steget.....


Recommended Posts

Drömmen om ett bilbygge har funnits i åratal. Det ultimata bygget för mig har alltid varit en replika av en Jaguar C-Type och jag har faktiskt samlat en hel del prylar till en sån. Häromåret satte jag mig dock ner och gjorde en budget över kostnaden för en bil på den nivå jag strävade efter. Den slutade på i runda slängar 500000kr under en tio-årsperiod.... Den budgeten funkar inte med familj och hela härligheten. Locosten har alltid funnits i bakhuvudet men jag har tidigare förknippat den med engelsmän som byggt den med hjälp av femtiotals Fordprylar, silvertejp och kubikmetrar av te. (Jag kallar det inte fördomar utan selektiv klarsyn...). Så kom då dagen för ett år sen när jag på Elmia fick se några Locostbyggen och det var då jag nåddes av insikten att det är en Locost det skall bli. Senaste året har gått åt till att fundera på receptet och nu har jag bestämt mig för hur den skall se ut. När mitt nya garage blir färdigt under våren börjar bygget men jag har så smått börjat att samla på mig bitar så länge. Jag bor ute i bushen så jag tänkte köpa på mig några kompletta bilar istället för att handla på skrotarna.

Vad har jag då tänkt mig?

Motor: Saabs 2-liters lättrycksturbo från 9000 94-95. (Var länge inne på BMW 318 men möjligheterna med en Trionic 5 lockar...).

Växellåda: Opel R28.

Bakaxel: BMW E30 med diffbroms.

Framvagn: Preliminärt BMW E30

Bromsar: BMW E30

Vad tror ni? Känns det som ett vettigt upplägg?

Var står jag i dag då? I morgon åker jag och tittar på en 9000 från -94.

Jens

Link to comment
Share on other sites

Väldigt vad det har blivit poppis med Saabmotorer i sjuor. Kul!

Och välkommen/lycka till/grattis/du kommer ha skitsjoj/osv ;)

Jag har följt din byggtråd med stort intresse och jag skulle nog vilja säga att det är den som fick mig att bestämma mig för Saab-motorn....

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med bygget och glöm inte bort att uppdatera för oss hur det fortlöper. kör i vind. och ett bra tips på att få inspiration är ju att åka och titta när Locostklubben har träffar med t.ex. konbanekörning.

Link to comment
Share on other sites

Det utvecklar sig lite grann då jag idag hittat en 9000 2.0T med lättrycksturbo från -96 som gått ca 20000mil och ägaren vill ha 4000 för den. Det bör nog gå att få ner den till 3000 tycker jag. Den är avställd men motorn påstås vara i bra skick med varken blå- eller vit rök eller kamkedjeskrammel. Vi tar en trailer och åker och kikar på den på lördag.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens!

Välkommen ner i Locost-träsket!

Jag noterade att du är från Kristinehamn, vilket gör ett besök hos Mekjuntan i Karlstad till en lämplig torsdagsutflykt.

Vi brukar normalt finnas på plats mellan 19 och morgonen därpå tordagar...

Slå mig en signal på 070-6499315 om du är sugen på att provsitta och titta på fler Locost-byggen. Min är tyvärr nerplockad för byte av bussningar i framvagn, så någon provtur kan jag inte erbjuda. Möjlighen har Hasse liv i sin!?!

Bilder från våra projekt finns på http://groups.msn.com/super7karlstad.

Lycka till med samlandet och planerandet!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Först och främst tack till Bengt för senast då jag var där och kikade på era bilar i torsdags. Det var mycket intressant att se dessa och gav mycket inspiration. Nu står det en 9000 -96 lätt-trycksturbo med laddluftkylare hemma på gården. Det var ingen blårök eller vit rök från kallstart. Kamkedjan var så tyst att den måste vara bytt nyligen. Enda smolket i bägaren var att generatorn skramlade men det får man ta i den prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

är du säker på generatorn?ett vanligt misstag man gör när det vanligtvis brukar vara v-pumpen,är det yttre lagret som gått så känner man glapp med handen och troligtvis läcker pumpen men om det är det inre som gått så känner man inget glapp och inget läckage .

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

är du säker på generatorn?ett vanligt misstag man gör när det vanligtvis brukar vara v-pumpen,är det yttre lagret som gått så känner man glapp med handen och troligtvis läcker pumpen men om det är det inre som gått så känner man inget glapp och inget läckage .

Jörgen

Oljudet var väldigt tydligt från baksidan av motorn så det var ingen tvekan.

Link to comment
Share on other sites

Trösta dig med att orginal-generatorn säker är för stor ändå! ;-)

Håll utkik efter en liten från t.ex. Daihatsu.

Kolla med Hasse i Mekjuntan (kumlan på forumet). Han köpte en ny pytteliten för en rimlig peng. Kommer inte ihåg var.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En liten uppdatering. Idag var jag och hämtade en bakvagn från en BMW E34 som jag fått gratis så nu pratar vi locost... Vi har ett par killar på jobbet som är superduktiga på att skruva och de har erbjudit sig att hjälpa mig med att anpassa en BMW getrag-låda från en 328 så att den passar på Saab-motorn.

Link to comment
Share on other sites

:icon_offtopic:

Jens, är det så att du har en Jaguar Mk VII?

Är själv Jaguarfrälst. Det står en X300 på gården, och jag har haft en Mk V.

Har du bilder på Mk VII:an?

Link to comment
Share on other sites

[

Jens, är det så att du har en Jaguar Mk VII?

Är själv Jaguarfrälst. Det står en X300 på gården, och jag har haft en Mk V.

Har du bilder på Mk VII:an?

Jodå, jag har en och en halv. Den fräschare kan du se på http://www.jag-lovers.org/saloons/jenst/ Den har tyvärr stått en del år nu pga kombinationen små barn, mycket jobb och gammalt hus men meningen är att den skall komma i drift igen framåt hösten när det nya garaget blir klart.

Jens

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lite uppdatering om hur det går. Jag har handlat vidare och köpt följande:

-En uppsättning aluminiumhjul från BMW E36.

-En 9000 Turbo -95. Turbon är kass men motorn är en lågmilare. Priset var 1000kr så en sån går man inte förbi. Dessutom är det en 2.3 lättrycksturbo på 170hk i den.

Det som saknas nu av de större komponenterna är spindlar fram och växellåda. Förhoppningsvis löser sig växellådan den här veckan då jag hittat en sunkig Omega från -88 i granngården. Om allt går som det är tänkt borde jag kunna smyga igång bygget så smått under hösten.

Link to comment
Share on other sites

Skall du använda 2.3 T:an istället för 2.0T som du köpte tidigare eller hur förhåller sig tankarna?

Vad jag "tror" så är det främst Omega B dvs 1994-1999 som passar på SAAB kortmotor utan modifieringar, kan ha fel och att även en -88:a passar..

Link to comment
Share on other sites

Om 20kW-regeln går igenom blir det 2.3, annars 2.0. Yttermåtten är desamma så det beslutet kan komma sent i bygget. När det gäller växellådan läste jag i en tråd att alla Omegalådor från ohc men ej diesel och cih passar. Den bil jag har på gång har en 2.0 ohc så den bör passa. Du gör mig lite osäker här...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Efter några år där annat haft företräde, typ livet i allmänhet, är jag i gång igen. Jag gick och köpte mej ett engelskt hjul i somras och har provat mej fram för att börja lära mej det. Första försöken att göra framskärmar gick inget vidare och har kasserats. I stället provade jag att göra en mindre bit för att komma rätt i metoden och nu gick det bättre. Nästa steg är att göra hela skärmen.

Så här ser formen ut:

post-2382-0-05043300-1451907402_thumb.jpg

Edited by JaguarMkVII
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...