Jump to content
Jonas H

Bygga 7:a Med Busa -08

Recommended Posts

Kompis skall bygga en 7:a med en Busa -08, han vill inte svetsa själv, blir nog mest väg, även lite bana o någon konkörning, skall ha torrsump, finns det :unsure: Vill ha 17" hjul. Han har kikat på Rush,MNR, Westfield o Caterham. Skall han hämta eller låta frakta hem grejerna? Vilken utväxling rekomenderas? Han vill även både kunna köra med o utan ruta ! tips o ideer mottages. :racesmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul motorval!

Jag har undersökt liknande frågor för ett tag sedan.

Caterham har inget färdigt kit som stödjer Hayabusa, men är man händig går det att lösa.

Westfield har sin Megabusa som stödjer Hayabusa.

MNR VortX Super stödjer Hayabusa.

Rush, vet jag inget om.

Torrsumpsystem finns:

www.novaracing.co.uk

www.sbdev.co.uk

Det drar iväg fort i pengar med torrsump....tank, kopplingar,slang, extern elpump för kylvatten mm....räkna med runt 20´000:- innan du är klar med den modifieringen.

Det finns system där vattenpumpen kan behållas men då blir det andra modifieringar istället.

Utväxlingar: beror på val av hjul också! Med Fords 7" eller 7,5" diff varierar MC valen mellan 3,14, 3,36, 3,38.

Värt att veta om motorn, skall du köra på orginal ECU/sprut så är det noga att nycklar, tändningslås kommer med då det inbyggda imobilizer systemet inte låter sig kopplas förbi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra info tack :notworthy:

Är det nån skillnad i storlek utvändigt på dom "äldre" motorerna mot 08:an

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla motorfästen verkar sitta lika. (ej helt 100% säker)

Det skiljer dock lite på andra saker,

t.ex uttagen för orginal oljekylare, AIS uttagen mm.

Trottelhusen skiljer också.

STOR skillnad i elsystem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompis fick hem kittet till sitt garage i Bålsta strax före jul, det blev Westfield, vi kan konstatera att det inte är precision ala Tyskland eller Japan :thumbsdown: Målsättningen skall vara bes o klart till sommaren. :racesmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Busan är klar för uppstart, skall tydligen provköras på Gälleråsen den 16 el 17 juni, väntar bla, på fälgar Toyo däcken är på G. Byggaren är kass på bilder, har tjatat på han.

Finns tydligen nått tippskydd inbyggt i ett relä som skall lösas, Då motorn lutar i hojjen men inte i bílen på samma sätt.

Edited by Jonas H

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sfro 2 klar, väntar på papper för bes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort GRATTIS till SFRO tvåan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
skall vara bes o klart till sommaren. :racesmile:

Den meteorologiska sommaren är def. här, i allra högsta grad... Var är bilderna - har inte du kamera? (om nu kompisen har samma dåliga disciplin som jag har - på den punkten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite sent, men...

Caterham har inget färdigt kit som stödjer Hayabusa...

nja... :)

http://super7cars.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest micke r1

suzukis effekt siffror stämmer rätt bra ! angiven effekt -09 197 hk

Bromsade min i eskilstuna efter lite modd på plats kom vi upp i 196,1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suzukis siffror brukar vara rätt eller i underkant.

Förr när de bromsade hojar så var sukin i underkant och honda hade glädjehästar.Det stod i MC tidningar.

Vad har du för Lambdavärde? under bromsningen alltså

Edited by Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ger den mest på 0,84?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest micke r1
Ger den mest på 0,84?

Har ingen anning ! kör med orginal ecu o de system trycket suzuki har angett i deras verkstads manual.

Har inte så mycket kunskap om dessa motorer,men på min trimmade R1 motor -98 med motec sprut som vi mappade

i bromsbänk så blev de inga stora effekt vinster med att leana ut den kontra köra den fett.

Men IOM man inte har inte har riktigt koll på detta planerar jag nån broms dag till i e-tuna kanske

med att labba med system trycket/flasha om ecu,n mindre bränsle mera tändning vem vet ?

/micke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant. Du får gärna skriva här eller till mig på meddelande om du vill.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...