Jump to content

Köpa Billyft! Vad Ska Man Tänka På?


stigge

Recommended Posts

Jag funderar på att investera i en lyft till garaget men jag grunnar på vilken typ som är bäst.

Alternativen (i rangordning efter mina behov och möjligheten till flexibelt garage):

Saxlyft. Lyfter bara en dryg meter men hur ofta är man längre stunder under bilen? Dessutom kan jag flytta den till min "sidoplats" utan större vedermödor.

Tvåpelare. Ganska lätt att flytta till annan position, krävs väl egentligen bara en extra uppsättning gängade hål i golvet. Nackdelen är att den mest är i vägen när den inte används. Omöjligt att öppna bildörrar fullt ut och så vidare.

Fyrpelare. Den står där den står men är inte lika trist som en tvåpelare i den meningen att pelarna inte hamnar precis där man jobbar.

Plus att den kräver en domkraft monterad mellan körbanorna.

Prismässigt skiljer det inte så mycket mellan budgetvarianterna - men då kan man undra om det är bra eller dålig skit man får.

Kanske är det bättre att köpa en begagnad kvalitetslyft?

Och tänker jag rätt eller finns andra för- och nackdelar än de jag nämnt?

Jag orkar då i vart fall inte krypa på golvet längre. Är för gammal fet och lat för det.

Link to comment
Share on other sites

Är för gammal fet och lat för det.

känner helt igen mig i dina resonemang...

jag skulle byggt ett nytt garage med en lyftplats 3,8 mhög.. nu blev det ett annat hus med färdigt garage... men ``bara´´ 3 m takhöjd..

takhöjden är ju oxå en faktor..

sen varför lyft rostlagning eller hjälp vid däck byte..

jag har funderat på sax..skall finnas som lyfter 1400mm och går att baxa bort.. men sedan skall jag bygga om/rostlaga en del bilar..tja då är ju 4 pelaren given..men då räcker inte takhöjden..om man nu inte använder en hjulförsedd montörspall finns ju både höga och låga. 2 pelare faller bort då mina bilar nästan alltid börjar som rostiga objekt och hellst skall stå på hjulen..

sedan e ju fördelen med en 4 pelare en extra förvaringsplats..

skulle vilja bygga till en lyft hall separerad från huvudgaraget med 3.8 m takhöjd där man antingen kan skita ner(rostlaga) eller förvara 2 bilar.. får se om jag kan få besked från markägaren..som äger marken vid sidan om garaget/vår tomtgräns..suck.!!

en ellefant grill kan ju vara ett alternativ i vissa fall, eller ett lyftbord om man bara bygger 7:or..

tja vet varken eller har vänt och vridit detta sedan jag (vi) köpte detta huset för ca 3-4 månader sedan änsålänge är det bara el jobb som blitt (nästan) färdigt och ny gips på väggarna så när jag säger billyft säger frun... ´´sen när vi flyttat in...då köper vi en..men max 25*´´ tja vi får se..men hon krukar hålla det hon säger.. jag har även lagt in om att köpa tig och svarv.. verkar inte vara några problem.. :D hon e en bra fru jag hitta på internett!!

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hello Bojs.

Jag köpte mej en beg 4-pelar lyft i våras , en 3,5 tons KONE med frihjulslyft.

En av mina bättre affären faktiskt , man får en massa kompisar som man inte viste att man hadde också.

Nu gör man lagar man bilen direkt , nästa roligt att skruva med vardagskärran.

ha det gött i höstmörkret. // Mats

Link to comment
Share on other sites

iofs har vi ju 2 och 4 pelar lyftar på jobbet, så bruksisen går ju lätt att laga där..meeen..är ju ganska så skönt att inte vara tvungen att bli färdig över natten eller helgen med objekten..

Link to comment
Share on other sites

jag för min del hade köpt en 2 pelarlyft. man ska nog titta på den totala höjden . en del kräver 3,8 i takhöjd. o det är orimligt. jag såg nya 2 pelar för 16000:- inkl. moms. begagnade finns för 6-15000:- men en del är från 1973 = 35 år !!!!

Link to comment
Share on other sites

Saxlyft har jag funderat på. Men jag tycker att dom tar upp så mycket plats under bilen. Kan bli svårt att komma åt allt. Sen brukar som vara ganska höga i sitt nedersta läge.

Tycker att det funkar bra med "garagedommisen" och har man sen två så går det ju hur snabbt som helst att lyfta en seven i och med att man slipper släpa runt den. Några ståtliga pallbockar måste man ju givetvis ha också.

KompressorAnders har byggt ett bord som han hissar upp bilen på. Bordet är försett med hjul så att det gåra att baxa omkring inne i garaget.

Funderar på nåt liknande. Fast jag vill ha ganska kraftiga hjul så att man skulle kunna rulla ut den på garageuppfarten när behov finns. Sen är det ju samma problem med åtkomligheten som med saxlyften.

Men en tvåpelarlyft är ju mumma om man har plats........

Link to comment
Share on other sites

När jag byggde min vw buggy hade jag en ``kärra´´ gjord av en Golf 1 bakaxel tog hela axeln och satte den främre tvärgående balken uppåt svetsa på ett par rhs profiler bakåt och 2 stödben .. blev som en stor 2 hjulig flak kärra..med ca 1 m höjd.. jag kärrade ut och in buggyn med handkraft tills den var färdig.. avlastning gick genom vajerblock i störtburen... allt går..

funderade om man köper en sax lyft... om man gör 4 styck STORA pallbockar hissar upp bilen ställer under pallbockarna i hörnen ner med lyften och dra ut....

Meeen det blir troligen en 4 pelar lyft med frihjuls lyft i.. och höjer taket lite över lyft platsen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...