Jump to content

Ladu7a E85


4fun

Recommended Posts

Då ska vi se...

En

post-606-1223825499_thumb.jpg

en

post-606-1223825523_thumb.jpg

och

post-606-1223825540_thumb.jpg

Efter snart 3 år på forumet är det dags att ta tag i svetsen.

Plan A:

- Sierra 2.0 EFI Pinto, Typ 9-låda, -87:a

- MegaSquirt

- E85

Förtsättning följer

Edited by 4fun
Link to comment
Share on other sites

Lycka till med svetsen. Du har bra grund att stå. Det syns på bilderna.

Örebro -- Arboga är inte långt (eller Arboga --- Örebro....)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Äntligen innomhus :racesmile:

Efter 2 månader av "bygga om ladan till en hyggligt brandsäker verkstad med garageport" är nu donatorn inkörd i värmen.

Nu börjar demontering och snart rambygge...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

The Flying Volvo en kompis till din Flying Pinto. Jag har en rätt stabil carport som tål att hänga upp en Volvo 740 i för urskrotning. Lätt och enkelt att komma åt samt bara att backa in biltrailen under, sänka ner och köra till skroten.

post-787-1228254128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu har jag varit och handlat stål till ramen på Örebro Handelsstål, mycket trevliga :)

36 m 25x25x2 mm 55:-/m

12 m 20x20x2 mm 46:-/m

(ex moms)

Jag måste också passa på och tacka Sevenup för ett mycket inspirerande garagebesök här om dagen (hoppas det gick bra att få tillbaka strömmen :unsure: ). Nu är det konstaterat, min ram måste breddas och förlängas i sittbrunnen jämfört med bokchassiet. Har inte hunnit kolla om det är samma mått i Chris Gibbs bok, kanske är bredare?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu har jag varit och handlat stål till ramen på Örebro Handelsstål, mycket trevliga :)

36 m 25x25x2 mm 55:-/m

12 m 20x20x2 mm 46:-/m

(ex moms)

Jag måste också passa på och tacka Sevenup för ett mycket inspirerande garagebesök här om dagen (hoppas det gick bra att få tillbaka strömmen :unsure: ). Nu är det konstaterat, min ram måste breddas och förlängas i sittbrunnen jämfört med bokchassiet. Har inte hunnit kolla om det är samma mått i Chris Gibbs bok, kanske är bredare?

Roligt det är fler som tycker det är trångt i sittbrunnen... :thumbsdown:

Jag kom igång i söndags med mitt bygge...och det liknar inget annat...får väll sätta in lite bilder till helgen...det lär nog bli många komentarer.. :angry:

Link to comment
Share on other sites

det lär nog bli många komentarer.. :angry:
Om kommentarer är oönskade... sätt inte in bilder... fast vem vet, det kanske kommer fram något som är till glädje för dig.. Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ägnade en timma åt framdelen av ramen idag. En faslig massa vinkelkapningar...

Igår ägnade jag en och en halv timma åt... samma sak :banghead: . Fast den blev 3 cm för låg.

Övning ger färdighet ;)

Kan tipsa alla som bygger efter Chrid Gibbs ritningar att FF2 och FF3 ska vara 359,5 mm innan man börjar kapa vinklar (som det också står vid sidan om ritningarna om man läser ordentligt :stupid: ), inte 320 som det ser ut på ritningen (det är efter att pinnen är kapad, vikt och klar).

Link to comment
Share on other sites

å ett par pinnar till...

post-606-1234206584_thumb.jpg

jag spegelvänder kardantunnel (och "styrställning" när jag väl kommer dit), eftersom ritningarna är gjorda för högerstyrd bil, och det kör ju inte vi med vettja. Hittade en tråd om det på haynes forum.

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på att kardanen inte sitter i centrum på bakaxeln! Att kardantunneln sitter asymetriskt kan bero på det? Det resulterar i mer plats på förarsidan vilket är helt ok. ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

Efter rykten om att min byggtråd skulle ha dött fick jag lite extra boost att bygga på lite. Jag åker hoj på sommarhalvåret så bilbyggande är mest en vintersyssla. Skulle oxå vilja tillägga att jag har en sambo, två tonåringar, två småbarn, en hund, ett hus och en firma att lägga min tid på, så visst, lite tid har jag väl över till att bygga :) (precis som om alla andra här på forumet är arbetslösa singlar då eller?)

Jag bygger mer för pysslandet och erfarenheten än att bli klar. Det sagt så blev jag jättesugen på att komma ut i garaget och tänkte köpa lite 3 mm plåt och lite rör som saknas just nu. Lika bra och ringa och kolla så dom har öppet (mellandagar och allt). Nejhej, jasså? Örebro Handelsstål har lagt ner i Örebro? Jaha... Stålshoppen då? Ring, ring... stängt för inventering t.o.m 11 januari. :banghead:

Jag ger upp (åtminstånde för idag), tar en öl istället och gnäller lite på forumet. Skål på er :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Kul med ett Haynes bygge

Kom ihåg att ladda ner alla uppdateringar till boken där har de all fel upptagna, sen finns det allt för att göra den vänsterstyrd, användning av orginallängd på drivaxlar o s v. Hans är ju +2 tum om jag inte minns fel så den är ju lite större än boken. Ah allt finns ju på Haynes Roadster forumet som du verkar ha hittat till. Glöm inte att kolla där innan bara det gjorde jag både en och två gånger :banghead:

Lycka till, blir kul att följa.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Var beredd att åka till Norrköping i morse, men hittade en Tibnor-åf i Karlskoga istället. Men dom svarade naturligtvis inte i telefon. Provade att kontakta Örebro Svets & Hydraulik AB, man ju alltid fråga, och det visar sig att dom säljer, men inga tunna grejjer, 3 mm plåt skulle dock gå att fixa till kanonpris :) dom skulle bara skotta fram det först så jag är välkommen på måndag...

Kom på att man kanske inte måste göra precis allt i angiven ordning (jag är väldigt försiktig och ordningssam annars, ehh oftast iallafall), och rör till kardantunneln hade jag ju hemma, :notworthy: ut och grejja.

Martin: Bista Mekan? Ska kollas.

vedde: Jo jag har kikat igenom det. Var det något speciellt som "fångade din uppmärksamhet" i efterhand så att säga?

Så här det ramen ut nu iallafall:

post-606-126218236318_thumb.jpg

Edited by 4fun
Link to comment
Share on other sites

Hej

Nej det var mest att du fick göra om fronten p g a fel mått som jag vill varna om att det finns fel i boken, och att han har kortat sina drivaxlar vilket jag fick befara i efterhand.

Vill ju inte att andra skall gå i redan kända fällor.

Ser fint ut!

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har du lust att ta några bilder "från alla håll" på ditt diffklumpfäste och lägga in i tråden?

Själv håller jag på och krånglar ner en diffklump från "trailer-queen-Sierran".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

cealm: jag bygger efter Chris Gibbs bok och har jag inte missförstått dina trådar så har du den? Där har du både ritning och mått :prop:

Vill du ändå/fortfarande ha bilder? Och... har du fått loss klumpen än eller :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en väl numera en sorts dubbelhybrid eller om det är trippelhybrid med Gibbs fram och Rorty bak och cealm-Rorty som ytterligare extra bilbakdel. Boggiaxel nummer två´s bakdel är inte riktigt en exakt kopia av boggiaxel ett bakdelen men de är rejält släkt med varandra.

Jo jag är intresserad av bilder på diffklumpfästet. Alla bilder där man ser hur "det sitter fast" gör det lättare att bygga även om en ritning säger allt med mått och så. Mer info gör att det ät lättare att slippa göra misstag.

Klumpen är kvar än, väntar lite på besked i Boggi-tråden om det bara är att lossa de fyra navbultarna och sedan dra drivaxeln utåt. Fast egentligen vet jag nog det redan för jag har läst på de sidor jag fick som handlar om "hur du tar bort bakre drivningen på en Sierra" eller den engelska titeln Sierra Stripdown. egentligen väntar jag bara på dagsljus.

Klumpen sitter bara med den övre genomgående bulten, bilder finns i boggi-tråden, Den bulten går att snurra men vinkeln gör att jag inte orkar slå på den med något vettigt medryckande övervåld utan det blir bara vanligt medelvåld och det räcker inte. Biltemas små blåa vinkelslipar kommer åt. Drivaxlarna bort och sedan fär jag försöka ordna något som klumpen kan falla på en kartong eller ett par som stötdämpare. Måste också hitta ett bra sätt att vinkelslipa så jag inte får klumpen på mig och jag blir stötdämparen. Jag kan också ta de långa pallgafflarna till hjullastaren som jag kan sticka in under som klumpfångare.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte det att jag är snål på kameran men det är liksom inte mer än det som syns på bilden ovan; två plattjärn med hål i. Sen gör man två vinklar som skruvas i plattjärnen och diffen. Vinklarna har du redan :)

ligger mitt i "bakre" sittbrunnen i ditt inlägg #13

Så dit med två fyrkantsjärn och två plattisar och vips: :racesmile:

Sidan 84 i boken har bra bilder.

Edited by 4fun
Link to comment
Share on other sites

4fun: Då lurade jag mig själv av fotot på din ram. Trodde plattjärnen var just de vinklade diffästena fast man såg bara baksidan av dem. Då tänkte att ett kort från ramen baksida och lite runt om skulle bli bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Trial and error :banghead: :unsure: :angry: :516: :thumbsup:

Jag använde en rörbok från biltema (en sån där som dom säger att man inte kan böja rör med), 10 pump var 25:e mm tills kröken blev 90 grader (typ, det går ju att justera lite efteråt också :icon_oops: )

När jag var klar med första kröken så såg jag hur många 25mm:are (markeringarna) jag använde och då gick det ju att mäta in andra kröken. Kändes faktiskt lite magiskt när det passade på bredden i slutända.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Herre gud vad många skarvar det är att svetsa. Kul i och för sig men varje gång man tittar åt sidan så ser man en osvetsad :)

Är det någon som har räknat svetsarna? (och varför skulle någon ha gjort det, pucko)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Att tillverka dämpar- och bärarmsfästen är inte den roligaste delen av bygget, eller vad säger ni?

Med facit i hand kanske man skulle ha beställt dom. Ja, ja, nu är dom klara iallafall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu sitter bärarmsfästena där dom ska :)

Började grejja med bältesfästena och då börjar man ju fundera... krav på mutter och bult för bältena, finns det? Hittar inget i SFRO:s röda förutom att man inte ska använda gamla skruvar (generellt). Och inte hittade jag nåt här på forumet heller (!?) det har aldrig hänt förut.

Link to comment
Share on other sites

Bra att du tar upp detta för det intresserar även mig som inte har gjort bältesfästen än.

I skriften står att läsa på sid 140:

"Fästpunkterna skolen hwara afsedda för standardiserad bältesbult (7/16) 20 UNF 2B. Fästpunkterna skall klara en dragande kraft på cirka 13 500 N (Cirka 1350 kg)."

Det här kanske löser sig när man köper bältena (Enligt skriften får man inte heller använda begagnade bälten.),förmodligen ingår skruv.

Link to comment
Share on other sites

Just, tack för uppslaget (inser att jag inte lusläst :icon_oops: ).

Hittade det här inlägget också: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7620&view=findpost&p=75741

Enligt boken (Gibbs) så ska man svetsa fast mutter i fästena, men man kanske ska nöja sig med hål i fästena och försöka pilla dit mutter när det är dags att sätta dit bältet (om man nu får med mutter till bulten som man förhoppningsvis får med när man köper bältet)?

Fan vad krångligt det kan bli med små saker ibland... hur har ni andra som kommit längre gjort?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...