Jump to content

Grovfilter Bränsle


Recommended Posts

Skulle provköra lite häromdagen och kom 30 meter innan bränslepumpen lade av. Särade den och hittade någon skit som satt sig på tvären. Kom på att ett grovfilter innan pumpen hade varit bra... Originalbilar har ju ofta en sugsil i tanken, men jag har bara en slanganslutning i botten. Kan jag använda ett litet förgasarfilter att suga genom eller man kan kanske bara byta plats på pumpen och filtret så man suger genom det riktiga bränslefiltret?

Eller någon annan lösning? Kanske det finns någon bränslesil från båtvärlden att sätta på slangen?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma bekymmer som du Rikard, med skit i soppan som gjorde att pumpen stannade. Två pumpar pajade faktiskt av att medbringaren (plast) gick av när skräp fastnade i impellern.

Jag satte ett billigt genomskinligt plastfilter (mekonomen) mellan tanken och pumpen. Trodde väl inte riktigt att det skulle flöda tillräckligt men det har faktiskt funkat. Och det har samlats mycket skräp i filtret.

Nu när du ändå har detta bekymmer så kan det kanske vara läge att modifiera med en förpump och catchtank före huvudpumpen. Då sätter du filtret före pumpen till catchtanken.

Link to comment
Share on other sites

ursäkta. det heter FRAM 4173 fabrikat och artikelnummer

Jag lyckas inte hitta 4173 hos FRAM. Deras sökmotor är rätt korkad och hittar inga filter om man inte har hela beteckningen exakt rätt. Heter ditt filter något mer än 4173? Finns det t.ex någon bokstav framför och eller efter 4173?

jag har sökt på DENNA sidan.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckas inte hitta 4173 hos FRAM. Deras sökmotor är rätt korkad och hittar inga filter om man inte har hela beteckningen exakt rätt. Heter ditt filter något mer än 4173? Finns det t.ex någon bokstav framför och eller efter 4173?

jag har sökt på DENNA sidan.

/Peter

nej det heter så. 8m ansl. dimvitt och ingen pappfilter i utan inbyggd plastsil.

Link to comment
Share on other sites

Japp. Min tank ser ut såhär: http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=61186

Alltså bara en slanganslutning i botten.

Jag suger ca 50mm upp i den inbyggda catchtanken för att minimiera risken för att få in skit i pumpen. Kanske man skulle sätta ett filter ändå. Jag 13mm innerdiameter på slangen till pumpen så det får plats stora kameler...

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 months later...

Lyfter denna lite. PGA ett j....la strul åker ju alla mina catch tankar, matar pumpar,lågtrycks pumpar ut alla andra fina grejor ur just nu och det blir plats för enbart en enkel högtrycks pump. Och då jag inte har något filter alls i tanken utan hade ett lågflödes typ förgasar filter till matar pumpen behöver jag nu ett bra för-filter mellan tank till SUG sidan av högtrycks pumpen.

Det jag är ute efter är typ "te Sils" filter ej papp typen med så lite mot tryck det går som fångar elefanter och större kameler och min lilla grej är att jag vill bygga för framtiden så den bör kunna flöda en del då det kan bli 1.6 Bar + E85 vad det lider.

Bilen måste skruvas ihop Lördag av naturliga kinnekulle skäl så mekonomen får besök fredag ,vad skall jag köpa ? har scannat google ett tag men hittar inget bra som inte är eloxerat kostar 2000:- och har 2 veckors leverans tid

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Har du nära till Biltema så köp ett 52-300 för 27 kronor. Hyfsat grova anslutningar, jag har ett sådant med 10 mm slang på "in" och 8 mm på "ut" (har 10 mm ut från tanken och 8 mm in i pumpen). DomiSeven har ett på bild: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7292&view=findpost&p=77094

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skulle vara bra med ett filter mellan tank och pump, problemet är väl det att Fordpumpen som jag har till Sierran har 15mm in och 6 mm ut. Finns det grovfilter med så stora anslutningar utan att filtret är av lastbilsdimension?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju paralellkoppla två filter oxo. Finns säkert lämpliga förgreningar på t.ex Hydroscan eller liknande. Jag hade själv problem med att ett litet filter bromsade flödet för mycket.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Ett bra sätt att minimera risken att få smuts i pumpen/filtret är att aldrig suga från botten på tanken.

Skvalp kommer man aldrig ifrån och när man kör så är allt i en salig blandning. så jag tror inte mycket på att det skulle räcka. då får man suga högt upp i halva tanken med dess alla nackdelar.

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog mycket på tankens uppbyggnad och vilken typ av smuts. En sak är i alla fall säker. Suger man i botten håller man tanken ren på allt som är mindre än hålet till pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...