Jump to content

Sevenbygge Med Swiftmotor


r Anders

Recommended Posts

Var ut och mätte igen och insåg att trattarna hamnar utanför bilen.

Knackade in nya värdena på...

Calculate the Overall Intake Runner Length in Centimetres (Metric).

Advertised Cam Duration : 210 Degrees

Number of Induction Waves : 4 Degrees

Desired Optimum RPM : 8500 RPM

Diameter of Intake Runners (cm) : 3,43 Diameter

Svaret blev 24,5 långt insug som kanske får plats innanför huven.

Link to comment
Share on other sites

Idag testade jag att göra insugningstrattar enligt locost konceptet.

Hittade lämpliga aluminiumrör från do88 samt 2 svarvade konor på en gängstång.

Sen var det bara att olja in konan som ska in i röret, spänna fast ena muttern i skruvstycket, på med röret mot den platta sidan, in med konan, fram med en stadig skiffnyckel, dra mjukt & försiktigt.

Aluröret var mjukt så det blev inga sprickor.

Sista bearbetningen gjorde jag med en nylonhammare mot en lagom grovt ämnesrör.

Inser att röret inte är koniskt, men utan att göra några större analyser med vindtunnel m.m. så ska väll lite luft halka in på nått sätt. :hypocrite:

post-1399-0-06982100-1330452928_thumb.jpg

post-1399-0-23833600-1330452968_thumb.jpg

post-1399-0-66559600-1330452978_thumb.jpg

post-1399-0-28950300-1330452988_thumb.jpg

post-1399-0-17843300-1330452998_thumb.jpg

post-1399-0-76716800-1330453008_thumb.jpg

post-1399-0-10139600-1330453021_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag testade jag att göra insugningstrattar enligt locost konceptet.

Hittade lämpliga aluminiumrör från do88 samt 2 svarvade konor på en gängstång.

Sen var det bara att olja in konan som ska in i röret, spänna fast ena muttern i skruvstycket, på med röret mot den platta sidan, in med konan, fram med en stadig skiffnyckel, dra mjukt & försiktigt.

Aluröret var mjukt så det blev inga sprickor.

Sista bearbetningen gjorde jag med en nylonhammare mot en lagom grovt ämnesrör.

Inser att röret inte är koniskt, men utan att göra några större analyser med vindtunnel m.m. så ska väll lite luft halka in på nått sätt. :hypocrite:

Smart och enkel metod att göra egna trattar på. Hur funkar det i andra material som Rostfritt,

eller Mässning ?? Eller Guld ?? :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Guld är nog för mjukt. Du får troligen skrynkling i rördelen och det kommer bli mycket "varg". Så får man ta en bit nytt guldrör och hålla på sådär tills skrotlådan är full.......Eller 6-meterspipan är slut.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det blir bra men som du sagt inte koniskt och inte optimalt. På Ebay brukar finnas trattar.

Air horn. Trumpets, velocity stack,

Jenvey säljer fina också

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Smart och enkel metod att göra egna trattar på. Hur funkar det i andra material som Rostfritt,

eller Mässning ?? Eller Guld ?? :racesmile:

Funkar i sånt material också, enda problemet är att längsgående svetsen brukar spricka, men slipar man den blank i änden går det ganska bra faktiskt. Gjorde mycket trattar i avgasrörsmaterial i ungdomsåren till diverse, både förgasartrattar och när man byter dim i avgassystem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I höstas hade jag hela vintern på mej att fixa motorn inför sommaren, men den ligger fortfarande i delar :blink:

Men nu börjar jag få hem alla delar för att starta bygget.

Har tagit bort de extra spjällen & pluggat hålen i trottelboddyn, samt schimsat isär trottelhusen så de matchar portarna i toppen. Ska svetsa ett insug senare då motorn sitter i bilen.

Ett nytt sett med ARP-bultar till toppen samt en mindre remskiva ligger och väntar.

Idag fick jag hem toppen från portning & inslipning av ventiler. Toppen, packningar & flänsar är nu matchade för ett fint flöde.

Nu är allt tvättat och ligger färdigt för montering :)

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

Idag var det en bra dag i garaget.

Monterade vev, kolvar & stakar. Sen åkte den bakre gaveln på plats och därefter svänghjul, lamell & tryckplatta. Oljepump, vattenpump, oljepickuppen & oljetråget kom på plats. Passade på att bättringsmåla blocket också.

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Var kylaren intressant? Jag fick köpa R1 Mickes kylare så jag har den som jag hade till bilmotorn över.

Om du inte har brått kan vi ta det den 22/4 hos PeÅ om du kommer med då, annars skickar jag den med Peter.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej AndersVar kylaren intressant? Jag fick köpa R1 Mickes kylare så jag har den som jag hade till bilmotorn över. Om du inte har brått kan vi ta det den 22/4 hos PeÅ om du kommer med då, annars skickar jag den med Peter./Fredrik

Hej Fredrik,

Ja din kylare är klart intressant. Den jag har nu är inte 100% tät utan den fuktar igenom lite. Ska försöka komma över till PeÅ dem 22/4. Vad ska du ha för kylaren?

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag lagt i motorn, det gick förvånansvärt smidigt så man har väll fått lite rutin på det.

Nu är inte motorn så stor så det funka bra med 2 aluminiumstegar samt block & talja.

Samtidigt monterade jag slavcylindern till kopplingen, startmotorn & generatorn.

Nu är det dags att montera ihop toppen.

post-1399-0-27985200-1333975475_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Monterade toppen och kamremmen på motorn idag. Därefter satte jag dit spridare och fuel rail för att konstatera att den ordinarie tryckregulatorn är i vägen för min throttle body.

Det blir till att ta bort tryckregulatorn, svetsa igen hålet och montera en slangkoppling som inte är ivägen.

Ska även leta efter en lös tryckregulator istället.

Link to comment
Share on other sites

Monterade toppen och kamremmen på motorn idag. Därefter satte jag dit spridare och fuel rail för att konstatera att den ordinarie tryckregulatorn är i vägen för min throttle body.

Det blir till att ta bort tryckregulatorn, svetsa igen hålet och montera en slangkoppling som inte är ivägen.

Ska även leta efter en lös tryckregulator istället.

Jag blev väldigt nöjd med min Boschregulator, plockad från en Alfa 75 V6.

Bosch är ju alltid Bosch. Eftermarknadsregulatorerna verkar vara av varierande kvalitet.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Bosch är Bosch. visserligen kör jag med eftermarknads men ser inga fördelar med det. Skulle man behöva byta för att den går sönder så stämmer Boschs så bra att det bara är att koppla in den.

Link to comment
Share on other sites

Det finns olika. med slanganslutning, med gänga,med o-ringstätning. och för olika tryck.

Men jag tror sierran har för slang och 3 bar.

Här är nån SAAB

http://www.saabperformanceparts.com/item149.htm

Opel http://www.ebay.co.uk/itm/FUEL-PRESSURE-REGULATOR-Bosch-0-280-160-239-/360319477931?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53e4b6e8ab

Link to comment
Share on other sites

En till som tycker det ser bra ut i maskinrummet.En fråga: Din rattstång = delar från Volvo 240 eller Rover eller något helt annat?

Rattstången är från en Scorpio med tilt och justering i längsled. De 2 axlarna i motorrummet samt diverse leder kommer från Rally Deign som är till Sierra.

Link to comment
Share on other sites

Hej!Har du gjort grenrörets platta själv eller var kan man hitta en sådan?Erik

Grabben ritade upp den i CAD. Sen fick jag den utskuren på en firma.

Om du vill ha CAD-filen kan jag (om jag hittar den) skicka den till dej.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Kylaren sitter riktigt bra, men har inte tagit nån bild än. Nu börjar jag bli riktigt stressad, vill ju ut och köra igen.

Håller på att bygga insug mellan topp & trottelboddy, som ska iväg på svetsning. Har även gjort en plåt som ska hålla luftfiltret på plats. Har också fixat ett fäste till min nya bränsletrycksregulator.

Sen är en cahtchtank till vevhusventilationen kostruerad. Har även bytt gasvajer till en med plasthylsa mellan vajer & hölje så jag ska få bort den tröga gasen.

Ska ta med kameran ut i garaget nån dag. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Bygget rullar vidare. Har de senaste dagarna snickrat på en chatchtank till vevhusventilationen. Den består av en plastflaska (Biltema) till bromsluftning som jag hittade i garaget. Ett filter, lite rör samt kemisk metall så var anslutningarna i locket klara. Burken sitter i en hållare till vattenflaska för cykel.

Har även flyttat givaren till hastighetsmätaren till en drivknut på diffen som snurrar lite långsammare än kardanen, så nu ska nog hastighetsmätaren hinna med.

Trottelboddyn ligger löst på plats i väntan på att insugen kommer från svetsningen.

post-1399-0-84683600-1336325774_thumb.jpg

post-1399-0-90005900-1336325791_thumb.jpg

post-1399-0-80478600-1336325802_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vinterpysslet fortsätter.

Har petat in en oljetrycksmätare och en vattentempsmätare i instrumentbrädan. Den har ett härligt hopkok av analog, digital och original -mätare men det får duga.

Det är lite roligare att koppla in MegaSquirten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tog ett nytt beslut för några dagar sedan att vänta med MC-spjällhuset samt Megasquirt, har istället plockat in original insug & motorstyrning. Jag vill inte riskera att fastna på mappning mm under sommaren.

Har plocka på sladdar, slangar och sånt den senaste tiden och idag var det dags att vrida på nyckeln. Den funkar :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Vedde Ja vist :thumbsup:

I fredags den 18/5 beställde jag 4 Toyo P888 från Demon tweeks i England. Har kollat och nu är dom i Sverige, så det kan bli lite färskt gummi till Kinnekulle :racesmile:

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är nya däcken monterade på de nya fälgarna.

Provmonterade på bilen och noterade att fälgarna är tjockare så hjulbultarna bak endast gick att dra 4 varv :thumbsdown:

Idag kom 8 nya pinnbultar hem från Dalhems artnr: RD4303.

De var bara att sticka in bakifrån och dra på plats med en hjulmutter.

Saken var biff, så nu lär hjulen sitta kvar några varv :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har tillverkat en "tätafrånattluftenåkerförbikylarenplåt", alltså en plåt för att styra luften igenom kylaren.

Nu vill jag ha nån form av tätning mellan plåten & noskonen samt plåten & kylaren.

Jag funderar på att köpa självhäftande skumplast på Biltema som klarar 120 grader. Har nån erfarenhet från den på heta detaljer, eller finns det bättre alternativ?

post-1399-0-57121000-1339442060_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en liknande "tätningsplåt" på rörhögen.

Jag klippte till tätningar av liggunderlag som fästes med dubbelhäftande tape på aluminiumen.

Fördelen med liggunderlag är att det går att enkelt forma mot noskonen och det har slutna celler dvs suger inte upp vatten.

Antas

Här slipper inte en djä...förbi!

Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag kommer att göra en värmetest på en liten del av kylaren, så hela inte blir full av smält plast.

Fredrik: Har hittat priset på däcken. Det är 4 st 185/60-13 för 4559:- inkl frakt från Demon Tweeks. Frakten var på 50,90£. Fick hem dom på ca 1 vecka.

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det börjar bli dax att ta tag i vinterns uppdateringar.

Har gjort klart tätningen mellan kylaren och scutteln, med självhäftande skumplast från Biltema.

Testade att klistra dit en liten bit på kylaren då jag var till Kinnekulle, och den klarade värmen utan problem.

Passade även på att röja lite inför garageträffen den 2/12

post-1399-0-71266000-1353250412_thumb.jpg

post-1399-0-40821800-1353250420_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den nya ljuddämparen har hittat sin plats.

Det är en rostfri rakt igenom dämpare från ett MNR-kitt. Har polerat upp ett böjt slutrör samt monterat ett fäste, båda i rostfritt som är svetsat på plats.

Naturligtvis så var jag tvunget att testa ljudet, det är mycket bättre nu istället för den vansinnigt tysta besiktningsdämparen som har suttit på.

Nu ska grenröret fixas och poleras innan krombadet.

post-1399-0-09352500-1355585698_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...