Jump to content

Sevenbygge Med Swiftmotor


r Anders
 Share

Recommended Posts

12 timmar sedan, r Anders sade:

Jag googlade runt en hel del efter bra lim, och det var många som rekommenderade Loctite till packboxar.

Vilken Loctite är det som rekommenderas, Anders? Kan vara bra att veta om behovet skulle uppstå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag smygstartat vinterns projekt.

För att öka användningen och säkerheten så ska jag bygga helbur som samtidigt kommer att fungera som cabställning.

Det kommer även att bli ruta, torkare och värmepaket, så jag inte blir så väderberoende.

Nu håller jag på att mäta in främre bågens placering, så att jag kan mäta längd & vinklar på takbågarna.

DSC_0248.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vedde, så här har jag monterat VEMS och elcentral.

Det är en gammal verktygstavla som sitter på gångjärn monterade på "P-röret" ovanför passagerarfötterna.

Med 2 st DZUS sätter jag fast den mot nederkanten av instrumentbrädan.

DSC_0268.JPG

DSC_0269.JPG

DSC_0270.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vedde, så här har jag monterat VEMS och elcentral.
Det är en gammal verktygstavla som sitter på gångjärn monterade på "P-röret" ovanför passagerarfötterna.
Med 2 st DZUS sätter jag fast den mot nederkanten av instrumentbrädan.
DSC_0268.JPG.a87e4a9a9a63d4761821df094243be31.JPG
DSC_0269.JPG.5a71a3e1e6975df7e1a481e344d458eb.JPG
DSC_0270.JPG.55f38ec77b0a02687932b77ecc120dee.JPG
Tack Anders!


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min 7:a blir väldigt lös och lätt i styrningen från 150 km/h, och det kanske är ett normaltillstånd för våra bilar, men jag vill försöka få lite ordning på det.

Min tanke är att en splitter och vingar på sidan av noskonen ska öka greppet fram.

Med lite tejpad kartong ser ni hur jag har tänkt mej, och jag tar gärna mot synpunkter från aerodynamiskt kunniga och annat löst folk 🙂

DSC_0298mini.jpg

DSC_0299mini.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte lös styrning på min blysläde. Ramen nån cm lägre fram än bak ska visst vara bra. Var det inte Jörgen bock som filmade när hans fjädring klämdes ihop vid hög fart ytan aero? Aerodynamiska hjälpmedel på våra bilar kanske hjälper men jag tror att all turbulens överallt på en 7a gör det ganska svårt att gissa på vad som fungerar och inte. Testa, men var medveten om att det kan ge följdeffekter också. Följer experimentet med intresse. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, r Anders sade:

Jag har också lägre ram fram än bak.

Min statiska viktfördelning med 1 gubbe och full tank är 300kg fram och 360kg bak.

Ungefär som min fast lättare. 

Link to comment
Share on other sites

I en gammal KitCar-tidning för många år sedan var det ett reportage om en Lotus seven i vindtunneln. Av vad jag kom ihåg var det framskärmar med "gällar" i bakkant som gav besta och enklaste resultatet för stabilisering. Har Googlat runt lite och hittade denna tråd http://californiacaterhamclub.com/chat/archive/index.php/t-894.html

 

Edited by kengren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var det inte BMW som var först med att  montera spoilers på sina tävlingsbilar efter ett par olyckor på tävlingsbanan ??

för att undvika att luft kommer in under bilen.

Om man läser i diverse olika chassiböcker ( How To Make Your Car Handle )  Där ges exempel på att en sportbil bör alltid-

ha lägre markfrigång i fram och högre i bak.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Igår var det bil & mc -träff på Westerqwarn, och jag fastnade på bild då jag gled in på området. Det brukar vara några hundra bilar & hojar där, och igår var det även 4 st 7:or på plats.

33965484_10155626870587939_6840663346564300800_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänk vad lång tid allt ska ta.

Nu har jag äntligen börjat snickra på buren, och det tog bara några timmar när jag äntligen kom igång.

Nu är den färdigsvetsad med skruvinfästningar i huvudbågen och nere på ramen. Jag vill inte ha mera rör upptill i ytterkanterna för att det fortfarande ska vara enkelt och kliva i och ur.

Jag planerar att montera ruta, torkare, dörrar & cab i vinter, och endast grundmåla buren i sommar.

DSC_0312mini.jpg

DSC_0314mini.jpg

DSC_0315mini.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, tpau sade:

Snyggt!

Tänkte du sätta rutan i rullbälten eller i egen ram?

/T

Jag ska göra fästen i främre bågen till rutan,  och så vill jag ha så stor lutning på rutan som möjligt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag fått till en splitter med vingar på sidorna av noskonen, för att få bättre fäste fram. Jag lånade krymp & sträck  -verktyg för att för att få till snygga kanter.

Länken från KitCar-tidninen var intressant, så jag kommer antagligen att göra gälar i framskärmarna för att få bort övertrycket som lyfter framhjulen.

Nu ska splittern skruvas av och få lite svart färg.

DSC_0369mini.jpg

DSC_0370mini.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag testat mina aerodynamiska utsvävningar på Kinnekulle.

Det känns som att greppet fram har ökat, för styrningen känns inte lätt och flyter inte när jag kommer upp i fart.

Om det är splittern & sidovingarna, eller gälarna som funkar bäst vet jag inte, bara att det fungerar 🙂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Du har inte provat att låta framskärmarna gå ner lite längre fram då släpps det ju inte in så mycket fartvind i skärmen. har sett att det finns många som har sina skärmar mer så. Vad jag menar är alltså att rotera skärmarna med hjulet en 10-20 grader framåt.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-09-03 at 11:05, Kjelland28 sade:

Du har inte provat att låta framskärmarna gå ner lite längre fram då släpps det ju inte in så mycket fartvind i skärmen. har sett att det finns många som har sina skärmar mer så. Vad jag menar är alltså att rotera skärmarna med hjulet en 10-20 grader framåt.

Av någon outgrundlig anledning byggde jag bilen med 14" hjul, så nu behöver jag den spalten mellan hjul & skärm. Men en längre skärm som går ner på hjulets framsida kanske också skulle minska lyftet. Så här gjorde jag gälarna.

DSC_0384mini.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du kan ha samma spalt mellan skärm och däck men låta skärmen rotera framåt med hjulet. Skärmfästena skulle rotera med hjulet framåt en 10-20 grader då stängs insläppet i skärmen samtidigt som skärmen blir som en liten spoiler

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Har du märkt nån förbättring med gälarna ?

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
 

Det var en tydlig skillnad på Kinnekulle under bron i år mot förra året.

Känslan av att fästet minskade fram och framhjulen liksom blev flytande är borta.

I år hade jag fäste och framvagnen styrde in dit jag ville.

Men jag vet inte om det beror på splitter & vingar eller gälarna eller en kombination av de båda, bara att det funkar 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag har jag byggt en däckställning i släpet.

Jag började med att förstärka skåpsidorna med formplyfa för att få stöd ner mot flaket.

Därefter tog jag en aluminiumstege som jag bockade på längden, samt skruva fast 2 plankor på längden, och skruvade fast i formplyfan.

DSC_0430.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-29 at 21:29, r Anders sade:

Igår var det bil & mc -träff på Westerqwarn, och jag fastnade på bild då jag gled in på området. Det brukar vara några hundra bilar & hojar där, och igår var det även 4 st 7:or på plats.

33965484_10155626870587939_6840663346564300800_n.jpg

Snygg mössa

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu har jag börjat fixa med 7:an inför nästa sommar 🙂

Sommaren som gått var ingen höjdare, då jag drabbades av kraftiga störningar på vevtriggern då motorn blivit ordentligt varm. Resultatet blev att den sköt friskt både i insug och utblås. Så 7:an kom knappt ut ur garaget.

Min analys är att triggergivaren som sitter mellan chatchtanken till oljan och motorn, samt närheten av grenröret blev överhettad och tappade förståndet.
Då det inte finns någon plats för givaren vid svänghjulet som är en relativt kall sida, så ska jag istället fixa till nuvarande placeringen.
Jag har börjat med att svetsa några förstärkningar i triggerhållaren samt fäste till en värmesköld.

Planen är att göra värmeskölden av en aluminiumplåt, men jag tar gärna mot tips på andra material 🙂

20200106_151002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godtycklig blank plåt torde ju göra jobbet. Jag använde våffelvalsad aluplåt, det var lättjobbat och smidigt, och vikten blir några gram lägre, typ en sån här: https://www.carbuilder.com/uk/embossed-aluminium-heat-shield-1000mm-x-1000mm

Ska du bara ha en liten stump och har vägarna förbi Täby har jag några spillbitar kvar från de jag satte runt mitt grenrör ligger på bra att ha hyllan redo att doneras till värdigt ändamål.

Hur tänkte du få in lite mindre varm luft till givaren? Det känns som om drivremmarna borde fläktat ganska bra redan innan...

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-17 at 14:48, r Anders sade:

Tänk vad lång tid allt ska ta.

Nu har jag äntligen börjat snickra på buren, och det tog bara några timmar när jag äntligen kom igång.

Nu är den färdigsvetsad med skruvinfästningar i huvudbågen och nere på ramen. Jag vill inte ha mera rör upptill i ytterkanterna för att det fortfarande ska vara enkelt och kliva i och ur.

Jag planerar att montera ruta, torkare, dörrar & cab i vinter, och endast grundmåla buren i sommar.

DSC_0312mini.jpg

DSC_0314mini.jpg

DSC_0315mini.jpg

Vad är det för stolar du har?

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, tpau sade:

Hur tänkte du få in lite mindre varm luft till givaren? Det känns som om drivremmarna borde fläktat ganska bra redan innan...

/T

Värmeskölden är till för att få bort strålningsvärmen från chatchtank och grenrör. Det kommer att vara luftigt runt givaren så luften kan vispas runt.

Jag ska kolla om jag har lämplig rostfri plåt, annars får det duga med alu-plåt.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-17 at 14:48, r Anders sade:

Tänk vad lång tid allt ska ta.

Nu har jag äntligen börjat snickra på buren, och det tog bara några timmar när jag äntligen kom igång.

Nu är den färdigsvetsad med skruvinfästningar i huvudbågen och nere på ramen. Jag vill inte ha mera rör upptill i ytterkanterna för att det fortfarande ska vara enkelt och kliva i och ur.

Jag planerar att montera ruta, torkare, dörrar & cab i vinter, och endast grundmåla buren i sommar.

DSC_0312mini.jpg

DSC_0314mini.jpg

DSC_0315mini.jpg

Snygg bil! Du har möjligen ingen närbild på hur infästning av buren är vid huvudbågen?

planerar att ha ett liknande koncept men inte funnit nåt bra sätt att montera fast ännu..

/Emil

Edited by emilborg
Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-09 at 21:25, emilborg sade:

Snygg bil! Du har möjligen ingen närbild på hur infästning av buren är vid huvudbågen?

planerar att ha ett liknande koncept men inte funnit nåt bra sätt att montera fast ännu..

/Emil

Jag köpte 2 st konförband på Finess.se så jag fick ett skruvförband i huvudbågen. Takstöttorna är svetsade i främre bågen.

Konforband-270x159.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...