Jump to content

Recommended Posts

Inte direkt locost bygge - men jag antar att en del har dreglat över

Ultima GTR ? ( http://www.ultimacars.com/ ) :wub:

Men - nu läser man om nån svensk som bygger en dylik:

http://www.kenson.info/ - Klicka på Ultima GTR.

Där står det direkt två saker: Gatlegal och att dom siktar på mer

effekt än bilen väger.... :wohow:

Så nu undrar jag förstås - hur i allsindar får man igenom något sådant :whistling:

Jag menar - bilen väger "våt" 1050 kg vilket borde ge en gräns på 214 Hk, metriska,

vilket blir ca 5 ggr för litet för att spräcka "mer effekt än vikt"-gränsen :icon_blink:

Räcker det att ta ett V8-block som i standardutförande inte ger (enligt serienummer)

mer än typ 200 Hk - för så lättlurade är väl ingen ...

Link to comment
Share on other sites

Undrade precis samma sak i en annan tråd på det här forumet tidigare i dag. Tydligen var det så att de byggde en gatlegal, och en annan som de trimmar.

Link to comment
Share on other sites

Tackar - att det var två olika framgick inte riktigt .... (har dom olika färg då

eller är det bara att byta plåtarna ? :twisted: )

Å andra sidan - 214 Hk med den typen av chassi .... det räcker långt det

med...

Superswift - släng gärna upp svaret om du får ett!

Link to comment
Share on other sites

... men hur jag än läser det han skriver får jag det inte till annat än att

det blir en röd gatbil med mer effekt än vikt ...

Jag kan inte annat göra än att hålla med dig. Blir intressant att se vad byggaren svarar...

Link to comment
Share on other sites

Det är 2 olika bilar det handlar om

Har du läst på www.kenson.info ? Jag tycker det är ganska uppenbart att det är samma bil som där skall ha 1000hk och vara godkännd för allmän väg. Däremot är det en annan bil som samma byggare säljer i annonsen, men det är inte den det handlar om

Link to comment
Share on other sites

Kikade lite på Elmiamässans hemsida och har ett litet uppdrag för er som kommer att vara där.

Kolla hur den här lyckades gå igenom besiktningen som kit-motorcykel.

Borde inte den också fastna i vikt/effektförhållandet?

http://www.custommotorshow.se/news.php?id=20

Gule Knut

Motorcykel som har gatbesiktigats med en Corvette V8. :blink:

(Inget svar ännu angående Ultima)

Link to comment
Share on other sites

Den motorcykeln kikade jag på för en stund sedan på Elmias hemsida, och jag ställde mig samma fråga. Hur gör folk egentligen?

På tal om det så skulle visst den röda trimmade Ultiman också ställas ut på elmia, vi får helt enkelt fråga honom personligen om hur han tänkt fixa besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

ryktet säger att när "Supramannen" fick frågan hur han löste besiktning så skall han ha svarat:

-" med 10.000:- i handsfacket kommer man långt..." :blink:

om det är sant eller inte låter jag vara osagt....

Link to comment
Share on other sites

ryktet säger att när "Supramannen" fick frågan hur han löste besiktning så skall han ha svarat:

-" med 10.000:- i handsfacket kommer man långt..."  :blink:

om det är sant eller inte låter jag vara osagt....

Jag misstänkte iofs att det nog var något sådant :icon_angry:

Men då måste den både förbi SFRO och Bilprovning - på nått sätt

vill jag inte riktigt tro det om de förra åtminstone - annars :whip:

Tråkigt - då kan man ju lika gärna dumpa lagstiftningen om den ändå

inte följs - och det måste vara uppenbart för vilken bilintresserad lagstiftare

som helst att något inte fungerar rätt när dylika bilar kommer på gatan :icon_blink:

Sedan skulle jag väl inte själv tacka nej till en motorcykelmotor på 200 hk

i en seven... :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Dom fuskar nog igenomdom? eller

Typ egen komponerad motor med bes mapp på ca 200hk "0,1 bar"

Sedan hem och mappa om till (jag är galen mappen) 1000hk "2,0 bar"

värkas ganska uppenbart.

hoppas ingen som beslutar reglerna retar sig på detta och inför hårdare regler bara.

Link to comment
Share on other sites

Men är det inte ganska uppenbart ändå om man kommer in med en

racemotor som låter som ett gammalt tröskverk och drar som en

folkabuss på valium ? :blink:

Å andra sidan - om dom går på serienumret på blocket och eventuellt ett

bänkprov - vad skall dom göra ? :-)

Men det är ju värre att få igenom en hayabusamotor på det sättet. Där kan

de bara slå ner direkt på serienumret och säga att det är för mycket effekt

i en seven.

Link to comment
Share on other sites

Har lite svårt att tro att supramannen lyckats muta sin bil igenom besiktningen. Det är sånt som man skojar om, och så är det kanske någon som inte förstått att det var ett skämt. Hoppas jag i alla fall, för jag har inte 10k över ta med ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att de besikitgar med en helt annan motor.

Farbror blå letar ogärna runt i motorummen på bilar e serienummer. Och de har ju ingen koll på var de sitter heller. Man kan ju ha två nummer ett riktigt o ett hemstansat.

Om man blir stoppad i en häftig bil så verkar de flesta trafikpoliser 0mest villa titta på bilen...om det inte gått 300 knutar förstås. Då tar de farm saxen, och snipp snipp så ha man inge körkort...

:blink: :icon_blink: :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

För er som inte provat så kan ni gå in på :

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

och banka in reg nummret på intressant bil och få upp vad det står

för effekt i pappren....

vad sedan siffrorna har med värkligheten att göra är en annan fråga.....

supramannen som var på tal ("POL 431" på den senaste supran) har papper på 235kW t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Jo - men det är ju effekten på en originalsupra helt enkelt ? Dvs det som

den registrerades med ursprungligen (för jag tror knappast han har hemmabygges

registrerat sig) - Och då har besiktningsmannen helt enkelt inte upptäckt att den

var trimmad på senaste besiktningen ... :hypocrite:

Vad som vore intressant vore att titta på numret på någon av ultimorna eller om

det finns nån radical ? Eller en seven med hayabusa ?

Ni som är på Elmia kanske kan plocka lite nummer ?

[EDIT]

Den röda hos kenson på bilden har förresten engelska plåtar.... dvs det är inte

den han skriver om.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det finns några effektangivelser att hämta på det nummer som eventuellt kan stå på motorblocket han använder (kenson.info). De blir tvungna att begära bromsprov på den skulle jag gissa. Däremot är det ju kompatibelt med cheva smallblock fattar jag det som. Då kan man besiktiga med en gjutjärnsspis på 180-200 hästar. Sen om de gör så är ju en annan sak, men man skulle kunna göra så...

Link to comment
Share on other sites

Allra klenaste smallblocket som satt i bland annat cheva van hade väll inte mer än runt 160hk? En sådan motor vore ju ingen omöjlighet att besikta med, då behöver man bara vikta upp realsitiskt mycket. Således kunde man köpa en sådan specialmotor med 1000hk till en sjua också :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Allra klenaste smallblocket som satt i bland annat cheva van hade väll inte mer än runt 160hk? En sådan motor vore ju ingen omöjlighet att besikta med, då behöver man bara vikta upp realsitiskt mycket. Således kunde man köpa en sådan specialmotor med 1000hk till en sjua också  :twisted:

Jaaaaa det gör vi :lol:

Bil 500kg / motor 1000hk Ha ha ha ha........

tror ni man kan bööörna med en sådan bil ? :prop:

GLAD PÅSK PÅ ER!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Kikade lite på Elmiamässans hemsida och har ett litet uppdrag för er som kommer att vara där.

Kolla hur den här lyckades gå igenom besiktningen som kit-motorcykel.

Borde inte den också fastna i vikt/effektförhållandet?

Gule Knut

Motorcykel som har gatbesiktigats med en Corvette V8.  :blink:

Det var en riktigt trevlig liten gubbe som säkert inte spottade i glaset :D

han visste inte riktigt själv hur det gick till men dom sa inget om effekt/vikt när han besiktade hojen med 300 hk men den vägde ju ändå 500 kg :icon_blink:

Han trodde det var skillnad på mc å bil

Det ända dom gnällde över var ljudet, inte från avgaset utan insuget :blink: men det fixade han med en luft filterburk från en lastbil liggandes på pakethållaren, sen var det inga problem :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ett svar från Mikael:

Hej,

Kul att det snackas Ultima lite här och där :)

Svaret på frågan är helt enkelt att NEJ den kommer aldrig vara gatgodkänd och leverera 1000 häst samtidigt. 1000 häst kommer den inte heller leverera på bana utan då åker det på en lite mindre turbo som håller fint till 600-700 häst. Målet är att få bilen godkänd med rätt motor men med diverse strypningar som håller effekten på plats. Ungefär som Motorcyclar och mopeder. De är godkända fast alla vet att de ger x mer hästar om "pluggen" tas bort. Min bil är ju inte reggad ännu så vi får se hur det sluta. I absolut värta fall så säljs det "fina" 130 hästars V8or på skroten för 2000kr... Ang diskussionen om mutor så kan jag säga att det är inte ett alternativ som ens diskuterats av mig, Kristian eller Rickard (aka Supramannen).

Hälsningar,

M K

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen gräns för vikt/effekt när det gäller mc. Inte heller trehjuliga mc :whistling:

Var går gränsen mellan trehjulig bil och trehjulig MC?

"Fas T" bygger ju en trike som man kan se på rejsa.nu. eftersom den har två styrbara framhjul så skulle jag klassa den mer som bil än MC. Reggas den som trike-MC men för bilkörkort? Det skulle ju vara det absolut bästa isåfall för att kunna pressa ut maximal effekt ur en lätt "bil".

Link to comment
Share on other sites

Hej

Gränsen mellan trehjulig bil och trehjulig MC är väldigt oklar. Till stor del är det upp till byggaren (i samråd med SFRO i första hand) att bestämma om det är bil eller MC. Som exempel reggas en del trike-byggen (två hjul bak, ett fram) som bil för att man ska kunna dra husvagn med dem...

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mickes FasT kommer att reggas som MC (om inte ASB/VV sätter käppar i hjulen). Den har två hjul fram och ett bak. Det har en flakmoppe också ;-)

Som reglerna är skrivna anser inte jag att man direkt kan döma ut en sådan konstruktion som MC.

"Obegränsad" effekt är ju inte riktigt sant heller - för att vi (SFRO) ska släppa bygget ska det ju vara säkert - har det mer effekt än chassi/bromsar klarar, släpper vi inte igenom det...

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Sant - men man vill ju också vara säker för sin egen skull och sätta dit

bromsar/däck som orkar få stop på fordonet. Intressant att en del engelska

biltidningar (top gear?) oftast testar just prestanda som en 0-100-0 tid ...

Jag hade faktiskt inte ens tänkt på flakmoppe, men det har du ju alldeles rätt

i - kanske en sån man skulle bygga :twisted:

Så vad skiljer en mc(trike) - med sidovagn, från en bil ? (Bortsett ifrån att

vägegenskaperna är usla alltså ...

Om man bygger en extremt lättad seven med hayabusamotor och kanske ett

säte - eller nått liknande "rocket" (eller vad nu den där ensitsiga formelliknande

bilen heter) - så väger den ju mindre än en Goldwing och har motor från en mc...

Så om jag mc-registrerar och kör på mc kort med hjälm ?

Är det då en fyrhjulig mc eller en bil ? Och är de fyrhjuliga terrängmc'na bil eller

mc ? Nånting behöver rätas till i regelverket verkar det som ....

Jag försöker inte slingra mig runt regler - men jag är nyfiken på hur det är tänkt

bakom dem ?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. förmodligen är det för många som tänkt... därav oredan...

jag funderar oxså på quad bikes (eller vad dom heter på svenska) då det verkar som om reglerna för framförande av dessa har ändrats.. någon som vet mer ???

såg att dom kommer köra med en på nästa motorjournalen så då kanske man får mer info...

btw så finns de en svensk som byggt flakmoppe med både MC-motor (750cc tror jag) och en med V8 !!!! :blink: :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Hej

En fyrhjulig MC får ha max 15kW och väga max 400kg, uppfyller man det går det bra att regga en Seven som MC ;-)

MC med sidovagn är just MC med sidovagn (assymetriskt placerade hjul).

Definitionerna finns här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.HTM

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf - bra läsning!

Såvitt jag kan se är det då så här (givet motoreffekt större än 15 kw,

slagvolym större än 125 ...):

2 Hjul: Motorcykel

3 Hjul, symmetrisk placerade: Motorcykel eller Bil - Valfritt

4 eller fler Hjul: Bil

Hur förklarar man då en trike med 5 hjul registrerad som motorcykel som

nån skrev om tidigare ?

... och det står inget om hur många hjul en sidovagn har....

Så om mitt bygge är en motorcykel (2 hjul) och bredvid den har jag en sidovagn,

2 hjul, vars främre hjul är kopplat till mc'ns främre (styr lika) - då är det alltså

en mc med sidovagn, inte en fyrhjulig mc ? ... åså kopplar jag mc'ns bakre hjul

till sidovagnens bakre .... (väl och märke allt byggt så det går att ta isär, typ

två mc's, den ena utan motor - kallad sidovagn...)

Lagstiftningens vägar äro outgrundliga :icon_blink:

" :twisted: Det är inte en Seven - det är en MC med sidovagn :twisted: "

Link to comment
Share on other sites

Så om mitt bygge är en motorcykel (2 hjul) och bredvid den har jag en sidovagn,

2 hjul, vars främre hjul är kopplat till mc'ns främre (styr lika) - då är det alltså

en mc med sidovagn, inte en fyrhjulig mc ? ... åså kopplar jag mc'ns bakre hjul

till sidovagnens bakre .... (väl och märke allt byggt så det går att ta isär, typ

två mc's, den ena utan motor - kallad sidovagn...)

Om du sedan lovar att kunna köra din drivande halva av din"MC" utan sidovagn och den fortfarande ser ut som vänsterhalvan på en Seven så är det en bedrift. :whistling: ;) :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Femhjulig MC? Menar du triken från Motorjournalen så är den inte reggad...

Jag vet att Bilprovningen jobbat mycket med definitionerna runt sidvagn och ett av kraven är att MCn ska gå att skruva bort från sidvagnen, om jag inte minns fel...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra svar - det var väldigt lärorikt.

... och jag fick nog svar på det jag egentligen undrade,

hur folk gör för att få igenom sina trimmade byggen ;-)

- Viktar bilen med blysäte, plåtfälgar, större tank, reservhjul

- Registrerar med den otrimmade motorn/byter motor

- Trimmar ner motorn

- Registrerar inte ... :whistling:

- Bygger som flakmoppe :prop:

- Bygger om inför racing (omtrimbar motor)

... och så antar jag att besiktningsmannen från SFRO

använder sig av sunt förnuft och bilbyggarglädje - så att

om jag kommer med en bil på gränsen så går den igenom

om den har bromsar från en Porche - men inte om den har

trumbromsar från en Atos ;)

Link to comment
Share on other sites

... och så antar jag att besiktningsmannen från SFRO

använder sig av sunt förnuft och bilbyggarglädje - så att

om jag kommer med en bil på gränsen så går den igenom

om den har bromsar från en Porche - men inte om den har

trumbromsar från en Atos  ;)

Inget fel på trumbromsar

- så länge de bara sitter bak så klarar man sig långt på dem. ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med, 0-100-0 är ju intressantare att mäta en enbart 0-100.

Inte minst av säkerhetsskäl. En av de första turerna jag gjorde med min bil var i 5 plusgrader och iskalla däck (gatdäck...aldrig mer)

Jag gled tvärs över tre filer i en T-korsning, varav en bussfil rakt ut på stadsgårdskajen i Stockholm mot rött ljus, med skrikande bromsar och i ett moln av däcksrök. Till saken hör att ena trumbromsen bak var helt dyngsur av olja från en läckande cylinder. Som tur var kom det ingen buss... :hypocrite:

Det finns säkert dom som nu menar att man inte ska hålla minst 100 Km/h, 50 meter innan rödljus på 50-sträckor. ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med, 0-100-0 är ju intressantare att mäta en enbart 0-100.

Inte minst av säkerhetsskäl. En av de första turerna jag gjorde med min bil var i 5 plusgrader och iskalla däck (gatdäck...aldrig mer)

Jag gled tvärs över tre filer i en T-korsning, varav en bussfil rakt ut på stadsgårdskajen i Stockholm mot rött ljus, med skrikande bromsar och i ett moln av däcksrök.

Åh - var det du ? :lol:

Hmm... skulle nästan kunna bli en tävlingsgren - passera märket i 200 km/h,

bromsa till 0 så snabbt som möjligt efter märket - kortast sträcka/tid vinner.

Kontrollmät hastigheten när man passerar märket :-)

skapa 3 klasser: 100, 200, 300 km/h .....

"anti"-dragracing - borde kunna bli hur spektakulärt som helst :wohow:

Särskilt om man förlägger det till stadsgårdskajen...

Link to comment
Share on other sites

Sen korsar man antidragracing med drifting. Då får man bara använda handbromsen och får bonuspoäng per varv man snurrar innan man stannat. Jo, det låter skoj!

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen gräns för vikt/effekt när det gäller mc. Inte heller trehjuliga mc :whistling:

Åfan! Och jag såg en firma som sålde en kopia av Messerschmitt. Och trikes får man köra på vanlig B-kort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men om jag skulle bygga ett chassi som klarar av t.ex. 200 hk inkl. bromsar..

Sedan stryper jag motorn med t.ex. restriktorer/"snällare" mapp samt skruvar ner turbon så den liggar inom 0,2-03 bar, får jag då använda den? och kommer jag igenom besiktningen med detta?

Med detta menar jag ju då att bilen får inte ha en effekt på mer än 15kW/100 kg..

Hur gör dom annars med hayabusa motorerna? dom ligger väll bra över 15Kw/100kg i en Westfield chassi? Hörde från en som hade en "megabusa"att dom använde restriktorer för att få ner det på ett "lagligt" stadie..

Är jag ute och cyklar nu kanske? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det kan man strypa motorn på olika sätt, men det är upp till SBP vad de godkänner. Det måste ju vara en varaktig modifiering. Vill de sätta sig på tvären så får man det nog inte lätt, men motorcyklar kan ju regbesiktas med 25kW (eller vad det är) och därmed få billigare försäkring osv. Hur det görs vet jag inte, men jag tycker de borde godkänna en liknande strypning i vårt fall.

Link to comment
Share on other sites

om jag kopplat rätt så måste du betala miljöavgiften på 7000:- för att kunna strypa motorn..

annars går man på ursprungseffekten i motorn..

Å som "gka" skriver så skall det vara en "permanent" strypning så bara ändrat chip skall tydligen inte räcka...

Link to comment
Share on other sites

om jag kopplat rätt så måste du betala miljöavgiften på 7000:- för att kunna strypa motorn..

Miljöavgiften har inget med effekten att göra....bara om man har katalysator eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...