Jump to content

Alu Till Sidor?


vedde

Recommended Posts

Hej

har fått tag i en rulle med aluminium som är 1m bred och 1mm tjock. Blir denna för tunn att ha på sidor och bak på en Locost? Finns det regler om hur tjock den måste vara?

Saken är den att jag fått ett riktigt bra pris på den så jag vill inte avvara om jag kan.

Kan man kanske börja med den och byta efterhand till tjockare?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

``original ´´bilar typ Caterham har 1,25mm och det håller... sen beror det ju lite på hur hård plåten är.. det e ju upp till dig vad du kan /vill stå ut... jag kommer att använda mig av 1,25... mest beroende på att vi har sådant på jobbet som tunnaste alu... jag skulle lätt kunna tänka mig 1,0 som sidor annars.. funderar på 1,25 - 2 mm alu som golv...

vad håller??!! hur långt är ett snöre..! det beror hur tålig en konstruktionen skall vara...

men ja 1 mm blir bra...i mina ögon..

Link to comment
Share on other sites

tack Michael

Då känner jag mig komfortabel med att köra 1mm tills vidare jag försöker ju köra med Locost konceptet och för 30kr/kg tycker jag det var mycket billigt. Jag får väl byta sen om det går hål !

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik

Behöver du tjockare alu till golv osv, så har jag 2.5 mm rackarns hård alu ( fd reklamskyltar stora rackare )

! Micke

tack Michael

Då känner jag mig komfortabel med att köra 1mm tills vidare jag försöker ju köra med Locost konceptet och för 30kr/kg tycker jag det var mycket billigt. Jag får väl byta sen om det går hål !

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att det stämmer riktigt att Caterham kör med så tjockt som 1,25 i panerlerna. De jag sett och läst om har ca 0,8mm paneler (20 gauge).

Själv körde jag med 1mm halvhård och det är onödigt "jobbigt", skulle jag byggt idag så skulle jag valt 0,75-0,8mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 1 mm i alla sidoplåtar och i aktern. Huv och scuttle har jag däremot byggt i 1,5 mm. Folk har en ovana att sätta händerna på och luta sig vilket gärna ger bucklor i 1 mm inbillar jag mig.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

nu var jag ute i garaget och mätte på det jag har...

Caterham shuttel..den täckande plåten upptil 0,8 mm tjock den upprättstående plåten i framkant 1,0 mm

Instrumentbräda 1 mm med galon/skrynkelfärg.. (troligen 0,8 mm) dessa delar är från en Caterham -91

Motorhuv 1,0 mm .

huven R500 superlight..om jag får tro original lack med klistermärke..

sidorna kan jag inte mäta då jag inte äger original grejer.... :(

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Michael jag har inte glasfiber på sidorna utan alu. kolla bilderna på galleriet. och det går att beställa. fel av mig. 0,5mm är den. jag skulle haft 0,3mm men det blev inte så minns jag nu. lätt att forma och göra hål i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...