Jump to content

Torrsump


Triggerhappy

Recommended Posts

Eftersom det är ditt första inlägg här "triggerhappy" så känner jag mej som moderator

tvungen att påpeka att "rg500" förmodligen försöker vara ironisk.....

Det är mycket möjligt att någon har svar på din fråga.

:thumbsup:

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Hrmmm... Lite tidig med rosevinet i dag Micke?(rg500) :wacko:

Tror ingen i Svedala kör med så ny busamotor än.

Kolla engelska forum typ mnr,westfield, locost m.m. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

RG500: Jag trodde du hade slutat posta på detta forum. Har för mig att du nämde det efter incidenten i påskas.

Men dina insiktsfulla och genomtänkta inlägg är alltid välkomna. Du är ju liksom en mentor för oss alla här

Välkommen tillbaka :)

Link to comment
Share on other sites

Hrmmm... Lite tidig med rosevinet i dag Micke?(rg500) :wacko:

Tror ingen i Svedala kör med så ny busamotor än.

Kolla engelska forum typ mnr,westfield, locost m.m. :racesmile:

näe amarone :D

Tur att man inte är :516: moderator

Link to comment
Share on other sites

OKi, så ingen kan hjälpa mig....*gråta* då lägger jag ned...jäkla RG500

Jag forskar vidare i England, har dragit frågan till Nova engineering, de borde ju vet om några.

Lovar att rapportera om de har till skrot fordar åsså.... :P

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Det är samma tråg, sump-packning och vattenpump på 07 och 08,

om man kollar i reservdelslistor.

Och då borde ju dom vanligaste satserna som finns passa.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Trodde de bra va flickor som körde BEC...

iofs kommer jag inte att ha hoj motorer i mina byggen... men vad grundar du ovanstående på??

tycker själv att Bec är en trevlig företelse...!!

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Sorry Michael TH..ja försökte bara va rolig.Jag trodde faktiskt det skulle uppfattas som det :lol:

men ok...jag grundar det på absolut ingenting :doh:... :)

Edited by DaD
Link to comment
Share on other sites

Det finns en gammal sanning som säjer:

"Bec is a girly thing"

Sen kan var och en välja om man vill ta det på allvar eller inte.

Jag tar det på fullaste allvar, i allafall :)

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Såg att du utökat ditt svar.

Jag kollade lite nogrannare på motorspecarna och de jäklarna har samma borrning och givetvis ökat volymen genom att öka slaglängden med 3mm....så om resten är lika så borde kanske inte ens veven är ändrad(utvändigt).

Nåja, väntar på bekräftelse från England.

Resten: Vad ni häller i er och vem ni dansar med är erat problem, bara ni flyttar på er när rookien ligger på er ytter å tutar för omkörning B)

Edited by Triggerhappy
Link to comment
Share on other sites

Ja nu börjar det bli konstigt :unsure:

Ökar man slaget 3mm utan att byta kolvar och stakar så går kolven 1,5mm högre upp och 1,5mm längre ner än innan.

Men det har ingen betydelse för torrsumpssystemet.

Link to comment
Share on other sites

Sorry men vad hände i påskas ang RG500 inläggen - för oss som inte upplevt det själva.

Ser ut som trigger happy fått lite hjäp på traven trotts allt..........

/Atorp

Edited by atorp
Link to comment
Share on other sites

Just de...ja vill också veta vad som hände med rg500 inläggen i påskas

de e väl ingen censur va?? :mad: ....kan inte hitta något nämligen...varför??

Link to comment
Share on other sites

Han tog bort alla sina egna inlägg, inte bara i den aktuella tråden. varför? det får ni fråga honom.

Men det ska man inte kunna göra längre (hoppas jag) ;)

Link to comment
Share on other sites

Dåligt med besked ang Hayabusa sump...Nova svarar svävande och TTS frågade om JAG visste vad det var för skillnad på nya och de äldre maskinerna....

SÅ....?

- Gerhard levererar raka besked ang outlinen på sumpen.

- Slaglängd, vevar och kompression har jag sullat till offentligt *rodna*

För er som har problem med vevaxlar så kan jag fixa specialmoddning....lita på mig *nickar å tittar på vinkelslipen* :))

Link to comment
Share on other sites

Både Nova och TTS har kommit igen med lite info...de har också upptäckt att packningarna är desamma och utgår ifrån att deras system skall funka...gissningar....man vet ju hur det brukar gå :blink:

Betr anskaffning av nya busamotorn så finns det att köpa i USA via Ebay och yorkshire Engines i England.

mellan 4700- 5400USD för motorpaketet + allt annat....frakt, MOMS å plocket...

Värt att notera är att nya busan har inbyggd imobilizer så min plan är att skaffa en komplett kabelstam, nyckel och panel...tror det kan bli jäkligt meckigt att få ECU´n att vilja vara med utan ett fungerande orginal imobilizersystem.

Nya busan har även lambdamätare vilket är bra...då den i viss mån blir självjusterande vad det gäller sprutet. :thumbsup:

Även temp, barometer och insugstryck mäts.

Hittade verkstadshandboken där typ 25% av boken handlade om elsystemet....hua!

Edited by Triggerhappy
Link to comment
Share on other sites

Han tog bort alla sina egna inlägg, inte bara i den aktuella tråden. varför? det får ni fråga honom.

Men det ska man inte kunna göra längre (hoppas jag) ;)

Näe så var det inte !

Det som hände var att det råkade bli en diskusion i en moderators sälj tråd

om R1 motorer, o så en lördag kväll istället för att be oss sluta att skriva i säjltråden/flyttad den

Så bara försvann alla inlägg !

Då tyckte jag att det var lika bra att ta bort alla mina inlägg själv innan nån annan

gjorde det.

Tack o hej

/micke

Link to comment
Share on other sites

Näe så var det inte !

Det som hände var att det råkade bli en diskusion i en moderators sälj tråd

om R1 motorer, o så en lördag kväll istället för att be oss sluta att skriva i säjltråden/flyttad den

Så bara försvann alla inlägg !

Då tyckte jag att det var lika bra att ta bort alla mina inlägg själv innan nån annan

gjorde det.

Tack o hej

/micke

Det är en ganska vanlig forumregel att diskutioner inte förs i en säljtråd.

Vi har i dagsläget inga skrivna forumregler eftersom majoriteten av våra forumdeltagare har en bra "netikett".

Skulle det behövas så kan vi givetvis införa det. :)

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte "smutsa ner" andras säljtrådar med diskutioner, men man kan nog tycka att netiketten även bör gälla moderatorn som borde ha bogserat bort diskutionen till en ny tråd istället för att radera den.

Link to comment
Share on other sites

Kimmen: det beror ju lite på.. Om inläggen var av typen -"min pappa är starkare än din" eller liknande så tillför den inte forumet något...

Om så var fallet så var det i mina ögon helt rätt att bara radera och be parterna lösa sin interna diskussionen via mail, PM, telefon, djungeltrumma eller vad som nu passar..

sedan är även vi som modererar mänskliga och begår misstag vilket är svårt att komma ifrån.. :icon_oops:

Men som Jonte sa... Back to topic.. :)

Link to comment
Share on other sites

Fast i det här fallet var Mickes inlägg ett svar på min fråga huruvida den utannonserade R1motorn av senare årsmodell hade samma motorfästen som 98an. Känns som om ett förtydligande av den arten inte är av typen "Min pappa är starkare än din ..."

Link to comment
Share on other sites

Efter vad förstått av en del upplysande PM så verkar rg500 blivit orättvist behandlad.

Dock blir jag lite förundrad över vad han egentligen vill nu. Han sitter ju bara på forumet och surar. Vänta han på en ursäkt eller vad är nästa steg? Vart vill han komma? Hade rg500 inte stängt av sin PM funktion så hade jag frågat den vägen....

Link to comment
Share on other sites

Om man kör torrsump på busan verkar det som om det rekommenderas att man pluggar vevhusventilationen, skall tydligen frigöra 5-7hästar.

Var fasen tar vevhus trycket/vaccumet vägen då???

Eller skall oljetanken agera "tryckkärl"?

Edited by Triggerhappy
Link to comment
Share on other sites

Evakueringspumpen(arna) tömmer vevhuset på vevhusgaser (och olja förhoppningsvis) sen är oljetanken ventilerad och det är där man släpper ut vevhusgaserna i det fria alternativt in i insuget om man är miljömedveten och vill hålla ner emissionerna av kolväten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har hela tråden handlat om torrsump (och amarones effekter på forumet) vilket jag också valt, torrsump - inte amarone. Har du inte köpt en motor ännu kan du kolla med Radical (I Svergie), de kör med moddad oljesmörjning istället för Radical Englands egen torrsump (se där, där har du ju ytterligare ett inköpsalternativ på sump eller ny komplett "oljemoddad" motor, vet inte om de kör med 08'orna ännu eller om de har nya 07'or).

Edited by MarcuZ
Link to comment
Share on other sites

SBD´s sumpsystem är byggt av Nova också...se har dock avskaffat en del slangar från evakueringspumpen (smart) men å andra sidan sitter trycksidan på pumpen lite dumt för v-styrda bilar... blir jäkligt trångt att få ut den kopplingen bland bromscylindrar mm..

Link to comment
Share on other sites

Får man fråga vad ett kit från Nova landade på här i Sverige.

934£ inkl frakt...jag han precis innan Pundet korsade 12:- strecket

Då är det torrsump, pump, skvalpplåtar, distanser till slavcylindern (koppling) och täcklock till vevhusventilationen.

Dock kan du inte köpa SBD varianten från Nova.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...