Jump to content

Konbana På Hässlö I Västerås


r Anders

Recommended Posts

Jag har pratat med Jan Sund på Swedish Active Driving som arrangerar konbanekörningar för bilar & hojar på Hässlö flygplats i Västerås, om han kan arrangera konbanekörning för 7:or. Och naturligt vis så är han intresserad av det.

Det har varit bl.a. Subaruklubben, sportvagnsklubben & motarder och åkt där.

Banan bygger han upp lite olika för varje gång, upp till ca 1900 meter.

De brukar vara en krafitig hårnål samt några chikaner och någon mer kurva allt enligt önskemål. Han har byggt ca 500 banor genom åren så det brukar blir bra.

Man kör med lineup då det bara är en bil i taget på banan.

Körtiden är 9.00 – 16.00

Något av dessa datum kan bokas: 23/8, 30/8, 31/8.

Priset är 150:- per bil. Är man 2 förare per bil så betalar förare nummer 2, 100:-

Förtäring får deltagarna ta med själva.

Om intresse fins så kan ni fylla på med namn & datum i tråden så får vi se om det går att hitta ett gemensamt datum.

Undertecknad kommer att vara borta i på banåkning med hojen nu i slutet av veckan, är tillbaka i heljen för att försöka svara på frågor.

Det går även bra att vända sig direkt till Jan.

www.swedishactivedriving.se

Visit My Website

H_ssl_.bmp

Link to comment
Share on other sites

Absolut intresserad.

2 frågor, krävs det SMA försäkring och hur är det med åskådare. Tänkte mest om familjen ville komma å titta.

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

Link to comment
Share on other sites

Får man vara med och köra även om bilen inte är fädigbyggd och besiktad, men fullt körbar och väl fungerande??

Hej

Det är jag som arrenderar marken på flygplatsen.

Eftersom det är inhängnat så är det för min del helt ok att köra med ett fordon som kanske inte helt är klart, bara det inte äventyrar säkerheten.

För att köra här skriver man på ett papper som undantar mig och mitt företag för ev, uppkommna skador.

Har ni frågor om något är ni välkomna att kontakta mig.

Janne Sund

021-12 45 60

janne@swedishactivedriving.se

www.swedishactivedriving.se

Bilden är från SSI klubbens 5-års fest hos oss.

post-2709-1218308859_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måste bara svar upp på det här. Inhägnat område är inte så inhägnat som många kanske tror. Jobbade med det här när vi trodde vi skulle få köra vidare på b-körkort på flygplatsen (lastbilar som vi kört innan). Många flygplatser var involverade i processen och det som kom fram var att ett inhägnat område är ett område man har total kontroll över vilka som åker ut och in på området. Svaret kom innan vi var klara att alla ska ha c-kort som kör arbetsfordon på flygplatsen. Så att tro att man kan köra vad som helst inom ett flygplatsområde kan straffa sig om olyckan skulle vara framme. Trafikregler gäller där som överallt annars och 30-km/tim är begränsat över hela flygplatsen. Inga undantag finns idag så vitt jag vet.

Vill bara att ni ska veta så ni inte får problem vid ev. strul.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Absolut intresserad.

2 frågor, krävs det SMA försäkring och hur är det med åskådare. Tänkte mest om familjen ville komma å titta.

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8

Link to comment
Share on other sites

Måste bara svar upp på det här. Inhägnat område är inte så inhägnat som många kanske tror. Jobbade med det här när vi trodde vi skulle få köra vidare på b-körkort på flygplatsen (lastbilar som vi kört innan). Många flygplatser var involverade i processen och det som kom fram var att ett inhägnat område är ett område man har total kontroll över vilka som åker ut och in på området. Svaret kom innan vi var klara att alla ska ha c-kort som kör arbetsfordon på flygplatsen. Så att tro att man kan köra vad som helst inom ett flygplatsområde kan straffa sig om olyckan skulle vara framme. Trafikregler gäller där som överallt annars och 30-km/tim är begränsat över hela flygplatsen. Inga undantag finns idag så vitt jag vet.

Vill bara att ni ska veta så ni inte får problem vid ev. strul.

Conco

Hej.

Ja det är ju intressant det Hans Svedman skriver, den mark jag använder arrenderar jag av Västerås Stad i syfte att bedriva förarutbildningar samt olika typer av event, någon hastighetsgräns finns inte.

Det finns flera olika bolag som hyr in sig på flygplatsen tex Scania för tester av lastbilar med olika säkerhetssystem, med då undanmanövertest i hög fart.

Även volvo lastvagnar har vid flera tillfällen hyrt in sig och till och med slagit hastighetsrekord med sin truck.

Jag har även vid flera tillfällen hyrt landningsbanan av Västerås Flygplats AB när vi arrangerat större event, tex Racerbilkörning (Radical) Världs och Svensk rekordkörningar 0-1000 meter.

SpeedFestival, Dragracing samt streetracing allt detta vid ca 12 olika tillfällen.

Även när det gäller flygplatsens egen personal, så håller dom bara den hastighetsgräns som Hans beskriver endast då dom klipper gräs med traktor.

Givetvis gäller absolut högsta säkerhet då vi är på området och all körning sker på egen risk.

Janne Sund.

Swedish Active Driving AB

Link to comment
Share on other sites

Ja när chiefen tillåter en del evenemang så accepterar han det som händer vid de evenemangen det vill säga fortkörning, men för övrigt gäller vanliga trafikregler, med det menar jag att t.ex blackbirdsevens som inte är reggat kan få problem om en olycka skulle inträffa.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl mest om luftis lokala regler antar jag.

Här på Arlanda får jag till exempel köra med c-kort trots att livet utanför staketet kräver CE. Dessutom är alla fordon som uteslutande körs inne på fältet oreggade/avställda.

Såt att rakt av hänvisa till vanliga trafikregler funkar inte.

Link to comment
Share on other sites

Då anmäler jag mig!

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8

4 Ronny Norkvist Föredrar 30/8 , 31/8

5 Henrik Bergsten (blackbirdseven) 30/8

Link to comment
Share on other sites

Hoppas verkligen att vi kan köra på Hässlö. Jag hade kontakt med Janne Sund idag 2008-08-20. Till dig rAnders så är det ett mycket bra initiativ du tog med Hässlö idén.

I inlägg #17 Janne Sund: ---- Ja för min del blir det körning om minst 12 st anmäler sig. 2008-08-30 08,00-16,00.

Det innebär för 12 stycken * 150 kr = 1800 kr.

Just nu är vi 5 stycken anmälda. Det skulle innebär att vi kan köra men då blir priset per bil 1800 / 5 = 360 kr eller om man räknar om till 45 kr / timme och person. För varje ytterligare sjunker "styckpriset" (och timpriset).

Jag ville bara tala om att antalet 12 person inte är allena styrande.

Ni kan säkert gissa att jag hoppas på att vi kan köra jag tror det lyser igenom lite......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då anmäler jag mig! MVH Martin A!

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8

4 Ronny Norkvist Föredrar 30/8 , 31/8

5 Henrik Bergsten (blackbirdseven) 30/8

6 Martin Amorinell Estfield C20XE

Edited by Martin A
Link to comment
Share on other sites

Jag fick tag på rAnders nyss och resonerade med honom om ditt förslag Janne (Sund). Det är en utmärkt idé att ta med Miator också. Vill du Janne S anmäla in de Miator som är aktuella i tråden så är allt samlat på ett ställe. Hoppas vi blir ett lagom antal. Körtid är det gott om, 8 timmar.

Pris och prisförändring kan var och en som läser tråden räkna ut själv dvs vid 12 eller fler är pris per person enligt det som rAnders skriver i första inlägget i tråden.

Vid färre deltagare gäller 1800 kr dividerat med antalet deltagare dvs just nu efter att Martin A anmält sig är vi minst 6 stycken som ger ett styckpris på 300 kr per person.

Det är väl det som behöver sägas, då är det bara att vänta in fler Sevenbilar och Miator i anmälningslistan

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna också vara med och leka med skala 1:1 bilar :racesmile:

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8

4 Ronny Norkvist Föredrar 30/8 , 31/8

5 Henrik Bergsten (blackbirdseven) 30/8

6 Martin Amorinell Estfield C20XE

7 Mikael Westerberg, Opel Speedster

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tag på rAnders nyss och resonerade med honom om ditt förslag Janne (Sund). Det är en utmärkt idé att ta med Miator också. Vill du Janne S anmäla in de Miator som är aktuella i tråden så är allt samlat på ett ställe. Hoppas vi blir ett lagom antal. Körtid är det gott om, 8 timmar.

Pris och prisförändring kan var och en som läser tråden räkna ut själv dvs vid 12 eller fler är pris per person enligt det som rAnders skriver i första inlägget i tråden.

Vid färre deltagare gäller 1800 kr dividerat med antalet deltagare dvs just nu efter att Martin A anmält sig är vi minst 6 stycken som ger ett styckpris på 300 kr per person.

Det är väl det som behöver sägas, då är det bara att vänta in fler Sevenbilar och Miator i anmälningslistan

Hej.

Miatorna visade stort intresse, så dom har fått egen tid den 7/9.

Däremot kan det vara så att några inte kan på sin egna dag, utan då väljer att ansluta till er.

Varefter jag får in anmälningar så lägger jag upp dom här.

Janne

Swedish Active Driving AB.

021-12 45 60

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar

-Är det någon förargenomgång

-Måste man vara där prick 08.00 *gäsp*

-Kan man komma och gå hur man vill under dagen

-Finns det möjlighet för andra att komma och titta

Link to comment
Share on other sites

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8

4 Ronny Norkvist Föredrar 30/8 , 31/8

5 Henrik Bergsten (blackbirdseven) 30/8

6 Martin Amorinell Estfield C20XE

7 Mikael Westerberg, Opel Speedster

8 Andreas Karlsson

Bil: Mazda Miata 91:a

Link to comment
Share on other sites

Några funderingar

-Är det någon förargenomgång

-Måste man vara där prick 08.00 *gäsp*

-Kan man komma och gå hur man vill under dagen

-Finns det möjlighet för andra att komma och titta

Svar kommer här.

Ja det är nog lämpligt.

insläpp sker mellan 08,00-08,45

grindarna öppnas för lunch 12,00-13,00.

Ja, pakeringsmöjligheter utanför flygplatsområdet.

Janne

Link to comment
Share on other sites

error: Mitt svar på din fråga är att jag inte har något emot om någon Speedsterbil kommer.

Planen från första inläggen var 12 bilar. Vi är inte på 12 bilar än vi är 8 hittills. Det borde finnas plats, (tycker jag).

Link to comment
Share on other sites

Just nu ser det ut som att jag måste hoppa av, vi får se närmre lördagen :(

Jag har ingen tillgång till bil med krok på lördag, så jag kan inte få sjuan till Hässlö. Alternativet är att smyga dit utan att stöta på farbror blå

Link to comment
Share on other sites

Jonte: ----tillgång till bil med krok på lördag, så jag kan inte få sjuan till Hässlö.--- Är det bara detta det gäller så kan jag säkert hjälpa till. Jag kommer traila till Västerås så bil med krok har. Sedan vet jag inte riktigt var du bor men nog skall det väl gå att få dig (eller bilen) till Hässlö

----Alternativet är att smyga dit utan att stöta på farbror blå --- det är ett uruslet alternativ!

Link to comment
Share on other sites

Hej

En deltagare till:

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8

4 Ronny Norkvist Föredrar 30/8 , 31/8

5 Henrik Bergsten (blackbirdseven) 30/8

6 Martin Amorinell Estfield C20XE

7 Mikael Westerberg, Opel Speedster

8 Andreas Karlsson Bil: Mazda Miata 91:a

9 Håkan Lindevret Esther

Link to comment
Share on other sites

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8

4 Ronny Norkvist Föredrar 30/8 , 31/8

5 Henrik Bergsten (blackbirdseven) 30/8

6 Martin Amorinell Estfield C20XE

7 Mikael Westerberg, Opel Speedster

8 Andreas Karlsson Bil: Mazda Miata 91:a

9 Håkan Lindevret Esther

10 Johan "dyngrak", Opel Speedster

Link to comment
Share on other sites

Martin A:: Exakt var det är vet jag inte riktigt men jag har markerat nervägen från E18 samt ungefär i vilket område som vi skall vara (om jag uppfattade Janne S rätt). Vi får leta lite. Hoppas karta och texten kan hjälpa något.

Karta.

post-787-1219855610_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna

2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8

3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8

4 Ronny Norkvist Föredrar 30/8 , 31/8

5 Henrik Bergsten (blackbirdseven) 30/8

6 Martin Amorinell Estfield C20XE

7 Mikael Westerberg, Opel Speedster

8 Andreas Karlsson Bil: Mazda Miata 91:a

9 Håkan Lindevret Esther

10 Johan "dyngrak", Opel Speedster

11 Peter Carlsson, Shark 7

Link to comment
Share on other sites

Martin A:: Exakt var det är vet jag inte riktigt men jag har markerat nervägen från E18 samt ungefär i vilket område som vi skall vara (om jag uppfattade Janne S rätt). Vi får leta lite. Hoppas karta och texten kan hjälpa något.

Karta.

post-787-1219855610_thumb.jpg

Hej.

Ni kan hitta vägbeskrivning till oss här.

www.swedishactivedriving.se

Om ni kör vilse i Västerås på morgonen går det bra att ringa mig för guidning.

021-12 45 60,

Janne

Link to comment
Share on other sites

Då blev det dags för konbanan på Hässlö, snacka om tur med vädret.

Jag tycker att det var kul med fullt startfält (12 bilar) men det fanns nog platts för några till.

Vill även tacka Janne för några riktigt hårresande åkturer, har alldrig varit med om något liknande, speciellt i den gammla Volvon där jag trodde att jag skulle dra loss hela innerdörren i min förtvivlade kamp om att håll i mig.

Kul att åka med några pass med Jonte och snacka 7:a med likasinnade.

Hoppas att detta kan bli återkommande några gånnger / år på Hässlö.

Jag tog några kort efter banan och har laggt upp alla på min hemsida www.telesto.se klicka på Foto.

post-1399-1220099505_thumb.jpg

Edited by r Anders
Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter en upplevelserik dag i västerås.

Kul att testa var gränsen för väggreppet går på en knixig bana, där det iofs aldrig behövdes mer än 2-ans växel.

Eftersom jag inte trailade bilen till banan och måste således ha en körbar bil även efter kon-körningen så ville jag inte ta i för hårt. Naturligtvis touchade jag en kon med vänster fram vilket fick konen att tumla runt och jag klippte den med bakskärmen, vilket gjorde att skärmen lossnade! Nödfastsättning med en (!) skruv och färdigåkt för dagen. Men det höll ända hem i alla fall.

Dagens mjukisdjur går till Henrik Bergsten, vars Blackbird lät som en symaskin. Byt dämpare, Henrik!

Annars var den bästa ljudupplevelsen Alfaronny´s V6. Ahhh......

Tack för ett trevligt arrangemang.

Link to comment
Share on other sites

Nu är CealmSeven och jag hemma efter en Toppendag på Hässlö. Tack Janne S för en bra bana och tack vädret för att det var så bra det också. Tur att andra tog kort på åkningen. Jag hade kamera med men det blev visst inget taget. Jag körde kanske istället. Startfältet var Sevenbilar, Speedsters och Miata. Biltyperna verkar passa bra tillsammans på den här modellen av bana. Jag ser fram emot att köra fler gånger på Hässlö och tillsammans med andra biltyper också.

Ett speciellt tack till Peter Lilja som fixade ett väldigt fint smörgåsbord men allt som behövs för att hålla förarna i drift. TACK!!

Link to comment
Share on other sites

Dagens mjukisdjur går till Henrik Bergsten, vars Blackbird lät som en symaskin. Byt dämpare, Henrik!

Annars var den bästa ljudupplevelsen Alfaronny´s V6. Ahhh......

Ahh va faan... Jag får väl ha den som besiktningsdämpare då!!! :515:

Tack till de som ordnat träffen, det blev en kanondag, som måste upprepas!!

Trevligt initsiativ av Peter Lilja att ta med mackor, kaffe, godis m.m. till alla som var där :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Snacka om tur med vädret. Kul att köra lite även om det bara blev typ 4 vändor för mej innan soppapump m.m. sa tack o godnatt…

And, off the record, hur ligger jag till med 1.03? :zipped: :)

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...