Jump to content

Ny Bok På Gång Från Cris Gibbs


mjobålsta

Recommended Posts

Jag har funderat en del i precis de banorna; klassisk formebil modell "cigarr", med låg vikt och mycket effekt. (Rimmar ju inte så bra med nuvarande regler om man ska registrera den, men det återstår att se vad som gäller när det blir aktuellt...)

Det jag har emot hojmotorerna är det mysko formatet, rent estetiskt. Motorn ska ju sitta på längden, rakt och snyggt centrerat - och ingen plast bakom föraren! :)

Link to comment
Share on other sites

Klart man måste V12:a! :D ;)

Nej, men vill man ha ner vikten riktigt rejält utan att spendera ofattbara summor på kolfiber så är det ju till att hitta en liten men rejält vass motor - och där är väl MC-motorerna svårslagna. Motor + låda väger ju mindre än bara en bilmotor med halva effekten... Drivlinan gör ju enormt på vikten när resten av bilen utgörs av en skalstol, fyra hjul och några rör - och det är ju extremt redan som det är med vårt gamla kära tvåsitsiga receptet.

Vill man sedan ha vansinniga effekter så finns ju alltid kompressor och turbo. Rotrex-kompressorn verkar vara ett smidigt alternativ med låg vikt, hög verkningsgrad och vettig karaktär. En massa extra bottenvrid känns mest som ett potentiellt körbarhetsproblem + risk att knäcka lådan - fast en MC-motor har ju å andra sidan ett annat utgångsläge än en "normal" bilmotor, så en roots eller skruv är kanske inte fel heller.

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Tjaaaa, som sagt var slösurfade på www.haynes.co.uk/forums/forumdisplay.php?f=1

Nån stans på forumet hittade jag den, dessvärre tror jag att det bara nämndes i nån tråd i förbigående med bild osv.

Det verkar som om han håller på att skriva boken = bygga bilen .

/ Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...
  • 6 months later...

Det måste gå att gatregga. uppfyller den bara kraven så är det inga hinder.

Vad är det som säger att den "måste" gå att gatregga? Jag hoppas det går och att det kommer ett kit till vettigt pris.

Link to comment
Share on other sites

Frena: Det mesta i "normala byggen" går att gatregga (min V8a ingår i begreppet normala byggen) Var överens om dimensioner och komponentval med SFRO och följ VVFS 2003:22 och dess extra direktiv. Då är det bara att köra.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som säger att den "måste" gå att gatregga? Jag hoppas det går och att det kommer ett kit till vettigt pris.

du kan bygga din bil helt och hållet själv. jag gjorde en egen ram till min Dutton och komponerade ihop enligt mina önskemål. motor,axlar,m,m,

Link to comment
Share on other sites

Grejen med det hela är att jag inte har de kunskaper som krävs för att göra allt själv, därför inbillar jag mig att ett komplett kit är något jag skulle klara även (även om jag känner Rikard L) väl.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...