Jump to content

Placering Av Motor, Vad är Viktigt Att Tänka På? (donator Escort Mk2 1


Recommended Posts

Vad är dom viktiga måtten att ha koll på när motorn skall placeras?

Jag har för närvarande motorn i ramen uppallad på ett par plankor så att sprängkåpan sticker ut ca 20mm undertill.

Efter att ha kollat lite hur växellåds fästet ser ut i boken (250£) får jag en viss lutning på motorn dvs att utgående axel lutar neråt.

för att få motorn rätt i sedled har jag använd motorfästena för att centrera + utgående axel centrerad i kardantunneln.

Jag skall lägga upp ett par bilder så fort jag hittar kabeln till kameran :)

// Martin

Link to comment
Share on other sites

hej hopp ser mycket trevligt ut på dina byggbilder...

tänkte på ditt växellåds fäste... kanske man kan sätta ett 4 kantrör framför och bakom, den nedstickande delen av växellåds fästet.. bara en tanke... sedan om du ,som du sa boxar motor fästena så blir det grejt...

så tänker jag...

ps gillar ditt/ert garage/ verkstad... ja jag är avundsjuk.. ds.

over and out..

Link to comment
Share on other sites

förresten har du följt snacket om scrub radie i ford spindeln... dvs att dom e lite dumma i Sfro s ögon..

bara som en tanke sierra funkar bättre om ford grejer skall användas..

sök och du skall finna..

Link to comment
Share on other sites

kapa sumpen längs med svänghjuylet så kan du kanske sänka motorn någon centimeter.

utgående axel på motorn ska ha samma vinkel som bakaxelns ingående.

Link to comment
Share on other sites

Alltid spännande att se bilder på andras "rörhögar" (som min hustru uttrycker det!).

Vi har en Ford V6 2,9 som vi hade ungefär i samma läge som dej. Efter mycket funderande beslöt vi att försöka flytta motorn så långt bakåt det går, detta för att få bättre viktfördelning. Resultatet blev att vi fick "knåda" kardantunneln och göra div utbuktningar på den. För kopplingsarmen gjorde vi en "bula" som går in under gaspedalen. Mycket mätande och tänkande behövdes för att "bulan" inte skulle begränsa gaspedalens rörelse.

Själva är vi nöjda med resultatet och tror att det ger mindre "framtunghet" på bygget.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Då har vi nog kommit fram till en placering som skall fungera med följande parametrar:

Utgående axel vågrät och sprängkåpan ca 15-20 mm under ramen.

I längsled så att kopplingen går fri, är ju en lättare motor är en 2,9 så det kändes inte så viktigt att möblera om kardantunneln för att få bak motorn ytterligare.

Antas: skulle gärna se lite bilder på bygget, klart intressant med en 2,9 i en locost. Borde gå att lägga fina donuts med den sen :).

Nya bilder kommer imorgon, då med nya motorfästen.

Dom gamla såg efter lite eftertanke lite klena ut + att dom nya tar mindre plats.

Link to comment
Share on other sites

Vad är dom viktiga måtten att ha koll på när motorn skall placeras?

Jag har för närvarande motorn i ramen uppallad på ett par plankor så att sprängkåpan sticker ut ca 20mm undertill.

Efter att ha kollat lite hur växellåds fästet ser ut i boken (250£) får jag en viss lutning på motorn dvs att utgående axel lutar neråt.

för att få motorn rätt i sedled har jag använd motorfästena för att centrera + utgående axel centrerad i kardantunneln.

Jag skall lägga upp ett par bilder så fort jag hittar kabeln till kameran :)

// Martin

Hej, jag bygger också i thn och heter jörgen.

Hör av dig så kan jag komma och kolla på ditt bygge,

0733-328258

Caper

Link to comment
Share on other sites

Här ligger bilderna:

Visit My Website

Jörgen: gärna, jag slår en signal imorgon Måndag eller på Tisdag.

Är alltid bra att ha någon att bolla ideér med dock så sker bygget i Nossebro även om jag bor i Trollhättan.

Jag har tillgång till mer plats där.

Link to comment
Share on other sites

med risk att vara gnällig... om du tittar på en original infästning av motorkuddar... så brukar dom vara vinklade snett mot motorn.. kan vara en tanke där eftersom biltilverkarna gör så... iofs håller nog dessa endå...men...

din bil dina lösningar..

Link to comment
Share on other sites

Jäkla fint garage och bygge :thumbup:

Sen så är jag nog också på michaels linje, jag hade ochså gjort "raka" fina motorfästen helt färdiga och monterade ( jättestolt) när det slog mig hur mycket stadigar det blir om man vinklar dom inåt bkåt, så det var bara att sätta kapen i dom, gick att återanvända det mesta av dom så det vart inte så stort jobb , men man är mycket nöjdare efteråt

:gives: :icon_sleep: :icon_sleep: :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...