Jump to content

Dawi Super 7


dawi

Recommended Posts

Egentligen skäms jag lite ( :icon_oops: ) som medlem i Locost Sweden och entusiastisk byggare av Super Seven bil... först nu ger jag mig tillkänna att jag sedan slutet på september och början på oktober 2007 hållt på med detta bygge i garaget. Syftet med tråden är att våga mig ut och lova att den blir klar (drömmen är att kunna vara med på konbanekörning för det var där i Kjula jag blev såld när jag fick stå och titta på!). Lite kort historia om bygget med lite axplock av bilder (jag har både webcam och kamera som dokumenterar för min egen skull...).

Ram som är McSorley 7+422 köpte jag av Mattias (Bondborn) som jag hämtade en höstkväll (det blev natt innan jag kom iväg...). Motor en B230 - bakaxel 740 1031 mm Här kommer en kort bildberättelse för att hinna ikapp där jag är idag -

post-2557-1214748197_thumb.jpg post-2557-1214748402_thumb.jpg post-2557-1214748385_thumb.jpg

post-2557-1214748677_thumb.jpg post-2557-1214748438_thumb.jpg post-2557-1214748421_thumb.jpg

post-2557-1214748521_thumb.jpg post-2557-1214748536_thumb.jpg post-2557-1214748550_thumb.jpg

post-2557-1214748620_thumb.jpg

Allt började med att "penselrenovera" motorn (B230A) under tiden jag väntade på ramen. Sedan blev det att lära sig vart efter tiden går och bygga vidare. Lyckokänslan var total i början på maj då den fick rulla ur garaget och jag gasade lite på gatan hemma (utan ljuddämpare) där grannarna faktiskt kom ur husen med filmkamera och hejarop, det var dubbelt så kul!

Nu håller jag på med att klä den och komma framåt så jag kan köra lite bana... det är nästa mål.

SFRO1 är klar där påpekanden jag fick är ordnade (sänka styrväxel 3cm, höja motor 2cm, komplettera med viss triangulering och stag, förflyttning av pannhardstag och byte av infästning...).

Närmast på tur är Scuttle som håller på att ta form, fortsätta med beklädnad av "flygplans aluminium" från Barkarby, infästning av batteri, montera bensintank (svetsad av Spindelmannen, tack Ake!), göra klart ljuddämpare så det blir lite tystare å sen är det framvagnsinställning.

Så nu skäms jag lite mindre och bekräftar att: Jag bygger oxo en bil och den ska bli klar :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nu har jag kommit en bit på väg. Vintern har passerat och det är dags att slå upp porten och ta en provtur.

post-2557-1240237722_thumb.jpg

Det mesta fungerar men visst är det saker kvar att göra. Men oj vad det ger mersmak och inspiration att skynda på (man har ju anmält sig till 30/5!)

post-2557-1240237737_thumb.jpg

Bilen lastad till Vianor och göra en framvagnsinställning - vilket gick alldeles perfekt med allt från att få bra pris till liten åktur (igen...). Efter inställning fanns tid kvar på hyrestiden av trailer så jag åkte väg till SBP för invägning - 730 kg, passade på att köra upp efter allt var klart och då visade den 820 kg (diet gäller... men å andra sidan var skalan i "ton" så jag får inte ta det så precis :) )

Nu har jag bokat in tid för bullerprov och SFRO2 så det är bara att fortsätta med det som är mest nödvändigt... skärmfästen!

post-2557-1240238529_thumb.jpg post-2557-1240238542_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag bar det av med resa till Västerås för bullerprov. Vädret kunde inte vara bättre (lite varmare men i alla fall inte regn).

post-2557-1241035367_thumb.jpg

Här står en nöjd liten bil med noterade 80db.

Nu återstår att göra klart skärmfästen och justera bromsarna inför kommande SFRO2 nästa torsdag :)

Link to comment
Share on other sites

Tack - det är ett relativt litet steg i sammanhanget men väldigt inspirerande och viktig milstolpe!

Inför SFRO2 som är inbokad till kommande vecka ville han definitivt ha skärmfästen på plats så jag har lite brådis. Valde en konstruktion, till slut, som bygger på tre infästningar (nedre spindelled och bromsokets bultar). Jag tar lite bilder ikväll på ena fästet som i princip är färdigt.

Bilder kommer!

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde så att behöll original grenrör (B230) - köpte främre anslutning från Biltema som jag modifierade rätt rejält så jag får ut det ur bilen, i princip behöll jag bara själva övergången. Därefter har jag två Simons ovala dämpare köpta på Micro som jag har två i serie. Luftfilter var en chansning så jag tog där enklast möjliga från ähmm Biltema.

Trevligast ljud blev med en burk men antar att två gjorde det tyst...

Link to comment
Share on other sites

Rikard - Då har jag varit ut en sväng med kameran och fotat.

Jag valde bifogad konstruktion i tanke att det skall hålla... inte för att det var enkelt :wacko:

post-2557-1241099897_thumb.jpg post-2557-1241099909_thumb.jpg

Edited by dawi
Link to comment
Share on other sites

Jag valde att köra vita instrument för att jag tycker det är snyggt - ville dock inte köra Biltema och hittade då några på Broms och Topp service i Segeltorp som passade min smak. Men oj vad fel det blev med den givare jag använder från Biltema.

Givaren ger 0 - 180 ohm och instrumentet vill ha 30 - 270 ohm, dessutom visar den fullt när det är tomt och vice versa. :huh:

Men min kamrat, NC-programerare osv. byggde med "lätthet" en omvandlare som modiferar givarens signal som tydligen går i steg om 7 ohm så den omvänder och passar instrumentet. Nu är allt rätt.

post-2557-1241100349_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då är lilla elektronikanpassningen monterad för bränslegivaren och injusterad med ett motstånd så det visar mer rätt när den är tom än när den är full, tänkte att det är mer passande.

Båda skärmfästerna är klara för blästring (får bort all vit-chromatering) och färdigsvetsning, förhoppningsvis blir det provmontering under morgondagen. Jag känner mig rätt nöjd att jag fått båda relativt lika.

post-2557-1241216963_thumb.jpgpost-2557-1241216980_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

dawi: Kanske du har rätt men jag har ju en bil till med likadana spindlar. Där skulle ett par dawi-tillverkade skärmfästen när det blir så dags...... passa bra.

Jag lägger nog gärna ett par i varukorgen, men var hittar jag kassan...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då är lilla elektronikanpassningen monterad för bränslegivaren och injusterad med ett motstånd så det visar mer rätt när den är tom än när den är full, tänkte att det är mer passande.

Jag skulle också behöva en dylik elektronikanpassning. Min 7:a är just nu väldigt bränslesnål. Ju mer jag kör desto mer bensin har jag i tanken! ;-)

Opel givare och VDO mätare passar inte varken i mätområde eller riktning!

Har du en skiss på lösningen och en lista på ingående komponenter? Själv är jag kass på elektronik, men "with a little help from my friends..."

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag kollar med kompis Peter hur den är konstruerad och återkommer med skiss eller förklaring.

Själv har jag kunnat detta en gång i tiden men...

Link to comment
Share on other sites

Har du en skiss på lösningen och en lista på ingående komponenter?

/Bengt

Jag fick denna i e-posten i morse. Noterar att han satt en flervarvig pott som man kan justera nollvärdet med (jag hade inte behövt mitt motstånd). Hoppas skissen räcker för att göra liknande konstruktion.

P090423.pdf

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningsvis... men jag tror kompis Peter ställer upp och konsulterar bara han får ingångsvärden. Han verkar tänka i elektronik... jag har ännu inte förstått hur det fungerar men sett i verkligheten att det fungerar.

Återkom så förmedlar jag en kontakt ifall det behövs.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

YES, SFRO2 klar!

Igår kom Lars Torngren och gick igenom allt, skrev protokoll, provkörde, bromsade och signerade protokollet. :thumbsup:

Vad skönt att jag fick möjlighet att köra Kjula i lördags då faktiskt ett par problem visade sig som nu gick att fixa innan SFRO2.

post-2557-1244095519_thumb.jpg

Här är syskonen på Kjula men en skillnad att DAWI 7 är McSorley ram och därmed lite nättare, men en syrra är väl oftast lite mindre än brorsan (eller) :unsure:

Nu till pappersfixande... Lars lovade att direkt posta papper så jag får dem tillbaka så snart som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Jag har haft allt från snudd på magsår (när jag plockade ihop kardan) till glädjerus när jag tog Lars i hand och fick papperet med ok :D

Att jag inte har huv är ett resultat av att spara tid och lägga tid på det som är viktigt. Huv kommer jag att fixa under sommaren men den blir inregistrerad utan huv. En tanke har också varit att göra hål i huven för rätt saker, dvs. jag ska inte ha den förgasare som sitter på och ej heller det grenrör eller ventilkåpa osv (läs trim kommer). Men visst är det lite resultat av att vara "syrra" till CEALM 7 :)

Köpte faktiskt detta grenrör på prov som blir lite snyggare (om det får plats).

post-2557-1244098912_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Dawi

Grattis till SFRO 2 ! Önskar jag var där med men min tid kommer.

Gillar din noskon, jag är på jakt efter en - var är den inköpt?

Har du förresten Biltemas backspeglar också?

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Tackar för det Vedde, Kilkenny och "brorsan" CEALM!

När det gäller backspegar så ramlade jag på dem på Biltema (art. 33-697 respektive 33-698 för 149 kr styck) och jag är jättenöjd med dem.

Noskon köpte jag från Härdplastteknik som försöker ha dem på lager (http://www.hardplastteknik.se/) och den kostade cirka 1500 kr.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!!

Man känner en viss lättnad eller hur!

Varför inte besiktiga med de rätta grejorna från början? Måste vara bättre för framtida bruk, besiktningar och ev. säljande?

Link to comment
Share on other sites

Tackar Morty!

Ja om man bara visste vad de rätta grejorna är... så är naturligtvis det planen så långt det går. Men min tanke är att hittar jag lösningar eller annat som är bättre så fixar jag det efter hand. Som i alla projekt - när man är färdig då har man all kunskap hur man egentligen ska göra.

Nu återstår att få okey på ursprungskontrollen så jag får boka tid på regbesiktning...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om man kunde skrika av glädje skulle jag göra det här på forumet... men en smily får duga!

Idag i strålande sol på andra dagen på årets semester klarade DAWI7 av regbesiktningen i Nyköping. :wohow:

Det var en väldigt trevlig station att genomföra registreringen på... rekommenderas varmt (även om inte det är 30 grader i solen).

post-2557-1246391085_thumb.jpg

Jag har fått regnr och väntar nu ivrigt på skyltar - under tiden sätter jag på Brooklands rutorna, fixar huven som i dagarna kommer från Härdplastteknik.

Link to comment
Share on other sites

Tack tack!

Bra Morty, jag skall ta itu med det "redan" idag... !

Känns lite som dagen efter fast på ett bra sätt - lite overklighetskänsla, precis som du säger Lilje7 "GOTT"!

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde anmälan och försäkrade bilen idag på morgonen (tror klockan var ca 09.30)... redan klockan 10.00 kunde jag ställa på bilen och ladda ner beviset om påställningen.

Nu kan jag nog ut å köra med risk för böter att jag inte har nummerplåt - men har jag väntat så här länge så väntar jag tills "plastskyltarna" kommer...

Har måttat in rutorna så jag får lite vindskydd på första provturen :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Nog för att jag hade förväntningarna rätt avstämda hur det skulle kännas att åka iväg med plåtarna på plats... men inte SÅ HÄR KUL! :racesmile:

Det gick mindre än 40 timmar från registreringsbesiktning till att plåtarna satt på bilen - känns som rekord, eller?

post-2557-1246871117_thumb.jpg

Vi tog en tur på stan i högsommarvärme och till turisternas stora glädje (jag tror det var turister som fotade...)

Jag måste nu ringa och fråga när huven är plastad och klar, det är det som fattas nu, tillika med damask för växelspaken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...