Jump to content

Peugeot Mi16 - Ford Typ9


Toffe

Recommended Posts

Hej Jag har en fråga ! Jag håller på att försöka para ihop en Peugeot Mi16 med en Ford typ9 låda.

Den stilla undran är om lagret för växellådsaxeln i vevaxeln är superviktigt ? Motorn saknar det för pesjå-lådan men, kan det bero på att det är framhjulsdrivet ? för övrigt så är det samma diameter på kopplingslamellen 220mm samma diameter på axeltappen så när som på nån tiondel, medans hålet i vevaxeln är ett par tiondelar större. Är axeln i pesjå-lådan kraftigare lagrad och inte behöver lagret eller brukar det vara så på fler framhjulsdrivna bilar ???

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

du får byta stödlager till något som passar för typ 9 lådan behöver stöd på ingående axel.

de flesta framhjulsdrivna bilar har inte det behovet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Saabmotor och Opel Omega växellåda, samma sak där, men vi med den kombinationen har tur då ett gammalt opellager passar (Ascona/Kadett/Manta/Rekord). Som jag förstod det så har du bara några tiondelar i spel, och då blir det svårt med kullager. Låter nästan som att du måste borra upp vevaxelhålet eller svarva ner växellådsaxeln så att ett kullager får plats.

Link to comment
Share on other sites

ett glidlager/bussning i lagerbrons väl inoljat kan du använd. eller svarva till ett av ettt ämne.

Ford använde det på 60-talet på sina cortinor bl.a.

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med den kombinationen (XU9J4 och Ford T9)och tänker svarva ett glidlager för att stödja ingående axel i vevaxeln.

Problemet är att om jag minns rätt (det är över ett år sen jag mätte) så är skillanden i diameter mellan axeln och hålet ca 1 mm och i minsta laget att få till en stödlagring av.

Jag är inte säker på att det går att svarva ett så tunt glidlager då det bara blir ca 0,5mm.

I värsta fall måste jag riva lådan och svarva ner axeln eller borra upp hålet i vevaxeln för att kunna få dit ett nållager.

Någon som har någon bättre lösning?

Link to comment
Share on other sites

Har letat på Nomo Kullager's hemsida nu ikväll och de glidlager som finns för 15mm axel har 17mm YD

och de lager som har YD 16mm som vevaxeln är borrad har 14mm ID :S

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...