Jump to content

Avbruten Skruv..


Jocke

Recommended Posts

Någon som har ett bra tips på hur man får ut en avbruten skruv ur en aluminiumbit?

Kört fast totalt, svetsade på en mutter på resterande gänga, värmt till förbannelsen, borrat så mycket jag vågar och testat svinpittar och fanskap.. är inte redo att ge upp för Helicoil än. :banghead:

Funderade på att försöka lösa upp skruven i ett elektrolys bad, hänga på pluspolen och nån rostig bit till minus men har ingen aning om hur processen påverkar aluminiumet, missfärgningar, osv. nån som har provat?

Link to comment
Share on other sites

köp vänstergående borr, då kan du ha sån tur att den gängar loss sig medans du borrar. om du har borrhålet i mitten så

kan det gå att borra upp det till precis under gängspiralens storlek och sedan trä ut den likt en fjäder.

Link to comment
Share on other sites

Har nog aldrig lyckats få ur en skruv mha. en svinpitt när jag tänker efter! :), tack Thomas & Lupus!, ska testa direkt imorgon!

Link to comment
Share on other sites

Det är domma du vill ha....

Principen är "torx versionen"

Men dessa är avsedda för ändamålet och

helt enkelt skitbra. Deras form framgår inte av bilderna men de

är inte formade som en torx utan gjorda för att inte expandera skruven lika mycket

när man driver i pinnen. Satsen innehåller borr, utdragningsstift, hylsor för utdragningen

och borrstyrningar. Sakerna kan också köpas löst var för sej.....

(Just exeplet nedan ligger dock på ca. dubbla priset för samma

Bachosats jag köpt två av till jobbet, inte rätt ställe att handla m.a.o.)

Länk

sbe_1418s_wo_c.jpg

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

"köp vänstergående borr"

Någon som vet var man kan skaffa sådana guldklimpar?

Jag har förgäves sökt sådana under hela min livstid,och det är många år, men har aldrig lyckats finna några.

Antas i Luleå där regnet vräker ner.Knappast Locostväder!

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith!, den satsen verkar väldigt intressant!, bra verktyg kan man aldrig få för mycket av.. kollade runt lite i Kalmar efter Bacho satsen, hittade den endast hos Ahlsell som inte direkt bedriver välgörenhet, 1508kr inkl. moms, Rigid's motsvarande sats hos Mekonomen (Luna) 1819kr inkl. moms samt Würths 1387kr inkl. moms.

Hittils är Plantis billigast och att det är Bacho dessutom stör ju inte nattsömnen! :), el. har du några andra tips på inköpsställen?

Någon som vet var man kan skaffa sådana guldklimpar?

Würth verkar ha ett fåtal dimensioner efter en snabb sökning: Würth vänsterskärande borr

Link to comment
Share on other sites

Har ganska långt till närmsta Biltema varuhus + att det är lönedag idag :) så det blir nog en Bacho sats ifrån Lindqvist!, tack alla för hjälpen!! (Skruven sitter kvar än så länge.. :angry:)

Link to comment
Share on other sites

En metod jag använt är syra.

Syran löser oxiden mellan skruven och aluminiumet.

Tar några dagar i ett bad med ättika dock, och man får gå och skrapa lite runt skruven med några timmars mellanrum så syran kommer åt.

Om man inte har torx-bits eller ovan omtalade sats så funkar det med en liten vinklad insex-nyckel.

Man har ju massor i IKEA-storlek som bara ligger så jag har offrat en del sådana.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...