Jump to content

Svetsning


tobbus

Recommended Posts

Var inne lite på SFRO's sida och läste lite.

Såg att när man bygger om en bil till Cab måste man använda 3-fas svets.

Är kravet detsamma när man svetsar sin McSorley-ram? Nu vet jag att svetsarna blir bättre

med en 3-fasare, men jag har inte tillgång till det i mitt garage, och det är så tråkigt att behöva

hyra/låna med följd att man får jobba under tidspress. Och att köpa en 3-fasare är inte att tänka på,

min fru vill ha ett nytt kök istället, det vet jag med 100% säkerhet...

Köpa färdigt chassi... nej vill ju bygga själv... :)

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan omöjligt att få bra svetsar och rätt genombränning med de flesta 1-fassvetsar. Har du inte 3-fas kan du punkta med 1-fas och låna/hyra 3-fassvets för helsvetsningen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ett tips annars är en DC-tig. Då kan man bränna på rätt bra fast man bara har en-fas.

Kolla in Scandtig. Annars är dom snorbilliga på e-bay.

Link to comment
Share on other sites

Använder en kemppi minarc 150, 1 fasare, och den gick det minsann fint att svetsa 4mm plåt med,

Bara för att testa så gick jag upp till 6mm plåt och det gick precis, dock fick man ju lägga flera strängar, och om man vet vad man gör så räcker en BRA 1 fasare väldigt långt,

Men om det är en "hobbex" modell,med 30m kabelvinda, trött kontaktrör, dålig jordning, dålig fogberedning, osv, så får man passa sig. jag vill inte uppmuntra någon som inte är riktigt säker på att bara köra på och hoppas att det håller, bara ha sagt att 1fas räcker längre än dom flesta tror.....under rätt förutsättningar :icon_smartass1:

åsså lite smygreklam! :P

till dom som funderar på en svets till garaget så kan jag starkt rekomendera denna, lätt smidig, billig, lätt att ställa in osv

http://svetsmaskinservice.e-butiken.se/?ar...0&cat_id=29

Edit : fel adress

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Intressant att man går in och styr på svetsens uppbyggnad och inte kapacitet. I t.ex. England finns knappt 3-fas att uppbringa utan t.o.m. i industrin använder man 1-fas svetsar (om än på 50-75A matning). Man kanske inte ska nämna detta då samtliga Westfield, MNR, MK Indy, Caterham m.m. säkerligen är svetsade med 1-fas.....och vi är många som vill få våra bilar godkända.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

En vanlig anledning till att 1-fasare funkar dåligt är att man från elcentralen och till uttaget bara haft 1,5-kvadrats tråd. I mitt garage har jag 5-kvadrat mellan matning och central, sedan 2.5-kvadrat ca 60cm till uttaget från vilket jag har en redig 25A kabel som är skruvad rätt på plinten vid trafon inne i svetsen. Bränner hål på 3mm plåt utan vidare med full kräm. Har en Esab 160 halvautomat.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare kört min TIG på 1 fas och numera kör jag en dubbelströmmare (AC/DC) på 3-fas med lika bra resultat, men en sak är säker: det är personen som håller i handtaget som styr hur väl svetsat det blir - i alla fall så länge som man håller sig dom dom rördimensionerna som vi sysslar med på detta forumet. Träning ger färdighet...

Edited by gabbes
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Verkar vara gamla sanningar angående 1 fas MIG/MAG svetsar som inte gäller längre. Köpte en 1 fasare från Svetsekonomi som lätt bränner 4-5 mm plåt. Den är iof säkrad 16 Amp så det lär bli en 3680W ung. Kör man dessutom med ren Kolsyra bränner det ännu bättre. Mao det FINNS riktiga kvalitets 1 fas svetsar numera.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart. Är väl som med tvättmaskinerna, många var väl 3fas förut men nu är väl dom flesta 1 fas. Tekniken går framåt. Ser att Kemppi och Esab har jävligt shyssta små TIG inverters som är 1 fas. Dom borde väl inte sälja saker som ej fungerar.

Link to comment
Share on other sites

det med tvättmaskiner o tumlare etc. som numera går på 1-fas är skit med tanke på att man lätt snedbelastar sit nät. innan så delades det upp bättre mellan faserna. och blev inte många Amperé per fas. nu tar man fullt ur en säkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mig är ju visserligen ingen bra metod att svetsa, tycker att TIGen är överlägsen. Men för att motverka att det rör sig för mycket och att vinklarna blir fel när värmen påverkar är nog MIGen bäst? Tigen tillför ju mer energi än MIGen.

synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Mjaaa, att säga att Mig inte är en bra metod att svetsa på är väl lite att ta i, det beror ju helt på vad för egenskaper man vill uppnå, i ex en locostram räcker en Mig-svets gott och väl, bevisligen.

Sen så är det väl upp till var och en, använd den metod du kan bäst själv, även om en Tig-fog har alla möjligheter att bli "perfekt" så är ändå en bra Mig-fog mycket bättre än en dålig Tig-fog.

Typ.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag tog kanske i lite=) Men man har ju helt annan kontroll när man TIG:ar än när man kör MIG.

På ett chassie är det ju itne så noga. Man rönkar ju inte fogarna precis.

Link to comment
Share on other sites

Den som svetsar ett bilchassie utan att själv anse att det är noga, han åker inte jag med i den färdiga bilen......... :thumbsdown:

Ett chassie ska enligt mitt sätt att se det svetsas på ett så noggrant och seriöst sätt som möjligt

vare sej det ska röntgas eller ej, den frågan är ointressant i sammanhanget tycker jag.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Jag menar naturligtvis inte att den ska röntkas det var ju ett skämt=)

Noga? Jag det beror ju på vad man jämför med. Är man van att svetsa trycksatta rör som ska tåla 40bar med överhettad ånga så känns ett bilchassi inte så noga i sammanhanget.

Allt jag menar att MIG sömmarna man ska lägga på chassiet är så krävande.

Men min fråga var ju faktiskt nått helt annat nämligen hur det står sig med en TIG på chassit? Man tillför ju mer energi och frågan är om det rör sig för mycket i matrialet?

Nån som svetsat med TIG eller pinne istället för MIG?

Link to comment
Share on other sites

Jag har svetsat exempelvis främre stötdämparinfästningarna i chassit och i bärarmarna, stegarna till bärarmar bak mm. i mitt chassie

med 2mm 48.00 men inte själva ramen i sej, den är körd med tråd.

Bakaxelns "bärarmsfästen" på axeln samt själva axelrören mot diffklumpen är även dom körda med 48.00

Hade jag haft en egen TIG hade jag använt den till att svetsa ramen. Nu måste jag låna maskin om jag ska svetsa TIG

och det är lite besvärligt att vara beroende av andra till sådana långtidsprojekt tycker jag personligen.

Link to comment
Share on other sites

Finns väl inget som hindrar att svetsa hela ramen med Tig, förutom ditt tålamod, samt att det drar mer gas än en Mig.

Se till att nästa och/eller stötta upp ramen ordentligt då det, precis som du säger, är en högre vämeutveckling,

Sen åker jag gärna med på provtur B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...