Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

När man fyller 50 år så får man Sevenbilar. Kilkenny om några år så vet du ...... när din trä eller plastbyggsats anländer.

Träbyggsatsen har jag satt ihop själv, det var inte helt lätt för de hade glömt ange några viktiga steg i instruktionen, det var nära med Mora-kniven och slipmaskinen. Men med lite extra övervåld så ordnade sig det hela och bilen blev hel, klar och registrerad.

Det är ju en bra idé att fixa ett komplett 127 spakställ (har inget just nu men kanske kan få) och låta det drivas med teleflex. Då skulle det vara att korta ner det befintliga och göra om lite med betydligt lättare.

Link to comment
Share on other sites

om jag inte missminner mig har vofflo 850 vajerstyrd vävellåda.. ett spakställ från en sådan..

finns säkerligen flertalet framhjulsdrivna bilar med sådant .. mars till skroten och undersök...

Link to comment
Share on other sites

Pågen: Hmmm, väljer att inte svara......

Undrar hur långa vajrarna till 850 är. Jag vet vem jag kanske kan ringa och fråga.

Det här är också en variant Swift på Blocket

HAr pratat med killen och det skulle kunna vara en ersättning för FIAT motorn eller är det samma sak där med dubbla ingångar stället för en.

Någon som vet?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Börjar misstänka att någon snart föreslår att jag skall ta V70 dieseln spakställ för troligen och på mycket goda grunder har även den vajerstyrt växellänkage om en 850 har det och Audi också. Jag tror V70 och Audi är har lika eller liknade motorpaket i några årsmodeller.

Skall bilda en grupp nu, snabbt: Bevara min v70s vajerställ.... medlem 1 st.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nästa vecka skall jag göra ett FIAT hembesök för att titta på ett 127 spakställ. Tydligen var den femväxlade lådan grinig att få till spakrörelserna på även i original. Den fyrväxlade skall vara lättare. Jag har en låda av var sort.

Det får bli avgörande när jag kan se hur länkaget skall fungera i en originalbil.

Link to comment
Share on other sites

Nybliven ägare till en Sierra diff för cirka 2 timmar sedan. Tror aldrig jag har en sådan tidigare. Användbar liten klump.

Nu behöver jag drivaxlar och nav för skivor. Kanske en lämplig växellåda.

Har varit på ett studiebeök i Västerås på vägen hem från Storstaden. Plåtat bilbakdel, mätt, tittat, resonerat, investerat, tittat mer, resonerat mer, snyggt & fint bygge. Nyfiken på hos vem??

r Anders.

Senare i veckan skall jag på FIAT besök också, för att göra det vanliga, plåta, titta, mäta resonera, titta mer, plåta mer, resonera mer osv osv. Ni känner säkert igen er själva och gör likadant.

Link to comment
Share on other sites

Hualigen en sån skapelse!

Ser ut som en förnedrad Bubbla som har parat sig med en BeachBuggy och fått en avkomma som träffade alla grenar när han ramlde ner ur Fulträdet. :thumbsdown:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

vedde, det var ord och inga visor. Ser speciell ut men ser kanske inte riktigt lika speciell ut med lampor och vindruta monterad. Trdde ett tag den var gjord på en VW platta men så var det inte. Googlade¨på namnet och hittade lite mer spec och bilder.

Link to comment
Share on other sites

Ja Berne, det är en bra fråga men jag kanske ändrar mig och skippar mittmotor och kör "bredvidmotor" istället. Jag har inte varit och hälsat på "min FIAT-leverantör" än för att få se på ett spakställ live men mittmotorn känns mer besvär än "lycka". När jag hälsade på hos r Anders igår så mätte jag och funderade en hel del med hans bil som "idéspruta".

Den fråga jag skall besvara är -- > Vad vill jag egentligen med bilbygget? Den här idén startade innan jag ens hade köpt hem material till CealmSeven V8a. Jo, det jag ville då var att bygga en "småbil" inte bara rätt så lätt utan helt enkelt mindre än "bokbilen". FIAT har jag bra tillgång till men verkar knöligt. Om jag istället tar en Sierra diff och sidförskjuter den och sätter motorn bredvid mig eller i alla fall inte så långt fram som en normal motorinstallation i en Seven sitter. När jag då tittat och fotat och resonerat med r Anders så ser jag så tydligt att det jag skrev i första inlägget faktiskt kan förverkligas även med en Sierra klump, de Dion, och FIAT eller "bredvidmonterad SWIFT".

"Bredvid-motor" har jag aldrig haft / byggt (än) medan min allra första bil jag byggde med en FIAT 600 drivlina, det kan nog anses som en mittmotor och då har jag faktiskt redan tillverkat en sån. Bil nummer 2 byggde på en VW drivlina och då bli det väl att bocka av ett svansmotorbygge.

Hoppas det förklarar varför jag kan kör på två täter

Jag öppen för många olika varianter på lösning men det vara vara en bil av en typ jag hittills inte byggt och riktigt än har jag inte bestämt mig mer än att det blir en ensitsig liten bil.

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Visst är det så, det här FIAT spåret har varit intressant för motorn är så liten och som mittmotor kommer förarplatsen långt bak till skillnad mot andra motorer. Vi mätte på r Anders Swift som också är en liten motor men den skulle stjäla en hel del utrymme som just mittmotor. Ryggstöder skulle hamna säkert 300 mm fram jämfört men tex en bokram.

FIST 127 spårvidd är 1295, axelavstånd 2225, totallängd över kofångare 3645. Dessa mått tilltalar. Såg en Autobianchi igår i Storstan. Undrar om inte den är mindre än 127. Jag ställer upp fyra däck och mäter in dem för att titta lite hur det ser. För smått eller lagom.

Så enkelt att korta en Sierra drivaxel. Precis så jag kortat en hel hög med hjulaxlar (Volvo = både axel och ytterrör) som jag byggt grävmaskinerna och hjullastarna samt även ångbilen med.

Än så länge kan jag fladdra i byggplanen för inget är kapat eller svetsat och byggramen är inte inne i verkstaden än men det är bara en tidsfråga.

Är det någon som har ett recept på att sätta ihop en Swift med en Volvo M40 eller möjligen M45 låda. Jag ahr lådor av båda sorterna. M40 lådan är ju suveränt smidig det går inte att komma ifrån medan M45 kanske är lite hållbarare totalt sett.

Link to comment
Share on other sites

när du säger problem med utrymme bakåt tänker jag genast på bubbla/porsche drivlina. visserligen får man då bakmotor och inte mittmotor men klart värt att reflektera över. fiat 126 har ju också motorn där bak, fast lite klen kanske?

Link to comment
Share on other sites

När du säger mittmotor för det mina tankar till en Toyota MR2 som har en tvärställd 4:a med växellåda över bakaxeln, man borde ju således kunna ta en Honda Civic motor med V-Tech(som de f ö får in in en Hundkoja-Z-cars) och tvärställa den bakom ryggen. Den finns vad jag vet i 90 HK, 125HK(esi)och 160 HK(VTI).

dessa är ju små driftsäkra motorer som levererar bra kraft till liten vikt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vedde och Jay-c: Oj, nu fick jag en hel del varianter att söka på för att få rätt på hur de ser ut. Fiat 126 låter bekant. Är det inte en byggtråd på forumet från en Kungsörskille (1,5 mil från Arboga) som pillat in en MC motor i en 126. En FIAT var det i alla fall.

Honda har jag inte en tänkt på men värt att kolla.

Jay-c, menar du en "gammelbubbla" där kan man vända ingången framåt för kronhjulet är väl vändbart. Eller är det någon annan VW du menar? Trikar använder Bubbla växellådor med vänt kronhjul eller om det är hela diffen kanske.

Link to comment
Share on other sites

dedär me kronhjulet visste jag inte, är det på samma sätt ultima lyckas köra med porschelåda?

hondamotorerna är fina, d16z6 (125hk vtec) är en underskattad liten morot, går att skrämma upp till 200hk om man är flitig sen är den mycke lättare än en b16. nackdelen med dessa 90-tals hondamotorer är att det inte är vajer till växellänkaget utan ett stag(vrid och tryck) så man får väl bygga nån smart lösning till det. de bästa hade vart en k20 på 200hk(civic type-r) som har vajerlänkage, fast de blir kanske lite knepigt me reggningen..?

Link to comment
Share on other sites

Många utav motorerna som finns sväller ju ut på bredden med insug m.m. Och för att få 3,5:an smal så kanske du bör kolla på alternativet "motorn längst bak" och flytta fram pedalstället ca 30cm.

Då gäller det naturligtvis att växlingslänkaget löser sig.

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: --- är det på samma sätt ultima --- Ingen aning men VW och Porsche är ju rätt släkt med varandra så det kanske är med den som med Bubblornas lådor att det går att byta rotation med kronhjulet. Förresten samma som på gamla traktorer och baklastare. Samma grund men vänt kronhjul.

Tänk så saker kan utveckla sig i plötsliga riktningar som jag aldrig gissat för någon timme sedan.

Köpt en blivande Sevenbil och lite till nyss.

Det var jag inte helt beredd på själv men så blir det ibland och mycket nöjd och glad över köpet, det är jag.

Istället för att leta delar på många ställen får jag tag på allt som behövs (nästan) på ett och samma ställe. Sedan får jag se om ramen bilr lika stor eller förminskas eller om det blir som nu delad bakaxel (har aldrig haft det förut) eller de Dion (inte haft det heller). Men jag tror (fortfarande) fullt och fast på bredvidmotor.

Ojo oj oj nu har jag fått en hel del att tänka på och det känns också riktigt bra.

Jag kör vidare med 3,5 tråden för hur jag än gör blir den lättare och mindre än de båda andra ..........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Drake: Menar du om jag gör två bilar i samma tråd? Nej det blir för tungt och trångt. Eller gör det verkligen det. Jag kanske inte kan låna byggramen i all evighet. Måste tänka till lite här. Det här blir en liten i förhållande till allt annat jag har. Nu när jag tog promenaden till postlådan för att hämta tidningen kom jag på att jag kanske sätter motorn där den brukar sitta och har den här bilen till att lära mig om insprutning och turboladdning. Det är något jag drömt om hela tiden att kunna mappa och ladda. då behöver jag inte bygga om någon av de andra. Har alltid tycket det sett så spännande ut och krångligt att koppla in en dator till bilen för att den skall fungera. Nu skulle jag få göra det som är krångligt plus att köra delad bakaxel som är helt nytt, Ford är nytt det med, bara det en utmaning..... från en Volvo och Cheva "gillare", är det här den största utmaningen ligger...

Igår var jag helt säker på att såga ner ramen på mitten och smalna av den och ta av den i längd. Eller hur säker är jag just nu. Jag kan ju ta ett "mittemellan projekt" så här mittemellan så hinner jag lura lite mer på det är med att ha en motor mellan bakhjulen på längden eller tvären. Plus att nu har jag något att göra i vinter då kommer inte november, december, januari, feruari och mars bara bestå av att bära in ved och elda i pannanläggningen plus att gnälla på att det är kallt, blött, snöigt plus att man fryser rumpan av sig i bilen varje morgon (nästan). Fryser mycket hellre i garaget och gnäller på kylan mm där.

Undrar nu Drake om jag svarade på det du frågade om eller hur det blev.

Alla små kugghjul snurrar nu för att bestämma hur nya projektet skall bli, för varje beslut som tas och verkställs så blir bilen mer och mer "fastställd".

Just precis nu kl 07:13 lokal tid Assartorp, är det en utbildning för mig i insprutningsteknik, datorkopplad bil och turboladdning. I skriven ordning. Fast det vore så klart ändå kul att prova med en bredvidmotor. Ni förstår nog vad jag menar med att alla små kugghjul snurrar mot varvstoppet.

Var inte orolig det här känns som en helt normal beslutsprocess med mängder och då menar jag mängder av alternativ men projektet smalnar av beslut för beslut. Rätt var det är då är det fastställt och då bygger jag det som kändes mest rätt. För mig är den här metoden bra den gör att jag känner mig säker på att jag satsade rätt. För en utomstående kan de te sig lite rörigt när det som var mittmotor blir bredvidmotor eller blev vanlig moptorplaceringen eller avkapade eller varför inte en helt normal bil eller. Men var bara lugn för det är jag. Snart stelnar cementen och då vet jag vad som kanske kommer ut ur CealmSeven fabriken inför bilsäsongen 2010 eller vad det kan bli.

Link to comment
Share on other sites

Nu är hämt-ekipaget för Sevenram, motorer, diffklump, motorstativ, kran plus allt övrigt ihopkopplat. Just nu känner jag för att starta runt 04:00 imorgon. Varför vänta när det går att åka tidigt. Fast måste kolla om min starttid är ok? Det är säkrast.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

2fast4u: Hmm så för dig blir det alltså att det är ok att åka sent....... fast klockslagert är exakt samma. Eller är du klok nog att sova då vilket jag borde göra nu om jag ska upp om 4 eller 4,5 timmar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Godmorgon, och ett speciellt godmorgon till 2fast4u. Klockan är 03:40 lokal tid Assartorp. Strax dags att åka för att hämta nya bilprojektet.

Link to comment
Share on other sites

8,5 timmar och 385 km senare är jag hemma igen. Hela V70 är fullproppad med delar. Då menar jag verkligen hela bilen Scorpiodiffen fick endast plats vid passageraren fotutrymme. Bra att det inte var någon passagerare. Noskon och Megasquirt i främre passagerarsätet. Baksätet fick fällas och allt utrymme i 1,5 lager är fullt. På släpet står ramen två V40 motorer och verkstadskran.

En mycket bra affär med två nöjda. Snyggt svetsad ram, tvättat och rent eller helt nytt. Själv är jag är så nöjd så. Bilder kommer i samband med att godset skall lossas. Vi var två som lastade. I lossningen är själv tillsammans med min kompis hjullastaren så det skall nog gå bra och få in allt i verkstaden.

På hemvägen, eftersom jag startade tidigt (eller hur 2fast4u), så fanns det utrymme för att knappa in veddes bostadkoordinat, Björklinge i GPSen. Nu har jag sett veddes bil i 3-D och inte bara i 2-D på kort. Kul att vi fick träffas en stund. Efter det var Hem på GPSen.

Jag hann tänka mycket både på vägen upp och hem. Jag kommer inte kapa sönder ramen för att minska den. Det här är min utbildningsplattform för insprut och turbo samt delad bakaxel. Även denna bil skall utrustas med dragkrok och såklart tow-bar-fäste. Ramen har samma bakdel som den vedde har på sin bil och det syntes tydligt att dragkrok både passar in och går att fästa vettigt. DEt är bra då behöver jag inte komplettera CealmSeven den får gå sist i fordonståget om jag skall ha alla tre med mig.

REdan klockan 8 eller till och med före 8 lärde jag mig en helt ny sak. Har alltid undrar vad en Volvo vitmotor eller vitblock är. Lite löjligt att jag inte visste men har inte brytt mig så mycket förut. Jag har haft rödblock och det med röd färg. Tänkt någon gång på att jag aldrig sett ett vitt Volvo motorblock men de är väl sällsynta och man gömmer dem under motorhuven. Vitblock var visst aluminium, men det finns ju inte en vit gnutta på aluminium. Inte undra på att jag aldrig sett en vitblocks Volvo och det säkert ingen annan heller som gjort. Varför inte säga al-block?

Nej nu skall jag ut och lossa.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Måste ju bara säga grattis! Men egentligen är jag lite avundsjuk :D Detta måste ha varit tidernas bästa kap...alla dessa grejer för bara 10 k.

Sen kan jag inte låta bli att undra....skall du inte sälja av någon bil?

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Det blev kanske inte 10 k heller. Ja, det är ett kap och båda är nöjda med resultatet.

Sälja Sevenbilar? Nja vet inte det. Jag vill ha ett komplett fordonståg enligt Trafikförordningen 4 kap § 2 som medger att jag kan ha två bilar efter dragbilen. Är dragbilen en Seven då är det komplett.

Lite bilder.

CIMG4463%20(Small).JPG

CIMG4465%20(Small).JPG

CIMG4467%20(Small).JPG

CIMG4468%20(Small).JPG

CIMG4461%20(Small).JPG

CIMG4462%20(Small).JPG

CIMG4469%20(Small).JPG

CIMG4470%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

lysande hörru! vad ska du göra med alla pengar du tjänat in, bygga garage?

Ang vitmotor---> Vissa kallar Alu för vitmetall, den är ju ganska vit om man gör en brottyta, även om det är typ babbits som är det korrekta.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Hmm, har jag verkligen tjänat in? Lägger jag inte ut pengar? Fast affärerna är helt ok.

Jag har garage. Fast det är klart ett till är inte dumt.

Jaha, det var inte svårare än så med vitmotor. Har faktiskt funderat lite då och då och någon gång Googlat men hittade inget vettigt. Men nu vet jag.

Edit: Tillägg: TobbeF: Såg ditt inlägg. Det gick i lugn takt hem så inget skakade runt. Men vilka farthinder ni har i Uppland. Det skall vara bergsbestigare med certifikat för att ta sig över och syrgasmask.

Edit: Ett tillägg till: Såg du i noskonen? Cocosbollar. Själv är jag inte så förtjust i dem men jag vet en som är och försäljaren i Litslena korset är en klassiker. Han har nog varit där sedan jag åkte varje vecka till lumpen på S1 Uppsala 1977-78. Det är nog samma person.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt att lättmetall är lätt? Nu är alla kartonger, påsar, scuttel, noskon, växellåda, diffklump, motorstativ, motorlyft och flak inne i verkstaden. Skall ta lite kort på innehållet. Motorerna är kvar på trailern än. Kör fram hjullastaren strax och tar dem med pallgafflarna.

Helt sanslöst, jag lyfter ramen själv. Tänkte att motorer och ram är självklara hjullastarjobb.

Äh, provar väl och lyfta och jag kan bära in ramen helt själv i verkstaden. Det har inte riktigt sjunkit in än ska jag säga. Ramförflyttningar är alltid ett hjullastarjobb det känner jag mycket väl till. Det är en grundbult så är världen lite svajig ett tag här för mig men en timme i terapi så ska jag klara av chocken och samla mig igen.

Link to comment
Share on other sites

som du säger är inte en lättmetall vitmotor nödvändigtvis lätt.. kan man gissa att detta bygget kommer att bli mer åt det tunga hållet av dom lätta..

är svift eller fiatmotorer ute ur bilden nu??

och 5-10 mm plåtarna tas fram igen??

Link to comment
Share on other sites

Du vet att annars är det ju slaggen som väger :-). Svetsarn till din ram sa att hans far ajabajde honom när han svetsade en del på fadrens grävmaskin med OK48 och gubben inte tyckte att man skulle knacka bort slaggen -"det är styrka i den också" - zic..

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Nu när jag vet vad är kan jag svänga mig med orden. Vitblockarna är inte säkert att de skall vara kvar alls. Det var ett paket jag köpte av TobbeF. FIATen är ute. Örådet har röstat bort den. Vitblockarna hänger löst. Det är väl så det heter?

Swift kanske jag åker och köper en imorgon. Trailern går så bra nu. Jag bearbetade högerbromsen härom veckan och det låg inte på någon broms och värmde de 385km jag åkte annat än när den skulle bromsa. Så 280 km för en billig Swift kan vara på sin plats eller kanske inte......

Vad jag tänkte mig törs jag inte säga riktigt än. Föregående mening är avsedd att kunna tolkas på två sätt.

5 och 10 mm plåt tänk vad folk kan hålla på och tynga ner bilar. Sån blir nog aldrig jag ....... . Nej, allvarligt den här kommer att bli mer "normal". Dragkrok, ok då, men bortsett den...

TobbeF:OK48 = lycka! Vad 4,0 mm också -- mer lycka!

Jag har tittat mer på svetsarna och ramen nu. Svetsarna är så fina så sjutton vet om den inte borde hängas upp på väggen istället?

Tagit mer kort på grejorna nu när de är inne i verkstaden. Skall framkalla och lägga upp.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kommer 18 bilder. Bilderna gör inte TIG-svetsarna riktig rättvisa.

Ni ser hur det går när min bildamnesti tog slut.

Hmm såg att jag glömde noskonen. Det är en smalnos men jag råkar ha brednos extra i verkstaden det var väl därför jag inte reagerade på att smalnosen inte var inne än.

CIMG4472%20(Small).JPG

CIMG4473%20(Small).JPG

CIMG4474%20(Small).JPG

CIMG4476%20(Small).JPG

CIMG4477%20(Small).JPG

CIMG4478%20(Small).JPG

CIMG4479%20(Small).JPG

CIMG4480%20(Small).JPG

CIMG4481%20(Small).JPG

CIMG4483%20(Small).JPG

CIMG4484%20(Small).JPG

CIMG4485%20(Small).JPG

CIMG4487%20(Small).JPG

CIMG4488%20(Small).JPG

CIMG4489%20(Small).JPG

CIMG4490%20(Small).JPG

Dokumentation och byggbok. Den andra byggboken gröna) kommer via post. Det är bra med dubbla uppsättningar böcker, eller blir det fyrdubbla?

CIMG4492%20(Small).JPG

Megasquirt. Då har jag ett ihopsatt (sedan något år)och ett i påse

CIMG4495%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...