Jump to content

Spjällhus För Turbo Och Sprut


Recommended Posts

Hej!

På min 1,8T 20V VAG motor sitter ett 2,5" spjällhus. Eftersom platsen i motorrummet är något begränsad i en sjua har jag fått svetsa om insuget.

Original spjällhus är ordentligt stort eftersom det innehåller motor för styrning av spjället. Det finns ingen chans att detta spjällhus får plats under huven.

Har någon ett bra tips på ett 2,5" spjällhus som är litet och har en bra fungerande spjällägesgivare original som jag kan använda?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

DSC00746-small.JPG

Audi 5cyl turbo orginal använder jag, hyffsat smidigt finns till rätt kurs lite här och där också. Givaren fungerar bra tillsammans med Vems.

67mm innerdiameter har jag för mig.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Vad har Audimotorn för kod. Har sökt på lagabasen och hittar olika typer till samma motor. Så det hade underlättat med en motorkod.

Provade även med ett Saab og9-3 spjällhus men det är 3" och för utrymmeskrävande.

Finns där någon grundregel eller rekommendation på hur mycket volym det max ska vara mellan spjäll och insugrör, d.v.s. hur långt bort från plenumkammaren kan man placera spjället utan att det påverkar motorgången för mycket negativt.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Volvo 850 har smidiga spjällhus, kan vara ca 30-50mm högt eller så och 65mm spjällplatta... och 3" anslutning ytter om man säger... Riktigt fina är dom.

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har hittat ett smidigt spjällhus med innerdiameter på 50 mm med TPS. Ganska litet, men folk kör med Saab original på 65 mm och över 700 hk så rent storleksmässigt räcker det. Men jag har ingen aning om vad det kommer ifrån. Kan det vara problem med ett sugmotorspjäll till en turbobil?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört kan det vara problem med axeltätningarna i sugmotorspjäll, men jag har ingen personlig eller konkret erfarenhet.

Jag har lyckats klämma in originalspjället nu med ett något omsmitt insug, så för tillfället har jag andra bekymmer.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Precis, det är det jag är orolig för. Även om ett sugspjäll också bör vara tätt så kanske det inte tål övertrycket. Jag får nog provtrycka det helt enkelt.

Off topic: Var på tracktorpulling i helgen vid Ekeröd med några kollegor (manligt värre). Där fanns bla en V12 på 38 liter med 6 turboaggregat, det sjuka var att laddtrycket var 4-5 bar!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...