Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Batteriet är mycket bra och aggregatremmen om den är av hindrar väl inte motorstart? Lite mer tungstyrd, laddar ej samt att vattenpumpen inte går är väl det som händer?

Jag tar Sevenbilen ner och klappar om Saaben. Måste ordna med någon som kan bogsera hem den eller jag har avbrottsförsäkring så det är bara att ringa en bärgare så kommer den hem.

Först klappa lite..... (inte tänka donator....... bara klappa).

Link to comment
Share on other sites

Inte mycket som kan göra en bil livlös förutom tomt, dåligt eller bortkopplat batteri och trasigt tändningslås. Men livlös kanske har olika mening i olika delar av landet??

Link to comment
Share on other sites

Bränslepumpen hörs att den går igång.

Batteriet är bra

Motorn går runt ordentligt

Ribbremmen är hel

Inget liv i motorn. Inte ett host, hack eller spott och fräs så den försöker tända. Absolut "tänddött" var så hela tiden när jag kom ut i från affären och försökte starta allra först.

Luktar bensin när man kört ett tag på startmotorn

På en B230 är det lätt att kolla gnistan men hur gör man på en Saab motor? Kan alla tändspolarna gett upp för det är väl en tändkassett med 4 stycken enskilda spolar. Är tändkassetten eller något avsäkrat så det bara är en säkring att leta rätt på och byta?

Bilen är hembogserad nu.

Morgondagen kommer bli att ta ner V70 till stan för byta av huvudcylindern till kopplingen. Så kanske, i bästa fall, har jag en bil med tak igen att köra.

Skall visst regna imorgon, vilket fint Seven väder. Blääää

Link to comment
Share on other sites

Kan inte minnas någon speciell lukt vare när jag körde in på "mataffärs-parkeringen" eller när jag försökte komma igång. Du menar att tändkassetten är i princip digital? Antingen går bilen är så är den död. Det finns inget mellanting som en eller två cylindrar ger sig och säger tack och adjö.

Absolut noll i "tändlivlighet" när jag ville starta och åka hem.

Tändkassett. Hmmm om jag lyckas låna en och prova är risken stor att bilen nu övergått till ett aktivit läge som "tändkassettförstörare" eller kan man förvänta sig att om det var just kassetten och jag byter så hoppar den igång igen och allt är ok. Det är inte kul att låna en kassett och så knäcker bilen den också. Man kan aldrig veta såklart......

Link to comment
Share on other sites

Den går ofta sönder digitalt. Jag har bytt ett par stycken och motorn fungerade fint när jag stannade motorn men vägrade att starta igen. Du får sticka ner näsan till tändkassetten och lukta direkt på den. Saabhandlarna brukar låna ut en tändkassett för felsökning. Jag vet Taxiförare som alltid hade en extra i reserv i bilen..... Inte en av Saabs mest hållbara lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Det är som Morty skriver. men vill du kolla gnistan så ta ur alla 4 stiften och sätt i kassetten och dra kablar till jord om du har svårt att få jord på alla 4. kassetten brukar ligga på dryga 2000:-

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=115&ModelID=808&CarReference_ID=3083&CategoryID=42&CategoryType_ID=1

Link to comment
Share on other sites

Kollade med skroten i Arboga och 600 kr för en tändkassett. Jag gör kollen med att plocka bort kassetten och stift för att se om det gnistrar. Fick ett tips också på vevaxelgivare. Skall visst sitta lite obekvämt till på motorn i alla fall enligt skroten.

Går en vevaxelgivare att "torrtesta" på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

Kollade med skroten i Arboga och 600 kr för en tändkassett. Jag gör kollen med att plocka bort kassetten och stift för att se om det gnistrar. Fick ett tips också på vevaxelgivare. Skall visst sitta lite obekvämt till på motorn i alla fall enligt skroten.

Går en vevaxelgivare att "torrtesta" på något sätt?

Kolla http://saab9000.se/ om du hittar något där.

Sökte på vevaxelgivare och hittade följande tråd:

http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=17497&p=103914&hilit=vevaxelgivare#p103914

"Utan signal från vevaxelgivaren går inte pumpen.

Ett enkelt test är att kolla varvräknaren när du kör på starten. Normalt ska den "hoppa" när man kör startmotorn.

Är nålen stendöd har du tändningsfel och då sannolikt problem med givaren."

http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=12&t=17135&start=0&hilit=vevaxelgivare

Kör också 9000, men har hittils klarat mig från problem med DI och vevaxelgivare..

Men några andra fel ist...

Lycka till.

Mvh

/Johannes

Edited by Amoz
Link to comment
Share on other sites

Skall kolla varvräknaren. Bränslepumpen surrade och så luktade det bensin när startmotron gått ett tag.

Varvräknarrapport kommer.

Link to comment
Share on other sites

vevaxelgivaren om det är en VR så kan du motståndsmäta den. går den ej så är det avbrott i den.

och man kan även mäta signalen med en voltmeter.

detta är en VR givare. består av en magnetisk kärna och en helvetes massa varv av lindad smal tråd.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1478398&CarReference_ID=3083&CategoryType_ID=1

Link to comment
Share on other sites

Varvräknaren rör sig. Hoppar är väl att ta i men från "nålens parkeringläge" går nålen upp två visarbredder. När jag sedan släpper startmotorn så går den tillbaka igen. Provade två gånger och samma resultat. Det borde alltså tyda på att vevaxelgivaren är ok.

Lyft loss tändkassetten, vilket var mycket lättare att göra än vad jag trodde. Stiften lossade så fint också. Knackade till dem på 1mm gnistgap för det tycks var rätt för Saab 9000. Det var också rätt sorts stift, NGK, med rätt beteckning i som rekommenderas.

Ploppade in stiften i tändkassetten och jordade och provade startmotorn. Jag kunde inte urskilja någon gnista.

Bränslepumpen måste nog kollas en extra gång för jag kan ha tagit fel på någon sorts elventil eller liknande i ACn. Brummet kom nog framifrån fast det lät väldigt lika en bränslepump. Nu är jag mer Volvo 740 van där pumpen sitter under förarsätet och hörs riktigt bra. Ljudet var lika därför ansåg jag att pumpen gick men så kanske det inte är.

Jag har tittat i forumlänkar som jag fått och en gemensam nämnare där är bränslepump och eller filter. Jag borde kunna lossa något framtill i motorrummet. Inte ta loss utan bara lossa så får det läcka lite om pumpen gör sitt jobb. Det är väl en väg att gå för att utesluta trasig bränslepump.

Link to comment
Share on other sites

det finns ett motorstyrrelä K46 också.kolla så det är helt. ger plus på stift 10 på tändkassett enligt autodata. 1993 2,3 saab 9000

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Bränslepumpen måste nog kollas en extra gång för jag kan ha tagit fel på någon sorts elventil eller liknande i ACn. Brummet kom nog framifrån fast det lät väldigt lika en bränslepump. Nu är jag mer Volvo 740 van där pumpen sitter under förarsätet och hörs riktigt bra. Ljudet var lika därför ansåg jag att pumpen gick men så kanske det inte är.

Jag har tittat i forumlänkar som jag fått och en gemensam nämnare där är bränslepump och eller filter. Jag borde kunna lossa något framtill i motorrummet. Inte ta loss utan bara lossa så får det läcka lite om pumpen gör sitt jobb. Det är väl en väg att gå för att utesluta trasig bränslepump.

Att lossa tex returslangen från fuel-rail borde kunna konstatera om pumpen går.

Eftersom pumpen sitter i tanken kan det vara svårt att lokalisera ljudet.

Om du inte har gnista på stiften borde det väl vara fel på kassetten eller motorstyrrelät, kanske?

Du har ingen i närheten du kan låna en tändkassett av?

/J!

Link to comment
Share on other sites

V70 får ny övre kopplingscylinder just nu. Det verkar vara det som är felet.

Skall läsa felkoder i helgen, en kompis visade sig ha ett interface till laptopdatorn.

Jag kollar bränsleförsörjningen också så det felet kan uteslutas.

Fick ett tips på telnummer att ringa för att kolla med en kille på en Saab-verkstad. Där fick jag några frågetecken uträtade.

Men dessa j-#4%%%&.... stick eller översvämmningsmyggor som skall hjälpa mig i "Blå Hallen" eller idag är det kanske mer "Grå Hallen" där Saaben står. De är så många så de hugger ju varandra emellanåt.

De försvinner väl inte förrän tempen dyker till nollan eller någon minus.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips jag fått i både tråd och via PM.

Nu är V70 i drift igen och jag 2648 kr fattigare.. Plus att jag fick hjälp att lossa båda drivaxelmuttrarna. En lossade visst skapligt lätt den andra var tjurig. Nu när de också är "motionerade" blir det lättare att byta bromsskivor.

Saaben är i drift igen. Jag plockade i en "nygammal" tändkassett och start direkt.

Det smällande ljudet som jag beskrev för något inlägg sedan är nog inte AC-pumpen. Det är nog grenröret trots allt. När jag provstartade nyss och allt var kallt skyndade jag mig och känna efter om det tuffade och blåste något vid ettan eller tvåans utblås undertill på grenröret. Det är risk för att det är ttrasig grenrörspackning eller grenrör. Brukar grenrören på Saab 9000 spricka? Volvos turbogrenrör spricker visst ofta.

Tittar man på bultarna på ovansidan finns det inte mycket att bli glad över. Jag skall ta en inspektionsspegel och kolla hur undersidan ser ut. Kanske går att dra lite, möjligen på undersidan.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag är det dags för Två saker (minst):

1 -- Första av mig kända frostnatten denna säsong i Assartorp. Foto på en Clio-ruta

CIMG8117Large.jpg

2 -- Jädersbruksdagarna. V8 klubben är parkeringsansvariga. Går allt bra hoppas jag vi får nöjet att parkera in mellan 2000 och 2500 bilar på dagarna tvenne.

Link to comment
Share on other sites

Vilken kanonfin dag det blev. Mängder av folk och bra flyt (inte vatten och lera) på parkeringen. Lagom solbränd. Sista solbrännan för året kanske. Får väl komplettera lite med svetsen om det skulle blekna mot jul.

Tog massor av kort som jag skall länka upp så kan ni ta del av Järderbruksdagen 4 sep. Hyrde en helikopter också för att kunna ta kort på att vi verkligen parkerat bilarna snyggt...... Helikopter är alltid kul att åka med.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer 136 kort uppdelade på ett par inlägg. Hyrde helikoptern för att få en bra överblick om vi parkerat i snörräta linjer, eller? Mycket trevlig tjej som var pilot.

Jadersbruk4sep201000Small.jpg

Jadersbruk4sep201001Small.jpg

Jadersbruk4sep201002Small.jpg

Jadersbruk4sep201003Small.jpg

Jadersbruk4sep201004Small.jpg

Jadersbruk4sep201006Small.jpg

Jadersbruk4sep201008Small.jpg

Jadersbruk4sep201011Small.jpg

Jadersbruk4sep201014Small.jpg

Jadersbruk4sep201015Small.jpg

Jadersbruk4sep201018Small.jpg

Jadersbruk4sep201019Small.jpg

Jadersbruk4sep201022Small.jpg

Jadersbruk4sep201026Small.jpg

Jadersbruk4sep201031Small.jpg

Jadersbruk4sep201043Small.jpg

Jadersbruk4sep201044Small.jpg

Jadersbruk4sep201047Small.jpg

Slut på del 1.

Link to comment
Share on other sites

Ähum...... Vid närmare eftertanke kanske jag kan skjutsa helikopterpiloten en sväng med bilen om jag ändå tar med den imorgon...... Eller? Hon har ju mycket häftigare åkdon själv... funderar på att hyra kärran imorgon igen av någon anledningen.

Jadersbruk4sep2010hkp.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

trevliga bilder... många igen kännande.. suck önskar jag varit där..

e på gotland i stället... far min byggde en "traktor" på 50 talet av en plymuth buisness cupe -33 a med rak 6 a...

svårstartad med rak 6 a som drog 2 liter milen.. istället kom det i en 5 hk tändkule motor säffle om jag minns rätt..

schassiet kortades 1 m och bakaxeln svetsades fast i schassiet med plattjärn och knatte pinna svetsen.. karossen kastades , vadå gammalt skit...

En mjölk kanna full med vatten blev kyl system.. fordonet byggdes i jämtland sen tog han med sig den hit till gotland.. den fick åka tåg tinn nynäshamn och sen lyftes den ner i lastrummet på båten.. den står här fortfarande och rostar.. trä ekrarna e inte riktigt bra.. och kyl slangarna murkna....

vi pratade om att ev lämna den till jordbruks museumet som finns här på ön... ja så mycket man vill...

Link to comment
Share on other sites

Ensamflygning idag igen med "piloten". Denna gång åkte vi in över Arboga på en mycket trivsam och informativ flygtur. Det här kan jag gärna göra (många) fler gånger.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Norlin: Grållen är stationerad i Arboga. Jag förstår om du blir "lite småkär i den"

Motoreffekt, kw: 19,0. Mjaaa det är kanske någon kW till. Sitter en V8a i maskinen istället. Därav de dubbla piporna. Traktorn är "skapligt pigg".

Link to comment
Share on other sites

Morfar hade en grålle det sista, tyvärr är ingen kvar i livet, så det väcker en del minnen.

Finns det mer info på nätet om FSH 806? En liten film kanske?

Får googla senare idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaha, då är det glykoldags igen. Igårkväll tändes lampan för frosthalka på V70 bilen för första gången denna säsong. V8an ställer jag av i år. Förra året körde jag i Lucia cruising i Köping. Frågan är om CealmSeven skall vara i drift med vinterdäck eller ställas av? Nästa fråga blir var skall bilarna stå. Det här är nog så västentliga frågor och nu går det snart inte att skjuta på svaret längre.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Varmkörde V8an idag. Tog en liten tur på 100 cm framåt, rullade 100 cm bakåt. Körde turen två gånger för att verkligen få känna bilens prestanda.

Stod och tittade på bilen och funderade på om den skall säljas eller ej. Säljer jag den (om nu någon vill köpa) och skulle längta förfärligt efter en V8a så är det väl bara att bygga en till. Värre än så är det inte.

Link to comment
Share on other sites

Em sjua med BMW eller Mercedes 48V V12 eller kanske VW W12 vore helt klart nåt! Fast det där är väl för moderna motorer för bilfabriken i Arboga? ;)

Link to comment
Share on other sites

En BM700 eller vilken BM som helst skulle nog lyfta bil(traktor)byggandet till nya höjder. Nej, där backar till och med jag.

På tal om motorer så kan jag säga att den lilla 3-wheelern verkligen landat rätt in i hjärtat på mig med sin minst sagt söta boxer-tvåa. Jag vet inte om det beror på min tidigare tid som knutte och BMW-R100RT-boxer-förare?

Jag har aldrig släppt den motortypen och är så glad att BMW fick "krypa till korset" och återuppta boxermotorn när kunderna krävde återgång till det rätta igen. DEt är väl inget fel i K-75 eller K-100 men det är och har aldrig varit "mina motorer". BMW-Boxer-4-ever eller kanske ett litet CV2 substitut. Hoppas CV2an låter som men BMW R100-RT. Tänk om den gör det........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bakgrund: Jag är inte i direkt behov av "effektviktning" eftersom bilen viktmässigt kan svälja cirka 260 hk. Vridmomentmässigt sväljer den säkert ytterligare utan att på något sätt äventyra konstruktionen.

Dagens verklighet: Jag har viktat bilen ytterligare och kanske även stabiliserat golvet något om nu 5 mm stålplåt behöver stabiliseras. Tittade till bilen och upptäckte att jag har ett cirka 2,5 cm bottentjäld is i bilen. Visste att jag glömt något under sommarperioden. Borra dräneringshål.......... Tror till och med jag nämnt det i tråden vid något tillfälle.

Stor risk att halka och slå sig när man kliver in respektive ur.Blir kanske Sveriges första Sevenbil som kräver sandning inne i bilen.

Hoppas på töväder i år eller nästa år någon gång.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Plockat ut ett fint formgjutet isblock och borrat cirka 10 dräneringshål. Då var CealmSeven V8a täckdikad och klar.

Har förresten fortfarande inte bestämt mig om jag skall sälja pansarkryssaren eller ej. Ena sekunden är det Blocket-dags och stunden senare kan den väl stå kvar..... Enda Sevenbilen jag har som är utrustad med dragkrok (än så länge...)

Link to comment
Share on other sites

verkligen, det är ju en stadig konstruktion som inte vibrerar sönder i första taget. Kanske är jag den enda med sjua på Arlanda?

Varje locostbyggare med öppna ögon borde inse potentialen i en sån guldklimp.

Ska notera koordinaterna så kanske fabrikören gör sig ett ärende...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var den kvar? Jag som precis den 28 november var uppe på Arlanda och sedan återvände 6 december. Den stod väl förstås vid terminal 5 också?

15:48 skrev du inlägget och jag kom till Arland 17 någonting. Man skall tydligen ligga kontinuerligt online......

Kilkenny: --- att ingen annan tagit den förblir ett mysterium... --- Ja det är verkligen ett mysterium. Den borde synas på Google Earth.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...