Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Good luck man! Men erkänn att du är lite "skiti-byx" nu!!?

Fast du, inte för att vara elak, men vad fan ska du ha en G-tech till???

Ge den till nån bättre behövande t.ex. mej. Vi kanske kan byta mot nåt?

Kammen har jag ju redn lovat dig, den blir skitbra när du ska ploga.

Dom kollade aldrig några avgasvärden på min bil, inte E-märkning heller. Och varken SFRO eller BSP har en aning om hur det ser ut i min baklucka där tanken mm. sitter! Ingen kollade. LOL!!!

Link to comment
Share on other sites

Drake: Faktiskt inte "byxis" alls för själva regbes utan bilen är klar och jag kan inte göra mer än att presentera den för SBP imorgon.

Det jag möjligen är "byxis" för är just själva transporten till SBP. Jag tar rejält med tid på mig. Gillar inte helt att behöva åka runt 04:30 imorgon. Jag får väl sova en skvätt utanför SBP. Bara jag inte försover mig på SBP parkerngen. Undrar om man kan beställa SBP-väckning och frukost?

--- Fast du, inte för att vara elak, men vad fan ska du ha en G-tech till??? --- Det kan man faktiskt undra men jag vet i alla fall hur många hk som en Volvo V70 diesel pillar ner i backen för att dra sig framå. (72hk max)

Av erfarenhet från förra bilen så kollades inga avgasvärden. Träffade också en bekant på SBP igår i affären och frågade lite "by the way" om avgasvärden vid regbes. Han idé stämde med min = kollas inte. Fast som med allt det kan vara olika. Vad reglerna säger vet jag inte.

Jag hoppas på att jag får regbessa hos en SBP kontrollant som är insatt i vad vi som amatörbygger sysslar med och är ett proffs på regbesiktning. Jag har inget problem med att ta påpekanden som är korrekta det är till och med bara bra för jag vill ha en bil som uppfyller alla krav som är ställda och gärna med råge.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hur många hk ska Volvon ha enligt reg. beviset? Vore riktigt kul att få testa den där mackapären innan min river ner grejerna för ytterligare uppdateringar. Om man tar en tur förbi Arboga, får man testa den då?

Link to comment
Share on other sites

Drake: Motoreffekt, kw: 103,0 = 140hk. Jag har provat två gånger och det ger ungefär samma resultat (spann på 68-72 hk). Jag tokvarvde inte men jag "utnyttjade växlingen och gas" ordentligt båda gångerna. Skall efter fredagen prova på CealmSeven. Motorn är på 112 hk. Min motorn har gått 30000 mil så motoreffekt som är kvar är okänd.

Du är välkommen och prova. Du kanske har så mycket pulver att ett kambyte ter sig helt onödigt.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

vedde: Tackar, ser fram emot att få presentera bilen hos SBP. Jag hoppas med på att de gillar maskinen, och inte får svimmningstendenser när skattevikt skall fastställas.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bara en kam gör ingen motor, bättre toppar o högre komp + kam,förgasare är rätt väg. och inga extrema grejor, det har mer nackdelar än fördelar att ha en motor som är "död" i mellanregistret.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att en vassare, mer höglyftande kamaxel kan göra en del. Standardkammarna är vanligen extremt snälla och utnyttjar inte kanaler och ventilstorlek alls. Mer lyft och enbart aningens mer duration dödar inte låg/mellanregistret. Eftersom det sitter block-huggers på så finns det ju mer plats i grenröret än original oxå. Och ger man sig sedan på sprut och elektronisk mappbar tändning så... :) 50% mer än idag är nog fullt möjligt för ganska små pengar :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Fick veta i eftermiddag att Nerikes Allehanda kommer med ett TV-team till CealmSeven V8 registreringsbesiktning.

TV-team kan betyda en person (eller flera). Det blir kul. Hoppas SBP tycker det också....... I cirka 13 månade har jag bloggat på NA.se om bilbygget och en del annat. Hittills har jag skrivit drygt 250 inlägg i bloggen.

Lite kul att tillfälligheterna gjorde att jag bokade i Örebro och inte i Eskilstuna som var avsikten från början.

Jag ställer väckarkolckan på strax före 03:30 imorgon så jag i lugn och ro kan koppla ihop ekipaget och runt 04:30 lämna Arboga för storstaden Örebro.

Edit: Tillägg: En lite rolig intern notering. Jag hade ett resonemang med en bilbyggarkamrat för ett antal månader sedan. Han bil fick förresten regplåtar under sommaren.

Jag sade så att: Tror du att jag är klar med bilen och har regplåtar innan antalet visningar på CealmSeven v8 tråden tippar över till 30000? Vid det tillfället var antalet visningar runt 20000. Hans svar vara Ja! vi bestämde oss då för att: Jo så skall det vara. Gissa om jag följt trenden några dagar här och just nu är det

1,411 Svar

29,915 Visningar

Visserligen är det 85 visningar kvar till "nollpunkten" men jag har inte regplåtar idag heller........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jodå, det går rätt lätt att skrämma en 305:a också.

Den lilla diametern i loppen sätter tyvärr stopp för större ventiler och toppeffekten blir därefter, men 400 hk är inga problem med dagens toppar. 300 hk fixar man för några tusen.

Kam, insug, headders, och hemmaportade toppar = 300+ hk!!!

Orginalförgasaren ät helt ok för dom effekterna men topparna är det stora problemet om man vill ha ut max. Enbart kambyte funkar bra men riktigt vassa kammar kräver högre komp.

http://forums.hotrod.com/70/7555656/pit-stop/the-hated-305dont-hate-me/index.html

http://www.hioutput.com/tech/343hp/343hp.html

http://www.goingfaster.com/spo/carcraft325hp305.html

Link to comment
Share on other sites

Godmorgon, godmorgon då är klockan ungefär 03:30 och jag har inte försovit mig. Lite frukost nu och sedan är det dags att lasta dragbil och koppla ihop tow-bar-ekipaget för att åka till registreringsbesiktningnen i Örebro.

Nästa gång jag skriver då vet jag om jag väntar på registreringsplåtar som nästa eller om jag har en åtgärdslista att beta av.

Vi hörs.....

Kom just på att kolla detta också, ref ett tidigare inlägg

1,413 Svar

29,991 Visningar

Jag klarade målet (kanske) med minsta marginal.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Men hallåå... 03.30!!! är det typ 5-6 mil mellan Arboga och Örebro?! (men det klart, skall du hinna klippa gräset innan och hinna klä på dig frack och vit skjorta m.m inför den stora dagen så kanske du måste gå upp då).

Lycka till!!!

Link to comment
Share on other sites

Nu var det 29 997 visningar! Om du får hälsa i TV kan du väl tänka på oss?

Hoppas att det går bra, är det Lillån (trevligt) och Bilsta? (otrevligt) de heter i Örebro?

Sedan är det nog dags för en ny gissningstävling, min gissning som jag gav dig skall jag nog justera lite först. Vad det gäller? 0-100 km/h med V8:an såklart!!

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven V8 är underkänd och är GODKÄND.

Mer info kommer. Nu har jag en "nyfödd bil" att ta hand om.

OBS OBS OBS Officiella skattevikten är inte känd än men den kommer så snart fordonsdatabasen är laddad.

Link to comment
Share on other sites

Vad var det som hände? För det första är jag MYCKET nöjd med mina registreringsbesiktare!! Fick faktiskt två stycken som tog hand om CealmSeven V8 och båda två var mycket professionella.

Besiktningen var mycket grundlig i bilens alla delar och jag fick beskriva bilen och dess system, lämna över alla handlingar, svara på fortlöpande frågor och resonemang kring bilen.

Vad var det som gjorde att bilen underkändes i första registreringsbesiktningen?

- En pinsam sak. Jag hade glömt att ta bort ett par brickor så kullederna var inte låsta korrekt. Ingen risk att de skulle ramla för muttrarna hade låst delvis och var åtdragna ordentligt men det skall låsa på rätt sätt och inget annat.

- Muttrarna till under spindelleden saknade saxpinnelåsning. På de spindelleder jag köpt finns det inget saxpinnehål i utan jag har användt den medföljande muttern. Borde ha bytt ut den mot en mutter med nylocklåsning istället.

Viktiga saker och det är bra att det hittades.

Jag gjorde upp med min registreringsbesiktare att jag kunde komma tillbaka på efterkontroll direkt idag. Då var det dags att jaga rätt på och köpa två muttrar. Jag hittar två muttrar av rätt sort på en firma. Parkerad i ett industriområde så tar jag bort brickorna och byter till riktiga nylockmuttrar.

Därefter bär det iväg till Bilprovningen igen för efterkontroll. Efterkontrollen gjordes enkelt och smidigt. Det var bara att visa upp att jag åtgärdat de påpekande jag fått och nu var bilen godkänd och har fått ett registreringsnummer. Måndag eller tisdag eller onsdag nästa vecka får jag registreringsskyltarna.

En minst sagt spännande och händelserik dag som startade för mig klockan 03:15. Jag åkte från Arboga ungefär 04:30 för att vara ute i god till till registreringsbesiktningen som var bokad kl 07:00. Bilen tog jag på släp med tow-bar och då tar det en stund till Örebo även om det inte är mer än 6 mil dörr till dörr.

Avgaserna skall provas och bilen klarade även det nålsögat.

Betyget från registreringsbesiktaren efter att vi varit ute och åkt blev ett MVG PLUS som jag är jättestolt över. Han kommentar var att bilen var den bästa han hittills provat. Den var lättkörd, stabil, bra vägengenskaper samt hade en utmärkt fungerande fjädring. Det är lätt att förstå min stolthet.

Jag har dragkrok på bilen med dragvikt på 900 kg. Jag påstår som vanligt att sportbilar skall ha dragkrok som standard. Registreringsbesiktaren kommentar var ett diskret, nja kanske inte men möjligen denna.........

Det var inget problem med dragvikten han gick grundligt igenom konstruktionen och jag förklarade materialval och bågens roll också. 900 kg, skall bara göra en extra koll i regelverket så det inte stöter på något hinder pga det.

Bilen är registrerad utan motorhuv och inga kommantarer kring det på denna bil heller.

Mina ploglampor tog upp lite diskussionsutrymme och då inte i storlek utan är den integrerade sido och framblinkersen och dessa var korrekta. Jajamen kategori 2 framåt och kategori 5 bakåt sedan hade vi lite frågor kring placeringen och jag kunde min VVFS 2003:22 kunde både kapitel paragraf och sida i minnet att det är 1800 mm från främre begränsningsplan och det stod samma i deras dator så vi var helt överens.

Edit: Tillägg: Gick in och kollade på regnumret nyss...

Skyltformat fram: LITEN Skyltformat bak: LITEN

Det kommer bilder under dagen skall bara framkalla ettorna och nollorna först.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack för Grattisarna. Ja det är ju en V8 så Super 8 blir inte helt fel, såvida inte Drake klagar för jag har för dålig kam och därför inte får tagga upp en pinne.......

Det var Bilprovningen i Bista och jag är verkligen nöjd. Suveräna båda två regbesiktarna.

Kollade nyss på Fordonsök men inget än jag kommer hålla sidan under uppsikt, lovar:

Skattevikt, kg:

Tjänstevikt, kg:

Totalvikt, kg:

Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg:

Max släpvagnsvikt kg, obromsad:

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:

Max sammanlagd bruttovikt, kg:

Max lastvikt, kg:

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger filmen från CeamSeven V8 registeringsbesiktning på Nerikes Allehanda TV

CealmSeven V8a

Nu är fordonsdatabasen uppdaterad och jag håller på att byta försäkringen från chassinummer till regnumret sedan fram med e-legitimationen och ställ på bilen.

Skall också kolla vad "upplysningsavgiften" är för avsaknad av regskyltar, tror det var 1200 kr

Edit Tillägg: Nu är bilen försäkrad nu skall den ställas på men hur sjutton var det man gjorde. Det här skall jag kunna, hmmmmmm det lär inte stå i VVFS 2003:22.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack igen för grattisarna.

Bauta 8, tja kanske det. Det var regbesiktarens hittills tyngsta Seven bil som han stött på (hittills). Det kan bli så vanligt med stabila Sevenbilar att det inte längre är ovanligt..

Upplysningsavgiften för avsaknad av plåtar är 1500 kr, har kollat med "rätt instans". Det är det värt....

Link to comment
Share on other sites

##

Edit: Tillägg: Gick in och kollade på regnumret nyss...

Skyltformat fram: LITEN Skyltformat bak: LITEN

##

Aj då! då får du överklaga du med.... inte skall du ha de LÄTTA skyltarna ;)

Grattis !

Link to comment
Share on other sites

Då är vi äntligen inne i avgörandet för Skatteviktsgissningen det finns en vinnare.

Stort GRATTIS Ezroller!

Jag återkommer i tråden med förslag på högtidligt överlämnande av priser.

Så här ser tabellen ut:LUPUS 1001 Drake 1060 Janne L 1070 kimmen 1078 Sören 1090 mson 1098 Per Wackt 1100

Arrowsmith 1120 AlfaRonny 1133 Kilkenny 1142 Morty 1160 Acke 1170 Michael Th 1180 gka 1190 cealm 1200 hemlig viktgissning fram tills idag 7 oktober Gerhard 1200 Jocke4U 1210 Pågen 1220 Lilje7 1235 Thomas 1240 BeLo 1250

r Anders 1270 Ezroller 1280

dawi 1300 2fast4u 1320 Mildseven 1355 super "8" 1380,5 vedde 1525

Urklippt från Fordonsdatabasen:

Motoreffekt, kw: 147,0

Effektnorm: SAE

Skattevikt, kg: 1280

Tjänstevikt, kg: 1280

Totalvikt, kg: 1370

Max släpvagnsvikt, kg: 900 (alla sportbilar bör ju ha drag, krok eller i motorn vilket som)

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1280

Nu är det dags att åka ut med bilen en liten stund, fast jag uselt med soppa, 2 liter i tanken och 4 liter i dunk. Det räcker inte långt ........ Varför finns det inte bensinstationer på landet?

Link to comment
Share on other sites

Vafan? Jag tyckte jag tog i, men likförbannat så kom jag näst sist. 1280 kg! Hahaha!!!

Det måste vara historiens tyngsta Sjua, som två vanliga, du kanske skulle kalla den Fjorton? Fjortisen???

Fan Calle du slog mion Cobra med 260 kg. Det är bara att kapitulera.

Link to comment
Share on other sites

får grattulera till den stora nedkomsten... :)

då mitt ljudkort e kasst.. vad blev anmärkningen som föranledde återbesöket??

1280.. tja då vart jag bara 100kg fel var väl numerplåtsfästet som sabbade det.. eller något annat litet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla grattisar igen. Ja det blev en stor nedkomst, Fjortis -- varför inte det är ju inte en ålder utan ett tillstånd.

Michal Th: du har beskrivning av anmärkningen några inlägg upp Inlägg 1420 eller via NA-Tv om CealmSeven V8

Nu har jag tankat upp bilen och åkte lite grann. Tänk vad Transportstyrelsen var snabba att leverea skyltar. Var runt och hälsade på två kompisar som fått en (hel) del SMS och MMS under dagen med rapporter om hur regbesiktningen och ombesiktningen fortlöpte.

Jo du Drake, det finns ingen som kommer vinna 0 till 100 km/h på CealmSeven V8 för jag kommer nog aldrig upp till 100 km/h den går så behagligt i cruisingfart mellan 10 och 75 km/h så jag kommer få tvinga mig över 80 km/h. Bilen V8-sång låter så fint i cruisingfarten med ett dovt muller....musik!

--- Förresten, 147 Kw, vad kommer den siffran ifrån? Du har väl en 305:a med fugge? --- Svar: Jag tyckte det lät som en jämn och bra siffra (147 kW = 200 hk SAE). Den passade också till vikten, nu kan bilens vikt klara 259 hk men när jag uppgav effekten vid SFRO 1 visste jag inte vad slutvikten skulle bli så 200 hk blev bra.

2fast4u: Det är väl om jag haft en kam i så hade kanske blivit 20 kg till men .......... du vet ...... En kam väger nog inte 20 kg men borde göra det.

Link to comment
Share on other sites

En tidig morgon i Assartorp 2009-10-23 med ekipaget klargjort för färd mot Bista, Örebro och SBP besiktningsanläggning.

CIMG4330%20(Medium).JPG

CIMG4331%20(Medium).JPG

CIMG4334%20(Medium).JPG

Framme cirka 05:40, tyst, blåsigt, snålkallt och mycket ensamt.

CIMG4339%20(Medium).JPG

CealmSeven V8 besiktningsmän i aktion.

CIMG4343%20(Medium).JPG

CIMG4347%20(Medium).JPG

Glad som en lärka och solen lyser, ja eller i alla fall är det ljust och inte så blåsigt och snålkallt längre utan bara MYCKET BRA!

CIMG4349%20(Medium).JPG

CIMG4351%20(Medium).JPG

Link to comment
Share on other sites

Tackar Jocke4U och Arrowsmith. Jag skall plocka om i verkstaden för båda bilarna skall in där tillsammans med byggramen. Måste kolla med Bondborn007, Mattias så jag kan låna ramen ett tag till. Jag är nästan säker på det. Det blir det vettigaste att göra. SEdan har jag fått min adapter till kapklingan tillverkad. Det är kvar att borra två "drivhål" på den. Därefter kan jag använda en helt ny klinga jag köpt för länge sedan och den klingtypen (Sandvik modell) är lätt att fåtag på och vettigt pris. Originalklingan verkar inte vara lika lätt att hitta. Det är håldelning och centrumhål som stökar till det. Kan ta några kort sen när jag borrat hålen så syns det direkt hur allt är tänkt. Låsbulten var såklart vänstergängad M14 men en bra och välsorterad kompis så löste det sig också. Kännas alltid lika fånigt när vänstergängade skruvar skall tas bort eller dras åt. Gäller att tänka rätt och ibland två gånger.

Tänk vad lätt det är att tänka fel eller kanske inte tänka fel men tro en sak och det blir en annan. Som exempel.

Jag var beredd på diskussion om:- höjden på expansionskärl

- höjden på luftfilter (hade med mitt lägre kromade som argument)

- diskussion om 900 kg dragvikt (laddad med hela VVFS 2003:22 plus extra utdrag om kopplingsanordning, påläst alltihop)

- placering av hastighetsmätaren

- avsaknad av motorhuv (hade med mig båda motorhuvarna)

- sidoblinkers (från Biltema som inte är godkända)

Jag var inte beredd på diskussion om:

- brickor vid kulbulten för styrning (för jag kom ju inte ens ihåg att de satt där)

- låsmuttern utan saxpinne på nedre spindelbulten (har exakt lika på CealmSeven, får byta där med)

Med bra registreringsbesiktare så behöver listan inte vara något problem alls.

Det har varit ett "besiktningsstim" i dagarna, Volvo 740 (byte vänster bromsok + två slang + fix=knacka till på skyltlykta + höger bromsljusglapp = rör lite på och putsa) + V70 diesel = blankt papper + CealmSeven med regbes + efterkontroll.

Man kan undra hur SBP skulle klara sig utan mig? Åker ner med 740 bilen idag på efterkontroll, just ja Saab 9000 skall ju in också strax fast jag har nog flyttat den tiden så SBP inte får övervinster i oktober.

Skall röja ur den insläpade verkstaden ur V70 bilen idag. Jag släpar alltid med mig nästan allt jag har när det är dags för viktigheter tex regbes, konbana eller så. Faktum är och skratta inte, hade jag haft CealmSevens reservhjul monterat på plats Sevenbilen då hade jag haft ett elverk med mig också för att om det skulle behövas även ha ett 220V hjälpstartverk med. Jag gjorde en extra koll och i V70 ordinarie utrustning låg det ett par REJÄLA startkablar så motvillgt skippade jag elverekt och startaggregatet.

Det hände också en annan sak igår i Örebro. När allt var klart tog jag ekipaget till Swedol, känner ägaren till Swedol, och hans firma ligger nära Bista besiktningsstation. Han och några till kom ut och tittade på skapelsen och han har följt hela processen i 13 månader. Bilbyggare själv på 70-talet med en rod.

Hans kommentar om mina gummistänklappar 2mm tjocka på framhjulen -- det där sladdret kan du inte ha -- Vi går in så tar du med några riktiga stänkskydd --

Riktiga sänkskydd = stänkskydd till lastbilar, att jag inte tänkte på det förut såklart att det skall vara lastbilsstänklappar när jag har lastbilsploglyktor. Nu har jag två som skall skäras till, De var lite förstora för att montera direkt.

Jag har varit ute på morgonen och klappat om "lilla bilen" så den inte känner sig ensam, frusen och bortglömd i verkstaden. Eller förresten klappat om båda bilarna så vi inte får ett "familjedrama" i onödan.

Oj vad mycket text det blev i det här inlägget.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tackar Borken.

Idag skall jag spela in film. Medverkande blir CealmSeven V8 + CealmSeven + en biltrailer och jag själv som statist. Skall bli kul.........

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...