Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Imorgon kl 08:00 hänger jag på låset och köper en egen 6 ml tub med Permatex. Det blev lite ändrade planer ikväll fick ett lika oväntat som trevligt besök av Pulvermannen som var på väg mot hemtrakterna och passade på att svänga inom en stund. Vi hann ut och åka lite Sevenbil i någon mil. Bra för jag hade säkert inte haft vett att åka ut själv med men nu fick jag en bra anledningen.

Jag kan också säga att jag har INTE avslöjat någon bilvikt eller så. Det enda är väl möjligen att han sett bilen "live".

Kommer måla om vindtunnlarna på bilen. Inte för de blev dåligt målade så inte ens jag står ut men det passar bättre med dem gula istället för vita. Syntes estra bra när framskärmarna kom på bilen. Då blir det en gul en vit och så sidoplåtarnas "vad det nu är för färg" linje på bilen. Färgharmoni på bilen, ja det låter rätt bra. Så är det.

Har gjort ett enkelt elschema för bilen dvs skrivit in vad varje säkring skall kontrollera för funktioner. Det går åt 8 säkringar men jag kommer nog föra in 12 stycken så har jag ett par extra. Det skadar inte. Jag har måttat lite grann på värmepaketet och även på ett expansionskärl. Jag kommer nog att få plats med det inom det som skall sågas ut för HEI och förgasare. Breddar upp ursågningen lite så skall nog vattentanken få plats.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat kabeldragningen i bilens bakre del. Nu har jag köpt fler 16mm klämmor. Har runt 35 stycken nu att montera fast lite här och var.

Det här elsystemet skall vara enklast möjliga. Det kanske inte blir så enkelt som på en T-ford men så speciellt mycket vill jag egentligen inte ha. Finns instrumentet / kabeln / kontakten mm kan den krångla. Finns den inte krånglar heller inte.

Två instrument + cykeldator samt några kontakter för att styra det som krävs i VVFS 2003:22 samt ultimata lyxen av en extraljuskontakt och separat kylfläktkontakt.

Klammor 16 mm i påse

CIMG3222%20(Small).JPG

Permatex medelstark gänglåsning á 73 kronor.

CIMG3224%20(Small).JPG

Kan nämna att jag hängde på låset och kom in före öppningstid samt var troligen första kund idag i båda affärerna.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det hänga ut kablar lite här och var på bilen som bara längtar efter att få kopplas in. Ställde ner bilen på hjul igen för att nu är håltagning och dragning av flexslang med innehåll klart genom hjulhusen bak. Måste samtidigt dra flexslangen till dragets elkontakt samt montera denna.

Upptäckt att jag måste byta fjädrar bak. De jag har är nästan bottande på egenvikten utan tank (urmonterad), ingen kardan, ingen förare / passagerare. Det är samma typ av fjäderar, progressiva, som jag har på CealmSeven och där fungerar det men här bottnar de på "halvfärdig bil". Om dryga två veckor öppnar Sellholm igen efter semestern. Då får jag byta till något betydligt kraftigare. Nu är det om jag kommer ihåg rätt 130/170 lb (reservation för dåligt minne). Jag måste nog upp runt 250 eller 300 lb bak. Fast nu räknar man visst inte lb längre utan det är millimetrar och hur det nu var. Jag fick lära mig det hos Sellholm men glömt.......

Jag har nog sett det här förut men det blev så tydligt nu när jag jobbar just i det bakre utrymmet plus att tidigare har motorn inte varit ilyft.

Det börjar kännas som jag själv skulle vilja revidera gissnings-skattevikten....... fast det får jag inte.....

Link to comment
Share on other sites

Äntligen så får jag också yttra orden: Jag har snålat in lite på material för att spara vikt.

Det trodde jag faktiskt aldrig men kom just på att mitt elsystem är ett mikro-elsystem. Dvs det måste ju vara vikteffektivt. Ta nu inte bort glädjen att få säga det här för jag räknar bara på kablarna.

Ploglampor och baklyktor i lastbilsformat räknas inte. Bara kabel.

Nej, jag har inte 35 mm2 till parkeringsljusen det är bara 1,5 mm2.

Link to comment
Share on other sites

1,5 mm2 till parkeringsljusen? Har du startkablar till helljuset??? ;)

Vet inte exakt vinkeln på dina dämpare, men jag tror att du kommer att få på tok mjuk sättning även med dina nya fjädrar! Testa att lägga ut en fråga på rejsa.nu så kommer du snart att få svar av "Fuling" eller nån annan som kan det här.

Link to comment
Share on other sites

Drake: 0,75 mm2 till instrument mm

1,5 mm2 till lampor dvs parkering skylt mm

2,5 mm2 till hel/halv/extra

Så blir kabeldragningen i mm2 (ungefär). DÅ har jag gått ner ett helt snäpp mot andra bilen. Där är strålkastarna separatmatade för varje funktion dvs vänster halv, höger halv osv. Nu slår jag ihop en hög "funktioner".

Nu är det bestämt matarkabeln till bakljus mm kommer att lägga ovanpå kardantunneln. Så lite skrot som möjligt i tunneln, det blir bromledning, bensinledning och en kardan inget mer. Det är bara i vägen.

BAkljusen, båda, är kopplade och bestyckde med lampor samt stängda. Hoppas de inte behöver öppnas utan är klara. Håller just på med bromsljuset på bågen. Installerat kablarna med dragkabeln. har också med en extra dragkabel.

Vinkel på fjädrarna, hmmm nästan 90 grader.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte se att du jobbat något med bilen igår. Bara nöjes shopping, har du semester eller... ;)

Imponerande byggfart cealm :notworthy:

PS: Varför drar du inte elen i tunneln? Lite buntband runt bränsle rören och klart.

Link to comment
Share on other sites

Alfa-Ronny: Jorå nog jobbades det, körde it "stelth-mode" bara. Jo jag har semster ett par dagar till men klockan ringde som vanligt 05:50 och ute 06:15. Men mellan 17:30 och 20:45 igår då var jag på bilträff och latade mig........ 21:00 var jag ute igen till 23:00.

Kört någon timme nu och alla flexledningar innehållande kabel börjar landa i kopplingsboxen baktill. Handbromsen skall slutmonteras dvs de små Volvo-plåtbitarna samt några låsningar och ett fäste.

Styrväxeln ilyft och alla fästbultar på plats men inte åtdragna. Planerade för kabelgrävning i bilen framvagn igår. Jag har god lust att göra en "elrail" och bränslerail längsgående i botten på bilen. El och bränsle på varsin sida om ett stadigt plattjärn. MEd varsin rad klammor. Det är så många avgasrör och grenrör överallt i nosen som förmodligen kommer göra allt de kan för att grilla flexslang mm som ligger för nära.

Matarledning i kardantunneln. Kan vara ok kan vara "Gör om". Tydligen gillas inte att bränslerör används som "buntbands-elrail" eller i alla fall är det risk för ogillande. På andra bilen går bränsle och el 40 mm från varanda med varsin klamma men gemensamt fäste för varje klamma. Det var ok. Fast det var nog ingen som ens tittade vid något tillfälle.

Sedan finns det en poäng till där tunneln börjar vidga sig måste elfelxslangen ut lite grann och vid en urlyftning av motor och växellåda ligger inte flexslangen bra . Det går men då vore det bra om man två vid i och urlyft. Bilen är speciellt byggd för att allt skall kunna klaras av en person med motorlyft eller lämplig hjullastare. Det är nog det viktigaste skälet men såklart har jag upptäckt på bilen jag hur praktiskt det är att ha "elrailen" ovanpå istället. En förklaring i alla fall hur jag tänkt.

Som alltid är det en sak i bilens bakdel som ställer till och det är skyltlyktan. En ensam ynka kabel långt från alla andra kablar. Skall den ha en 16 mm flexslang eller bara ett skyddshölje eller ........ Det är samma sak på släpvagnar om man inte kör integrerad skyltbelysning och förresten så vista positionsljusen fram. ensam kabel, matas framifrån eller bakifrån.....?

Men jag kanske har lösningen. Det kan vara i VVFS 2003:22 måste kolla, eller så kan det finnas något prejudikt som ställer till det för mig. En helt suverän placering av skylten som dessutom gör att skyltlyktan blir en barnlek att placera och montera. Hittar jag inget i 2003:22 så gör jag nog en koll med Fordonsbyrån idag med. Det är oftast så att en sak är tillåten tills den är förbjuden. Sedan kan inte lagstiftarna täcka in allt och då blir det prövningar och prejudikat som ger hur reglerna skall tolkas framöver. Åtekommer med både beskrivning och om det är möjligt för mig att göra som tanken är.

Igår hade jag ett annat ärende. Det ärendet var om det fanns reglerat någonstans hur gammal en vågsedel får vara. Inte hos Fordonsbyrån men efter diskussion med SBP så hittade de i deras egna instruktioner att den får bara vara 1 månad gammal vid regbes. En bekant råkade ut för detta och fick väga om. Jag var så sugen på att åka och väga bilen igår men jag har mer än 1 månad till regbes. För gissningen är fortfarande skattevikt i fordonsdatabasen som gäller.

Men när bakfjädringen sjönk ihop som den gjorde då blev jag verkligen bil-BMI-intresserad. Att få veta alltså, lättningshål är inte intressant.

Link to comment
Share on other sites

Kanske, kanske, kanske vad glad skulle bli. Två trevliga killar på Fordonsbyrån utreder just nu om min idé håller. I första instansen (Örebro) kunde man bara konstatera att det finns inget som förbjuder eller motsätter idén vare sig i VVFS 2003:22 36 Kap. eller 70/222/EEG se 2 kap. 6 §. Jag har lusläst båda dessa delar. MEn som sagt det kan finnas praxis som gör att det inte går.

I alla fall nu är jag i andra instans för en extra koll och vid en första check så verkar det ok men han skulle koppla in en kille till (samma som jag pratade med igår om vägning) så nu är jag i "väntans tider" på besked.

Hoppas , hoppas det blir ett ok.

Annars får jag bara planera om lite för lilla skyltlyktan.

Alfa-Ronny: Lite frukost nu sedan skall jag ut och jobba igen inte slöa och slappa ....................... nej nej bara jobba jobba. Jag bara retas lite med dig.

Link to comment
Share on other sites

Varför vänta på besked, jag tror ju själv på idén och det som inte är förbjudet är normalt tillåtet till annat sägs. Så därför byggde jag klart. Allt på plats exakt och då menar jag exakt enligt måtten 300x110 mm. Alla övriga mått också inom gränserna. Skulle något annat besked komma efter lunch från Fordonsbyrån då kan jag utan att förstöra något ändra i konstruktionen och anpassa.

Nu börjar klämmorna komma i ordning också för flexslangen med tillhörande el-innehåll..

Övre bromsljuset på bågen installerat.

Hoppas jag snart kan lämna bilens bakre del med ett konstaterade, då var det klart.

För en stund sedan kom jag på vad jag skall önska mig i 60-års present.

Ett inbundet exemplar av VVFS 2003:22 och ett inbundet exemplar Trafikförordningen plus eventuellt något tillhörande EEG dokument för helhetens skull. Eller annan lämplig gällande utgåva.

Link to comment
Share on other sites

När är det bara själv kopplandet av kablarna i bakre centralkopplingsdosan. Centralkopplingsdosa, lät rätt bra, och det finns bara en i bilens bakre del.

Penselmåla eller spruta på den gula färgen på vindtunnlarna. Det är frågan. Det är både lättare för och efterarbete med pensel för med färgspruta måste jag lägga ner en del jobb på maskering. Ladda färgsprutan. Tvätta färgsprutan ren efter användning. Lutar åt pensel.

Gjorde en test med en bult och mutter som jag gänglåste för mer än 24 timmar sedan. Det stod på förpackningen rumstemp 24 timmar.

Jag trodde nog jag skulle behöva ta i mer eller så är jag riktigt stark. Det satt ju fast så klart och att det förbandet skulle vibrera upp av sig självt tror jag inte.

Link to comment
Share on other sites

För en stund sedan kom jag på vad jag skall önska mig i 60-års present.

Ett inbundet exemplar av VVFS 2003:22 och ett inbundet exemplar Trafikförordningen plus eventuellt något tillhörande EEG dokument för helhetens skull. Eller annan lämplig gällande utgåva.

Fyller du nu i Augusti?????

//Per

Link to comment
Share on other sites

Mildseven: Nej i februari 2017 så det är ett tag kvar. Jag tycker de båda "böckerna" är bra. Och få dem inbundna kan ta ett tag.

Just nu håller jag på med installation av hastighetsmätare. JAr tror det kommer bli en bra och undanskymd placering men ändå tillåten. Cykeldator körde förut med en Acewell som höll precis över förra regbesiktningen med ett nödrop. Därefter dog den helt. Sedan är den bara undanlagd som ett misslyckat köp.

Link to comment
Share on other sites

För en stund sedan kom jag på vad jag skall önska mig i 60-års present.

Ett inbundet exemplar av VVFS 2003:22 och ett inbundet exemplar Trafikförordningen plus eventuellt något tillhörande EEG dokument för helhetens skull. Eller annan lämplig gällande utgåva.

Jag skulle önska mej att få köra F1 på Anderstorp (www.liveit.se). Men, vi är ju alla olika... :P

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Ja, F1 är ju också en variant så klart.

Nu är hastighetsmätarn monterad vad gäller centralenheten. Måste skarva kabeln så så den räcker ut till framhjulet. Det blev en bra placering, tycker jag i alla fall. Andra kan tycka sämre om den.

Har nyss köpt kopplingsplintar så jag kan få ihop kablarna som de skall.

Fordonsbyrån ringde aldrig som utlovat, skumt!

Om jag vill ta bort gänglåsningsvätska som stelnat ur en invändig gänga, är det bara att ta en gängtapp och rensa med?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog så att jag har förlagt plåtdelarna som håller 740 handbromsen fixerad mot kardan. Jag vet att jag har skaffat nya men klokt nog beställde jag en omgång till som jag får på förmiddagen imorgon. Plåtbiten 29 kr, en låssprint runt 11 kr och ytterligare en låsanordning för 9 eller om det 12 kr.

Så imorgon strax efter jag hämtat de nya reservdelarna då kommer jag lätt hitta de tidigare köpta reservdelarna. Det är väl så det fungerar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Några bilder på bilbygget.

Visst har jag ett high-tech komplicerat elschema?

Skall snart prova bilens bakre elsystem. Hoppas det lyser och att det lyser på "rätt ställen". (Friskt kopplat hälften brunnet) All matning in som ut till bakre elkopplingscentralen är gjord med "släpvagnskabel från biltema. 1,5 mm2 7 ledare så när som på ett undantag, övre bromsljuset.. Färgkoden som jag använder är den som är standard för 7 poliga släpvagnskontakter. Då behöver jag inte uppfinna något eget system. Sifferkodningen är samma. För främre elkopplingscentralen / centralerna får jag komplettera färgkoden något.

CIMG3256%20(Small).JPG

CIMG3225%20(Small).JPG

CIMG3231%20(Small).JPG

CIMG3227%20(Small).JPG

CIMG3266%20(Small).JPG

CIMG3267%20(Small).JPG

CIMG3243%20(Small).JPG

Hastighetsmätaren med (röd) belysning sitter till vänster och i direkt anslutnig vid backspegeln. Ett av fästhålen är samanvänt med en av instrumentbrädans popnitar i scuttlebågen. Ett nytt hål fick jag borra.

CIMG3252%20(Small).JPG

CIMG3253%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Ljustesten av ljuspunkterna bakåt utföll med ett OK.

Skyltlykta och skylten. Frågan kunde inte avgöras i VVFS 2003:22 som hänvisar till direktiv 70/222/EEG (se 2 kap. 6 §) samt en extra kontroll i SFS 2001:650. Mitt förslag till placering av skylten är INTE i texten direkt förbjuden. Alltså tillåten dock finns det alltid ett men.

Skylten skall lätt kunna avläsas.

Då blir frågan: Kan skylten lätt avläsas om den står som på bilen. Vi är inte vana att läsa uppifrån och ner men att säga att skylten inte kan avläsas lätt det är kan vara svårt att hävda. Däremot får inte skylten sitta till höger om bilens symmetriplan. Där den är utritad på bilden nedan får den inte sitta.

Killarna på Fordonsbyrån var bra och vi var överens om även om man först kanske ansåg att skylten inte fick sitta enligt mitt förslag pga måtten i regelverken. Ganska snart så kom man på att jag innehåller alla mått, utom den just den högra placeringen om symmetrilinjen samt att det här är inte hanterat fullt ut i något prejudikat än.

Från VVFS 2003:22 --- Bil och släpvagn som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha ett utrymme för montering av bakre registre-ringsskylt som uppfyller kraven i direktiv 70/222/EEG (se 2 kap. 6 §). ---

Men samtidigt finns det inget som säger att skylten skall sitta "rättvänd". Det skulle vara roligt att vända skylten med regnumret bakåt så läsningen blir höger till vänster och upp och ner istället på den vanliga bilen och sedan vänta till man bilr stoppad. Såklart överklaga för ganska säkert blir man bötfälld om skylten sitter så Men det finns inget lagrum för att bötfälla utom möjligen orden "lättläst".

Nu kan man fråga sig varför jag är så intresserad av detta? Jo det finns två tungt vägande skäl annars hade jag inte ens brytt mig i att fundera på placeringen.

- Skyltbelysningen

- Dragkroken - Reservdäcket

Jag vill inte montera skylten och tillhörande belysning på ramen som håller reservdäcket. Den ramen tar jag bort när dragkroken skall användas.

Monterar jag skylten rättvänt så är risken stor att en del av skylten täcks av reservdäcket.

Jag vill ha en placering av skylten som inte behöver flyttas bereoende på kärra , reservdäck mm.

Det lockar VÄLDIGT mycket att få detta prövat. Kommer att kolla vilken kostnad det är utöver det böter som i stort sett garanterat kommer delas ut. Kostnaden får avgöra om det är värt att pröva.

Kommer också se i skala 1:1 om det kan vara möjligt att montera skylten på högra sidan "rättvänd" men ändå klara reglerna alternativt försöka hitta en kompromisslösning som inte klarar reglerna men så gott det går.

Lite roligt är det i alla fall att jag läste alla regeler och direktiv rätt dvs det fanns inte med och var därför inte förbjudet annat än i en eventuellt kommande prövning.

SCMIG3268%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

super "8": Bra tanke men den delen har reglerna tagit hand om eftersom man säger --- Höjden över marken till skyltens nedre kant får inte vara mindre än 0,30 meter --- För mig är det 0,20 meter, alltså för lågt.

En variant är att sätta plåten ovanför vänster bakljus men då tullar jag på synbarhetsvinklarna åt höger. Fast ärligt talat tror jag ingen kommer kolla men jag vill (helst) inte ha skylten där även om det skulle vara en kompromiss.

Jag har hängt på ett reservdäck och klarar inte heller synbarhetsvinklarna nere till vänster på bilens bakplåt. En stor bil har jag och liten skylt skall det bli men att det är svårt att få till placeringen utan att behöva krångla med skyltlykta av och på för det är belysningen som är grundproblemet. Allt går så klart att fixa till och jag har många olika tankar för att få en bra placering.

Fortsättning kommer att följa är jag rätt säker på.

Link to comment
Share on other sites

Handbromsens är monterad och fungerar bra. Då kan det uppdraget också läggas till handlingarna.

Främre elsystem blir nästa uppdrag att slutföra eller kanske börja med först innan slutförandet kan ske.

Det finns två dåliga kompromissplaceringar av registreringsskylten och ingen av dem klarar de utfästa reglerna om jag har ett reservhjul monterat baktill. Utan reservhjul, tex punkaspray ombord istället då är inte placeringen något problem alls. Jag väljer en av dessa usla placeringar tillsvidare. Men jag har inte släppt frågan.

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Det var en idé. Kollade på Svenska regskyltar

Då blir jag lite förvånad att läsa. --- Här nedan ser du samtliga typer av svenska registreringsskyltar. ---- . Visserligen är detta en gammal Vägverksskrift men även på den tiden fanns tvåradiga "stora skyltar". Men här finns endast tvåradiga för ---- Registreringsskylt för motorcykel och moped klass 1 ----

Så orden "samtliga typer" känns inte riktigt rätt.

Små skyltarna (USA-skylt = 300x110) verkar inte finnas till bil som tvåradig. Och jag kan inte komma på om jag sett det heller.

Skulle jag få tvåradig med måtten 195 x 155 mm då är det löst.

Jag skall kolla vad som finns och inte finns går det att få Mått: 195 x 155 mm två radig till bilr då vet jag en bilfabrik i landet som från och med nu i sin bilspecifikation anger vilken skylttyp bilen är avsedd för. Den delen finns beskriven i 70/222/EEG.

Edit: Tillägg: Såg att Michael Th hann svara på frågan innan jag hann ställa den. Snabbt!. Det finns alltså inte små tvåradig bilskyltar det förkalrar isåfall en del av texten i skyltbeskrivningen. Och speca om V8an till EU moped lär inte gå bara för att få tvåradig liten skylt..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ville också ha 2-radig Mc skyllt då jag byggt för det,fick liten 1-radig.Ringde vägverket fick till svar att jag kan söka dispans för mc-skylt kostar 500 eller 600kr mins inte riktigt,men det var sällan man fick dispans enligt den otrevliga kvinnan där.funderar på att göra egen mc-skylt, finns firmor som pressar skyltar efter kundens önskemål, någon som vet någon firma som pressar och inte bara kör plast folie? bör tillägas att kompisen fick 1500kr i böter på power meet för sin hem fixade skyllt.så den skyllt jag är ute efter ska se riktig ut.(pressad plåt)

Link to comment
Share on other sites

saab: Det är också en bra idé med dispens. Är det en engångssumma på 5-600 är det klart värt besväret.

Egentillverkade skyltar är minst sagt ett äventyr. Det går under begreppet urkundsförfalskning om man har riktig otur så kompisen på Power Meet hade tur att klara sig undan med bara böter.

Link to comment
Share on other sites

Kopplat klart i ploglamporna fram. Nu behöver jag bara köpa ett par H4 och parkeringslampor så kan jag stänga lamphusen för att fortsätta med att klamma kabeln till främre kopplingsboxen.

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Jo det skulle jag kunna göra men placeringskravet som jag har är att inte behöva flyttas skylt och tillhörande skyltlykta vid vanlig körning eller om jag har släpkärra efter. Det är kruxet. Utan dragkrok då skulle reservhjulet och dess båge sitta på hela tiden och då hade skylten placerats där.

Med 16 tums reservhjul och minkravet att skyltens nederkant är 0,30 meter över backen bilen olastad då finns det väldigt få placeringar trots att bilen är stor som går att använda utan att synbarheten enligt reglerna tullas på för mycket. Jag kan placera skylten 0,30 upp till vänster om reservdäcket men då kommer den vänstra delen av skylten hamna utanför bakdelens rundning samt att reservdäcket kommer skymma plåten övre hörn och att synbarhetsvinlklarna inte kan innehållas mot högra sida. Kvar är en vertikal placering som som verkar i nuläget vara "tillåtet förbjuden" eller ovanpå vänster bakljus på skärmen. Tur att jag har breda skärmar dvs bredare än 300 mm.

Eller det i nuläget bästa elternativet få en dispens för tvåradig liten skylt (EU-moppe skylt). Skulle det gå så lär jag väl få höra om EU moppe-Seven i tid och evighet men det tar jag så gärna.

Jag har tillverkat en dummy-skylt som sitter ovanpå vänster bakljus. Det är för att ge mig den tillvänjning som krävs för att kunna sätta skylten där. Det börjar så smått att den placeringen inte kännas allt för tokig. Skippar jag reservhjuet, ja då försvinner problematiken men jag vill ha med mig ett femte hjul. Blelysning blir isåfall en 2piggy-bak" på lastbilsbaklyset.

Arrowsmith och Jay-c: Nej bågens kabeldragning är för övre Biltena diodbromslyset för 99kr. Varningsljuset fäste kommer att sitta monterat på bränsletankens övre vinkeljärnsram som håller fast tanken.

Orsaken till att jag monterat in ett varningsljusfäste är att vid tow-bar körning så är farten maximerad till 30 km/h även om man "ibland" kanske kommer något över.

När jag tidigare kört ångbilen på dollly och vedvagn efter ångbilen och då runt 30 km/h så var det gång på gång på gång otäckt att i backspegen se bilar komma fort som f-n för de kopplade inte på att mitt ekipage gick så sakta. Året efter kopplade jag in ett roterande varningsljus på vedvagnen som gick sist i tåget, gissa om allt gick lugnare. Bilarna bakom fick begrepp om att det något saktagående konstigt ekipage de närmade sig. Egentligen är det väl inte tillåtet att köra med roterande gult ljus men det blev bra för mig (och andra). Därför bygger jag inte fästen redan nu. Om jag anväder det eller ej, det kommer visa sig.

Link to comment
Share on other sites

Varit på upphandlingsresa i Örebro idag. Biltema, swedol och custom Bildelar fick besök.

Nu tror jag mig ha tillräckligt mycket för att komma långt med det fortsatta bygget både på elsidan och motorsidan.

Jag har en tre-rörs bränslepump och en ny två-rörs kostade bara runt 250 kr så det var inget att fundera på. Varför krånga med att plugga tredje röret? Nej icke.

Några kromade avluftare till ventilkåporna ett par packningar till 7kg-vattenpumpen, packning till ventilkåporna och lite annat.

Jag gjorde en inköpslista på en A4 i datorn och då gick det fort och effektivt att plocka allt nädvändigt.

CIMG3292%20(Small).JPG

Fotnot, hur kan man heta FEL PRO, är det en PROfessionell FEL-görar firma eller är det FEL pensionärsorganisation........ Vem vet men lite roligt kan det bli ...

Link to comment
Share on other sites

Montera dubbla skyltar bak, en på reservhjulshållaren och en innanför. Så syns ju alltid en.

En vattentät snabbkoppling på kabeln till nummerskyltsbelysningen

på reservhjulshållaren.

Edited by super "8"
Link to comment
Share on other sites

Nu är ploglamporna bestyckade och stängda med lampor. Högra sidans lampor är funktionskontrollerade med ok i protokollet. Extraljus och fläkt får sina sladdar nu.

Kromad avluftare passar bra på kromad ventilkåpa.

Blir kanske en lite splittrade dag även denna för det är skalaflygmeeting på Arboga fältet och som medlem i klubben kommer jag åka dit och titta ett tag i alla fall. Inte flyga själv. Jag kommer ihåg hur man gör men det är väl ungefär så det är nuförtiden.

Länk till 2008 års skalameeting på Arboga fältet.

Link to comment
Share on other sites

Hann med ungefär 2 timmar med att titta på stora fina modellflygplan. En hade en 8 cylindrig stjärnmotor på 250 cc. 25 kg flygvikt var inte något konstigt. Det var kul avkoppling. Tog såklart Sevenbilen till fältet.

Koppling av el har stått på uppdragslistan idag.

Det blir lite skräp att ta rätt på men det är alltid roligt att städa upp för då är ofta något avklarat och det blir dags att hugga tänderna i något nytt.

CIMG3294%20(Small).JPG

Främre (stängda) kopplingscentralen. Funktionskontrollen gav ett ok. Då stängdes locket och klart antecknas.

CIMG3296%20(Small).JPG

Det är inte mer kabel än så här på bilen. 20 mm flexslang framifrån med "lös kabel" 16 mm flexslang från bilens bakdel. Där är det 7 lednings släpvagnskabel. Två instrument sedan lite reläer och kontakter. Det skall vara ett kompakt mini-elsystem.

CIMG3299%20(Small).JPG

Kromade avluftningsventilerna på plats. Ser ut som champinjoner (i krom).

CIMG3303%20(Small).JPG

3-rörs bränslepump som skall bytas mot en 2-rörs bränslepump

CIMG3305%20(Small).JPG

En annan vy.

CIMG3306%20(Small).JPG

Äntligen lite grovkabel 35 mm2 mellan batteri --> huvudströmbrytare --> startmotor

CIMG3307%20(Small).JPG

Det är detta jag försöker vänja mig vid. Registreringsskylten ovanför vänster bakljus. Då bygger jag in en egen skyltlykta i bakljuset. Jag kommer längre och längre i tillvänjningen. Snart gör jag skylthållaren där.

CIMG3308%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Det blir fint med skylten där!

Det är detta jag försöker vänja mig vid. Registreringsskylten ovanför vänster bakljus.

Då bygger jag in en egen skyltlykta i bakljuset. Jag kommer längre och längre i tillvänjningen. Snart gör jag skylthållaren där.

CIMG3308%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Hann med ungefär 2 timmar med att titta på stora fina modellflygplan. En hade en 8 cylindrig stjärnmotor på 250 cc. 25 kg flygvikt var inte något konstigt. Det var kul avkoppling. Tog såklart Sevenbilen till fältet.

Har ju absolut inget med tråden att göra men men... Var och titta på Fri Fart på kanalen

(gamla båtar från 1920-1970 som gav fullt på Göta kanal). TrÄbåt från 30talet med en

32l V12a på 650hk ÄR FRÄNT!! Tyvärr inte sjö satt för tillfället men ändå.....

Link to comment
Share on other sites

Ny dag nya kopplingar. Sent igår tillverkade jag mallen för mittre kopplingsboxen fäste. Den box som sammanför främre och bakre kabelstammarna och ut från den kommer en gemensam kabel som skall "strömsättas" beroende på hur kontakter mm är ställda. Jag vill påstå att jag efter lite klurande fick till bra placeringar på box och kabeldragning under scuttlen.

Det kommer bli ett väldigt "rent elsystem".

Idag körde jag fritt uppvaknande dvs ingen väckarklocka på 05:50. Tredje gången jag gör så på 1 månad. REsultat = 08:00. Snart ut igen för ett sista ryck (i kablarna).

Det är sol och fint och vindstilla så en liten gulmålning av vindtunnlarna skulle sitta bra nu när scuttlen ändå är av.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att du måste ha sluten vevhusventilation på besiktningen. Vilket alltså innebär att du inte kan ha dina kromade championer monterade. En slang till luftburken och en slang till insuget via en pcv.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Japp, det finns att köpa liknande men med slanganslutning. Kommer skaffa ett par sådana (också).

Igår kväll när mallen var tillverkad i mjölkpapp samt lämplig plåt framplockad.

CIMG3314%20(Small).JPG

Designad hållre för cykeldator

CIMG3317%20(Small).JPG

Gul vindtunnel, det blev penselmålning

CIMG3320%20(Small).JPG

Bild på mittre kopplingscentralen där bakre och främre kabelormarna sammanstrålar.

CIMG3322%20(Small).JPG

CIMG3323%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Mittre centrala kopplingsboxen funktionskontrollerad, ok och stängd.

CIMG3327%20(Small).JPG

Ett IKEA tips för verkstaden. Dörrmatan Borris á 5 kr styck (IKEA Örebro). Köpte 4 stycken. De är suveräna när man kryper runt och monterar diverse olika saker på tex en Sevenbil. Passar säkert till både Volvo, Saab, vW, mfl Kanske Audi också.... Dessutom upptäckte jag att dessa dörrmattor passar väldigt bra i mina nya plåtstolar. Riktig komfortdyna enligt mitt sätt att tycka. Det kanske blir sådana istället för tillklippta liggunderlag. Billigt är bra!

CIMG3329%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar måttandet av reläfästen. Det går åt 6 relän:

2 st till hel- och halvljus

1 st till blinkers

1 st till kylfläkten

1 st till extraljusen

Reläna kommer placeras på ett plattjärn i lämplig tjocklek och bredd. JAg kommer använda samma fästbultar som en av säkringsdosorna.

Nästan helt bestämt att bryta upp blinkers / bakljus / bromsljus plus montering av en brytare på mittre kopplingscentralen som bryter blinkers fram. Så monterar jag ett kontaktstycke som kan växlas mellan Sevenbil och inkoppling av dragbil. Då kan jag köra bilen med towbar och koppla in dragbilens elsystem på Sevenbilen för de delar som är nödvändiga dvs ljusen som nämnas ovan.

Nu skall jag bara leta rätt på mitt gamla schema för hur man kopplar en blinkers. Såklart kommer jag inte håg riktigt hur det var.

Link to comment
Share on other sites

Nu är placeringen av bilens 5 relän bestämd. Plåt kapas imorgon och borras och monteras och kläs med 5 relän.

Har satt ihop framvagnen (läs styrnnig) så det skall vara möjligt att "garageinställa" camber och toe-in. Har också bokat ett lån av elektroniskt vattenpass som skall hjälpa till med inställningen. Även mitt sytrådslod kommer till pass.

Annars så längtar bilen ut. Jag vet det......... vi har varit tillsammans så mycket i garaget att jag numera nästen talar CealmSeven V8a språket / dialekten flytande.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...