Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Oljetrycksgivaren på en csb sitter precis bakom insuget. Det nedre hålet som din sensor sitter i är botten av vattenkanalerna. Basta! Vad det är för givare vet jag däremot inte. Super 8: varför skulle det inte kunna vara en knack-sensor?

Jag var nästan 100a på att det är två kablar till den. Men så verkar det ju inte vara.

Edited by super "8"
Link to comment
Share on other sites

2 timmar morgonpass i verkstaden är klart. Det som gjordes var

- fästanordning för scuttlens lyftöglor

- fästanordningar för kommande motorhuv. Motorhuven kommer förankras med M8 bult minst tre stycken i scuttlen framkant

- lyftsnabel till hjullastaren så jag nu säkert och utan att skada rygg eller nacke själv montera av eller på scuttlen

Det var väl vad jag hann med och så några kort förstås.

Scuttlen är tyngre än man tror. Lyftsnabeln är trots allt en fyrkantprofil ställd på högkant med måtten 40x20mm och fri lyftlängd bara 1200 mm men ändå så sviktar den. Syns på bilderna. Jag struntar i att väga scuttlen igen. Jag syr på ett extra plattjärns stöd precis framför främre hjullastarfästet som stabilisering till balken.

Lite bilder. Jag är jättestolt. Scuttlen väger exakt jämt. Lyft banden blev i exakt rätt "bilvinkel" så det är bara att lyfta rakt ner eller rakt upp.

100_0526%20(Small).jpg

100_0527%20(Small).jpg

100_0528%20(Small).jpg

Hittills är det 4 M8 hål som är monterade (hur man nu kan montera ett hål ???). De tre främre är till för motorhuv samt mittre M8 har tillikauppgift för lyftanordningen. M8 hålet vid instrumentbrädan har också två uppgifter. Huvuduppgift är för lyftanordningen men även för inre backspegelfäste. Jag gjorde likadant för CealmSeven ett färdigt M6 där men pluggat. Färdig inre backspegelkonstruktion med till regbes. Skulle någon SBP person mot förmodan ha synpunkter att jag inte hade backspegel, 90 sek och det skulle finnas en på plats, oj jag glömde skulle min intränade kommentar vara.

Jag provade faktiskt och på lite under 90 sek så var den monterad och fastdragen. Jag tar med samma backspegel men modifierar den till M8 fäste och med nya konstruktionen kan jag montera och dra fast backspegeln på mindre än 30 sekunder.

100_0531%20(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

Suveränt. Klockan 13:00 får jag scuttlen blästrad!! Ut med mig och jobba så scuttlen blir helt klar. Några småplock som skall till. Så tar jag nog med mig allt småttigt som är nytillverkat men inte blästrat. knyter fast allt på en lina så kan han blåsa på med monsterblästern. Det får bli "gruppblästring".

Link to comment
Share on other sites

Då är det klart för blästring. Allt småplock gjort med scuttlen.

Lyftsnabeln är också stabiliserad med en triangelplåt 250x60x1,5 m. Det blev skillnad.

Har sågat och slipat till yttre vindtunnelluckorna. Har också bytt intriktning från rörliga till fasta luckor. Jag svetsar fast dem efter blästringen. Finns ingen anledning att göra dem rörliga mer krångligt bara och ingen egentlig effekt snarare tvärtom.

Man skall vara öppen för 180 grades kovändningar ifråga om konstruktioner. Det är inte alls säkert att första tanken eller ens fjortonde tanken är bäst.

Vad skall göras nu då annat än vänta? Det finns en hel del kvar att sysselsätta mig med i 1 tim 45 min.

Förresten tar jag med motorhuven. Visserligen som en platt-plåt men kan lika gärna blästra den nu som sedan.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Usch, skivsprängning på den riktigt stora vinkelslipen. Mikrometrarna var på min sida. Bara ett mindret hål i benet men det syns tydligt ett 10 cm långt rött område där träffen tog. Jag kan inte skylla på verktyget jag får ta på mig vållandet till sprängningen. Men det gör ont i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Full skyddsutrustning. Kör inte utan skyddglasögon, handskar, klingskydd, jordfelsbrytare, i förekomamnde fall hörselskydd. Gör heller inte där "lilla putsen" om jag inte har skyddsutrustnngen på. Jag går och hämtar och plockar på mig även om det bara är ett 2 sekundersjobb.

Vanliga byxor det är inte värt namnet som skydd. Frågan är om man inte egentligen skulle ha "skogsbyxor med kevlar".

Kapskivor är rysligt bra men ack så lynninga om föraren gör minsta fel. Jag gjorde fel jag skulle kapat från andra hållet istället. Då hade nypningen inte blivit. Grövre gods mindre risk. Det här var tunnplåt 1,25 som nöp ihop. En 5 mm hade inte gjort så. En tankeställare, jag kommer bli än mer försiktig och hålla mig till normalplåt..

Hemma med nyblästrad scuttle.

100_0532%20(Small).jpg

Nyblästrad än så länge platt motorhuv

100_0533%20(Small).jpg

Bild på den triangulering som scuttle-snabellyften behövde.

100_0534%20(Small).jpg

Janne:Är väl nr 2 eller kanske 3 i raden beror lite på hur jag räknar.. En midjestyrd maskin gjord för 4-hjulsdrift. Jag har forfarande inte svetsat på 4-hjulsutrustningen trots att den är färdigtillverkad och finns i verkstaden. Kör normalt eldrift. Maskinen är byggd för att kunna gå med el eller med diesel. Eftersom jag kör inom sladd avstånd alltså runt 75 meter så har jag inte kopplat in dieseln än utan den är mest med som motvikt. Kortade Volvo 240 axlar, egenkonstruerad midja med full rörlighet. Använder den mest för att flytta eller lyfta tunga saker, tex V8or.

Har också byggt 3 grävmaskiner men ingen av dem är kvar. Har all hydraulik för att bygga en ny. Alla borde faktiskt ha en egen grävmaskin. Grävmaskinkonstruktionen är klar sedan långt tidigare. Den skall hänga i hjullastaren så jag använder befintlig pump men ett eget 6-ställigt ventilpaket. Jag måste slutföra V8 bygget först och egentligen också nästa bil. Eller om ångbilen skall göras klart före nästa Sevenbil. Ångbilen är faktiskt till stor del ihopsatt redan men inte körbar än. Men som sagt vanlig V8a först. Ordning och reda.......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Metallspacklat för första gången i livet. Det lukatde som vanlig Plastic Padding (PP luktar rätt gott tycker) fast det hette Metallspackel. Blandade till sörjan och hade så klrat skyddsglasögon men inte gristryne höll ju till utomhus.

Hade också skyddshandskar i latex och jag använder fingrarna att spackla med det var mycket lättare, försökte lite med annan "normal utrustning" men handskbeklädda fingrar gick bäst.

Kladda och spackla en del men att den skulle härda så fort det var jag inte med på. Från en sekund till en annan så var det sten eller snarare metallhårt. Skall snart slipa till spacklingen. Efter det är det dags att ladda färgsprutorna för grund- och täckfärg. Men allra först skall spjällen svetsas fast i rätt vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Det är bild på storebrorsan du hittat....... min ram har likande färg så det skulle gå att göra. Eller så tar jag det som är tänkt dvs vitt. Förresten ett bra kamouflage till snösäsongen.

Link to comment
Share on other sites

Yttre vindtunnlarna nästan klara. Det är spjällen som är kvar att göra och spackling och målning och helst blästring först.

Det är otroligt i vilken fart du jobbar :notworthy:

Dom här yttre vindtunnlarna ? Vad är dom till ?

Link to comment
Share on other sites

mloisg: Kanske det, det är i alla fall en bra "Gör så är manual" för att få en stor och tung bil.

Gerhard: --- Dom här yttre vindtunnlarna ? Vad är dom till ? --- På många bilar, kanske lite äldre engelska bilar så finns det små sidorutor istorlek som gamla Volvo 140 tex 1972. Dessa små rutor kan vikas utåt för att ändra luftströmmen vid regn. så regnet byter "attackbana" några grader och landar bakom föraren / passageraren. Jag har fått för mig att det är det uppdraget rutorna har. På CealmSeven som inte har någa vindtunnlar så landar allt regnvatten på min vänstra axel eller på ryggstöder upptill. Det rinner sedan fort som f-n ner och sugs upp av tex de jeans jag har på mig. Man blir så blöt kort och gott. Jag har gjort lite prov och sett att en plåt i lämplig storlek i höjd med scuttlen bakkant och på sidan skulle kunna ge den avsedda effekten. Samma sak när jag hade en BMW R100RT för 20 år sedan med höga glaset och stora kåpan. Det var några små knäckar i plasten som om man körde 80 till 90 höll mycket av regnet sig undan och for förbi. I 50 var det verkningslöst. Det är vad mina vindtunnlar skall göra. Ta fartvind rikta den snett utåt och till sist slå i spjället som ger en skjuts extra mycket utåt och då hoppas jag att en stor procent regn missar målet dvs mig. Att man blir blöt, så är det men detta att allt landar på ryggstödet som en enda stor regnmätare för att sedan förpassas till mina byxor är inte kul på något sätt. Andra borde ha samma problem, fast vi pratar väl aldrig om det. Eller så suger tygstolar upp det mesta så man hinner hem. MEn de med plaststolar då?

Undrar om det finns någon liknade konstruktion. Sen blev bilen lite "mulligare också" och jag tycker det passar rätt bra i stil till 2,5 tums avgasrör. Fast såklart har jag gått och vant mig någon vecka, andra kanske får en chock av att titta på bilderna nedan. Så var försiktig ett tips för nu syns allt på bilen inget är bortklippt. Det som syns det finns.

Eller så har Arrowsmith avslöjat mig..........vad det egentligen är

Nu har jag gjort en Roll-Out nummer två. DEt höll knappt på att bli en roll-in för jag hade inte en chans att knuffa in bilen själv. Jag lyckades rubba den lite, någon decimeter, men sen var det tvärstopp. Jag fick koppla på tow-bar draget och ta hjullastaren. Med lite fart så åkte den in från catwalken i trygga verkstaden igen.

Obs att det bara är en kromad ventilkåpa. Det är lite avgasreningsutrustning som sitter ivägen och mäste bort innan man ens kan lyfta högercylinderbanks kåpa. Titta två gånger på den vänstra istället så jämnar det it sig.

100_0537%20(Small).jpg

100_0538%20(Small).jpg

100_0546%20(Small).jpg

100_0547%20(Small).jpg

100_0551%20(Small).jpg

100_0552%20(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

vad hette dom där gamla filmerna?...... Mad Max B)

Allvarligt talat så ser helheten riktigt bra ut, och jag gillar iden med tunnlarna, skulle gärna få dessa förevisade live, men ska du inte runda hörnen lite på framskärmarna?

Link to comment
Share on other sites

Hela skärmens framkant skall vikas upp lite på samma sätt som redan är gjort med skärmens bakkant. Skulle inte det "räcka riktigt" kan en rundning också bli aktuell.

Link to comment
Share on other sites

Fick nästan spränga loss EGR ventilen. Två oåtkomliga bultar och ingen tumnyckel i verktygslådan (mellan 9 och 10 skulle det vara). Det gick inte att ta bort och byta till kromventilkåpa utan att lossa (och skrota) EGR.

Tog svetsen till sist och svetsade på M12 muttrar. Trångt men det gick att nå med svetsen. Lätt som en plätt efteråt att skruva loss bultarna.

- Nu sitter även en kromad ventilkåpa på höger cylinderbank.

- Monterat den kromade luftburken

- Sytt lite avgasrör.

- Gjort klart i framvagnen med några ändringar av "måste-karaktär"

- Grundmålat det som tog stryk i samband med förändringarna i framvagnen

- Extraljusen monterade. Det är väl lika bra att kalla dem för vad de är. Har tidigare skrivit 2x55W motorrumsbelysning. Mest beroende på att det inte alltid anses korrekt att ha extraljus på en Sevenbil. Men det är ju vad jag har på båda Sevenbilarna så nu får det heta extraljus framöver.

- Monterat Biltemas universalstyrväxelgummidamasker (skapligt ord).

- Lyssnat på en nystartad V8 (dock inte min) lät riktigt trevlig med 3 tums rör. Det är en snart gatfärdig Volvo 240 / 1975 med allt synligt i original. Ostartad ser det ut som vilken fin 240 som helst.

- Målade lite på V8 blocket också, bättrade på det svarta en skvätt

Skall ut och täckmåla det jag för ett tag sedan grundmålade.

Borde väl ut också åka lite Sevenbil, lätt att glömma bort det.

Link to comment
Share on other sites

Citat: "Metallspacklat för första gången i livet."

Tänk att du aldrig metallspacklat förut! - och ändå har du byggt en-och-en-halv bil, minst.

Måste tyda på en fantastiskt kvalité på plåtarbetet om du inte behövt spackla tidigare.

En annan vanlig klåpare bugar sig i beundran! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Eller så betyder det bara att det var enda stället som vinkelslipen inte gick och komma åt med. Annars kan man lägga på några mm svets eller så och slipa till. I och för sig är det också en typ av metallspackling. Tänkte inte på det. Jag får komplettera uttalandet lite, "Metallspacklat för första gången i livet med kemiskt metallspackel"

Zyxx: --- Man ska inte ha spackel på en 7:a vem skulle behöva det ? --- Det blev visst jag, hmmm. Det blev på de ställen som vindtunnlarna ansluter mot scuttlen. Helt omöjligt att komma åt med vinkelslipen på ett vettigt sätt. Det gick att putsa lite med en lamelldisk och lite med en stabilt hållen maskin med kapskiva vinkelrätt mot. Det sista tog jag med metallspacklet.

Idag blev det sovmorgon, skippade väckarklockan = 3 tim senare start minst.

Skall lyfta av scuttlen (med lyftsnabeln som hjälp) sedan målar jag den. Tänkte eventuellt måla framskärmarna också. De blir gula. Styrväxelmontering med tillhörande fastsättning av inre- yttrestyrled, förlängare mm

Montering av 7 kg vattenpump (om jag hittar bultarna av någon anledning sitter de inte i blocket) fast jag skall byta och ta nya bult ändå så det gör inget.

Tillverka en tjock, 5 eller 10mm täckbricka till EGR uttaget.

Börja tänka elsystem

Denna dag skall nog kunna gå den med.

Eller så åker jag till Malmby flygfält utanför Strängnäs och Hot Rod Reunion

Link to comment
Share on other sites

:notworthy: :notworthy:

Montering av 7 kg vatten pump

när får man uppdatera sin vikt gissning :racesmile:

och på tal om styra om luften, du har inte sett hur renault spyder gjorde ingen vindruta på de första utan en omvänd spoiler som styra ut luft FRÅN inuti scutteln som vindruta

Link to comment
Share on other sites

En lite uppdatering av skattevikt-gissnings-tabellen. Upptäckte att Per Wackt inte kommit med i tabellen (sorry) men det är fixat nu. Plus några nya.

LUPUS: Nej det går inte (hihi) För vattenpumpens vikt var känd redan i Inlägg #739 och din gissning kom i Inlägg #777

Thomas: 1240 kg

cealm: hemligt (men finns i PM hos Thomas)

Kilkenny: 1142 kg

AlfaRonny: 1133 kg

Arrowsmith: 1120 kg

Michael Th: 1180 kg

Drake: 1060 kg

BeLo: 1250 kg

Morty: 1160 kg

Lilje7:1235 kg

gka: 1190 kg

Jocke4U: 1210 kg

Janne L: 1070 kg

Gerhard: 1200 kg

Acke: 1170 kg

Mildseven: 1355 kg

Ezroller: 1280 kg

mson: 1098 kg

r Anders: 1270 kg

LUPUS: 1001 kg

Per Wackt 1100 kg

2fast4u 1320 kg

Sören 1090 kg

dawi 1300 kg

Snittvikten = 1132 kg

Link to comment
Share on other sites

- Justerat vänster framskärm.

- Målat 7 kg vattenpump med guld-motorfärg. Prålig! Kanske till och med stilig och snygg.

- Borrat hål för hängade stänklappar på vänster framskärm. Biltema art no:60-241, jag använder fullstort ark (hela arket) gummi. Det är som Biltema varit och mätt på bilen för att få till ett exakt avpassat ark. Köpt som test förut. Skall köpa 3 till så det räcker till båda bilarna.

- Återmonterar avgasrör efter lite målning av fästen.

- Skall måla scuttlen men det blåser runt miljoner med björkfrön så jag får nog vänta ett tag.

- Monterat ploglamporna för nu är färgen på fästena torr.

- Lyckades själv (med lite specialteknik) lyfta av scuttlen utan hjullastaren men lyfta på, njaaaaa det kan vara ett dumt sätt nu när jag faktiskt har en scuttle-lyftsnabel specialtillverkad.

- Måttat in placeringen varningsljusfästet (och hittat fästet också) som kommer monteras på vinkeljärnsramen som håller bensintanken.

Ett pedalställ skulle sitta bra i värmen och en fastsättning av kopplingscylinder skulle sitt minst lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Köpte Biltemas digitala vattentempmätare med inbyggd voltmeter när den äntligen fanns i lager. Utöver det så köpte jag tre stänkskydd. Nu har jag fyra totalt. De är som klippt soch skurna även för CealmSeven. Kanske jag kan slippa att fylla bilen med smågrus nu om jag monterar rejäla stänkskydd. Köpte också ett nytt lite modernare fäste för det roterande varningsljuset.

Lite bilder från dagens övningar.

Allt som blänker är inte guld även om man kan önska.

100_0562%20(Small).jpg

100_0561%20(Small).jpg

Högra mätaren är Biltemas digitala vattentempmätare med inbyggd voltmeter. Jag vill ha en voltmeterfunktione och nu får jag nu med två i ett utan att behöva en extra mätare. Bra!

100_0563%20(Small).jpg

Den svarvade växelspaksadaptern med en Biltema massiv knopp i topp.

100_0564%20(Small).jpg

Vitmålad scuttle

100_0559%20(Small).jpg

Sedan blev visst skärmarna vitmålade också när det fanns gott om färg. När det passar skall de blästras och grundmålas samt täckmålas med Volvo BM RacingGul men nu får de vara vita en stund.

100_0558%20(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

Morty: --- Du bryr dig inte så mycket om det blir lite damm i färgen, eller?? ---

Nej damm armerar bara och förstärker färgen. Nej, skämt åsido. Jag garagelackar inte ens utan kör utomhus eller just den här gången hade jag tak över för det började regna. Kommer det lite skräp i färgen plockar jag bara bort det.

Det svåra denna gång var alla björkfrön. fick vänta till eftermiddagen så det inte for runt alltför många i luften. Och en tvestjärt också. Jag är ärligt djupt imponerad över alla fina lackeringar som görs på bilar, MC mm och mycket stor respekt för det jobb (och pengar) som läggs ner. Det blir fint också även på nära håll.

Min bil skall nog ses utan glasögen eller på 15 meters håll (då syns inte damm eller björkfrön). Men samtidigt så skulle jag helt misslyckas med lacken så inte ens jag är nöjd eller att något annat händer med den så åker jag bara iväg och blästar om scuttlen eller tröttnar jag på vitt är det samma sak, omblästring. Kostnaden för hellackad eller rättare sagt rostskyddad scuttle i jobb är ett par timmar med transport, blästring, målning (grund - täck) samt tvätt av färgsprutor för grund respektive täckfärg. I pengar 400 kr kanske eller säg 500 för jämnhetens skull.

Jag har aldrig gillat att lacka själv (och inte heller lämna bort är för snål) men tittar gärna på andras fina resultat. Så slits en bil också och jag gråter heller inte om det blir en liten skada i lacken på någon av mina bilar eller maskiner.

Damm bekymrar mig inget alls har nog inte ens tänkt på att det blir damm där jag målade. Kan till och med vara en fördel om dammet eller strukturen är jämnt ojämn. Det här är inte att raljera utan det en ärlig synpunkt för mig.

Det jag menar är:

Grundfärgen jag har blir mycket "rå" i strukturen, när man blästrar stålplåt med den monsterblästern som det är kört med. Jag såg exempel häromdagen när grov stålplåt vek sig 10 centimeter när plåten låg lite utanför stödet. Det var kommande motorhuvsplåt. Får se om just den plåten verkligen går att använda. Och ändå körde han försiktigt. Törs inte tänka på hur det ser ut om han "eldar på" Nej tillbaka till ämnet. Ytan blir kornig och grundfärgen greppar i varenda por så den blir också rå till karaktär samt greppar bra. Jag skulle kunna slipa / putsa av ytan men valde att inte göra det utan måla direkt vitt. Jag tog bara handen och borsta lite ungefär som man tar bort smulor på ett bord. Det var kanske damm som åkte bort då för det var lite skräp på. Då blir slutresultatet en matt lite gryning yta som jag gillade. Inte planerat utan bilen bakplåtar bara blev så och för mig blev snyggt. Jag hoppas scuttlen får samma grova yta. Andra kan tycka annat det är också en bra sak att det är helt tillåtet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #881. Det var tydligen idag det passade. Jag trodde nog att skärmarna skulle få vara vita i mer än 24 timmar men så blev det inte.

Nu kommer lite känsliga bilder och beskrivningar. Vi börjar med beskrivningen. Det har nog framgått i tidigare inlägg att måla inte är så kul enligt mitt tycke, det handlar mest om att rostskydd och att få bilen att synas i trafiken samt att det skall vara billigt.

Jag hade kanske överdrivit lite med vit färg på två ställen. Det hade runnit. Tidigare har jag tagit ett vanligt rätt grovt träsandpapper och slipa bort "vågen". Jag försökte men det gick inte bra och hade heller ingen lust att bara måla över. Men då slog det mig att vinkelslipar är bra. Och sådana har jag gott om. De är bra till både till metall, ben och färg.

Ett stadigt tag, en flapdisk med korn 40 (dvs den som var monterad) och så snitta bort "våglagret" och så putsa lite. DEt gick rätt bra visst syns det att något har hänt i området men ok för mig. Nu är skärmarna Volvo BM RacingGul. Jag tror jag fick den lite matta / knottringa looken eller ytan. Bara torka kvar och sedan hänga på den på bilen. Skruva på stänkskydden också.

Nu kommer bilderna.

100_0566%20(Small).jpg

100_0568%20(Small).jpg

Det fanns kvar färg i sprutan så säckkärran fick lite Volvo BM RacingGul färg på sig

100_0567%20(Small).jpg

Här syns de nya lyftöglorna monterade som jag köpte på Biltema, 4 stycken 32 kronor

100_0569%20(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

V8ans svängdämpare blev guldfärgad, passar rätt bra ihop med en guldfärgad vattenpump, två kromventilkåpor, ett kolsvart motorblock samt ett rött oljetråg.

Framskärmarna hänger på tork i pannrummet. Pannanläggningen går för fullt nu.

Loctite har många produkter . Vilken produktnummer skulle ni välja för att låsa gängor till styrväxeln. Jag skall köpa en flaska Locitite gänglåsning imorgon.

Vad tvättar man gängorna med före låsningen? Aceton? Thinner? Inget alls? Lacknafta är väl uteslutet förmodar jag.

Link to comment
Share on other sites

tvätta med Aceton el. Thinner eller bromsrentspray både bultar och i veven 243 är medel och 270 stark Loctite. Det räcker med 243 för det vibrerar inte loss med det. och är lättare att lossa om man skulle vilja det utan att värma.

det finns ett som blir benhårt tror det var 638 cylindrisk låsning. tar man det på bultarna så är det nästan omöjlig att lossa utan att värma. jag har dessa 3 + några till hemma.

Link to comment
Share on other sites

Det här har kanske inte med ämnet att göra riktigt men tycker ändå att det kan vara värt att nämna:

På en tidigare arbetsplats fanns ibland problemet med att detaljer lossnade trots locktite och riktigt förarbete.

Detta på grund av okända temperaturer eller pga. att man inte adderat de 20% extra i åtdragningsmoment som krävs för önskad klämkraft.

Nu låter man säkert som någon typ av försäljare men kolla gärna in Nordlock som är en finurlig, om än gammal innovation.

Vi hade inga som helst problem med loss skramlade bultar i och med detta system.

Kräver faktiskt större lossdragningsmoment än åtdragningsmoment.

Går också att använda upprepade gånger.

För att skruva fast styrväxlar och 99,99% av de andra delarna så funkar locktite säkert alldeles ypperligt

Link to comment
Share on other sites

mloisg: Jag trodde (ett tag) att Nordlock var ett annat "flytande låssystem" men så var det inte när jag surfade in på hemsidan. Då förstår jag varför systemet var återanvändbart och även tål höga temperaturer och att olja inte är ett problem heller. Tänk vad mycket intressanta låssystem som finns och tänk om vissa MC skulle använt sig av systemen redan för 50 år sedan. Vad skulle vi då haft för roligt att berätta historier om istället för alla dessa borttappade urvibrerade skruvar och muttrar som kännetecknade dessa MC. OBS! nämner inga namn men det var / är inte bara ett MC fabrikat och alla kommer inte från England heller..........

Men jag kör med Loctite. Det är svårt med åtdragningsmomentet för att kunna använda Nordlock med tanke på hur det ser ut där låsningen skall ske samt att få tag på brickorna. Eller egentligen vet jag inte om det är svåra att hitta i Arboga för jag visste ju inte om dem förrän nu.

Vid styrväxelen skall det heller inte vara så varmt.

Tack för tipset i alla fall, det är bra att veta om att brickorna finns. Kan vara andra ställen som de behövs på i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Monterat de gula framskärmarna samt tillhörande stänklappar. Även guldbalanshjulet hängde jag på som en dekoration.

Strax till stan för Loctite 243 anskaffning.

Fotnot: skärmarna är lika gula men blixten "ljusar upp" framskärmarna. Bakskärmarna som blixten inte når ser nästan orange ut. Men så är det inte bara en synvilla.

100_0571%20(Small).jpg

100_0572%20(Small).jpg

100_0573%20(Small).jpg

100_0574%20(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

Skulle handla Loctite 243, men då grep snålvargen tag i sturpen på mig och sa NEJ. Och snålvargen och jag var helt överens. Strax under 400 för en pava 243. Det fanns, men först på fredag, en 10 ml tub för en hundring det hade jag gått med på men inte 400.

Åkte och köpte däck istället, dvs de var beställda och hade kommit för ett tag sedan. Jag skall montrera av bakdäcken från bilen och få bytt.

Dessutom ringa ett eller kanske något till telefonsamtal för att leta Loctite 243 hos någon bekant. Det är inte många droppar som går åt.

Edit: Tillägg: Det räckte med telefonsamtal för gänglåsning. Förmodligen kan det ordnas ikväll.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

nej det är pris på det. men 10ml räcker mkt länge flera år för en fritidsskruvare.

det finns andra fabrikat också. Wurth m.fl. De brukar kallas "låsvätska"

För många år sedan stod det likadant på Loctites flaskor och Volvo i Karlskrona hade sådana i butiken och en kund köpte det i tron att det var till för att smörja bilens lås, sagt o gjort han sprutade i dörrlås o tändningslås varpå Volvo fick byta hans samtliga lås gratis. och loctite såldes bara bakom disk efter det. numera är texten ändrad på flaskorna.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Den bilen blev i ett svep skapligt inbrotts och startsäker.

Det var beställningsvara i 10 ml förpackning. Kommer kanske på fredag för det hade "vissa"leveransproblem med den firman som försåg Arboga affären med varor. Men nu har jag löst låsvätskan på annat håll.

Lite uppdatering.

Kylfläkten monterad

Kylaren lyft på plats,

Skalat av EGR fästet så det kan monteras tillbaka utan EGR ventil

Börjat lägga ut 16 och 20 mm flexslang

Vackalr lite fram och tillbaka, skall 20 mm flexen gå i kardantunnelen eller ovanpå. På andra bilen har jag ovanpå och gillar det upplägget. Så varför inte använda "fabriksstandarden", ovanpå?

Målat och återmonterat rattstångfästen

Plockar snart av bakhjulen för däcksbyte

Kanske går på Harry Potter ikväll om det finns någon plats i salongen när jag ändå skall skjutsa 2 stycken dit.

Link to comment
Share on other sites

Det här har kanske inte med ämnet att göra riktigt men tycker ändå att det kan vara värt att nämna:

På en tidigare arbetsplats fanns ibland problemet med att detaljer lossnade trots locktite och riktigt förarbete.

Detta på grund av okända temperaturer eller pga. att man inte adderat de 20% extra i åtdragningsmoment som krävs för önskad klämkraft.

Nu låter man säkert som någon typ av försäljare men kolla gärna in Nordlock som är en finurlig, om än gammal innovation.

Vi hade inga som helst problem med loss skramlade bultar i och med detta system.

Kräver faktiskt större lossdragningsmoment än åtdragningsmoment.

Går också att använda upprepade gånger.

För att skruva fast styrväxlar och 99,99% av de andra delarna så funkar locktite säkert alldeles ypperligt

Lite OT men jag måste instämma att detta är en fantastisk produkt. Har lite sådan brickor hemma som jag fick på Maskinmässan. Om man drar man åt lite lätt med en vingmutter (för hand) så måste man använda tång för att lossa. Men brickorna skall monteras parvis och rättvända för att fungera.

Link to comment
Share on other sites

Två nya bakdäck 225x50x16". Framdäcken är 205x55x16".

100_0575%20(Small).jpg

Lite scuttlebilder.

100_0576%20(Small).jpg

100_0577%20(Small).jpg

100_0578%20(Small).jpg

100_0579%20(Small).jpg

Flexslangdragning 20 mm så det finns lite plats.

100_0580%20(Small).jpg

Kylfälkten fastsatt samt kylaren iställd

100_0581%20(Small).jpg

DEt som kommer att bli lite svårt att lösa är övre påfyllningen av kylvätska. Övre slanganslutnignen på motorn är verkligen ÖVRE. Den måste jag ju komma ovanför. Men det löser sig nog eller såklart löser det sig riktigt hur är inte känt än.

Link to comment
Share on other sites

jag har på någon bil sett kylvätskepåfyllningen med lock med kylslanganslutning (ca 32mm)

undrar om inte toyota har någon modell?

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Tja , det är ju en idé. Värt att kolla lite på annars blir det väl en "huvbula" till.

Permatex fanns att få tag på som gänglåsningsmedel, 6 ml á 75 kr. För 75 kr hugger inte snålvargen mig i strupen. Jag står ut med den summan.

Permatex eller Loctite är inte det som Saab eller Volvo, Aftonbladet eller Expressen. Båda är kända märken i klet-branschen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...