Jump to content

Sx Spyder


SteQve

Recommended Posts

Hej!

Stefan heter jag och bygger en egen bil efter eget huvud (nåja, sanning med modifikation).

Initialt skulle en V12 från jaguar användas då jag fick en sådan av en av mina föräldrars grannar. Tyvärr skulle den aldrig klarat effektkravet så den fick återlämnas. Just nu vet jag inte vad det skall bli för motor :wacko:

Ramen är lite speciell, den är nämligen bygd i rostfritt stål. Yes, jag har dispens från SFRO att jag får bygga den här bilen. Men det var banne mig på håret.

Nedan kommer lite bilder på ramen som den ser ut idag. Vikten är strax över 100kg vilket är enormt i era ögon, men för en normalstor bil är det inte så extremt mycket. Målvikt inklusive förare är satt till 1000kg, vilket jag nog kommer ligga under.

post-282-1210870529_thumb.jpg

post-282-1210870480_thumb.jpg

post-282-1210870563_thumb.jpg

Bak är 18" fälgar inhandlade med 265 däck och fram är det 225 på 18" fälg.

Växellåda finns från AUDI, så är sugen på att stoppa i en Audi V8, men tror inte den får plats pga snäva mått i bak (byggde efter 60graders motor). Alla ideer, ju vildare desto bättre mottages tacksamt. Bara motorn är 60grader och kan (på något #%" sätt paras ihop med lådan). En toyota 3,0 V6 (1mz-fe) ligger i garaget och den vill jag gärna ha i bilen. Parning av motor/låda efterfrågas.

Bilen har mittmonterad, längsgående motor. Spindlar och nav kommer från westfield (och ja, sitter mer världens scrub problem).

Första ramen designades 2003 och skrotades 2005. Har byggd på den här till och från sedan 2005...rätt bra länge altså.

Några snabba vridtester av ramen har visat att den är riktigt styv. Långt ifrån optimal och bäst - men man kan ju inte göra allt världsbäst första gången.

Inspiration hämtad från McLaren F1, Ferarri F50, Ultima GTR, Super Seven, Lamborghini mfl.

Hur nära dom bilarna kommer det bli? Långt ifrån ;)

Namnet SX Spyder är ett namn som härstammar från fantasilöset och oförmågan att komma på bra bilnamn. :515:

Link to comment
Share on other sites

Bilder från barndomen (känsliga tittare varnas för min far i bar överkropp)

post-282-1210871272_thumb.jpg

post-282-1210871280_thumb.jpg

post-282-1210871289_thumb.jpg

post-282-1210871298_thumb.jpg

post-282-1210871312_thumb.jpg

En gång i tiden skulle den bli lite som min gamla barchetta...men så blir det nog inte. Men jag har plåten kvar "ifall att"

post-282-1210871367_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Designmissar som jag får leva med:

1. Det blir lite väl korta bärarmar fram, ca 32cm undre och 23 övre. I kortaste lagret, men med hjälp från expertisen på rejsa så har upphängningen blivit riktigt bra ändå!

2. För snävt utrymme bak för motor. På längden är det lugnt, men bredden! 73cm är det mellan dom övre längsgående parallella stagen. Kan blir rackarns tight med V8 där...

3. Något tyngre ram än nödvändigt, Hade nog kunnat skala bort 20kg. Men men...

Link to comment
Share on other sites

mycket intressant bygge! kul med folk som vågar ta ut svängarna, och ramen ser i mina ögon väldigt styv ut, så länge det går att besiktiga så kan du nästan ha hur stark motor som helst :prop:

keep it up!

Link to comment
Share on other sites

Tjenis.

Kul bygge, skall bli intressant att följa.

Har du en ritning att gå efter eller bygger du på gehör? Vad blir det för skal (kaross)?

Ang. motor så är väl en jänke-8 ett bra alternativ, speciellt när dollarn kostar under 6:-. Om du får i en Chev 350, som det ju finns miljoners av till en billig peng, så är det relativt enkelt att para ihop den med Audilådan. (Vilken modell kommer lådan ifrån?)

För 20.000:- får du ett 383 strokerkit, packningssats, nya kpl. dart-toppar, victor junior-insug och en bra fugg = +500 hk.

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

// Peter

Link to comment
Share on other sites

hejsan!

Bygger lite på gehör (därav några designmissar). Ritar doc i AutoCAD hur jag vill ha ramen innan jag bygger.

Skal är ej bestämt, men något hemmasnickrat som lär bli en korsning av fiat barchetta och fiat copé.

Motorn kommer från en gammal audi V6, men skall passa 3,8 samt 4,2L V8.

Tror dock V8 kan bli lite tight. Hur mycket bredd kräver en V8 inkl grenrör och luftspalt mellan dem och ram? Som smalast är det 73cm...

Link to comment
Share on other sites

Tjena Stevo.

Du skulle nog putta in en ford duratec v6:a.

Och av en händelse har jag en. dom sitter blandannat i Noble med turbo på0,5 kg tryck o ger ca 300 hk. man kan putta i mycket mer tryck så det är bara att hugga till vettu.

mvh leffe

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Spännande bygge det skall bli kul att läsa fortsättnignen på byggberättelsen.

Såge en sak i ett tidigt inlägg --- ... ramen som den ser ut idag. Vikten är strax över 100kg vilket är enormt i era ögon ----

Håller fullständigt med dig om att det är enormt, Hur har du lyckats få den så lätt som 100 kg med alla dessa rör.

Link to comment
Share on other sites

jadu :-) bra fråga. det är 25x25x2 samt 30x30x2 som är majoriteten av rören.

Å andra sidan mäter ramen 4m på längden och 2m på bredden...den är således stor. En seven väger väl 40kg färdig ram, men den är klart mindre än min bil.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur man bygger. Cealm har startat med ett solitt stålblock och borrar bort det som inte ska vara kvar :P

Att din bil är så stor hade jag inte insett, är Barchetta karrossen så bred? Ska bli kul att se hur den blir när den är klar. Har du hittat nån vettig styrväxel?

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

på längden är det inte förlängt så mycket, men jag har tagit in lite av motorhuven för att få mer till motor där bak. bilen är dock breddad ett par decimeter för att få lite längre bärarmar, lite mer plats i ramen...samt att jag gillar låga breda bilar :-)

jag pratade med roadster ang styrrack..och dom hänvisade till titan i england. Känns det bekant månne? ;-) Således blir det till att tänka genom vilken spec jag vill ha och sedan skicka ett mail och fråga. Dom gör nämligen racket som sitter i XTR2, och det racket täntke jag skulle passa mig. Skall maila och be om spec över det.

Link to comment
Share on other sites

Om du ändå handlar därifrån så ska du väl majla och berätta vad du vill ha istället för att fråga vad som sitter på en annan bil som har lite andra krav på geometrin än din?? Bredd och slag är fria och påverkar inte priset nämnvärt. Läge på rattstång i sidled bestämmer du själv. Dom har 2 varianter av styrändar och snudd på 10 olika utväxlingar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...