Jump to content

LinMP - 2/7 - nästa: drivlina sätts i ramen


Recommended Posts

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hmm, volvo vänlig växellåda..... Terapi? Eller så enkelt som en adapter? Kanske både-och?

En M47 sprängkåpa förenades med ZF-lådan. Båda sprängkåporna frästes/svarvades plana och sedan svetsades det hela i en jigg som såg till att allt blev centrerat. Så nu SKA det vara bolt-on. Inte prövat än men det borde bli bra iom att Peter S gjort detta flera gånger innan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Säg den lycka som varar! Idag lyckades vi sno ihop en kardan (nästan färdig, helsvets kvar) med Hardy-skiva i framändan (volvo 740, passar mot BMW ZF-låda rakt av) och kardanknut i bakändan. Denna kardanknut tog från kardanen som följde med Scorpio-diffen jag använder och passar således rakt på. Knutarna var tok-slut och samtidigt så är främre deln delbar med splines vid stödlagret, så sagt och gjort styckades denna för att giftas med volvo-kardanen. Ford deln svarvas till för att passa i Volvoröret. Det hela sattes i svarven och mätklocka användes för att kolla att den inte kastar. Håller sig inom 1/20 mm. Klart godkänt. Nästs ihop. Kommer hem och ska leta upp kardanknutar. Suck......

INGEN har kardanknutar för Scorpio! Om någon vänlig själ vet vad för knutkors man kan tänkas får in i knutarnas öglor så vore jag ytterst tacksam!

Link to comment
Share on other sites

Scorpio Alla inkl. Diesel 85-91 2,4 KK1176 Svårbytt (Nitat

http://www.ekgautomotive.se/pdf/knutkors.pdf'>http://www.ekgautomotive.se/pdf/knutkors.pdf

http://www.ekgautomotive.se/

EKG Automotive AB

Maskingatan 5

19560 Arlandastad

Sverige Tel: 08 28 74 50

Fax: 08 29 58 85

E-mail:

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Nitningen är inga problem. Har jag löst på andra bilar. Bara slipa bort och slå dit nya "bulor". Verkar som Taunus/Granada kan ha samma mått på korsen... fortsättning följer.

Scorpio Alla inkl. Diesel 85-91 2,4 KK1176 Svårbytt (Nitat

http://www.ekgautomotive.se/pdf/knutkors.pdf'>http://www.ekgautomotive.se/pdf/knutkors.pdf

http://www.ekgautomotive.se/

EKG Automotive AB

Maskingatan 5

19560 Arlandastad

Sverige Tel: 08 28 74 50

Fax: 08 29 58 85

E-mail:

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder kanske... vi hystade ju i motor & låda när vi ändå var i garaget. Vilket ledde till kardanbygget... Hela paketet med motor & låda gick i med ngn centimeters marginal. Även Startmotor får plats. Enda frågetecknen är slavcylinder för koppling och hur räta upp insuget så spjället inte tar i.

post-361-0-10591900-1357636328_thumb.jpg

post-361-0-56074900-1357636338_thumb.jpg

post-361-0-97731400-1357636345_thumb.jpg

post-361-0-72555900-1357636355_thumb.jpg

post-361-0-82713200-1357636367_thumb.jpg

post-361-0-75478900-1357636375_thumb.jpg

post-361-0-62180800-1357636383_thumb.jpg

post-361-0-31369900-1357636396_thumb.jpg

post-361-0-53670100-1357636406_thumb.jpg

post-361-0-85672600-1357636412_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ännu en vecka till spillo så att säga... denna gång pga. mysig kräksjuka. Lilltösen drar ju med sig mysiga virus hem från dagis...

Men funderat ar man gjort i kräksjukedimman.... insuget behöver ju troligen svetsas om. Som det är nu pekar ju spjällhuset rakt ned mot fot-boxen och en av pinnarna som den utgörs av. Se bild ovan. För att det ska gå att hyfsa svetsarna även på insidan verkar det ju enklast att göra ingreppet nära motorn. Dock kommer man ju då i konflikt med spridarna...

Alternativ två och en "quick-n-dirty" fix skulle vara att kapa alla fura runners och sätta någon centimeter silikonslang mellan och därmed vinna några graders vinkling. Urkorkad idé? Längden på runners skulle jag inte bekymra mig för iom ett överslag gav resonanslängd på nånstans 5000rpm och denna motor behöver snarare mer mellanregister. Och det borde gå att limma in nån sorts gummimellanlägg inne i silikonslangen så det blir hyggligt slätt inne i runnern.

Tankar och idéer? :)

Link to comment
Share on other sites

Drick mer whisky så håller du bort virus....dottern kör du genom en helkropps-alkogel-tvätt varje dag efter dagis :prop: Så är det med små kids...men det blir bättre som tur är

.....sen var väl inte det du ville ha idéer på :)

Link to comment
Share on other sites

Drick mer whisky så håller du bort virus....dottern kör du genom en helkropps-alkogel-tvätt varje dag efter dagis :prop:/> Så är det med små kids...men det blir bättre som tur är

.....sen var väl inte det du ville ha idéer på :)/>

Nej, det var inte den typen av tankar jag var ute efter. Och jag tror inte min lever varit så nöjd med de mängder whisky som skulle krävas. :P

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gjort ett nytt insug. kapa av så har du kvar spridarbiten och gör som det passar bäst.

Det hade jag oxå gjort om jag haft en TIG och kunnat svetsa avancerade grejor (har ett synfel som gör att det inte är ngn idé att skaffa en TIG, märler det när jag svetsar vanligt stål med MIG/MAG). En annan sak är att jag inte vill lägga massor av tid (och PENGAR) på detta insug utan bara få en motor som funkar för shakedown och körning till riktiga motorn är byggd (vilket kan komma ta några år med min ekonomi). När den riktiga motorn byggs blir det ett riktigt plenum med trattar o tjofräs, delbart med mera.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Tycker synfel kommer med ålder, på nått vis kommer man längre och längre ifrån det man sysslar med. Det är inte armarna som blir kortare för händerna är snart nedanför knäna när man släpar sig fram.

/ Pär

Link to comment
Share on other sites

Luta motorn några grader till?

Inte ett alternativ. Då kommer jag få problem med avgassidan när det ska till turbo. Och så skulle jag få bygga om torrsumpstråget igen... :P :banghead:

Hade skiten varit av ett segare material hade man kunnat sandfylla, värma och bocka några grader... men icke.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Kapa ut en rektangel runt spällhuset i plenumet, vänd 180° och svetsa dit igen. Med tanke på att du inte har en AC Tig-svets så lej ut svetsarbetet till en snäll byggkollega i regionen, med kap, rengöring och inpassningsjobbet gjort tar det inte lång tid att sy ihop.

Link to comment
Share on other sites

Kapa ut en rektangel runt spällhuset i plenumet, vänd 180° och svetsa dit igen. Med tanke på att du inte har en AC Tig-svets så lej ut svetsarbetet till en snäll byggkollega i regionen, med kap, rengöring och inpassningsjobbet gjort tar det inte lång tid att sy ihop.

Låter ju faktiskt som en rimlig lösning. Ska undersökas. Får se till att spjället inte pekar för mycket uppåt också så det blir för mysko krök på röret in.

Kanske går att komma åt bra nog för att se till att där inte sitter skit o grejor. Bra tänkt hur som helst... ganska självklart alternativ men ibland är de självklara sakerna svårast att komma fram till. :notworthy: :)

Undras vad det kan finnas för folk inom 10 mil...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan hjälpa dig med det. jobbar i stenungsund så det är ju inte så långt. :)/>

Hör av dig på SMS om det är intresant

/Tony 0703 234324

Sweet! :) Hör av mig så snart jag besökt garaget. :D

Link to comment
Share on other sites

Ta-daa! Koppling! 3-skivig Tilton med rätt splines för BMW's ZF-lådda av den typen jag har. Bara körd runt kvarteret och för 3500:- var det en bra affär tror jag. Ska hålla för 1200Nm så något biffigare lär vi aldrig behöva. :D

post-361-0-87605800-1360068469_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hmm det är ju nästan så man vill skruva upp den på väggen i finrummet istället:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Lite så är det. :) Lätt är den också! 2-3 kilo kanske.

Link to comment
Share on other sites

Oj, nu får du bygga en motor så den där kopplingen är motiverad.

Det kommer. Men först ska bilen i övrigt funka, och framför allt sådant som torrsump osv. Man vill ju inte rasa en en motor för 20-30 lakan pga taskig oljeförsörjning. Kopplingen var ju inte dyrare än en vanlig av lite bättre snitt, och det blir dumt att tillverka 2 olika svänghjul! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

En milstolpe kommer bli antingen när motor/växellåda/kardan/slutväxel sitter i med fästen gjorda osv, eller när hjulupphängningarna sitter där. Enligt min bok alltså.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...