Jump to content

1:a SFRO besiktningen?


Recommended Posts

Hej

Använd skruvar?

Anledningen till att vi brukar rekommendera folk att ha bromsrör etc. monterat är för att vi har lättare att kolla klamringen då - och det blir lättare för er att åtgärda.

Vid nästan alla byggen som jag besiktar blir det anmärkning på bristfällig klamring av bromsrör - tumregeln är cirka 20 cm mellan klamringspunkterna, och att inga rör får hänga så att de vibrerar.

Kör det ihop sig - ta en diskussion med din SFRO-man innan byggbesiktningen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Biltema har bromsrörsclips som man bara borrar ett hål trycker i en hylsa av plast och sen en hållare för röret.... ser enkelt ut... är det godkänt? bifogar bild. Den ser ut som man kan ta bort den för lackering annars kan man ju lätt värma röret och dra ut den, sen sätta nya när man lackerat... 10st för 19.90kr

post-5-1062402540.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

För att montera Biltemas bromsrörsclips fodras att man borrar ett 6 mm hål.

Är det OK att borra dessa hål i de bärande ramrören. Spontant tycker jag att man tar bort mycket gods och att detta borde försvaga konstruktionen.

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att man perforerar nästan alla rören med popnitar så gör nog inte dessa 6mm:s hål var 20:e cm någon större betydelse... Hålen till popnitarna är 4.2mm om jag inte minns fel...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

När du borrar för popnit tar du visseligen bort material men samtidigt sätter du dit en al-plåt som bidrar till att konstruktionen blir starkare. När du monterar bromsrörsclips tar du bara bort material.

Men du har rätt i att det är stort avstånd mellan hålen för bromsrörsclipsen så i det stora hela borde det inte ha någon betydelse.

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt med på din tankegång, här fyller du igen hålet med en plastplugg som iofs inte har riktigt samma hållfasthet som en metallplugg...

Bromsrören sitter längs kardantunneln och framåt längs det övre sidorören.. dessa rör utsätts mest för drag/tryck belastning och inte så mycket böjning. Böjning är kanske inte bästa formen av belastning av ett perforerat rör..

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på ytterligare en lösning!

Till första byggbesiktningen kan man klamra med plastclipsen för att sen efter lackering sätta metalclips med popnit... då borde det inte vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

visst borde det gå att borra hålen för clipsen, och sedan måla där clipsen skall sitta, för att slutligen måla hela ramen med clipsen kvar, efter besiktningen.

Den färgen borde inte dölja några svetsar, och det var ju orsaken till att ramen skall vara omålad.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde min besiktning hade jag inga bromsrör på och det var okej så länge jag visste om att de skulle klamras med visst avstånd...

Frihet under ansvar...

Link to comment
Share on other sites

För att montera Biltemas bromsrörsclips fodras att man borrar ett 6 mm hål.

Är det OK att borra dessa hål i de bärande ramrören. Spontant tycker jag att man tar bort mycket gods och att detta borde försvaga konstruktionen.

Visst blir det svagare. Det man får se upp med är spänningskoncentrationerna som blir vid hålkanterna när kraften som går i röret måste "väja" för hålet. Om man jämför ett 4mm och ett 6mm hål genom mitten på ett 20mm plattjärn (en rörsida) så är skillnaden i spänningskoncentration ganska liten. 3.1ggr för 4mm hålet och 3,4ggr för 6mm hålet. Ett 8mm hål ger 3,7ggr och ett 2mm 3ggr. Ska nog pröva att limma mina paneler ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var inte meningen att skrämmas. Det har borrats massor med hål i sådana här ramar i snart 50 år. Vad jag försöker säga är att storleken inte spelar så stor roll i det här fallet. Planerna på limmade paneler har mer med utseende och lathet att göra än hållfasthet.

Link to comment
Share on other sites

För att montera Biltemas bromsrörsclips fodras att man borrar ett 6 mm hål.

Är det OK att borra dessa hål i de bärande ramrören. Spontant tycker jag att man tar bort mycket gods och att detta borde försvaga konstruktionen.

Visst blir det svagare. Det man får se upp med är spänningskoncentrationerna som blir vid hålkanterna när kraften som går i röret måste "väja" för hålet. Om man jämför ett 4mm och ett 6mm hål genom mitten på ett 20mm plattjärn (en rörsida) så är skillnaden i spänningskoncentration ganska liten. 3.1ggr för 4mm hålet och 3,4ggr för 6mm hålet. Ett 8mm hål ger 3,7ggr och ett 2mm 3ggr. Ska nog pröva att limma mina paneler ;)

hur hadde du tankt gå till väga med limningen?

helt klart interesant lösning. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har inte gått på djupet i ämnet än, ska försöka få ihop en ram först ;)

Finns en del på "engelska listan" (LocostBuilders.co.uk, länk under "Diskussionsforum") om det här, sikaflex funkar bra vad jag förstår men det verkar finnas ändå bättre grejor. Någon letade lim för bärande paneler men det verkar vara lite överkurs. Har sett bilder på byggen med sidor utan skarvar och nitar, läckert.

Ny tråd?

Link to comment
Share on other sites

3M har en svindyr dubbelhäftande "tejp" som bland annat används inom bil och flygplansindustrin. Den har en 1 mm kärna av nåt genomskinligt gummiliknande material. Jag har precis satt fast en aluminiumpanel bakom stolarna med den för att slippa fler nitar. Den sitter som berget!

Vet inte vad den heter eftersom jag fått den av en monterbyggarfirma. Tommy kanske vet? Har röd skyddsfilm.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

vill ni veta kan jag kolla på jobbet imorn? vi änvänder den till att limma plexi (lexan) rutorna på båtarna.

men limmar man fel får man skylla sig själv är ett rackarns as att sitta fast.

Edited by 3riksson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...