Jump to content

Parkeringskvitto?


Antas

Recommended Posts

Det är snart dags för SFRO 1 efter många timmars "torrkörning".

Häromdagen när jag var på stan såg jag parkeringsvakterna som i nit och noggrannhet utförde sin dagliga gärning. Då slog mej tanken, var lägger jag parkeringskvittot i en öppen bil? Ställde frågan till de uniformerade hatobjekten. Svaret blev: "det ska vara väl synlig genom framrutan!". Jaha, det betyder att någon behövande tar kvittot och nyttjar det i sin bil och jag därmed saknar kvitto. Deras svar på mitt diskreta påpekande var: "då får du sätta det under torkarbladet!". Viss irritation hade börjat uppstå hos dom. Mitt lakoniska påpekande igen var att då är det ännu lättare att ta kvittot. Ställde frågan: kan jag ta med mej kvittot och visa upp det vid anmodan? Deras svar: "NEJ, det ska placeras väl synligt genom framrutan!"

Konsekvensen, enligt mitt förmenade, blev att det inte går att parkera på en avgiftsbelagd parkering med en öppen bil. Då började deras hjärnor anta en viss aktivitet. Förmodligen anade dom rubrikerna i massmedia.

Här i Luleå (vet inte hur det är i övriga Konungariket) är det gratis att parkera på kommunala parkeringar med mc eftersom problemet med kvittot är uppenbart.

Alltnog, jag framförde lite diskret att situationen med öppen bil är analog med mc-fallet.

Nu arbetade deras hjärnor på övertid!

Förra veckan ringde dom upp mej. De hade gått igenom bestämmelser och rättsfall och kommit fram till att jag inom Luleå kommun INTE behöver betala parkeringsavgift när jag färdas med öppen bil.

Samtidigt blev de så intresserade av bygget att några ville komma för att bese "rörhögen" och det kan man väl bjuda på.

Undrar om man ska köra öppet hela året?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag även kör "järnhäst" (Intruder 1400) kommer jag i fortsättningen endast att köra 7:a och mc året runt.

Nej, inte alls snålhet! Det kallas ekonomi i iskallt klimat.

Antas

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Svaret blev: "det ska vara väl synlig genom framrutan!".

Också funderat på det, om man tar sjuan till jobbet för att snabbt komma till banmöte/träff på eftermiddagen. Om man lusläser paragraferna (vilket jag inte gjort) kanske man kan komma fram till den slutsats om tilllämpning som finns i Luleå, står det något om väl synlig och att vindruta är nämnt i sammanhanget förutsätter väl det att jag omöjligen kan uppfylla villkoren om bilen saknar vindruta och därmed slipper. Finns någon p-vakt här på forumet eller någon som har en sådan i släkten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...