Jump to content

Entusiastförsäkring eller vanlig försäkring?


Recommended Posts

Trafik och Folksam med autogiro.

Jag försökte långt tidigare att försäkra bilen men det var inte möjligt (hos Folksam) utan ett regnr.

Nu vill jag ha detta klart men att förklara så det blir begripligt är inte lätt . Det är mycket enklare med ett exempel, (jag råkar kunna ditt regnr från tidigare bilder jag sett så tack för det tillfälliga lånet hoppas det var ok).

Sen var det lätt att gå vidare för då fanns en premieklassning att gå på. Så jag använder exakt samma klassning som du har och då blev det 2100 med bara trafikförsäkring. Det är det enda som jag kan teckna innan någon från Folksam besiktigat bilen. Den är försäkrad på chassienumret eftersom jag ännu inte har regplåtar men det gick lika bra det.

Sedan gjorde vi upp att när bilen är regbesiktad så kontaktar jag Folksam och då får vi eventuellt justera klassnngen. Troligen blir det ingen förändring trots att vi har olika effekt mm utan bilarna verkar vara mer "grupperade" över en stor spännvidd.

På "vanliga" bilar skiljer det väldigt. Jag kör även en Saab Turbo. De extra hästarna kostar en del i premie, det är mer en logaritmisk skala mot icke turbobil.

Kan väl tillägga att jag har många bilar försäkrade i samma bolag plus lediga försäkringar. Just denna tror jag hade 44 skadefria år, det kan ge en del på premien också.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte men det verkar som de vill göra en kontrollbesiktning. Logiken skulle vara att våra nya amatörtillverkade bilar är grupperade tillsammans med importers ursprungskontroll. Importer är inte kontrollbesiktigade i Sverige så även om de är nya så blir det kontrollbes i alla fall. Då åker våra bilar med i samma veva. Skulle kunna vara en logisk förklaring. Skall försöka komma ihåg och fråga på tisdag. Eller så har jag fått fel uppgifter från SBP och bokar kontrollbesiktning i onödan

Jag har haft en del funderingar allmänt om ursprungskontroll á la 4 februari-reglerna på nya amatörbyggda fordon. Det är en importkonstruktion. För vår del är det där första prövningen av vårt egenvalda chassienummer sker. Finns chassinumret blir det stopp där och gör om / komplettera.

Link to comment
Share on other sites

Hej.........

Vad besvärligt det har blivit att besiktiga...ursprungskontroll och kontrollbesiktning efter regbesiktning.

Jag fixade mina besiktningar i Oktober, ingen ursprungskontroll och bara regbesiktning, bilen är ju en nytillverkning och då ska den inte besiktigas fören 3 år efter regbesiktningen.

Kolla på Länsförsäkringar, jag tror jag betalar ca:1750kr helår.

Lars Holmqvist

Link to comment
Share on other sites

Jag känner bara att jag vill påminna lite om fördelarna med att vara medlem i klubben.....

http://www.locostsweden.se/index.php?optio...4&Itemid=60

2005-10-17

Locostsweden MK samarbetar nu med Bilsport & Mc Specialförsäkringar om försäkringar för våra bilar.

Du som medlem kan nu teckna mycket förmånlig försäkring för din Locost.

Försäkringsvärde

0-95.000 kr

Helförsäkring, helår 1363 kr

Bygg & Renoveringsförsäkring 601 kr

95.000-161.000 kr

Helförsäkring, helår 1521 kr

Bygg & Renoveringsförsäkring 672 kr

161.000-322.000 kr

Helförsäkring, helår 2164 kr

Bygg & Renoveringsförsäkring 983 kr

Hur får jag tillgång till denna försäkring?

1. Bli medlem i Locost Sweden MK

2. Hämta ansökningsformulär

3. Fyll i och skicka in formuläret tillsammans med bilder på ditt fordon samt kopia på medlemskort och kvitto på betald medlemsavgift. Om du inte har kvar något kvitto kontaktar du klubbens kassör så skickar han ett intyg på betald avgift.

Du hittar ansökningsformulär här

Har du några frågor så kontaktar du antingen Tommy Borg här på Locostsweden MK eller Keith Eliasson på Bil & Mc Specialförsäkringar 0470-201 25

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Ja den är billigare. men det är en hake i detta som alla kanske inte uppmärksammar. Jag såg detta direkt när jag läste alla villkoren för ett år sedan och nu kollade jag igen och det står likadant fortfarande. Det var i samband med en entusiastförsäkring på en Cadillac och en Camaro men även mitt Sevenbygge som jag ställdes inför problemet. Både Cadillacen och Camron hade jag till jobbet så Folksam fick förtroendet istället med en "vanlig" försäkrning där jag kunde åka vart jag vill och när jag vill.

- Citat ur villkoren: Fordonet får endast användas som ett “hobby- / entusiastfordon”. Den får tex aldrig användas till och från

arbetet. Fordonet får inte köras mer än 1 000 mil om året.

Det är av just denna anledning jag INTE kan försäkra via dem. 1000 mil gränsen tror jag inte är något hinder för mig. Jag har för avsikt att köra fordonet till och från jobbet och det är uttryckligen förbjudet i villkoren.. Nu kanske man kan avtala bort detta eller det kanske finns någon tilläggsparagraf som upphäver detta generella just för Sevenbilar.

Vore intressant och veta om det är teckant något via Locostsweden som neutraliserar ordet "aldrig" eller helt tar bort den meningen. Man kan så klart chansa men det är först när en försäkring behövs som allt skärskådas. Försäkringsbolag är inte kända för direkt givmildhet. Men det är upp till var och en hur man gör.

Tommy Borg på Locostsweden MK och / eller Keith Eliasson på Bil & Mc Specialförsäkringar kan kanske återkomma i denna tråd med riktlinjer om vilkoren för Sevenbilar på just denna punkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det fanns ett undantag i det där med bilen till jobbet (gällande någon av mina tidigare hobbybilar), nämligen att det gick för sig att köra till arbetet för att visa upp kärran för kollegor. Nåt liknande var det i alla fall. Men det var nog ett annat bolag vid närmare eftertanke.

Link to comment
Share on other sites

Mej veterligen finns inget extra undantag framförhandlat i avtalen för våran klubb.

Det skulle förvåna mej om så vore fallet.

Försäkringen vi har möjlighet att teckna via klubben är en entusiastbilsförsäkring,

Den är avsedd att användas just för entusiastbilar och det är förhållandevis sällan

sådana fordon används som "daily drivers". Det är därför försäkringen kan ha en

lägre premie och andra vilkor än andra alternativa försäkringar som finns att teckna.

I ditt specifika fall cealm så ser jag inget problem i dethär. Använder du din bil som

"daily driver" fram o tillbaka till jobbet så ska du inte ha en entusiastbilsförsäkring

utan istället ska du välja ett dyrare alternativ till försäkring.

Det här alternativet är inget för just dej eftersom du helt enkelt faller utanför ramen och

inte tillhör bolagets målgrupp. :thumbsup:

Däremot så passar den nog som hand i handske till merparten av vår klubbs medlemmar.

Link to comment
Share on other sites

Det är helt rätt, jag kan inte välja denna entusiastförsäkring för jag har andra krav. Det är väldigt viktigt att läsa allt finstilt. Speciellt på försäkringar så man inte blir förvånad när det kan vara försent.

Jag läste och valde annat bolag. Det blir några kronor mer men då kan jag vara "daily driver" om jag vill.

Link to comment
Share on other sites

Angående försäkring så har jag en bilförsäkring på mitt bygge utan att jag har varken SFRO1,2, ramnummer eller regnummer.

Jag fick själv säga ett försäkringsvärde och jag valde 150000kr. Enda kravet var att jag förvarade alla delar i samma lokal. I försäkringsbeviset står det "Kitcar - Lotus"... :prop:

917kr helåret för garageförsäkring....

Bubblan har jag för övrigt även den beloppsförsäkrad i länsförsäkringar och betalar 1370kr/år utan begränsningar i användande dock max 1500mil.

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Det var ju ett ganska schysst pris på Folksamförsäkringen, Har du garage där du jobbar? Jag skulle inte vilja köra till jobbet med sjuan bara av den anledningen att man måste parkera bilen helt oskyddad.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att "Den får tex aldrig användas till och från arbetet".

Undras hur man tolkar situationen när som i mitt fall bostaden och arbetsplatsen är belägna på samma ställe. Får jag köra ut men inte tillbaka? Defacto kör jag då till arbetsstället, om man tolkar det som fan läser bibeln förståss.

I mitt yrke har jag haft det några gånger tvivelaktiga nöjet att umgås med försäkringsföretag för klienters räkning.

Link to comment
Share on other sites

gka, var frågan till mig? Jo jag parkerar innanför grindar och det är bevakat område med vakt.

antas: den var bra, där fick jag ett rejält gott skratt. Du får nog också välja ett annat bolag.

Det är som sagt viktigt att läsa ALLT finstilt och sedan agera så det passar envar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Man kan tolka in mycket i den meningen. Jag tror bara man är ute efter sådana saker som att du inte ska köra i rusningstrafik och bara som transport, och det har jag full förståelse för.

Link to comment
Share on other sites

gka, var frågan till mig? Jo jag parkerar innanför grindar och det är bevakat område med vakt.

Schysst! :thumbsup: Hoppas du snart kan inleda sökandet efter den roligaste omvägen till jobbet ;)

Link to comment
Share on other sites

gka: Det var en bra idé, det finns många fina vägar runt Arboga, Örebro, Västerås, Köping, Kungsör för Sevenbilar. Jag kommer få långt till jobbet framöver.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl köra Mälaren runt från Uppsala till jobbet på Arlanda.

En annan intressant del i frågan är om jag till exempel ska på fikaträff i stockholmstrakten en onsdagkväll, är det då rimligt att jag ska köra fyra mil till jobbet med survolvon, sedan fyra mil hem igen för att omedelbart sätta mig i sjuan och åka samma väg en gång till?

Det kan kanske vara läge att sammanställa våra frågor och hårklyverier för att försöka få svar från någon ansvarig på våra försäkringsbolag.

Det finns rimligen en praxis med utgångspunkt från det finstilta med diverse avsteg, en casebook helt enkelt.

Jag vill ha ryggen fri, och det är inte omöjligt att jag försöker lösa en försäkring med lite friare tyglar om det är möjligt.

Skulle vara snopet om bilen blir stulen från jobbet och det finstilta gör att jag är rättslös. (bäst att tillägga att jag inte brukar köra till jobbet så ofta, det blev två gånger i fjol varav en gång var med anledning av en sån där fikaträff jag nämnde tidigare)

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog tro att om man tar en nykter diskussion med försäkringsbolaget så kommer det nog ganska snart att stå klart att andemeningen med formuleringen och tanken bakom detta är att bilen som försäkras ska inte vara hushållets enda, och den ska inte användas som bruksbil i första hand. Den ska helt enkelt vara en entusiastbil att vara rädd om, som brukas förhållandevis få mil om året i lämpligt väder och inte för regelbundna dagliga transporter från A till B.

Jag tror personligen inte det är konstigare än så, även om det ibland kan vara kul att lusläsa, peta i samt

poengtera detaljer och raljera över formell text.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så, men det är en klen tröst att tro och gissa vad som egentligen menas med detaljerna i avtalet den dagen när försäkringsbolaget vill undvika att betala ut ersättning för skada uppkommen utanför de finstilta ramarna.

Men nu har trådens ämne helt kommit bort, försäkringsfrågor borde vi dryfta i en annan del av forumet.

Link to comment
Share on other sites

stigge: låter som en klok ide någon tar på sig rollen och reder ut detta å klubben vägnar samt skriver in den infon. Det kan också vara bra att flytta inlägg 158 till inlägg 178 till en ny försäkringstråd. Någon som kan åtaga sig flytten. Då blir det samlat. för rätt vad det är kommer det in bygginfo i tråden igen.

Allmän kommentar efter att en juridiskt kunning bekant läst lite.

Diskussioner mm kan man väl ha med försäkringsbolaget men FÖRE skadans inträffande. Problemet är att NÄR skadan har inträffat kan en tolkningen vara helt annorlunda. Skriftliga och alla villkor med ev. tillägg FÖRE. Petigt -- ja -- men viktigt -- tankar räknas sällan -- och gäller sällan i tvister. Skrivet avtal gäller för det ÄR ett ingått avtal när man tar en försäkring.

Det är inte kul att lyfta fram "ord" men tyvärr nödvändigt. Många läser men tänker inte efter före eller--- och blir förvånade när man upptäcker att försäkringen "inte gäller". Ofta är det "detaljerna" som är viktigast. Det som står i avtalet gäller. Det som INTE står i avtalet finns inte hur mycket man än vill eller önskar att det skall finnas där. Har svårt att tro att försäkringsbolag betalar ut för att vara snälla och hyggliga de betalar ut enligt ingånget avtal.

Vad tror ni kan vi få lite hjälp att flytta och sedan köra eventuell fortsättning i ny tråd? Förslag på rubrik: Entusiastförsäkring eller vanlig försäkring?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Värt att notera.

Har just försökt försäkra bygget men fick avslag då de kräver att man gjort första SFRO.

Kan vara värt att ta med i förutsättningarna. Ingen SFRO = ingen försäkring.

Trotts omfattande bilder på ram och delar......

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Flera av oss Locostbyggare i Karlstad har använt Länsförsäkringar för byggförsäkringen. De gav oss en Avställningsförsäkring trots avsaknad av registreringsnummer. Det dög med instansat ramnummer. De har varit mycket seriösa och skickade en kille som tittade på byggena och gjorde värderingen.

Jag betalade 171 kr/år för min del. (Naturligtvis hjälper det om man redan är kund. ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Har ocksa lansforsakringar. Ingen SFRO, Inget ramnummer, inget regnummer. Inga problem att forsakra till ett belopp jag valde sjalv. Enda kravet var att samtliga delar ska forvaras pa samma stalle (och bakom godkant las forstass). Jag satte 100000kr...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...