Jump to content

Regler För Backspeglar


Recommended Posts

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm

Sök på backspegel.

eller sid 49 i SFRO boken tredje stycket texten fortsätter på sid 50.

Svaret på din fråga : citat - Från 1969 års modell krävs en inre och två yttre backspeglar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att utläsa att vvfs ställer ett explisit krav på 2 yttre och en innre backspegel! Det krav som de ställer är sikten bakåt vi backspeglar. Hur det sedan löses är en annan sak!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så i VV dokumentet men i SFRO boken tolkas VV som 1 inre och 2 yttre backspeglar.

Förmodligen finns det i vårt land tolkningar i SFRO 2 och regbesiktning som ger klartecken både med och utan inre spegel. Inkluderar man en inre spegel borde man klara den "besiktningspunkten" utan nedslag.

Ordet "endast delvis" nedan är som gjort för tolkning, Jag har båge på min bil så någon eller några procent av synfältet bakåt försvinner den vägen och då blir det texten "bara delvis" uppfylld. Alltså krav på inre spegel eller så ser man mellan fingrarna och jag slipper inre spegel.

Jag har förresten nu fått tag på en bra inre backspegel med dubbla kulleder som i original återfinns på lastmaskiner (Volvo BM).

Vore roligt att få rapporter från besiktade och klara bilar vad SFRO 2 respektive regbesiktningen krävde. Var kraven olika på SFRO 2 och regbes?

Från VV:

18 § Personbil och lätt lastbil skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 10 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 60 m från förarens ögonpunkter och bakåt, och

2. minst 2,5 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 10 m från förarens ögonpunkter och vidare bakåt.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att vägen även kan överblickas på en bredd av minst 2,5 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets högra sida, på ett avstånd av 10 m från förarens ögonpunkter.

Link to comment
Share on other sites

verkar vara mycket av ett lotteri hos bilprovningen. Mina speglar är helt odugliga. Man skulle kunna missa en hel cirkus om den passerade bakom bilen.

Men snygga är de och relativt billiga men som sagt helt odugliga. Min besiktningsman kommenterade det inte ens.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Kan man inte köra vänste ytter och inner? Har man öppet karosseri bör den inre göra samma jobb som den högra yttre?

på min MC har jag bara en på vänster och SBP har aldrig kommenterat det.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Grejen är väl den att om man har en "inre" spegel och den inte sitter i ovankant på en ruta så kommer sikten att skymmas en del av ens egen överkropp, och nästintill elimineras om man är 2 i bilen.

Jag fick ombesiktning för att mina inte hade välvt spegelglas, och det gör stor skillnad med välvt kontra plant.

Link to comment
Share on other sites

HA!

Så rätt du har - "Tänkte inte på det" som Dalle sa.

Då blir den inre väl mer för dekoration för min del. Köpte en cool liten på en bilmarknad för 1 år sedan och skall ha den placerad stående på instrumentbrädan. Sen blir det väl små MC speglar på sidorna.

Känns inte som en stor grej tycker jag.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har vänster och höger yttre speglar från Biltema. Backspegel, kromad (82-172) pris 49,90 kr.

Jag hade med en inre backspegel tillverkad, hade borrat hål i scuttlen och täckt detta hål med en gummigenomföring i samband med regbesiktning. Om jag behövde så skulle det ta mindre än 1 minut att montera en inre backspegel. Men det behövde jag inte utan CealmSeven är godkänd i "backspegellotteriet" med en vänster och en höger yttre backspegel.

Jag måste säga att Biltemas modell fungerar hur bra som helst (för mig), bra synbarhet, stadiga dvs inga vibrationer fortplantas till glaset. Och sist men inte minst så billiga att man nästan kan köpa nya istället för att putsa bort "flygor och annat knytt" som fastnar under sommarens åkturer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ref inlägg #16: KAn bara referera till regbes av CealmSeven, Biltemas speglar jag använder har en E-märkning men i vilken grad den är en riktig E-märkning vet jag inte. Det jag vet är att min registreringsbesiktare inte tittade så jag märkte det på speglarnas E-märkning. Som det känns ibland om man läser i denna tråd är det ett "backspegellotteri".

Jag tror att man mer tittar på funktion dvs synbarheten bakåt "verkar vetiig", storleken mot kravet 50 cm2 verkar vara vettig.

*Kan bara säga hoppas även du får en "vinstlott".

Gabbes: Uttryckligt krav på e-märkning? SFRO bok sid 49 spalt 3 samt sid 50 spalt 1. Ja det nämns E-märkningskrav för bilar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...