Jump to content

Spårvidd Donator Vs. Framvagsgeometri...


ezroller

Recommended Posts

Har funderat en del på vad man ska satsa på för hjulspindlar fram... och då en sjua (i mitt fall breddat chassie minst 10cm) har ganska stor spårvidd.Hjulspindlar konstrueras väl troligen med ursprungsbilens spårvidd i åtanke. Så man tänker då att det borde bli svårt att få till allt optimalt med spindlar från smala bilar som 140 och Fårrd tAnus. Har mocklat lite Våvlo 850 sista tiden och de har ju ganska stor spårvidd. Samma gäller ju S80.

Och de har ju samma lösning som Sierrans spindlar mot fjäderbenet.

Så kanske man ska utgå från dylika spindlar?

En positiv biverkan är ju att det direkt finns stöddiga bromsar att bulta på.

Vissa snackar ju om att små 240-saker håller långt men på bana med slicks så vette tusan.

Har inte haft några problem att steka slitsade skivor med racingbelägg i den egna snaabeln nedbantad till ca 900kg... och det på Anderstorp.

Men först o främst; för och emot 850-spindlar?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på totalvikten på en Sjua så blir den ju betydligt mycket lägre än originalbilen som spindlarna kommer ifrån - så problem med hållbarheten lär du nog inte få, men det beror på om du skall köra V8 eller så...

Spårvidden spelar ingen roll för hjulvinklarna, KPI, Camber, Caster etc måste ju ställas rätt och det påverkas inte av bredden. Ledpunkterna på styrväxeln måste däremot sammanfalla med linjen mellan kullederna så att du inte får bumpsteer.

850 spindlarna är avsedda för framhjulsdrivna bilar och då måste du ha en axel (eller en kapad drivaxelända) genom hjullagret för att den inte skall kunna dela sig om du förstår vad jag menar. Sedan en annan aspekt - du måste hitta en lösning på övre kulleden om du inte vill köra McPearson-ben.

Allt går att lösa - det beror helt på viljan.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är inte hållbarhet jag pratar om.. det är att 240-skivor inte klarar den värmeenergi som alstras med det mekaniska bromsgrepp man får med slicks.

Dvs. med bättre grepp kan man köra hårdare och därmed blir det varmare. Jag har huvudsakligen tänkt hålla till på banan... och 600kg är definitivt nog för att steka 240-bromsar. Jag vill ha möjligheter till att uppgradera!

Avsaknaden av drivaxeln löser man ju med en specialtilverkad bult med mutter. Ser jag inte som ngt problem.

Och överänden på 850-spindeln är ju utformad som sierrans, mao en "svamp" med rät kona för Transvestit-led så borde man vara hemma...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...