Jump to content

Krav På Vindrutetorkare?


Recommended Posts

Håller på att bygga en porsche 550 spyder på rör-ram och har en fråga som jag inte hittar svar på.

Någon som vet om det är ett krav för att få den besiktigad och godkänd att jag monterar vindrutetorkare??

Tänkte använda en låg framruta så får inte plats. om jag inte absolut behöver

Edited by Iwdal
Link to comment
Share on other sites

Är rutan över 15 cm hög måste du, dessutom måste du ha defroster tror jag. Är den lägre än 15 cm klassas den som vindavvisare och du slipper sånt.

Ditt bygge låter spännande. Hade varit trevligt med en byggtråd med många bilder. :)

EDIT: Defroster krävs bara på täckt bil.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Enligt de SFRO gubbar jag har pratat med är inte 15 cm ett absolut mått det som är avgörande är om du tittar över eller genom rutan när du kör. Men vem säger att du måste ha rutan monterad vid besiktningen :whistling:

klovka_181_edited.jpg

Lev väl

Michael w

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om de godkänner den om den inte har framruta. Funderar på att köpa den lilla rutan också för att ha vid besiktning så jag slipper förbereda karossen för torkare. Surt att behöva köpa 2 rutor bara......

namnl_s.bmp

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om de godkänner den om den inte har framruta. Funderar på att köpa den lilla rutan också för att ha vid besiktning så jag slipper förbereda karossen för torkare. Surt att behöva köpa 2 rutor bara......

Vad jag vet finns inget krav på ruta, jag kommer inte att ha någon på mitt se7enbygge i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Låter bra!

Men vad händer om jag nu besiktigar hos sfro utan ruta och även hos bilbesiktningen utan, nästföljande besiktning måste man plocka ner rutan igen eller klarar jag mig då?? Kanske en dum fråga men var tvungen att kolla....

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha vindavvisare på vid besiktning måste den vara gjord i godkänt material och inte ha några vassa kanter. Hade en diskussion med min besiktningsman, även om min vindavvisare var gjord i makrolon var detta inte stämplat på rutan (vilket jag aldrig hört att man skulle behöva). Diskussionen resulterade att jag sonika tog bort "plastbiten" och anmärkningen plockades bort..

Vad gäller med torkare och hardtop då? vill ju inte montera dit torkare som endast används tillfälligt?? Kommer ju att köra med bara vindavvisaren vid fint väder...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...