Jump to content

Alternativ Undre Bärarm


ejorris

Recommended Posts

Bygger med Opel Ascona/Manta nedre spindelled med klämpassning och för att få plats med Opels styrväxel så som den sitter original så måste det främre benet på den nedra bärarmen vara rak. Har varit i kontakt med en mekverkstad som kan hjälpa mig att fräsa hylsan för klämpassningen men han hade lite åsikter om att man måste ar-borra efter svetsningen eftersom att det slår sig. Har sett andra med det "problemet". Då slog det mig att man kanske skulle slå två flugor i en smäll och låta den undre leden vara justerbar så som man ofta gör med den övre. Eftersom jag bygger en betydligt tyngre bil (Cobrainspirerad) så hade jag tänkt dimensionera upp en del och om jag kör generellt med 35x4 (funkar för mina bussningshyllsor oxå) så sulle det kunna se ut som på ritningen. Notera att på Opel så är övre spindelleden bultad så där kan man inte (?) göra samma konstruktion. Vad tror ni.... bu eller bä?

post-1349-1207979129_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liknande konstruktion som övre bakre bärarm i 25X3 och min besiktningsman tyckte att det såg väldimensionerat ut. Tror inte du behöver gå upp till 35X4. Det som kan vara viktigt är att få lite avstånd mellan dom inre bussningarna. Kan bli en del krafter där vid häftiga inbromsningar.

Link to comment
Share on other sites

Om jag vore besiktningsman skulle jag be att få se lite siffror som visar att en svetsad M20 är rimligt. Undre armen fram tar en hel del last.

Och var sitter fjädringen?

När jag funderade på att använda Ascona-spindlar tänkte jag pressa lederna i lite tjockare, bearbetad plåt och sen' skruva fast plåtarna som en "vanlig" led.

Link to comment
Share on other sites

När jag funderade på att använda Ascona-spindlar tänkte jag pressa lederna i lite tjockare, bearbetad plåt och sen' skruva fast plåtarna som en "vanlig" led.

Då kommer dom se ut som bilden här nedan.....

Undre spindelled pressad i en 8mm plåt med hög hållfastighet.

just denna är gjord för att byta ut Volvo 240 spindellleden som

SFRO numera inte vill se i bärarmarna på sjuorna.

Elegant sätt att slippa bygga om bärarmarna för alla som har den leden.

Bara "bolt on" på alla "boe ramar" "Dala7 ramar" och

alla andra bärarmar med 240 led i dagsläget.

Finns att köpa färdiga från Boes motor numera för vettig peng

laserskurna, gulkromaterade inkl. led.

www.boesmotor.se

post-151-1208020562_thumb.jpg

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Har bollat lite med min besiktningsman (therealpinto) och i princip så skulle det kunna fungera men han påpekar oxå att kraften på gängstång samt svets mot hylsan blir stor. Min första plan var liknande den som på bilden. Skall höra om dom kan göra med lite andra dimensioner. Verkar ju rätt sunt att ta en väl beprövad lösning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det visade ju sig att boes spindlar var opelspindlar, men de passar på 240 oxå. Det blev ett par sådana. Dimension på rören 30x3, vilket ger innerdiameter 24mm som precis är greppvidden på M16. Svarvat ner M16 8.8 skarmutter (50 långa) och drivit in dom i rören, lämnat en liten klack och svetsat. Syns inte riktigt på bilden men för de två fråmre hålen i undre armen så har jag genomgående bultar (dragande kraft). Sen svetsar jag på ett plattjärn där den bakre bulten är svetsad. Här torde det bli frågan om mycket mindre krafter och även tryckande så man bör inte behöva genomgående bult (den hade hamnat rätt snett oxå, plus att jag skulle måst borra/svetsa/bearbeta det raka röret vilket jag nu slipper...)

/J

post-1349-1213860266_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...