Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

hallå allihopa! :racesmile:/>/>/>/> jag heter Björn och bor utanför lysekil på väskusten, har redan en byggdagbok på karlstadsupersevens sida, men så fick jag upp ögonen för detta fantastiska forumet, fått mycket inspiration härifrån dels hur man ska och dels hur man inte ska göra, så jag tänke lägga upp lite bilder på mitt eget bygge!

bli inspirerad eller förfäras! :D/>/

Edit 5 år senare: Bilen är färdig och rullar på gata, denna tråden är avslutat, men modifieringar och annat kan man se i denna tråd ----> Emekseven Fas 2

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

sähär började det, en 940 2.3 se köptes billigt av mig och garagets ägare, jag tog drivlinan , han tog bilen, :biglaugh2:

post-2567-1206705022_thumb.jpg

efter lite fotograferande av vad alla sladdar och slangar var kopplade till så var det bara att hissa ur eländet, att ha ett justerbart lyftblock är guld värt!

post-2567-1206716564_thumb.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Nästa steg är ju som bekant det roligaste! att bygga en ram utan att ha några som helst kunskaper i chassiuppbygnad :w00t2:

Enklast är ju som bekant att härma någon annan, i detta fall BeLo, som inte hade något alls emot att dela med sig av både ritning och goda råd.

och efter att ha vart på studiebesök (industrispionage) hemma hos både BeLo och OlTo samt fått åkt med i bengts bil ( :wohow: ) så fanns det ingen återvändo, man blir inte samma människa efteråt, alla andra bilar hoppar ner några pinnhål i jämförelse.

nåväl, garage, enpelarlyft, bandsåg, svets, och alllllllt däromkring inskaffades och sen var det bara att sätta igång

post-2567-1206707038_thumb.jpg

en helt rak och parallell ram byggdes först av fyrkansrör(står lutad mot väggen ovan) och uppe på den hamnade en MDF-skiva, som man kunde rita ut måtten på direkt.

post-2567-1206707112_thumb.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Efter lite kapande, svetsande och mer kapande började rörhögen svagt påminna om nåt som kan bli en 7:a

ett tips är att inte bara dubbelkolla utan även trippelkola innan man bestämmersig för att börjar svetsa, den tiden tjänar man igen om det blir rakt från början :hypocrite:

och innan jag kom för långt med kardantunneln så hissades motor med låda på plats för att se så det fanns plats, m9o:n är tämligen svullen......

post-2567-1206717248_thumb.jpg

Att ha en god kamrat som visar vart motorn skall sitta är väldigt behändigt om man är utrustad med guldfiskminne :blink:

post-2567-1206717233_thumb.jpg

Tumstocken skall symbolisera en förstärkningsstötta som jag trots turbo skall ha, även på andra sidan motorn också. turbon hamnar där den hamnar, :faga1: (Citatet hör till en bild som helt kommit bort!)

post-2567-1206717216_thumb.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

om vi hoppar framåt i tiden några dagar så såg det ut såhär! motorn position är spikad, den mesta trianguleringen är avklarad och humöret är på topp!! :banana:

post-2567-1206717767_thumb.jpg

post-2567-1206717776_thumb.jpg

post-2567-1206717785_thumb.jpg

post-2567-1206717804_thumb.jpg

post-2567-1206717841_thumb.jpg

post-2567-1206717825_thumb.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

lite 3mm plåt i bockmaskinen och 8mm mot blocket till, och voilà! även om dom här är onödigt kraftiga så är dom ändå lättare än original.... :thumbsup:

post-2567-1206718304_thumb.jpg

post-2567-1206718314_thumb.jpg

Och alla vet ju vad det betyder, provsittning! :heyjoe67_ferrari:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Välkommen till "TRÄSKET" BJÖRN

Lite tips bara!

Försök att sänk motorn ca 10 cm. Du får ner tyngdpunkten och så kommer du att få en minder svullen huv.

Vänta med att göra motorfästena tills du har kapat röret som är längst ner på "torpeden".

Om du behöver måtta in kadantunnen så ha växelådan lös.

Snedsträvan vid motorn vänta med den tills du fått motorn där du vill ha den.

Jag fick sänka min sträva och gör den löstagbar för att den kom rakt utanför avgas portarna.

Min sträva på andra sidan har jag också gjort löstagbar, annars så får jag inte ut motorn. Bygger på bok chassi, B230 FT, M47 och 740/940 bakaxel. Vilket jag har för mig är både smalare och kortare en BeLos.

Även om du får andra förslag här på forumet så tycker jag att du skall använda bakaxeln från 940 in. Jag har det i min och det blir inte någon extremt bred spårvidd, Använd fälgar med 40 - 45 mm offsett (Typ 850 , X70)i stället för 25mm som det är på 940.

Om du vill se mitt bygge (kolla spårvidden) så är det med på Tjolöholm 25 maj.

Såg att du hunnit posta mer medans jag skrev!! Men fundera och bygg om, vissa saker blir ändrade flera gånger.

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

min första kommentar, DET var snabbt! :revs:

10cm??? :wacko: hua, det var mycket det du, skälet att jag vill ha den där den e är enligt följande filosofi :icon_smartass1: om bilen är "helt" slät undertill så kan man sänka hela bilen istället som ju väger mer än motorn gör, plus att om det tar i så häktar inte motorn i. Är jag ute och cyklar här? :icon_oops:

sen ser jag inga större hinder att sänka motorn i framtiden om det visar sig att jag har fel, kan inte tänka mig att allt blir rätt på första försöket

Tack för tipsen! vi får se om jag kan ta mig till tjolöholm!

Link to comment
Share on other sites

efter lite grävandes i förrådet hittades dessa 18" eller va det 19"? , hursomhelst är det riktiga glassätar-fälgar, :prop:

kommer nog att ha 17" när det blir klart. (kommer antagligen spåra på en ny-gjuten betongplan)

än så länge har jag klarat mig från att vara med på kort, han som provkör :helmet: är garagets ägare johan.

post-2567-1206718655_thumb.jpg

med pelarlyften sänkt max (eller minst??) så är det ca 70 mm kvar till bilens rätta markfrigång, och det är.....lovande ;)

post-2567-1206718666_thumb.jpg

post-2567-1206718676_thumb.jpg

att den drar till vänster är fenomenalt bra på speedwaybanor, och i vissa kurvor!

:stupid:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Min motor sticker ca 5 cm under botten plåten på bilen, just nu är det oljetråget som tar i för att det är lägst. men oljetråget skall modifieras så att det kommer att vara sprängkåpan som är det första som ryker när min går i backen och då är det 5 cm under.

Kan inte sänka min motor mer för att remskivan fram tar i ett rör, har 5 mm till godo ( så det blir att lätta upp motorn när man skall byta remar.

Ett sätt för att sänka hela bilen är att du montrar bärarmsinfästningarna högre upp i chassit, jag har utgått från boken på infästningspunkterna på min så jag har inte kunat ändra något.

Vet inte vilken markfrigång jag hadde förra året på tjolöholm, men den är rätt låg fast jag har 18" på.

Bild på mitt chassi inan Tjolöholm!

post-328-1206713817_thumb.jpg

Här ser du också hur min motor sitter och höjden på chassit. (Alla bärarmar raka)

:eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Ser mycket bra ut och med den här takten så verkar du bli klar till slutet på nästa vecka... Fast du kanske hade några foto på lager :)

Håller med föregående talare om att sänka motorn. Svårt att se på bilderna men jag tror du måste ha ett dragracing-scoop annars, eller väldigt hög motorhuv. Satsa på ett kapat oljetråg.

Snyggt med de böjda rören kring den "lilla" växellådan, kanske inte det bästa ur hållfasthetssynpunkt med böjda rör, men snyggt.

Och så välkommen förstås, den här tråden kommer att följas!

Link to comment
Share on other sites

Till Alverby:

kommer att kunna välja mellan 110och 140mm markfrigång, hela upphängningen inklusive styrningen går att flytta! ett genidrag jag bara måste tacka BeLo för... :notworthy:

Och nu när du säger det, det kanske hade gått att ta lite mer, motorfästena är ju bara punktade än så länge ;)

får väl sätta mig i garaget på en pall med en flaska whiskey och fundera....... :lol:

har du lust att mäta hur låg din bil är??? hade varit stor hjälp!!!! :rolleyes:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ser mycket bra ut och med den här takten så verkar du bli klar till slutet på nästa vecka... Fast du kanske hade några foto på lager :)

Håller med föregående talare om att sänka motorn. Svårt att se på bilderna men jag tror du måste ha ett dragracing-scoop annars, eller väldigt hög motorhuv. Satsa på ett kapat oljetråg.

Snyggt med de böjda rören kring den "lilla" växellådan, kanske inte det bästa ur hållfasthetssynpunkt med böjda rör, men snyggt.

Och så välkommen förstås, den här tråden kommer att följas!

Vad menar du? jobbar inte alla så här snabbt???? :lol: bygget började runt oktober -07 så det går inte med raketfart, men hellre rätt från början!

Scoop kan se väldigt bra ut! och det kan se hemsk ut också! men om man kikar på en dax rush med hayabusamotor så ser det inte så illa ut, och ett scoop måste jag nog ha hursomhelst, kanske en bula i sidan för turbon också, B)

tror inte att hållfastheten är något problem, eftersom att bågen fortsätter nästan hela varvet blir den rejält stark i sig, plus att jag har 25x25 istället för20x20 där, borde kompensera mer än väl.

Link to comment
Share on other sites

Här har vi öööööhm......finnns ett fint ord för dessa, men det har jag glömt, "övre-infästning-spindelled-samt-caster-justerare" förkortas ÖISSCJ :hypocrite:

iden fick jag av OlTo som har samma princip på sin bil, hoppas det funkar!

gängan är alltså i minsta hylsan och gör att spindelleden inte behöver lossas vid justering, ritningen under visar vart den hör hemma!

post-2567-1206719750_thumb.jpg

post-2567-1206719758_thumb.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

And now for something completely different! :icon_bach:

hur svarvar man en radie axiellt på ett rör? "man tar en vinkelslip" säger vissa, och det är inget fel i det, men med en svarv blir resultatet ohyggligt bra!

Detta är alltså ena röret som skall bli bärarm till hjulupphängningen, fastspänt i stålhållaren, och stålet i chucken. helt bakvänt alltså!

post-2567-1206720174_thumb.jpg

röret är krovkapat med vinkelslip och kommer nu att få PERFEKT passform.

post-2567-1206720191_thumb.jpg

radien ändras genom att man flyttar på stålet i bommen, och sen så går det ju att vinkla stålhållaren 0-180grader, alltså kan man få vilken vinkel som helst! (dock inte vidvinkel)

post-2567-1206720198_thumb.jpg

och här ser man inte alls resulatet pga en extremt suddig bild, men bra blev det! :gives:

post-2567-1206721267_thumb.jpg

ska ni försöka er på detta, se då till att ha en stabil svarv, och lagom matning!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Ser ju riktigt bra ut.. :) å ja håller me om de böjda röret runt växellådan blev riktigt snyggt.. :)

en fråga dock.. Den övre "triangelnhistorien" som ligger "ovanpå" ramen vid scutteln.. vad gör den för nytta ??

Link to comment
Share on other sites

Acke:

Man tackar, snygg avatar förresten..... :biglaugh2:

Trianguleringen är för att öka vridstyvheten, exakta tänket vet jag inte då ritningarna (och beräkningarna) är från BeLo,

men det jag antar är att om man ändå har en massa rör där, varför inte låta dom vara med och hålla ihop bilen? :Hmm:

om man tänker sig att framvagnen vill vrida sig (axiellt) åt motsatt håll som bakvagnen vill så tror jag faktiskt att dom gör nån nytta,

när jag var hos bengt visade han mig en trådmodell av ett seven chassie som han hade räknat på en gång i tiden och den var förvånansvärt vridstark,

trots att den var gjord av smal svetstråd, så jag tänker inte gå ifrån hans ritningar mer än nödvändigt!!! :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

en fråga dock.. Den övre "triangelnhistorien" som ligger "ovanpå" ramen vid scutteln.. vad gör den för nytta ??

En av de stora svagheterna i 7ans ram är den stora öppna ytan i sittbrunnen (som på de flesta öppna bilar). Den "övre triangelhistorien" minskar den öppna ytan betydligt och fungerar samtidigt som fäste för rattstången. Att den tvärgående balken är upphöjd är naturligtvis för att få tillräckligt med plats för benen.

Jag håller med Björn om att motorn faktiskt väger mindre än resten av bilen och alltså är det viktigare att hålla hela bilen lågt än bara just motorn.

Min Pinto har max 5 mm under ramen och den får trots det plats under huven (förutom kamremshjulet som hamnar under en bula).

Jag kör med ca 11 cm markfrigång under ramen (i framkant), vilket är den nivå som framvagnsgeometrin är designad för (med 15" hjul).

Snyggt bygge Björn!

/Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

tack för det Bengt!

hursomhelst så har jag (min far) tillverkat stödbrickor för motorkuddarna fram, dels för att det är snyggt, dels för att funka som distanser. :thumbsup:

post-2567-1206732497_thumb.jpg

tillverkade ur en bit aluminium, kanterna lutar 8 grader.

post-2567-1206732518_thumb.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Skall mäta min markfrigång, men det blir lite grovt. Har fel bult delning på bakaxeln så jag kan inte få på hjulet ordäntligt.

Framvagnen är nerplockad och ligger i en låda för att bilen skall ta mindre plats, bilen finns på mitt jobb så jak kan inte breda ut mig så mycket. Annars skullle jag kuna mätt där.

Får göra mätningen på tisdag, för då har jag tid.

Tänk på att volvo motorn är rätt bred, så det blir inte ett lika snyggt skoop som Hayabusa skopet.

Måttade på min i dag för att eventuellt så skulle jag vilja ha ett skoop, men det blir nog inget. (Skall göra ett i papp för att prova på min papp huv)

Har förövrigt höjt bakkanten på noskonen, eller planerat, att höja bak kanten 5 cm för att få huven att gå fritt från motorn utan skoop.

Fler trevliga bilder som man kan kritisera ;) , det älskar folket på detta forumet!

Grymt smarta grejer till motorkuddarna, funderar nog på något liknande :racesmile: .

Ett tips om man inte har ett reglerbart ursvarningsverktyg är att använda en fräs med rätt diameter i svarven i stället.

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

Det går klämma ner en Volvo rödblockare i en sevenram utan scoop i huven.

Det är trångt men det går om man riktigt järna vill...

Men du får vara beredd att offra lite markfrigång samt bygga om sumpen lite.

post-151-1206786788_thumb.jpg

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Alverby:

Jo, det kanske inte blir ett scoop mitt på huven, men kanske en fin bula, huromhelst är det långt dit, så den som lever får se :turtle:

och bilder har jag inte tänkt att vara snål med, det är kul med lite feedback på det man gör, och man SKA vara kritisk :516:

tack för visat intresse!

Arrowsmith: har faktiskt din hemsida som bokmärke, har skummat igenom den mer än en gång, riktigt inspierande bygge, blev mycket glad att det var någon mer än mig som är sinnessvag nog att köra volvoturbo. :w00t2: och sumpen har jag allt tänkt att massera lite, så att den blir jämnlåg med språngkåpan givetvis.

funderar på att köpa aktier i nåt kapskivebolag, kan nog va en lönsam affär........

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag och handlade, kom hem med lite nya leksaker till bygget. :wohow:

Fram och bak bromsar från S60R, fram hade gått några mil, bak helt oanvända! Med följde också framskivorna på 330mm och adapterplatta till 240 spindel

post-2567-1207161648_thumb.jpg

Längst bort i bild ligger frambromsar från vad jag tror är 240 original cup, om det nu är nån skillnad mellan dessa och original????

post-2567-1207161636_thumb.jpg

Frågan jag ställer er som vet bättre är: finns det nån anledning att INTE använda dessa bromsar??? förutom att jag måste ha minst 17 tums fälgar , som jag ju ändå skall köra med??

Dom lär ju inte mattas i första taget, men kan det bli overkill??

:unsure:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

blir säkert ``tuft´´ men till en så lätt (som en 7 a borde va) bil som en 7 a räcker dom flesta bromsar... och stora bromsar är inte bara stora...dom är tunga oxå.. både skivor och ok...

men det e ju mina eu anpassade cent..

Link to comment
Share on other sites

mmmm, är lite kluven själv, tufft är det absolut, det kanske är bäst att "byta lite snabbt" mellan dom olika när den går att köra och se vilka som är trvligast?

dom är ju granna på hyllan där dom ligger ändå :P

Link to comment
Share on other sites

Känns som lite "overkill" men det är inte snyggt med 17" fälgar och 220mm skivor med fula gjutjärns ok.

Själv har jag valt en mix med 288mm skiva och ett lätt 4-kolvs Wilwood ok. Även det overkill men bromsa vill man kunna..

Frågan du får ställa dig är vad du ska använda bilen till, snabbast runt banan eller snyggast vid kiosken..

Snyggt bygge i övrigt :notworthy:

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Mja, personligen tycker jag ju iaf att större delen av poängen med en 7even är väghållningen - och den saboteras ju ganska snabbt av extra vikt. Många bäckar små gäller åt båda hållen... Dessutom är lätta bilar känsligare för ofjädrad massa, så just bromsar och fälgar är egentligen sämsta stället att kompromissa på.

...och så tycker jag mest det ser skumt ut med lågprofil på 7even i allmänhet. "Funkar" iofs hyffsat funkar på de lite kantigare varianterna med modernt stuk, men ändå... Men det är ju en smaksak. :D Väghållningsmässigt funkar det inte iaf, och så är det svårt att hitta lämpliga R-däck i de dimensionerna, om man vill ha riktigt grepp. (Jämför man med blyslädar funkar väl iofs det mesta - men en 7even är ju trots allt en gammal formelbil, och borde ha enormt mycket bättre väghållning än vilken gatbil som helst, om man inte klantat sig någonstans.)

Jag har iaf slängt på Minilite 13", och planerar att uppgradera mina blytunga Fårrrd-ok ("orginal" standard från Westfield) till något trevligt i aluminium någon gång i framtiden. ;)

Link to comment
Share on other sites

morty: Körbarheten är viktigast, har ju tänkt att kunna köra till och från banan, och mycket lansvägs åka. men ett alternativ är ju att hitta en något mindre skiva och använda bak oken fram! tål att tänkas på, tack för :notworthy:

Olofson: okena är förvånansvärt lätta, skivorna däremot är rätt tunga, tänkte väga dom nån dag och få skillnaden svart på vitt mellan dessa och gjutjärns volvo.

Sen så är jag väldigt svag för "lagom" stora fälgar, just 17 sitter ju som en smäck på en sjua, har väl inte tänkt att vara snabbast på bana direkt, men är det enorm skillnad i väghållning så kan man ju överväga mindre fälgar, vad är optimalt egentligen??? :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Olofson: okena är förvånansvärt lätta, skivorna däremot är rätt tunga, tänkte väga dom nån dag och få skillnaden svart på vitt mellan dessa och gjutjärns volvo.

Finns ju kolfiberskivor annars... ;) Fast då lär du ju få sätta dit någon slags reducering för att inte låsa hjulen så fort du rör pedalen! :D

Sen så är jag väldigt svag för "lagom" stora fälgar, just 17 sitter ju som en smäck på en sjua, har väl inte tänkt att vara snabbast på bana direkt, men är det enorm skillnad i väghållning så kan man ju överväga mindre fälgar, vad är optimalt egentligen??? :eclipsee_steering:

Jag tycker iofs 15" är absolut max på en Westfield rent estetiskt, men den är ju lite rundare i formerna än de flesta 7evens...

Vad jag hört rapporteras från Westfield-träffar så tenderar bilar med gatdäck i lågprofil att bli omkörda på utsidan av annars jämförbara bilar på banan. Misstänker dock att det då sitter R-däck på de snabbare bilarna, medan lågprofildäcken är vanliga gatdäck. Själv siktar jag på ytterfilen direkt, för att sedan öka därifrån med ytterligare uppgraderingar. ;)

Vad som är absolut optimalt beror väl på bana, vikt, effekt, körstil mm, men många kör 13" med Yokohama A048 205/60 supersoft och liknande. Avon har lite vassare däck annars (fortfarande gatlegala), men då börjar det kosta... Lite spekulation: Något smalare än 205 kan nog vara bra för rullmotståndet om man inte har mycket effekt, men det beror ju på hur snabba banor man tänker hålla till på också. Folk kör dock med långt över 200 hästar på 205:or, så det räcker nog ganska långt åt det hållet... Bredare än 205 behöver man nog knappast om man inte kör riktigt mjuka slicks. Man får väl leta fetare ostar om/när man hamnar i det läget att däcken blir överhettade trots att man kör jämnt och effektivt. Jag tror det är långt dit även om man börjar uppåt 200 hästar, som jag gör. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, 200 kusar lär väl inte bli något problem att krama ur motorn, har ju lite grejer liggandes på hylla....... B)

Vad är det som gör att 17 tum funkar sämre? är det just rullomkretsen,eller den låga profilen, eller vikten? På min 140 jag hade en gång i tiden vill jag minnas att fälgarna var runt 15 tum , bytte sedan till 17 med 45 profil och dessa var förvånansvärt nära i omkrets, gjorde stor skillnad till det bättre iallafall, kanske inte samma sak men lite relevant ändå kanske???

Finns det ingen med 17 och R-däck som vill dela med sig av sina erfarheter? helst goda!! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som gör att 17 tum funkar sämre? är det just rullomkretsen,eller den låga profilen, eller vikten? På min 140 jag hade en gång i tiden vill jag minnas att fälgarna var runt 15 tum , bytte sedan till 17 med 45 profil och dessa var förvånansvärt nära i omkrets, gjorde stor skillnad till det bättre iallafall, kanske inte samma sak men lite relevant ändå kanske???

Gick bilen bevisligen fortare på bana, eller kändes den bara stabilare på vägen? ;)

Finns det ingen med 17 och R-däck som vill dela med sig av sina erfarheter? helst goda!! :rolleyes:

Har inga erfarenheter av lågrofil på lätta bilar alls egentligen, men rent teoretiskt så är ju den uppenbara nackdelen att större fälgar ger högre ofjädrad massa, vilket gör att fjädringen jobbar sämre på ojämna underlag.

Sedan är ju frågan om man kan hitta R-däck i sådana dimensioner, som inte är avsedda för 2-3 ggr så tunga bilar... Slicks för "ultralätta" touringcars och prototypbilar finns i allehanda skumma dimensioner, men gatlegala däck i rimliga prisklasser kan vara svårare. A048 205/60 supersoft är nog ungefär vad man kan hålla värme i på en bil runt 600 kg, om man inte har hiskeliga effekter.

Jag har iofs satt på hårdhet medium till att börja med, men tanken med det var mest att få lite längre livslängd, samt att börja med något snällare däck tills jag vant mig vid bilen och fått ordning på allt. Misstänker dock att det kommer att bli SS eller t o m Avon ABC-10 sedan... :) Vad beträffar livslängden på däcken så får man ju sätta det i relation till att däckkostnaden per mil bara är en bråkdel av bränslekostnaden...

Link to comment
Share on other sites

Olofson: så det är vikten som är största boven? plus R-däck då.

har ju inte köpt fälgar ännu, kanske ska leta efter extra lätta modeller?

hursomhelst så går både bromsar och däck att byta lätt, och det är ett tag tills det är dags å börja åka :rolleyes:

140n kördes aldrig på bana av goda själ! (original b20) så inget kan bekräftas, bilen svajade men däcken bettade tag i asphalten :P

Här nedan bild på infästningen av hela hjulupphängningen, imorrn blir det att svarva hylsor till länkarmarna bak, kapa upp rören o sedan lite TIG på detta, så kanske bilen kommer på hjul nån gång?? :whistling:

post-2567-1207256453_thumb.jpg

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Olofson: så det är vikten som är största boven? plus R-däck då.

I de fall där folk blivit omkörda på utsidan så har det nog varit både och, men även på blyslädar (där förhållandet är "bättre") försöker ju folk hålla nere den ofjädrade vikten... Förutom effekterna på fjädringen så agerar de ju svänghjul när man accar och bromsar också.

har ju inte köpt fälgar ännu, kanske ska leta efter extra lätta modeller?

Skadar ju aldrig - men priserna stiger exponentiellt mot inversen på vikten, eller något sådant. Mindre diameter är klart billigaste sättet att få ner vikten. ;)

Här nedan bild på infästningen av hela hjulupphängningen, imorrn blir det att svarva hylsor till länkarmarna bak, kapa upp rören o sedan lite TIG på detta, så kanske bilen kommer på hjul nån gång?? :whistling:

Nice... Det kliar i fingrarna! :)

Har du sett Ajdéns Bentley-bygge på Rejsa, förresten? Mycket intressant och inspirerande projekt. :)

Har redan börjat redan fundera på vilken TIG-svets jag ska investera i inför nästa bygge. :D (Har fått duga med MIG hittills, men det är ju bara lite motorfästen och extraktorrör och sådant vi byggt.) Får snart ordnat ett extra garage, och min Westfield är ju bara en växelspak och lite småpill från SFRO2, så om jag inte blir totalt missnöjd med resultatet så är det kanske dags att påbörja nästa drömprojekt så smått: En helt egendesignad mittmotorbil. Har man garage + en seriös bil att köra med, så kan man ju bygga i lugn och ro när det blir tid över. :)

Link to comment
Share on other sites

Olofsson: jo, det får ju vara inom rimliga gränser på priset, annars är det ju inget lowcost....

Angående bromsar pratade en kille på jobbet om bromsar med nav i aluminium och en "lös" bromsbana bultad i denn, lät väldigt intressant ... och dyrt :rolleyes:

Det där bentley bygget verkar intressant! skicka en länk!

När du köper svets så får du väl fråga dej själv vad du ska ha den till, ex svetsa topplock skulle nog inte jag vilja göra utan minst 250 amp och vattenkylning att tillgå,

visst det går ju att köra med en mindre men det är så mycket roligare att greja med riktiga verktyg, har själv en esab 180 amp utan vattenkyl, och svetsar man full gas tillräckligt länge så börjar porslinet att glöda :lol: men dom amperena räcker gott och väl till ett "normalt" garage....

och det är helt rätt som du säger att man inte ska stressa fram ett hemmabygge

Morty: tackar för infon, låter väldigt lågt, magnesium kanske? råkar inte finnas lite större eller? :icon_oops:

Blev inget bakvagnsbygge idag, det blev till att TIG:a lite på en aktersnurra istället :( , men imorrn så! :D

Fundering:Eftersom att jag får justerbar markfrigång, så skulle man ju kunna ha en uppsättning "småfälgar" med R-däck för banaåka när lusten faller på, och sedan glida runt med glassfälgar runt kormojen hemma....... B)

Link to comment
Share on other sites

Morty: tackar för infon, låter väldigt lågt, magnesium kanske? råkar inte finnas lite större eller? :icon_oops:

Jo de finns upp till 20", men inte mindre...

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Broms skivor i alu är på gång, Vi tillverkade både aluskivor för lastbilar och bilar under ett

par år på försök. Två olika typer, en med slitytan i annat matreal som gjuts in. och en typ där man blandar alu med någon typ av karbid eller liknande som ökar slitstyrkan.

Vad jag har hört var de mycket bra men för dyra att tillverka. De ska varit bättre livslängd än vandliga skivor.

Att lyfta en ventilerad skiva för lastbil som bara vägde ett par kilo i stället för de vi gör i stål som knappt går att lyfta var lite skumt.

Vi får hoppas att det kommer ut på marknaden snart så att man kan lätta lite på bilen.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Lars H: det där låter väldigt intressant! skulle du kunna specificera vad för material ni hade på skivorna?

faktum är ju att farsan är metallsprutare sedan 30år tillbaks så detta kanske man kan göra själv?

han och nån rallyåkare experimenterade för länge sedan med att lägga någon form av karbid på kolvtopparna för att göra dom tåligare mot spikningar, verkade funka bra, men jag vet inte hur det hela slutade......

vart jobbar du för att få hålla på med såna grejer?

Olofson: tackar för det, men jag är inte medlem :unsure:

Idag fick jag tillslut lite gjort! Länkarmarna till fyrlänken på bakaxeln är helt klara! :banana:

En jigg utav en kraftig Alu profil slängdes ihop så det inte skulle dra sig.

post-2567-1207435058_thumb.jpg

ännu en aluprofil pressade hylsorna nedåt, funkade kanon!

post-2567-1207435023_thumb.jpg

Lite Tig på det....

post-2567-1207435078_thumb.jpg

post-2567-1207435110_thumb.jpg

Här ser man hur det är tänkt att man ska kunna justera markfrigången,

den bortre profilen svetsas i ramen och den andre skall fräsas ur och svetsas i bakaxeln.

post-2567-1207435150_thumb.jpg

:racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Olofson: tackar för det, men jag är inte medlem :unsure:

Kostar inget! :) Enda problemet (för vissa) är att man inte får vara anonym, men det är bara att kontakta admin om man har giltiga "speciella skäl" att inte uppge fullständigt namn.

http://rejsa.nu/registrering.php

Man SKA hänga på rejsa.nu om man är intresserad av seriösa bilar! ;) Förutom en massa intressanta bilar att kolla på, så finns ett enormt kunnande koncentrerat där, inklusive folk som skriver böcker om konstruktion av tävlingsbilar och sådant. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Olofson: ok, jag tror dig.... får väl bli medlem någon gång när jag har lite tid över....... :notworthy:

Idag blev det lite övningar med bakaxeln!

mycket mätande och slipande blev det innan det blev helt rakt.... :wacko:

bilderna talar väl för sig själv.....

post-2567-1207503995_thumb.jpg

post-2567-1207504003_thumb.jpg

I veckan blir det att nästa fast infästningarna i ramen, provmontera, mäta, titta lite, mäta igen, titta lite mer, mäta ännu engång och sedan helsvetsa!

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det går framåt! :)

(Här också, f ö; har pillat lite med en bit "coolfiber" + lite plexi, samt en skum aluminiumplåt med en massa hål i i helgen. ;))

Olofson: ok, jag tror dig.... får väl bli medlem någon gång när jag har lite tid över....... :notworthy:

Ja, alltså; det ska ju varnas för att man lätt kan råka spendera en del tid på det stället... :D

Link to comment
Share on other sites

Var uppe och hälsade på BeLo i Karlstad i helgen, fick mycket inspiration och god lust att öka på byggtakten, dessutom fick jag med mig bussningar till hela hjulupphängningen!

Så det blev till att pressa i desa samt tillverka innnerhylsan till dessa i helgen.

svarvade en hylsa så att det gick att pressa i gummibussningen utan att den "svampade" sig, osså en insexhylsa som passade utmärkt som idrivare.

post-2567-1208117548_thumb.jpg

och så här tjusigt blev det tillslut!

post-2567-1208117588_thumb.jpg

Frågan jag ställer er som vet bättre är: Hur hårt skall man dra bulten till bussningen? skall innerhylsan bli ett med ramen, eller skall den kunna glida runt bulten?

Bättre att fråga dumt än att bygga dumt :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

om gummibusning skall inner röret sitta fast i ramen sas. gummit flexar och tar upp vridningen.....

om pollyuretan,skall inner röret sitta fast och busningen glider man måste smörja inner röret mot busningen....

vid gummibusning drag inte åt bulten hårt fören fordonets vikt vilar på hjulen.. för att inte stressa bussningen i onödan.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Gummibussningen är både led och vibrationsdämpning, och ska alltså dras fast. (Moment enligt standardtabell för bultdimensionen, brukar det väl vara...)

Tror inte bulten blir så långlivad heller, om det rör sig där... ;)

Link to comment
Share on other sites

Bilen ska stå i "ride height" innan du drar fast bussningarna. Naturligtvis kan du sätta undre A-armen horisontellt med marken och dra fast den utan att bilen är på backen, eftersom den ska hamna så när allt är rätt. Om du har spindeln i så får du då även den övre A-armens läge.

Bussningarna ser ut att passa som handsken! Mina tycker jag inte ser lika väluppfostrade ut...

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...