Jump to content

Dörrar


BeLo

Recommended Posts

De av er som är lyckliga nog att ha färdiga bilar att susa runt i har troligen noterat att en "viss" turbulens kan upplevas i kupén...

Garagepolare Olle nöjde sig inte med att alla lösa föremål i kupén blev luftburna utan tog tag i problemet och snickrade till ett par demonterbara dörrar i aluminium. Vi började tankemässigt med traditionella cab-tyg, men det spårade naturligtvis ur. Personligen tycker jag resultatet blev lysande, så jag kommer definitivt att göra detsamma. Möjligen kan ytterligare någon inspireras av bilderna.

Tillverkningsprocessen är enkel. Börja med en mall i skapligt styvt papper (se till att bo nära ett kartongbruk, för mjölkförpackning på rulle är perfekt! ;-)

När övre kurvan är bestämd är det bara att såga till en mall t.ex. i spånskiva och därfter knacka till kanten. Vi knackade 90 grader mot spånskivan och lade därefter en vanlig el-kabel i vecket under vikningen för att få lite större radie.

För att fixa dörrens stora radie i framkant användes ett grovt rör (diameter +100 mm) och i bakkant ett mindre (ca 30 mm).

Sedan är det "bara att passa in och därefter göra fasthållningen på baksidan.

Hoppas bilderna säger mer än ovanstående!?!

/Bengt

post-25-1206295651_thumb.jpg

post-25-1206295696_thumb.jpg

post-25-1206295710_thumb.jpg

post-25-1206295726_thumb.jpg

post-25-1206295743_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tanken har funnits där, men då för att täcka hela passagerarsätet... Tror inte frugan kommer att följa med så mycket ändå. ;)

Min fru har bara åkt med en gång... HBG-Viken-HBG så det var inte så långt, allt för en glass skull ;-)

Har ju sidor på min sittbrunn, de hjälper...

Link to comment
Share on other sites

... är det tänk att man bara ska skjuta dom på plats när man satt sig?

Förutom att det ser ut som en annan bil så KÄNNS det helt annorlunda att sitta i! Betydligt mer ombonat.

Om man är minsta smidig går det utmärkt att kliva i med dörr-plåtarna på plats.

Annars tar man den i näven, sätter sig och trycker den på plats igen!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...