Jump to content

Elkens Mk


Tommy

Recommended Posts

Då är det inte mycket kvar.....

Den f-bannade elen, :angry: men har i alla fall vad jag tror koll på det ;) och lite småkrafs....

post-160-1206129068_thumb.jpg

post-160-1206129094_thumb.jpg

post-160-1206129124_thumb.jpg

Edited by Jonte
Ny ägare, nya friska tag
Link to comment
Share on other sites

Ja en EFI helt orörd originalmotor förutom det modifierade insuget...

Bara för att det skulle bli så enkelt som möjligt .....

Elen är jag inte kompis med .... Fast att jag är utbildad elektriker :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 years later...

Hej!

Jag lyfter denna tråden lite då jag har några veckors "garagetjänst" framför mig =)

Hoppas jag inte stöter på patrull och att besiktningar går bra...

Det som inte är så lovande är att ytterligare en utbildad elektiker som hatar el kommer ta över bygget... :lol:

Mycket fint detaljobb på denna bil och jag hoppas jag knyter ihop säcken på ett bra vis!

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har jag börjat riva lite i kabelstammen för sprutet. Enligt Tommy skulle motorn vara 2,0 EFI -88 så jag har använt Haynes EL schema 13.48 för 1987-1989 2,0 EFI men det ligger rätt mycket i den kabelstammen jag har som inte sitter på motorn...

Enligt el-schema skall följande stift användas:

5,7,16,17,20-26,30,36-37,40,43,46-48,56-60

MEN, jag har inget stift i kontakten (och således ingen kabel) i stift 5 samt 43. Enligt schema ska stift 5 vara en B/Y som går via en kontakt till jord på bilar med manuell växellåda. Stift 43 ska vara en Bn/R till (7) Luftflödessensor.

Jag har även en hel del extra grejer såsom stift och kabel på platserna:

1,3,4,10,27,29,35,44,45,49,51,54

Brukar kabelstammarna vara så, alltså ligger det med en massa junk som inte behövs för dom använder samma stam till en del olika motorer?

Mvh

Thomas

Edited by Elken
Link to comment
Share on other sites

Hej!

En liten uppdatering, dock utan bilder.

Har nu till 99% kopplat färdigt elen. Det som återstår är Generator, startmotor, bromsljus. Inte alltför avancerat. Dock ska jag ha en "Elektronisk vakuum regulator" inkopplad enligt mitt schema, men den har jag inte. Ut å ragga delar under nästa vecka igen då.

Sen är det bara hinka i olja och provstarta, dock utan kylvatten för det ska göras lite nya finfina rostfria rör innan kylare kommer på plats.

Idag blev huven monterad med styrpinnar och lås. Passformen var väl sådär, men blev riktigt hyggligt tycker jag. Såg idag på jobbet att det satt lika fina huvlås på en skyliften som på min bil. Är det Locost så är det =)

SFRO1 skall göras om på måndag, vi hoppas den går lika bra som när Tommy gjorde den och det tror jag givetvis den kommer göra.

Målsättningen just nu är SFRO2 innan september är slut och Regbesiktning innan oktober är slut. Känns lungt men så är jag känd för att vara något av en tidsoptimist också. Iofs trodde jag elen skulle ta mig större delen av hösten vilket tagit en vecka så jag har nog helt enkelt inte så bra koll på hur lång tid saker tar...=)

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack Jonte!

Det har hittills gått väldigt bra. Idag blev det inte mycket gjort, men lite eljobb vart det ivarjefall. Tuta och bromsljus nu i funktion. Meningen var att även skyltbelysning skulle dit bak, men man ska hinna med några kalla också en lördagkväll =)

Beställde igår en del lampor till instrumentpanel så när de grejerna kommer är det dags att börja med panelen.

Imorgon måste jag rensa lite i garaget så jag törs släppa in SFRO =)

Någon som förresten har tips på lite snyggare skyltbelysning än de klumparna som finns på Biltema?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Omgjord SFRO1 idag.

Omdömet till byggaren (Tommy) var mycket bra.

Besiktningsmannen hade några synpunkter på förbättringar men det var inga stora saker och på det hela taget är jag mycket nöjd!

Denna veckas målsättning är att försöka få motorn att gå innan veckan är slut.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Målsättning avklarad. Motorn går...=)

Dessutom har jag hunnit 99,5% färdigt med el. Jag har bara skyltbelysning kvar att koppla in.

Målsättning inför nästa vecka blir att få till hjulinställning och montera instrumentpanel.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Inte så mycket gjort i garaget idag. Provmonterade kylaren och expansionskärl..ser bra ut. Konstaterade även att jag måste ordna ny anslutning mot fuelrail (har lite bensinfläckar i taket nu...)samt ny suganslutning (större) till tanken. Passade i ren tristess på att städa upp lite i garaget och passade på att ta några bilder på skapelsen...

post-4752-0-20356200-1314640430_thumb.jpg

post-4752-0-50696100-1314640445_thumb.jpg

post-4752-0-28207000-1314640481_thumb.jpg

post-4752-0-55635500-1314640499_thumb.jpg

post-4752-0-58495000-1314640517_thumb.jpg

Veckans målsättning blir att fixa ny bränsleanslutning mot fuelrail, svetsa om tank samt svetsa fästen till kylare och exp. kärl. efter detta måste hjulvinklar grovinställas sen förhoppningsvis innan söndag kväll första provturen!!!

Mvh

Thomas

P.S. Hata lysrör/dagsljuskombination när jag ska fota. Min kamera har lite problem med att ställa vitbalans. Bilen är inte gul, den är orange...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Föressten, en liten parentes...

Det verkar finnas vissa människor som sätter klisterlappar med prismärkning eller streckkod eller art.nr eller vad som helst på ALLT de kommer över. Dessa människor gillar jag inte, alls.

:515:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Pannan i djupa veck. Bilen är "klar" men jag kommer få "göra om" monteringen av bromsar bak då bromsskölden till trommorna var krökt i nederkant. Jag ska försöka rikta sköldarna och pressa in de nedre utstickande bulorna i skölden.

Sedan måste en till led in mitt på mellanaxeln styrning. Det låtar åt att det blir att kapa, svarva ner till 19.05 och sätta splines på axeländarna och en 3/4 knut med splines i båda ändarna.

Någon som vet om det är rör eller solid axel i mellanstången på sierra? Röret har lite drygt Ø20.

Är det rör blir det värre... någon som har en god idé?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

Har varit förkyld i två veckor så det har inte hänt så mycket, men lite har det hänt ivarjefall. Styrningen är omgjord en aning. Original axeln gick ju från kuggstången till styrstång vilket inte gillades av SFRO. Nu sitter det istället för hardyskiva en knut, och en till knut mellan styrstång och kuggstång.

post-4752-0-62548600-1316897978_thumb.jpg

Sedan har jag idag labbat lite med placering för sensor hastighetsmätare. Jag har på några olika sätt försökt få till det genom att läsa på en av drivaxlarna men jag måste då ha 5st punkter/varv att läsa från. Sätter jag den på kardan behövde jag inte lika många och där finns det ju 4st lämpliga skruvskallar så jag filade till ett fäste och det verkar funka kalas. Tänka sig!

post-4752-0-26995000-1316898133_thumb.jpg

Monterat på plats:

post-4752-0-51671900-1316898186_thumb.jpg

På Måndag för jag stödlagret till styrningen, efter det måste jag göra ett lämpligt fäste för lagret. Ska bli skönt att kunna släppa den grejen. Det har orsakat mig lite huvudvärk.

SFRO2 närmar sig...

MVH

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har införskaffat nya rullbälten och tillverkat fästen för dessa.

post-4752-0-47798100-1317319854_thumb.jpg

TIG- svetsningen har jag inte gjort själv (men jag önskar jag kunde).

post-4752-0-31495500-1317319937_thumb.jpg

post-4752-0-20976600-1317319989_thumb.jpg

Detta borde hålla för ganska mycket våld!

Svetsning under helgen. Då ska även fästet för lagerbocken till styraxeln svetsas. Efter det återstår bara tre saker att göra på bilen: Hjulinställning, montering av backspeglar samt montera tillbaks insuget.

Sedan blir det SFRO2! Gjorde ansökan om ursprungskontroll igår och hoppas jag har ett stämplat och godkänt SFRO2 protokoll samt ursprungskontroll innan oktober månad är slut.

Mvh

Thomas

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Fina framsteg

Liten fundering bara. Har du dubbelkollat så ditt övre bältesfäste hamnar tillräckligt högt i förhållande till dina axlar innan du svetsar fast det? Jag valde att göra ett fäste lite högre upp på min MK, se bifogade bilder. Med mina 178 cm och cobrastolar(kopior) på glidskenor får jag då bältesfästet i jämnhöjd med axlarna.

post-3757-0-21314200-1317334104_thumb.jpg

post-3757-0-97342100-1317334150_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

Hjulinställning gjord igår.

Jag kommer inte ihåg alla siffror exakt, men jag tror följande:

Camber fram -2,5º

Camber bak -1,0º

Toe fram +0,5º

Toe bak +0,25º

Caster 20º Vänster 3,5º, Höger 5,5º

Lite väl mycket neg, camber fram men justeringsmässigt finns det inte så mycket att göra. Isåfall ett varv ut på kulbulten vilket borde motsvara ca 1,5º och då blir camber kanske för lite?

Problemet, ja såklart med Castervinkeln fram vänster. Även höger? Castern är ju egentligen inte justerbar, men svamparna står längst fram på sierraspindeln, och då får jag alltså 5,5 grader på höger sida men bara 3,5 grader på vänster sida.

Återstyrningen då...absolut ingen återstyrning alls.

Efter att ha läst lite på locustbuilders så verkar detta vara ett väldigt känt fenomen på MK indy med sierraspindlar. Flex i chassie, kärvande kuggstång samt för lite caster verkar vara problemet.

Jag har ingen aning om hur tungt kuggstången ska gå, men på min bil är det inga problem att vrida hjulen när bilen är upphissad. Om man alltså håller i däcket och vrider det. Det går lätt från lock-lock så att säga.

Ska man vara tvungen att bygga nya övre bärarmar och flytta kulbultens infästning bakåt ca 20-25mm för att det ska bli "bra"?

Nu kändes det som SFRO2 detta år rök all världens väg...=(

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Spontant känns det enklare att flytta om fästena till övre bärarmen än att bygga om själva bärarmen. T.ex att öka på "gapet" mellan fästöronen så du kan justera castervinkeln genom att chimsa den övre bärarmen framåt/bakåt mha brickor.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, också klart ett alternativ.

Är det någon som vet ungefär hur mycket 2mm chimsning bakåt ger? Med original bärarm så finns det ju möjlighet att flytta lite om man gör nya bussningar. Ca 4mm framåt eller bakåt funkar i original fästöron. Vad kan detta göra på castervinkel, 1-2º?

Är det OK att ha ett "gap" i fästöronen som är ca 20mm större än "hylsan" i bärarmen och fylla detta med en skräddarsydd bussning i antingen hård PUR eller typ Nylon/Teflon? Isåfall är idén riktigt bra!

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej.

På min Westfield fick jag underkänt på dålig återgång i ratten.

Hade väl ca 5grader caster då(orginal bärarm).

Jag hade också funderingar på att flytta "fästöronen" men efter ha räknat ut hur mycket jag behövde flytta dem insåg jag att då blev det dåligt med fäste för öronen.

Nya övre bärarmar blev det. Nu med ca.8grader caster vilket blev godkänt på SFRO2.

Jag fick flytta centrum på spindelleden ca.14mm.

//Björne

post-390-0-21742100-1319047477_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Var det Ridderstolpe som besiktigade din bil?

Han påpekade redan vid SFRO 1 att "Tänk på återstyrningen bara". Jag fick känslan av att man vid en Reg bes. INTE godtar en bil utan återstyrning.

Det är människor som besiktigar, så visst blir bedömningarna olika.

Jag tror jag börjar med det enklaste, svarvar nya bussningar så kan jag flytta bärarmen ca 4-5mm längre bak. Det borde ge 1-1,5 grad om jag inte räknat fel. Då ligger jag på 5-7 grader Caster.

Ihop med liiite toe out kanske det blir bättre.

Har jag fortfarande ingen återstyrning så får jag ta i med hårdhandskarna och bygga om.

Styrradien eller scrub(?) ligger på ca 27-30 mm vilket känns OK, men det kanske inte påverkar?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det får bli dom enkla åtgärderna först. Svarvat ny bussningar för övre och undre A-arm fram. Flyttar fram undre och bak övre (ca 2mm vardera) för en aning mer Caster. Jag fick även med en uppsättning reservbärarmar av Tommy där fästet för kulbulten sitter ca 5mm längre bak.

Detta ihop bör göra ca 2-3º och kanske kommer jag upp i 7-8º totalt. Detta ihop med att ställa en aning toe out samt att plocka isär och rengöra/smörja kuggstång hoppas jag ska hjälpa en del.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Idag blev nya bussningar monterade, och en del grovjustering av hjulvinklar. Hoppas vädret tillåter en provkörning imorgon...är den OK så blir det en ny 4-hjulsmätning under veckan och så är jag FÄRDIG! (för SFRO2) jag gissar dock på att jag får göra om bullerprovet...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

SFRO2 - OK

Buller - OK (79dB)

Idag är jag en mycket glad man. :)

Eftersom min byggbesiktning är påbörjad 2007 och jag inte har ett YVV- chassienummer, är det någon som vet hur ursprungskontrollen går till?

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eftersom ni gillar bilder så kommer här en liten bild på en annan bil på bullret som kanske inte riktigt hade samma utgångsbudget som min bil...=)

post-4752-0-77466700-1320992656_thumb.jpg

Den orangea i bakgrunden var dock tystare, så jag antar att jag vann?

:prop:

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Första uppdateringen under vinterdvalan kommer att bli att byta ut bränsledistribution. Det blir ny anslutning på fuelrail med AN kopplingar och stålomspunnen slang hela vägen till filter/pump. Mellan pump/tank och BTR/tank får gummislangen vara kvar, sålänge då det inte är något tryck på den sidan.

Uppdatering nr 2 och 3 får bli att byta och flytta växelspak samt att byta bromsbelägg och bromsvätska.

Sen får vi se vad som händer innan sommaren, nya R-däck ska åtminstånde på innan den rullar ut i vår för REG Bes.

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej!

Första vårtecknet: myror i huset. Mycket trevligt, det betyder att det är dags att börja jobba lite på bilen.

Innan reg- bes blir det att flytta tillbaks växelspaken med rallydesigns ombyggnadskit (http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=13487)och montera quickshift samt ny knopp. Bromsbelägg fram ska också bytas till nya Ferrodo 3000 som ligger och väntar i garaget.

Steg två innan sommaren och bilen ska ut så blir det en kortare styrväxel, och om ekonomin tillåter, en ny diff (http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=885_2101_886&products_id=7234).

Är det föressten någon som har provat ovanstående grejer och vet om det funkar bra?

I övrigt är önskelistan för tillfället ganska lång. Uppdateringar på motorsidan är ganska många som planeras, ett vettigt extraktorrör kommer nog bli prio ett tillsammans med en lite vassare kamaxel. Att börja med ca 120-130Hk känns "lagom".

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ring Gunnar Dikander på transportstyrelsen, han hjälper dig! Sitter du framför en dator när du ringer så hjälper han dig på direkten och det tar ca 5 min. Om du har 17 täcken i chassinr. så fyller du bara i ansökan själv på transp. Inte svårt alls! Lycka till!! :)

Gunnar tel. 010-4956815

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Länk till ansökan om enskillt godkännande.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Enskilt-godkannande/Ansokan/

som föregående talare, Har du 17 tecken i chassienummer är det bara att fylla i ansökan som det står, har du inte 17 tecken tror jag du fyller på med nollor framför å sen ringe du gunnar så tar han hand om det.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Mycket trevligt. Tackar!

Umm...föressten ska detta göras före eller efter reg-bes?

Om före, måste den göras innan tidsbokning?

Mvh

Thomas

Ska man vara noga så finns inte "reg besiktning" för våra bilar längre.

Bilar som har en registreringskyllt sedan innan gör regbesiktning. Bilar som inte har några skyltar sedan innan (våra) gör något som kallas enskillt godkännande.

När man ansöker om enskillt godkännande så är det i princip det enda man gör är att öppna ett ärende som sedan din besiktare jobbar emot. Det är både förvirrande och dumt att ha samma namn på 2 olika saker, det ena är ett papper och det andra är besiktningen.

Den största skillnaden mellan det som förut hette reg besiktning å det som nu heter enskillt godkännande är att förut beslutade besiktningsorganet om bilen blev godkänd eller inte. Nu är det TS som beslutar om bilen godkänns eller ej basserat på besiktningens protokoll.

I verkligheten så är det ingen större skillnad annat än att istället för att ha ett fast pris på en registrerings besiktning så har man nu 2000:- för första timmen och sedan 1000:- per påbörjad halvtimme som någon slags riktmärke. vad du slutgiltligen betalar är upp till besiktaren att avgöra hur mycket tid det gått åt. Jag hade tur och hade en snäll besiktare, (betalade för 1,5 timme) men se till att vara med under besiktningen och kolla vad han sysslar med, behöver han kolla upp regler o.s.v är det inte du som ska betala det. Du köper en tjänst av någon som kan, å kan han inte det äre arbetsgivaren som skall betala utbildning å inte du.

Så den korta versionen på din fråga.

Ansökan om enskillt godkännande måste göras före "reg besiktningen" detta är för att besiktningen skall ha ett ärende från TS att jobba mot. Och när du bokat tid säg att du ska boka tid för enskillt godkänande besiktning, för att slippa att dom bokar in dig på regbesiktning å så får du stå å krångla när du väl är på plats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...