Jump to content

Bakaxelval Till Belo's Ritningar


Jckssn

Recommended Posts

Vilken bil ska man ta bakaxeln ifrån för att få en lämlig spårvidd?

140/240/740/940 ? 1030/1031?

Bakaxel.se har fina kompletta renoverade axlar med torsendiff. Tror en sån diff skulle fungera riktigt bra på en sjua!

http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPa...;products_id=93

Men tänkte jag att man kanske skulle ragga upp en 240 1030 med aluminiumkåpa, runt 10kg lättare är guld värt om man ska köra stel bakaxel!

Passar det att sätta in en sån här http://www.bakaxel.se/product_info.php?cPa...;products_id=28 själv i en aluklump?

Kommer aluklumparna att hålla för körning på strippen, eller ska man då offra dom där kilona och använda sig av en 1030/1031?

Vad brukar dom ligga i för pris ungefär? Har sett några med bara Budgivning (brukar vara ett dåligt tecken)

Planerad effekt kommer ligga runt 350-400hk vid strippkörning finns det volvogrejjer med ovanstående diff som klarar av det?

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det kommer inte vara några problem att få en volvo 1030 eller 1031 att hålla med tanke på det låga momentet den kommer utsättas för. Det är inte hkr. som knäcker axeln det är Nm.

Med turbomotor får man väl ändå anse att momenten motorn spottar ur sig är ganska höga?

Är aluminumhusen samma som 1030 husen, att man kan eftermontera en diff i dom?

Mycket frågor, men när man bara skruvat med quattro-drivlinor är det många nya dörrar som öppnats :)

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Med turbomotor får man väl ändå anse att momenten motorn spottar ur sig är ganska höga?

I en sjua har du en inbyggd "momentbegränsare" i bakdäcken och den låga vikten.

Drivlinan utsätts inte för högre moment än vad däcken kan klammra sej fast i asfalten med.

Och det blir inte så jämförelsevis högt.

Är aluminumhusen samma som 1030 husen, att man kan eftermontera en diff i dom?

Japp en diffklump från en 1030/1031 axel passar rakt i men förfarandet med justering av kuggspelet

pinjong-kronhjul är annorlunda mot på en vanlig volvo axel. Du får även hålla dej till den

"lilla" drevsatsen (1030) om du inte ska få problem. Men den håller bra att plåga den med.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
I en sjua har du en inbyggd "momentbegränsare" i bakdäcken och den låga vikten.

Drivlinan utsätts inte för högre moment än vad däcken kan klammra sej fast i asfalten med.

Och det blir inte så jämförelsevis högt.

Japp en diffklump från en 1030/1031 axel passar rakt i men förfarandet med justering av kuggspelet

pinjong-kronhjul är annorlunda mot på en vanlig volvo axel. Du får även hålla dej till den

"lilla" drevsatsen (1030) om du inte ska få problem. Men den håller bra att plåga den med.

Kanon, man börjat få lite rätsida på det här med bakaxlar nu!

Man har ju bara snöat in på audi-grejjer förut. Där är allt relativt simpelt :)

Det bästa skulle ju vara en alubakaxel. Men dom verkar väldigt svåra att få tag på.

Vilken axel är lämpligast att använda ur spårviddssynpunkt med Belo's ritningar?

240/740/940 har ju alla olika bredd.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej!

För att veta på vilken bakaxel du ska välja behöver du samtidigt fundera på vilka fälgar, eller snarare vilken offset, du tänker välja. Dessutom vill du nog fundera över bredd på bakskärmarna också. Det är snyggast om däckssidan hamnar skapligt i linje med skärmkanten.

Jag använder själv en Taunusaxel, Audi-fälgar och bakskärmar från Peter Lilja till mitt bygge. Att min ram (BeLo 3.6) blev just 50 mm bredare än bokramen berodde på att jag då hamnade rätt med min kombination.

Sök på forumet så hittar du någonstans en lista med bakaxelbredder så kan du jämföra.

Lycka till med bygget!

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

kör själv med belos ritning, och 1031 axel, vill minnas att den är 1390mm bred, original 15tums plåtfälgar får plats med en marginal på ca 5mm per sida, så det får nog bli spacers ellerl fälgar som bygger mindre inåt.

Men vill du ha en smal axel så är ju 1031 både billig och slitstark (tung) :P

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hittade följande lista, men hur korrekt den är vet jag inte!?!

Bredd Skillnad Utv.

Ford Escort 1270 0

Ford Capri 1384 114

Ford Taunus 2,0 1422 152 3.69

Ford Taunus 1,6 1422 152 3.89

Fiat 131 1320 50

Opel Ascona 1375 105

Opel Rekord 1412 142

Toyota Carina 1350 80

Volvo 240 1350 80

Hälsningar,

Bengt

(Ursäkta den usla formateringen)

PS Bullerprov i Västerås på onsdag! Håll tummarna!! DS

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...