Jump to content

Åkt På Sevensjukan...


Jckssn

Recommended Posts

Jahopp, då har man alltså åkt på Sevensjukan, är det en giltig ursäkt att vara hemma från jobbet? ;)

Har kikat på en del bilar genom tiderna och har egentligen inte varit speciellt intresserad av en Seven fram tills nu.

Tanken att bygga något från grunden har alltid intresserat mig och när jag börjar rannsaka mig själv är det en sommarbil som en Seven jag är ute efter.

Tyvärr blev man frälst (är man frälst eller är det en sjuka egentligen?) när man har som mest att göra på sin andra bil, men jag har lovat mig själv att bygga klart den innan jag börjar med sjuan! ( http://www.garaget.org/?car=51294 nuvarande busbil)

Tanken är att använda bilen på gatan , strippen och banträffar. Jag bor rätt högt upp i landet så det blir nog mest konbaneträffar, men det passar ju bilarna alldeles utmärkt!

Övermotoriserade grejjer gillar jag, så kommer det också att bli.

Upplägg efter en del surfande här på forumet och lite bollkastande till Magoo

Chassi:

Jobbar som licenssvetsare så tänkte göra allt själv, tänkte utgå från Belo's ritningar, dom verkar riktigt vettiga :thumbsup:

Kommer kompletteras med fullbur

Motor:

Audi 2,0 liters 16v ACE

Fyrcylindrig skapelse

Samma motorkoncept jag kört med i busbilen sommaren 2007 dvs;

Vems motorstyrning

Holset hx40 turbo

ABF-kammar

Något portad topp

Orginal kompsänkt bottendel

Tänkte köra på E85 , visst får man registrera med det? Man vill ju naturligtvis köra miljöbil ... :hypocrite:

Drivlina:

Getrag 265

Volvo bakaxel (Vilken bil ska man ta den från ifall man vill använda sig av Belo's ritningar?)

Hittade på blocket lite olika diff-alternativ till volvoaxlarna, finns både olika lockers med även torsendiff det blir något sådant då det verkar smått omöjligt att hitta lamelldiffade volvoaxlar.

Drivlinan blir inte sådär jätte locost, men jag vill inte börja bygga om den när man börjar skruva på laddtrycksskruven. Bättre bygga stadigt från början!

Sen är det rätt tomt för tillfället, skulle föredra 4x100 i bultcirkel. Helst vill man få på 13-14" hjul för banaåka också.

Tips jag söker;

Bromsar

Framvagn

Vars hittar man billiga karossdelar?

Kommer nog en massa frågor framöver!

Blir mest till att börja samla material/delar nu fram tills audin är klar för sommaren. Sen ska det byggas chassi :)

/Jocke Eriksson

Edited by Jckssn
Link to comment
Share on other sites

Eddy;

Jag såg den annonsen, men jag kommer inte köpa på mig några karossdelar nu. Kommer i första hand köpa grejjer till drivlinan.

Motor har jag, saknar växellåda/sprängkåpa/bakaxel.

Det vitala för att bygga chassi mao.

Men tack iaf! :)

/Jocke

Edited by Jckssn
Link to comment
Share on other sites

Har nu idag letat runt efter lådor, verkar som att Borg Warner T5 är ruskigt dyra eftersom dom förknippas med cosworth :thumbsdown:

Därför har jag kikat på Getrag 265 med lös sprängkåpa, dels billigare och ska dessutom tåla mer :thumbsup:

Blir naturligtvis mer meck med att para ihop motorn med växellådan än att köpa färdig adapter, men jag har en skjuten 4cyl-låda som får agera donator!

Pris på Getrag 265 ligger på runt 2500-5000kr medans B&W T-5 verkar börja på 5000kr.

Annonserade ut en massa grejjer jag har haft liggandes alldeles för länge så man kan köpa in lite mer speedparts till sjuan... :racesmile:

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

DSC00622-small.JPG

Blev en 5-växlad getrag 265. Tydligen lite halvsvåra att få tag på med lös sprängkåpa, men nu har man en iaf.

Inget byggande börjat ännu. Massor ogjort på audin fortfarande.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej.

ännu en som blivit seventokig.

Jag hade tänkt att bygga min själv och jag har lite frågor.

Jag har hört mycket här på sidan om tigsvets o så, så jag undrar om man får använda migen eller är tvungen att tiga?

Jag hade tänkt att bygga en dala7 med genomgående volvogrejer o undrar vart man får tag i ritningar på en sån? köper man dom direkt från dala eller hur går det till?

och har ni några fler bra tips till en som letar efter just det så fram med dom bara.

Mig kommer ni höra mer av o få en mängd dumma frågor från.

Mvh Eriq Edestedt

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har använt en MIG 160A till schassit, inga problem vid vid SFRO1. Tror att en del besiktningsmän gärna ser att länkarmarna till framvagnen och de som har IRS är "tiggade"! Jag lämnade in mina länkarmar på en smidesverkastad bl.a för att att min svetskompetens vad gäller få till dessa svetsar inte riktigt motsvarade mina krav ;)

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

det handlar ju om vad man är kunnig att hantera...

``pinnsvets´´ ``mig svets´´ ``tigsvets´´ kan man med att hantera en så blir det nog bra med vilken som..även gas svets kan fungera bra... sedan om man vet med sig att man inte kan göra strukturelt dugliga svetar, kan det vara värt en eller flera flaskor wiskey (tex eller något alkoholfritt för dom som tror på det :unsure: ) att få ett ihop punktat schassie helsvetsat av någon mer kunnig..

kunskaps nivån varierar ju kraftigt bland folk i allmänhet ..

bärarmar är ju extra viktiga detaljer ..men schassiet är ju också viktigt... kedjan är ju som bekant, inte hållbarare än den svagaste länken....

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

ok då är jag med i matchen igen. Tack så mycket..

Nu hade jag en liten fråga till er alla då jag vet att det går att få bra svar här.

Jag hade tänkt bygga en dala7 då jag är en volvotok så jag undrar vart man kan få tag på ritningar, o gärna på fler än dala7an då jag inte riktigt är säker än.

skulle vara tacksam för ritningar på de flesta sjuorna som finns.

Tack så mycket.

Mvh Eriq Edestedt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...