Jump to content

1975 Sista året För Veteranbilar ?


Falcor

Recommended Posts

Enligt den här utredningen så föreslår vägverket att fordon med årsmodell efter 1975 inte kommer bli "veteranfordon" (dvs skattefria och med besiktningsintervall vart annat år) när dom blir 30 år gamla.

http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf

Jag äger juh själv en bil från 1981 och har sett fram emot att den ska bli "Veteran" och jag är säkert inte ensam om detta. Dags att skapa lite opinion?

(denna info lägger jag ut på flera forum så hjälp gärna till att sprida informationen till andra ägare av äldre bilar)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en konsekvens av att bilarna blir bättre och bättre. För några år sedan var 30-åriga bilar, med ett par undantag, just veteranbilar som användes sparsamt. Ofta var det frågan om pågående renoveringar. En 240 från -81 används ju i många familjer som andrabil och inte sällan som ungdomsbilar. Varför subventionera detta användningssätt?

Hade inte 30-regeln funnits hade jag förmodligen haft min bubbla avställd 9 månader om året och inte sällan hade resorna från besiktningen och till densamma året därpå varit resorna direkt efter varandra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...