Jump to content

Fråga Ang Mc Motor


Jösse

Recommended Posts

Hej ny på forumet

Har tänkt dra i gång ett bygge baserat på volvodelar och en mc motor.

Efter en del letande så har jag hittat ett komplett motorpaket från en Yamaha FZ1N -06 150 hkr

Tror ni att denna motor skulle funka bra till mitt byggebygge?

MVH Daniel

Link to comment
Share on other sites

Det vore väl isåfall utmärkt. Skulle bli enklare att besikta än med en nyare R1-motor som ligger på 180 hästkrafter, om jag inte minns fel. Det är dock rätt vanligt förekommande. ;) Vore ju dunderkanon att kunna skaffa sig 30 extra sughästar på ett enkelt sätt.

Får jag fråga hur mycket en sån här pjäs kostar, mellan tummen och pekfingret?

Link to comment
Share on other sites

Vet du vad det är för skillnad på den där motorn o en vanlig r1 motor förutom hk, går den att modda till en vanlig ?

/micke

Hej Micke

Har ringt runt och frågat men har inte fått något bra svar

Men att den ska ha bättre bottenvrid och mellanregister än r1 06

kanske bara är mjukvaran?

Link to comment
Share on other sites

Det vore väl isåfall utmärkt. Skulle bli enklare att besikta än med en nyare R1-motor som ligger på 180 hästkrafter, om jag inte minns fel. Det är dock rätt vanligt förekommande. ;) Vore ju dunderkanon att kunna skaffa sig 30 extra sughästar på ett enkelt sätt.

Får jag fråga hur mycket en sån här pjäs kostar, mellan tummen och pekfingret?

Hej snobben

Jag hadde hoppat satt jag skulle kunna ta red på det

Vore ju bra om man bara behövde byta styrdonet eller något liknande

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering kring detta med mcmotor. Grejen med en sådan motor är ju att den är lätt, men om den lämnar en effekt på ca180Hk och sitter i en bil som är just lätt, hur får man den då genom besiktningen? 180Hk betyder ju att bilen ska väga närmare 900Kg för att kunna besiktas! Att vikta den från ca 6-700kg till 900kg är ju ganska mycket... Hur gör ni? GSX1300R lämnar väl ca 180hk och en megabusa väger väl inte mer än 5-600kg. Nån som kan avslöja knepet?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har en fundering kring detta med mcmotor. Grejen med en sådan motor är ju att den är lätt, men om den lämnar en effekt på ca180Hk och sitter i en bil som är just lätt, hur får man den då genom besiktningen? 180Hk betyder ju att bilen ska väga närmare 900Kg för att kunna besiktas! Att vikta den från ca 6-700kg till 900kg är ju ganska mycket... Hur gör ni? GSX1300R lämnar väl ca 180hk och en megabusa väger väl inte mer än 5-600kg. Nån som kan avslöja knepet?

/Fredrik

Jag skulle gissa på att dessa har blivit viktade till 900kg. Hur man löst det rent praktiskt kan de som gjort det svara på...

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

på den tiden jag flängde runt på skrevraket (mc) så fanns det strypningskit till förgasarna för att få ner hästarna och därmed de hutlösa försäkringspremierna...

verkar lättare än att vikta 300-400 kilo...

Link to comment
Share on other sites

Fick detta svar av nån på sporthoj.com

fz1ans motor är baserad på -05ans R1 motor, men det sitter andra kammar i den, annan vev, och lägre komp!

/micke

Då kanske den är typad på lägre effekt och man kan ha den vid inregistrering, sen kan man ju alltid byta till R1:ans kammar osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...