Jump to content

Blandade Frågor Om Hjulupphängning:


B5254T4

Recommended Posts

Har spridit ut mina frågor över hela forumet så jag tänkte samla dem här för lättare översikt.

Mycket tacksam för hjälp om nån har en aning om detta.

1. När man bygger dubbla a-armar, är det fördel att ha smal ram med långa länkarmar eller bred ram med korta länkarmar?

2. Kan man fästa stötdämparen i övre länkarmen istället för undre för att miska stressen på lederna? Tänkte då att göra en pendel med stötdämparen monterad inne i ramen.

3. Är det nån idé/fördel att bygga länkarmarna i ChromeMoly? Inte speciellt dyrt då det handlar om korta rör.

4. Är det ok att använda polyurethan-bussningar till länkarmarna istället för gummi som SFRO vill?

5. Tror ni att Sjuans framvagn skulle funka bra på en mittmotorbil trots bristen på vikt i fronten? Är den utvecklad för just Sjuans vikt och viktfördelning?

6. Sist kommer en liten ramfråga, är det fel att använda ett böjt sidorör på ramen (liknande Atomen) när man har rakt rör i golvet/tröskeln? Blir det fel när man sedan fackverkstagar detta?

Puh, där har ni nåt att bita i. :)

Link to comment
Share on other sites

1. Normalt brukar långa armar ge bättre geometri.

2. Visst kan du sätta stötdämparen i övre armen men det minskar inte belastningen. Det flyttar en del laster och på inre övre lederna ökar belastningen avsevärt.

3. Undvik "exotiska" material, SFRO gillar det vanligen inte då det är svårare att lyckas med svetsarna.

4. Så vitt jag vet är det ok.

5. Bör funka. Geometrin är inte särskilt beroende av viktfördelningen om du inte ska ha antidive och sånt.

6. Det böjda röret funkar sämre än ett rakt i ett fackverk (men det är snyggt). Du måste kompensera med större dimensioner på det böjda röret. Rätt gjort är det inga problem att blanda rakt och böjt annat än att det blir tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Kanonsvar! Ang 2:an så menade jag dragande krafter i lederna, sätter man dämparen i undre länkarmen får man väl dragande och sätter man i övre får man tryckande right? Pratar om yttre leder nu. Kanske inte har nån betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Dragande krafter är ingen fara så länge leden i fråga är avsedd för den kraftriktningen. En tryckande kraft kan nog vara precis lika illa om inte leden är avsedd för det...

Angående nr 5 så håller jag med så länge viktcentrum över framvagnen hamnar på samma höjd. Det är faktiskt inte sååå svårt att rita upp en egen hjulupphängning om man bara lägger lite tid på att söka rätt på information först. Utgår från Locost och anpassa efter dina önskemål: markfrigång, val av spindlar, önskad höjd på rollcentra etc

Link to comment
Share on other sites

Mr Sonett: Det är ju kanon om man kan låna framvagn från Sjuan, bevisat bra konstruktion och hyffsat billig att bygga. Skulle man försöka kopiera nån annan framvagn med hjälp av bilder är ju risken stor att man gör bort sig.

Ang önskemålen du pratade om är det ju lite svårt, har man inte CAD-kunskaper är det ju svårt att beräkna sånt här innan. Jag ritar allt på papper och det blir ju inte alltid perfekt. Får nog prova mig fram och bygga om sen. :(

Link to comment
Share on other sites

Vadå? Skulle det inte bli bra med pappers-CAD? Jag har bara pappers-CAD'at mitt bygge! :racesmile: Det sämsta med den metoden är nog bara att det är jobbigare att rita om och att det är svårt att ta kopior...

Sök lite på CASIM här på forumet så hittar du ett litet smidigt program för att göra chassi-simuleringar som faktiskt en av våra forummedlemmar själv knåpat ihop.

Sen håller jag självklart med om att det bästa är att kopiera en erkänt bra konstruktion för att inte göra bort sig helt och hållet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kanonsvar! Ang 2:an så menade jag dragande krafter i lederna, sätter man dämparen i undre länkarmen får man väl dragande och sätter man i övre får man tryckande right? Pratar om yttre leder nu. Kanske inte har nån betydelse.

Bärande riktningen i en led brukar alltid vara från tappen mot kulan så att kraften "står" på konan inte "hänger" i muttern.

Mr Sonett: Det är ju kanon om man kan låna framvagn från Sjuan, bevisat bra konstruktion och hyffsat billig att bygga. Skulle man försöka kopiera nån annan framvagn med hjälp av bilder är ju risken stor att man gör bort sig.

"bevisat bra" är kanske att ta i. Den fungerar hyfsat men det är inte så svårt att få fram bättre geometrier själv. Kolla Peter Boströms program CASIM :notworthy: LÄNK som Sonett7 föreslår (har inte hunnit använda det själv än). Svåra biten är att hitta mått på spindeln.

Link to comment
Share on other sites

leto: Om man har fjäder/dämpare som trycker på undre länkarmen bör det väl bli belasning på muttern och inte konan? Tänkte bara att om man monterar dämpare/fjäder i övre länkarm bör det bli som macpherson och tryck i konan istället?

Kan tänka helt fel här... :icon_oops:

Edited by B5254T4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...