Jump to content

Bygghandboken, är Den Bra?


Recommended Posts

Fick hem SFRO´s bok idag och har läst halva, är lite besviken då jag trodde den skulle innehålla mer. :(

Pratade med min SFRO-man för några dagr sen och han sa att det mesta står i boken, frågan är var man ska hitta info när man går bet på båda alternativen.

Om vi tar ramen som exempel, borde det inte vara krav på olika rördimensioner beroende på vikt? Vill gärna välja rätt innan man kommit för långt.

Tycker att den är en bra tips och trix-bok men skulle vilja ha mer fakta.

Är jag gnällig eller ska man vara nöjd med denna och gissa resten? Finns det andra böcker att köpa som kan hjälpa?

Link to comment
Share on other sites

om du vill bygga en 7 a... Build your own Sports Car on a budget

Haynes av Criss gibbs

ISBN 978 1 84425 391 3

köps förslagsvis av adlibris då får man hem den på några dagar boken beskriver bra hur man bygger en 7 a.. med mått och dim på det hela...

länk till bokenadlibris byggboken

232 kr...inte så dyrt... dom skriver 2-5 dagar lev...

lycka till

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Håller ju på med ett annat projekt där jag får plocka lite lösningar från olika bilar. Hoppades på mer specifika regler i boken. :(

Eller är det helt enkelt så att det inte finns några regler på material och tjocklekar? Upp till SFRO-mannen att avgöra om det verkar bra?

Tack för svaren!

Link to comment
Share on other sites

Håller ju på med ett annat projekt där jag får plocka lite lösningar från olika bilar. Hoppades på mer specifika regler i boken. :(

Eller är det helt enkelt så att det inte finns några regler på material och tjocklekar? Upp till SFRO-mannen att avgöra om det verkar bra?

Tack för svaren!

som du säger du bygger ju något "eget" material och tjocklek beror på konstruktion.

Det går inte att ge några rätta svar om man inte bygger något som är i närheten av det någon byggt innan eller man räknat på.

Med detta sagt finns det dock hopp :racesmile: mycket hjälp finns här och på rejsa om det blir mera teoretiskt.

Din Sfro man kan du bolla ide er med och i slut ändan så kommer naturligtvis din bil att vara överdimensionerad ( det är alla våra bilar ) men de mest av oss har ju inget FEM program där man kan kolla utmattning utan vi får gå på förnuft och hur andra bilar som fungerar ser ut.

( nu är ju fack verks ramar ganska lätta att räkna på om de inte är över bestämmda men det omöjliga brukar ju vara att veta vilka laster man har, så där är man ofta tillbaka på noll igen.

Jag och min SFRO man hade till exempel olika uppfattningar om hur starka mina pushrodds infästnngar skall vara.

Vi hade samma hållfasthets uppskattning men han bedömde det maximal "pott hållet" eller liknande till att vara större ( dåliga vägar åt göteborg..? ) .

Så jag förstärker lite, inte mycket att prata om. Bilen skall ju finns kvar tills jag blir pensionär.

antar att du pratar om ett mania eller liknade chassi. det finns massor med ariel kopior och faktisk tror jag ett modernt rör rams chassi ritat av "rotary" eller likande till mitt motor/bubbla

Mycket svammel här men. hitta liknande bilar och triangulera så blir det nog fin fint

Link to comment
Share on other sites

Har läst ordet triangulera några gånger här, betyder det att man skapar trianglar överallt istället för kvadrater? Kikade på lite andra kitcar-ramar och de har ofta trianglar i sidorna på ramen och rektanglar/kvadrater i botten/golv.

Ska man köra kryss och trianglar även i golvdelen?

Fundrar även över "sidoröret" som ska löpa från front till bak, bör det vara rakt eller kan man ha ett böjt som Ariel Atom? Blir lite lättare att få till en låg front om röret viker ner mot fronten.

En fråga till bara, känner nån person som kan hjälpa till att göra beräkningar på hållfasthet och dimensioner? Mot betalning självklart.

Link to comment
Share on other sites

Tänk dig en låda utan lock . Inte så vrid styv för moment. Lägg på locket = triangulera

Fast i exemplet ovan triangulerar man ju med hela "plåten" eller locket, ett snedstag gör det samma i ett fack verk.

7:or är dåligt triangulerade för vridning men bra för last mot väg. största orsaken är ju den stora sittbrunnen utan "lock" En del rättar till det med stag snett fram åt från störtburen.

Link to comment
Share on other sites

Ah, nu var jag ute och cyklade... Med andra ord hade ett tak med ordentliga stolpar löst problemet?

Borde det inte hjälpa lite att ha två sittbrunnar istället för en stor balja? Montera längsgående stag mellan förare och passagerare?

Bra tips där, tänkte inte på detta, en viktig grej när man bygger öppen bil.

Link to comment
Share on other sites

Triangulera kommer väl från triangel som är tre kanter?

boxa tänker ni nog på.

jag har en annan liknande bok som jag tycker är bra och den heter

How to build your own sportscar for as little as £250-and race it!

men det har kommit ut en nyare version.

Link to comment
Share on other sites

Triangulera kommer väl från triangel som är tre kanter?

boxa tänker ni nog på.

jag har en annan liknande bok som jag tycker är bra och den heter

How to build your own sportscar for as little as £250-and race it!

men det har kommit ut en nyare version.

Jo det kanske var en dålig förklaring en låda blir ju triangulering av 6 ytor men inte den igenom rymden.

Enkelt sagt , man vill ha triaglar över allt för då får man i teroin enbart tryck och drag i rören och då blir det starkt. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Drar till med en extra fråga då ni har bra koll. :)

Kan man använda en hjulspindel avsedd för fjäderben och modifiera övre fästet för att fästa a-arm? Spindeln har två hål i överkant som fästes mot fjäderben original.

Om man helt enkelt tillverkar en stark konsol med fäste för övre spindelled? Är detta ok?

Likt denna:

post-2509-1203687656_thumb.jpg

Edited by B5254T4
Link to comment
Share on other sites

Svamparna ser vettiga ut borde hålla för det mesta om man gör så, Sierran verkar ha samma typ av spindlar som Focus och VW-bilar, man stoppar i fjäderbenet i ett hål och klämmer fast det va?

Det borde ju hålla bra om man använder båda hålen på mina spindlar och bygger en konsol. Vill gärna använda dem om det är tillåtet då de är lätta och passar alla andra delar i framvagnen.

Rek ni att köpa Transitleder eller uniballs till övre a-armarna? Ska man bygga nytt fäste kan man ju använda vad som helst.

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd där, mycket att tänka på när man ska köpa leder. Viktigt att tänka på SFRO´s varningar om dragande krafter i McPherson-leder.

Om man gör så här, bygger dubbla a-armar med pendel fäst i den övre a-armen, pendeln kopplad till coilovers monterade längre in i bilen. Detta borde få bort de dragande krafterna från både undre och övre leden va?

Finns det nån nackdel med detta, att låta stötdämpare/fjäder påverka övre länkarmen istället för undre?

Ber om ursäkt för all knasiga tankar men det är gott att kunna ventilera lite. Gubbarna på jobbet vill inte diskutera annat än placering på dumpventil (för högsta möjliga fiiiiis)....

Link to comment
Share on other sites

Japp, men om man kan bestämma både länkarmens höjd och ledens höjd, bör man då lägga de högt eller lågt i förhållande till navcentrum? Har man två hål i spindelns övre del och ska bygga en konsol kan man ju välja.

Tack för svaren!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...