Jump to content

Locost Diffbroms


Martin A

Recommended Posts

Hmmm, intressant. Jag har tittat lite på Aussie Locker. Inte optimalt med en locker, men billigt är det. Jag ska ändå bara köpa glass och vara snabbast vid rödljusen :D. Aussie Lockern klonkar tydligen lite när man svänger, men enligt många som kört lite mer och "slitit in den" så är det inte störande i en vanlig bil, och då lär det väl inte höras i en sjua...

Link to comment
Share on other sites

En differentialbroms bromsar (låser upp) mer ju mer det spinner. den ska justeras så att det går att svänga och köras lugnt men när det spinner så ska det kopplas in. det gör det inte som du tänker med schimsbrickor.

men du kan ju svetsa den låst så har du alltid jämn bromsverkan bak vid besiktning. det blir lite tungstyrd eftersom bilen strävar rakt fram.

Link to comment
Share on other sites

Stum diff eller en locker är nog inte helt bra i en så lätt bil....

Så fort du svänger kommer innerhjulet att börja hoppa.

Min lamelldiff är det släppt lamelltryck i mot std för att slippa just

sådana fenomen men när jag kör konbana med breda slicks på bak

så går det bra tills däcken börjar bli ljumna och man står på lite

mellan konerna.... då bara understyr bilen och diffen och greppet

gör att det bara går att styra med någon reda när man släpper gasen i princip.

Så diffa axlarna med eftertanke.............

Link to comment
Share on other sites

ja det beror lite på. står du still och ger fullt på ettan så vill det klart spinna på. man kan motverka en del genom att göra upphängningen på bakaxeln annorlunda men då blir det sämre när man svänger så man kan inte äta kakan och ha den kvar. tyvärr. vad har du för bakaxel?

Link to comment
Share on other sites

LADA såklart! Finns det andra?

Skämt åsido, det är en bra axel men lite svår att få tag på eftermarknadsdelar till. vågar inte handla delar från Ryssland när man inte kan kommunicera med dom.

Annars finns det Torsendiff att köpa där för 450$.

Martin A

Link to comment
Share on other sites

Stopp stanna lugna lite nu.......

Diffen i närbild på blocketannonsen är varken volvo slungdiff eller torsen.

Det är en "Aussie locker" monterad i ett std. diferentialhus istället för std.

drevsatsen såsom de används...

Här är de vanligaste tingestena du hittar bak under en volvo

om det inte är std. differential eller AGA/ESAB diffat:

Närbild på slungdiff:

slungdiff847.jpg

Aussielocker sats:

aussielocker931.jpg

"volvos std." DANA lamelldiff

dana_diffbroms235.jpg

Sellholm lamelldiff:

sellholmdiffbroms707.jpg

"SF" diffbroms:

sf_diffbroms973.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tror detta är den enda dokumentationen jag har om slungan Thomas, håll till godo

grunden är iallafall förklarad där om du tar fram luppen och försöker läsa det:

slungdiff_0001767.jpg

slungdiff_0002536.jpg

slungdiff_0004133.jpg

slungdiff_0006771.jpg

EDIT:

Det var den kortaste upp-tid jag någonsin sett på en

sida för bilduppladdning.... men här är dom igen....

Edited by Arrowsmith
uppdatering av försvunna bilder
Link to comment
Share on other sites

Hoppas inte att jag rörde upp era känslor :icon_oops: Läste att det var en aussie locker i annonsen och den som visades på bilden var ingen torsendiff... uppenbarligen var jag för snabb och sålunda läste jag inte annonsen som var på blocket så noga.

Jag trodde i min enfald att en aussie locker var nån variant av slungdiff då det jag läst om den är att den är av typen av och på....

Link to comment
Share on other sites

I en del rallyklasser där diffbroms inte tillåts har det hänt, har jag hört :whistling: , att man shimsat diffen så hårt att den bromsar/låser ändå.

När jag tittar på bilderna av slungdiffen tycker jag det ser ut som det blir en vanlig lamelldiff om man plockar bort spärrvikten och centrifugalregulatorn?

Märkligt i sammanhanget, alla som jag pratat diffbromsar med har beskrivit slungdiffen olika till konstruktionen och som en aussie locker i uppförande.

Link to comment
Share on other sites

du kan schimsa den så att dreven ligger an hårdare och inte diffar som den ska. = differential = skillnad i hjulens hastighet..

En differentialbroms bromsar upp det hjul som spinner och för över kraften till det andra hjulet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...