Jump to content

Lite Tankar Om Alu.


B5254T4

Recommended Posts

Läste lite om Estfields aluminiumkärra med S2000-motor och drivlina och har en fråga, håller detta? Kan man bygga i aluminium och räkna med att det håller många år utan att mattas ut?

Och en följdfråga, har ni någonsin sett folk mixa alu och stål? Exempelvis en grundstomme av stål med bultade övre delar av alu? Detta hade nog funkat bäst i en bil som har bottenplatta likande bubbla.

Leker mest med tanken för att få ner vikten, flame on! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ramvikten är det lilla i sammanhanget.

bygg då hellre med lätt drivlina t.ex. Mc -motor där motor och låda väger ca 65 kg istället för 180-190kg.

och kylaren blir också mindre. o generator etc.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaret!

Helt rätt tanke, det ligger ju betydligt mer vikt i motor och drivlina. Men om jag är krånglig nu och säger att jag måste ha en viss motor, vi kan säga att det handlar om motorspons.

Hur funkar det att bygga aluramar generellt? Har inte sett det speciellt mycket, finns det anledningar förutom pris och att det kan vara mer trögjobbat?

Link to comment
Share on other sites

sök lite på forumet.. det har varit på tapeten många ggr.. ;)

har dock för mig att SFRO inte är så vidare tända på idèn men som sagt.. sök lite så kommer du hitta en hel del om ämnet.. :)

Sedan som Thomas säker så väger en vanlig ram runt 60 kilo och om inte jag minns fel så tjänar man "bara" runt 10-15 kilo på att göra den i Alu

kort sagt så tjänar man inte så himla mycket som man tror

Link to comment
Share on other sites

Jag träffade en medlem på Gelleråsen för ett par år sedan, som hade vägt alla bitarna i ett bygge. Han sa att han hade sparat ca 20 Kg. bara på att välja lågviktsfälgar och däck som han hittat i england.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

En stor fördel med alu är ju att man slipper rosten, jag sågade isär en gammal racebur för ett tag sen och den var inte vacker inuti, måste ju bli samma med ramar i stål?

Ni har säkert rätt, ingen idé att lägga merjobb på alu när man tjänar så lite i vikt, trodde det handlade om större skillnad.

Är SFRO lika negativa till länkarmar och annat i aluminium? Har ni byggt allt i stål?

Sorry, jag verkar nog lite väl insnöad på aluminium men halva nöjet är ju att tillverka porriga delar. :)

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man bygga i alu. Flygplan byggs mycket i alu blandat med andra stål och kolfiber och det håller många tusen flygtimmar.

Men som andra säger så tjänar man nog mer vikt på att lätta annat än ramen. T.ex bromsok i alu vs. gjutjärn är det stor skilnad på.

Link to comment
Share on other sites

Hermetiskt? Helt sluten?

Precis!, dock vet jag inte hur mycket rost den instängda syrevolymen kan generera, är luften någorlunda torr borde det inte bli så farligt.. Kan väll iofs. vara lite lurigt att få det helt tätt med x antal popnit i ramen! =)

Link to comment
Share on other sites

Airman: Flygplan är ju bra exempel, de får ju stå ut med en del genom åren.

Jocke: Borde väl klara sig bra men synen av buren skrämde mig en del, man litar ju en del på sin ram och vill inte att den försvagas för mycket utan att man vet om det.

Nån som vet om Estfields alubygge blev klart nån gång? Borde gå som ett skott med S2000-motor.

Link to comment
Share on other sites

problemet med alu är att man ofta måste gå upp i dim för att uppnå samma hålfasthet som en detalj i stål.. som sagt innan i bromsok kan man ju spara vikt liksom i alu motorblock växellådor spräng kåpor..osv osv.. men när man svetsar ..då händer grejer med metallen.. inte ql om detaljerna går sönder pga utmatnings brott..

behåll schassiet i stål montera lätta stolar, lätta fälgar lätt ratt rattstång..osv osv tänk på att om man använder donator grejer från en ``vanlig´´ bil så är dom i allmänhet överdim. för en lätt 7:a.. och kan man börja med en lätt motor så är man en bra bit på väg...

i ditt fall vad blir det för spis??

det e enklare att lätta lite på ALLT än räkna med mycket på några ställen..

i allmänhet så överdim vi hembyggare då man är rädd att grejerna skall gå sönder.. om man nu envist vill ha tjockt material, kan man i många tillfällen borra lätthål i mer än 50 % av ytan och endå behålla hållfastheten.= lättare..

om man tex tittar på Caterham som varit med några år så är grejerna förvånandsvärt klena...men håller bevisligen endå.

lycka till och berätta hur det går.

mvh.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, grymt mycket kunnande och bra mogen nivå på denna sida!

Michael Th: Absolut, säkrare att bygg i stål som nybörjare, får bli så. Ang motor så blir det en Volvofemma, hade ju gärna kört turbo men det verkar svårt att regga in då bilen måste väga mycket.

Gerhard: Haha, du har en poäng.

Kan ev hänga på fel forum då jag börjat bygga en mittmotorbil men lurar på att avsluta och bygga en Sjua då de flesta säger att mittmotor är svårkört. Man vill ju inte bygga in dålig balans från början.

Svårt val, har börjat att bygga nåt liknande Ariel Atom i uppbyggnad men supporten är dålig då dessa byggen är ovanliga. Bygger man en Sjua finns det oändligt med tips och hjälp.

Om man kör vidare på mittmotorbygget, var ska jag då posta bilder, tankar och ideér?

Vad det än blir kommer det bli hyffsat billigt då jag har mycket delar liggande, även verkstad med svets, specialverktyg och tillgång till svarv/fräs.

Som ett sidospår, ni som åker turbomotor, har ni reggat med den eller monterat turbon efteråt?

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med turbo. Saab lättrycksturbo, så den är "bara" på 150 hk på pappret vilket går att regga med.

Hade faktiskt exakt samma tanke som du från början, Ariel Atom är ju bara så läcker, men som första bygge valde jag bort den och tog det lättaste om man ska bygga allt själv.

Jag tycker du ska lägga upp ditt mittmotorbygge bland "Våra bilar", visst det är ingen sjua, men det är alltid intressant med specialbyggen. Hade du byggt en Golf med jättevinge-och-jättebreda-kjolar-typ-bilsport-paket hade det inte varit lika intressant ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, grymt mycket kunnande och bra mogen nivå på denna sida!

Kan ev hänga på fel forum då jag börjat bygga en mittmotorbil men lurar på att avsluta och bygga en Sjua då de flesta säger att mittmotor är svårkört. Man vill ju inte bygga in dålig balans från början.

Tackar för "berömet"... :)

sedan så har vi redan mittmotorbygge, trike ( som numera är en bil ) samt Cobrabyggen här så bygger du en mittmotorbil så är du fortfarande välkommen.. :D

Link to comment
Share on other sites

##Kan ev hänga på fel forum då jag börjat bygga en mittmotorbil men lurar på att avsluta och bygga en Sjua då de flesta säger att mittmotor är svårkört. Man vill ju inte bygga in dålig balans från början.

Svårt val, har börjat att bygga nåt liknande Ariel Atom i uppbyggnad men supporten är dålig då dessa byggen är ovanliga. Bygger man en Sjua finns det oändligt med tips och hjälp.

Om man kör vidare på mittmotorbygget, var ska jag då posta bilder, tankar och ideér?

##3

Jag fuskar ju runt i en mittmotor bil enligt avataren och det där med luriga kör upplevelser är delvis sant.

Du har MYCKET mera grepp än alla andra och bilen vill alltid svänga utan att undertyra men på någon Micro sekund har du sedan NOLL grepp och man snurrar, ofta pga av att man fega och släpte gasen ( nästan större synd an i en porsche).

MAO du hade troligtvis högre fart än alla andra tills det sket sig :) och det är ju en fördel fram till det skiter sig :banghead:

Och lägg upp bilder ! tror vi diskuterat det förut. de mesta här bygger bil utifrån inspirationen Locost.

Själv bygger jag bestämmt INGEN locost jag bygger MIN bil. :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Får väl försöka bygga överdrivet mycket grepp och sen fega runt banorna, vore ju skit att sätta bilen i ett räcke första körningen... :(

Är lite rädd för mittmotor sen man sett provkörningar på Clio V6 men sen har man ju även sett Speedstern och Atomen som är kanon.

Kommer absolut bli locost men mest pga att jag har det mesta liggande, man kan ju byga locost på olika sätt, antingen genom att ha bra kontakter och använda fina grejer eller att inte ha kontakter och använda gammalt skräp.

Bilder kommer men måste hitta garage först, allt är nerpackat hos förädrarna just nu då jag är garagelös. :(

Link to comment
Share on other sites

NSXen är ju mittmonterad å ca: 300 hästar på 1200 kilo och visst är den lätt att hänga ut röven me som Lupus säger....

Jag upplever den iof inte som oroligare än frontmonterade bilar men när det väl går för långt så är det helt kört... En välballanserad frontbil kan man nog oftare rädda sladden än med en mittmotor...

Sedan som Lupus säger, de gånger jag hamnat i "trubbel" med NSXen är när jag fegat och släppt av... :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Funderade på en sak, vad skiljer på de olika ramarna som finns på marknaden?

Många väljer ju MK, nån speciell anledning? Kikade lite på Dala7 och de ser oxå fina ut, några nackdelar med Svenska ramar? Är de klenare, sämre svetsar eller sämre stål?

Ursäkta alla korkade frågor men det skulle vara kul att veta varför man väljer en viss ram före en annan. :)

Link to comment
Share on other sites

MK säljs väll mest som färdigt kit, dvs det är mest montering...

Dala7, Esther m.f svenska säljer väll bara ramar om det inte skett någon förändring och då tillkommer massa mer jobb än om man köper ex en MK...

Det är väll den stora skillnaden...

Materialmässigt kan jag tänka mig att de svenska är kraftigare än de Engelska, men det är en ren spekulation från min sida.. Jag vet att SFRO oftast vill ha lite grövre doningar än vad "How to build.." boken föreslår..

Link to comment
Share on other sites

MK säljs väll mest som färdigt kit, dvs det är mest montering...

Kanske om man bygger med Pinto....

SFRO vill se lite kraftigare dimensioner om man bygger en "one-off"-ram´. Köper man ett engelskt kit med ett par hundra exemplar redan ute på vägarna får man anse att konstruktionen är mer validerad. Det var så min SFRO-man berättade.

Sammanfattning: bygga själv=2mm, köpa välkänt kit=1,6mm.

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag vill minnas att Porsche trycksatte en aluminiumkonstruktion med någon gas. Man mätte därefter trycket i ramen. När det föll innebar det att sprickor uppstått (troligen på grund av utmattning). Det här kanske får SFRO att släppa igenom en och annan aluminiumbil? Har man dessutom lite tur, kanske man kan värmebehandla aluminium när det blir utmattat, för att få tillbaka dess tidigare hållfasthet. Jag vet tyvärr för lite om hur aluminium fungerar.

Känns väldigt omständigt. Stål känns väldigt fördelaktigt att använda. Starkt, billigt och svetsbart. Helt fenomenalt!

Link to comment
Share on other sites

Det lilla jag vet om aluminium säger att värmebehandling inte löser några utmattningsproblem, lagar ju båtpropellrar på fritiden, och då de flesta är i aluminium så vet man ju i allfall lite om hur det beter sig, har man bara rätt dimensioner på materialet verkar det hålla "hur länge som helst" och verkar kunna böja sig ganska friskt innan det mattas. samtidigt är det väl det som är lite lurigt med aluminium, även om det verkar hålla första gången kanske det inte gör det den 100:e gången. gäller att veta vad man pysslar med alltså, inget tillfälle att chansa, :icon_smartass1:

sen så är det ju som sagt porrigt att ha en bil helt i aluminium, går jag igång på iallafall :D

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...