Jump to content

Timanställd Och Banklån


_coffe_

Recommended Posts

Jag börjar bli lite för stor för att fortfarande bo hemma (21, snart 22) och har tittat mer och mer efter något eget! Det är svindyrt med en bostadsrätt inne i varberg, man får räkna med 800.000-miljonen för en 2 r.o.k. som inte ligger i ett alltför slummigt område... Så där är väl det ltie kört för tillfället... Nu är det så att dom ska bygga ett gäng nya bostadsrätter en bit utanför stan i form av små villor med 2 bostadsrätter i varje, 2 r.o.k. med lite sutteräng-känsla! Precis vad jag vill ha, och inte alls dyrt heller eftersom det är utanför stan... Nu är bara frågan om jag får ta ett banklån för att köpa denna bostadsrätt eller inte? Jag är ju timanställd och jobbar bara när vi väl har jobb, alltså kan jag ibland vara ledig en vecka eller två bara sådär... Spelar det någon roll att jag då tjänar betydligt mer än en "vanlig" kille i min ålder (kanske runt 15-20k)?? Eller dom kanske ändå inte ger några banklån till någon som inte har en fast anställning!?

Link to comment
Share on other sites

Oftast tittar banken på din inkomst, om du är timanställd och kan visa att det ger inkomst varje månad så ska det nog gå bra. Kolla många olika banker. Jag och min sambo fick allt från "blankt nej" till "klart det går bra". Då var vi två, jag med hyfsad fast lön och hon pluggar heltid med fullt CSN och 3-4000 tusen extra per månad i helglön.

Vi fick inte räkna CSN-pengarna (fast de kommer in varje månad och har gjort det i över tre år...) men däremot hennes pengar från timlönen.

Vi ville ha lånelöfte på 1.5 milj.

Kan trösta dig med att vi ville ha en tvåa i centrala Lund, utgångspriset var 1,6 men den såldes för 2,7... (nej, inte till oss ;)). Här nere i Malmö/Lund får man inte ett skit för under miljonen, eller jo, men då är det verkligen skit (eller väldigt litet).

Link to comment
Share on other sites

Haha, jag tror absolut att morsan och farsan skulle kunna gå i borgen för mig... Blir allt mycket enklare då?? Jag kan ingenting om sånt här, men enklast är ju som ni säger... Jag får gå in till banken idag och snacka lite med dom och se vad dom säger...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det förstås... Då får man kanske ett grymt garage på köpet ;) Det är ju det som är nackdelen med det som jag tittat på nu, där finns bara en parkeringsplats...

Sen så är det väldigt mycket projekt i dalarna nu det här året och kommande år, då är ju Filipstad lite närmare ;) Plus att det bor trevliga människor där med har jag märkt :D

Link to comment
Share on other sites

vad ligger husen på i pris? en bit från city.? jag skulle då aldrig ge 1,5-2,5 miljon för en 2:a i insats + hyra?

det ger man inte för ett hus som har ordinär standard.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ha ett hus här så får du runt miljonen, det blir runt miljonen även om huset är billigare för då finns det alltid något att renovera... så runt miljonen om inte mer för ett schysst hus...

Den här som jag har hittat är ett gäng parvillor som dom ska bygga med då bostadsrätter i... Verkar bli skitmysiga lägenheter för "bara" 580.000:- så jag tycker det är ett bra, överkomligt pris... Ligger ungefär 1,5 mil norr om Varberg i ett litet samhälle som inte är så jätteattraktivt... Men min mormor bor där, morfar är begravd på kyrkogården i närheten och det är bara några kilometer till havet och en hamn... Iof så är det bara några kilometer till både Ringhals och till ett stort pappersbruk, men jag har inte ont av det då jag alltid haft dom i närheten sen jag var liten...

Jag vill ju helst inte flytta alltför långt bort från morsan och farsan eller polarna när jag inte behöver det... dock så blir det ju automatiskt högre priser nära kusten och en hyffsat populär sommarstad som varberg...

Link to comment
Share on other sites

Banken borde inte vara så kinkig med lägenheten som säkerhet. Men jag hade tänkt efter mer än en gång... det är ganska mycket pengar som ska ut varje månad om du behöver slanta upp 800000. Men bostadsrätt brukar ändå vara bra mycket bättre ekonomi än hyresrätt, så det är inte fel alls. Amorterar du av en bit så kan du ha en bra grundplåt till hus om några år... Jag tror också att bostadsrätten går snabbare att sälja än ett hus utanför stan om du skulle vilja flytta på dig eller så.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...