Jump to content

Koldioxidsavgift 2850:-


Recommended Posts

En polare med en nyreggad Cobra fick en inbetalnings avi från vägverket, då uppgift om fastställt koldioxid utsläpp saknas.

Nån som vet vad detta är??? Trodde att vi hade dipens och att avgiften var slopad. Har man klarat besiktningen så borde dom ju veta att värdet ligger under gränsen.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning om varför avgiften är som den är, men nya bilar skattas efter hur mycket koldioxid de släpper ut. Denna siffran saknas på ett amatörbygge.

Dispensen du pratar om är vad jag vet slopad coh SBP mäter endast koloxid (CO) och inte koldioxid (CO2).

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej. Denna årliga (vad jag tror) fordonsskatten är nu baserad på koldioxidutsläppet, då uppgift saknas i vägtrafikregistret. Denna extra skatt tas ut på bilar from 2006. Tack vare att utsläpps uppgifterna saknas hos VV blir det ett antagande från dom.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag från VV

Hur bestäms skattens storlek

Hur fordonsskatten beräknas beror på vilken typ av fordon det gäller. Här kan du läsa om vad som avgör hur ett fordon beskattas.

Förändrade fordonsskatter från och med 1 januari 2008.

Läs mer om de nya reglerna

Skattens storlek beräknas på ett fordons:

fordonskategori

skattevikt

drivmedel

koldioxidutsläpp

antal axlar

kopplingsanordning

hemkommun

användningssätt

miljöklass

Fordonskategori

Följande fordonskategorier finns i vägtrafikregistret och är därmed skattepliktiga:

personbilar

lastbilar

bussar

motorcyklar

traktorer

motorredskap

släpvagnar

tunga terrängvagnar

terrängskotrar (inte skattepliktig fordonskategori)

terrängsläp (inte skattepliktig fordonskategori).

Skattevikt

De flesta fordon beskattas idag utifrån ett viktbaserat beskattningssystem. Ett fordons skattevikt är den viktuppgift som används i beräkningen. Vad skattevikten utgörs av varierar beroende på fordonskategorin. För personbilar är skattevikten fordonets tjänstevikt. För lätta lastbilar och släp är skattevikten fordonets totalvikt, det vill säga tjänstevikten + maxlast.

Uppgiften om ett fordons skattevikt finns på registreringsbeviset.

Drivmedel

Följande typer av drivmedel finns registrerade i vägtrafikregistret:

bensin

diesel

alkohol (flera olika)

gas (flera olika)

el

Koldioxidutsläpp

Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, el och hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

Fakta:

Begreppet fordonsår används för att bestämma ett fordons ålder. Det avser

1) fordonets årsmodell, eller om den saknas

2) fordonets tillverkningsår. Om båda saknas är fordonsåret

3) det år då fordonet togs i trafik första gången.

Exempel – En personbil som är tillverkad 2005 saknar uppgift om årsmodell i vägtrafikregistret. Då är fordonsåret 2005.

Miljöklass är ett klassificeringssystem för fordons utsläpp av hälso- och miljöfarliga ämnen.

För att omfattas av den koldioxidbaserade fordonsskatten måste ett fordon uppfylla kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid.

Hur beräknas den koldioxidbaserade fordonsskatten?

Skatten består av två delar:

- Ett grundbelopp på 360 kr/år

- En koldioxidkomponent på 15 kr/gram koldioxidutsläpp över 100 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kr/gram.

Exempel 1 - Bensindriven bil

En bensindriven Saab 9-5 med fordonsår 2006 släpper ut 218 gram koldioxid per kilometer. Skatten blir då 2 130 kr enligt beräkningen:

Grundbelopp 360 kr

Koldioxidkomponent

(218-100=118) 118 gram x 15 kr = 1 770 kr 1 770 kr

Summa 2 130 kr

För dieseldrivna personbilar multipliceras skattebeloppet med en miljö- och bränslefaktor eftersom dieselolja beskattas lägre än bensin och utsläppskraven är lägre än för bensinbilar. Justeringen görs genom att multiplicera det uträknade beloppet med 3,3. Faktorn ändras från 3,5 till 3,3 från och med 1 januari 2008.

Fakta:

Information om ett fordons koldioxidutsläpp finns på registreringsbeviset. Vissa fordon har fler utsläppsvärden än ett. Skatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning. Med alternativa drivmedel avses etanol, E85, naturgas eller biogas.

Antal axlar

Ett fordons axelantal påverkar fordonsskatten. Ett fordon kan ha mellan en och fem hjulaxlar.

Kopplingsanordning

Kopplingsanordningen mellan tunga lastbilar och släp påverkar beskattningen av fordonen. Exempel på kopplingsanordningar: vändskiva, bygel eller kulhandske.

Hemkommun

När fordonsskatt påförs kontrollerar Vägverket alltid i vilken kommun fordonets ägare är folkbokförd. Boende i ett antal glesbygdskommuner i Sverige får ett avdrag på fordonsskatten på 384 kronor per år.

Information om vilka kommuner som omfattas finns på Skatteverkets webbplats

www.skatteverket.se (öppnas i nytt fönster)

Motorcyklar

Fordonsskatten för motorcyklar förändrades under 2006 till 180 kronor/skatteår. Förändringen omfattar alla typer av motorcyklar.

| © Vägverket Röda vägen 1, 781 87 Borlänge 0771-119 119 vagverket@vv.se

Link to comment
Share on other sites

du måste skojja på mig!! varför i hela h*vete ska dom fi**a me varenda j**la straffskatt??

jag hadde godtagit det om det nu var så att dom lade alla ökade miljöskatter på att ta fram ett vettigt alternativ åt oss

men så är ju inte fallet dom försvinner ju bara in i nått stort j**la svart hål kallat ökad välfärd när ska vi hinna käna av den?

är det domdär dagarna mellan löning, fordonsskatten bil och mc försäkrings, bensinräkningarna för det e ju iallafall 5-6 dagar där i mellan

Link to comment
Share on other sites

Det är ju helt verklighetsfrämmande. Mängden utsläpp står i direkt relation till mängden förbrukad bensin. Vi betalar skatt på bensinen, Vad gör då denna skatt annat än slår mot de som inte kör så mycket med sin bil?

Bäst att man börjar köra mer då så att man får valuta för skattepengarna, eller!? :banghead:

Vi borde borde skriva en motion, eller nåt...

Link to comment
Share on other sites

Vi borde borde skriva en motion, eller nåt...

Real Pinto ?? Är detta något som SFRO har diskuterat ( är ju i ert gränsland) , jag antar att man skulle behöva en rimlig nivå CO2 på en amatörbyggd bil och inte en baserad på en SUV :banghead:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag skrev detta till en Cobrabyggare:

-----------

Fordonsskatten är ju från 1/1 2008 delvis baserad på koldioxidutsläpp, alla nya bilar får en årsskatt som räknas ut och även en del äldre bilar (from 2006 års modell om jag minns rätt) påverkas. Vägverket förklarar här:

http://www.vv.se/templates/page3____23174.aspx

Skatten består av två delar:

- Ett grundbelopp på 360 kr/år

- En koldioxidkomponent på 15 kr/gram koldioxidutsläpp över 100 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kr/gram.

För amatörbyggda fordon beräknas koldioxidutsläppen (dessa har man ju inte mätt koldioxidutsläppen på, lite bökigt att göra) i ett dataprogram som Bilprovningen har. Man matar in bilens vikt, effekt, drivmedel och växellådstyp så får man ut ett beräknat värde. Exakt hur beräkningen går till vet jag inte, men jag försöker reda ut den saken. I Bilprovningens exempel tror jag att man hade en bil med 162 kW, 1500 kg, bensin och manuell låda och då landade man om jag minns rätt på runt 250 g CO2/km. Det skulle alltså ge en skatt på 360 + (150*15) kr = 2610 kr.

Som sagt så försöker vi reda ut det här med Vägverket så att vi kan gå ut med rätt information till byggarna. Men eftersom det är en generell förändring av fordonsskatten så kan man knappast räkna med några undantag eller liknande för amatörbyggt fordon.

Skatten har ingen som helst koppling till avgasreningskrav, miljödispensavgift eller liknande utan det är som sagt den årliga fordonsskatten det handlar om.

---------

Eftersom det inte är en "straffskatt" eller ny avgift speciellt för amatörbyggen är det väl kanske tveksamt om amatörbyggen ska ha något speciellt undantag, kan jag personligen tycka. Men beräkningsmodellen är ju intressant så man kan försöka kolla att amatörbyggen inte missgynnas speciellt. Men beräkningen tar ju hänsyn till fordonets vikt och effekt så den borde stämma hyfsat för er med nyare motorer. För de med gamla bojsänken är modellen för modligen ganska "snäll"...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det där låter ju faktiskt riktigt logiskt till och med för att vara statligt.

Får man bara reda på hur formeln fungera så man inte ramlar över vissa trösklar i "onödan" så borde ju "vi" 7:or komma ganska ok undan ändå.

vi ligger ju inte riktigt på "162 kW, 1500 kg" och det verkar ju inte vara en schablon siffra utan baserad på motor och vikt

detta gör ju även det ännu intressantare att regga bilen med E85, det har ju jag tänkt åka på ändå, får man en skatte bonus vore det ju ännu finare.

Men där är vi väl inne i en annan jungel med E85 tillstånd

Link to comment
Share on other sites

Har skrivit ett mycket artigt brev och frågat om deras beräknings under lag för Co2 :)

Mest för att jag vill veta teori basen för det hela, skatt per vikt tåget har ju gått (skulle byggt snabbare :banghead: ) så kostnaden är ju vad den är.

Det kom nu ett auto Diarie nummer till baka och nu är det bara och vänta och se om de låter det komma bort eller svarar.

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Det där låter ju faktiskt riktigt logiskt till och med för att vara statligt.

Uträkningen som sådan är logisk, men inte tanken med att basera skatten på koldioxidutsläpp per km. Kör man 500 mil på ett år ökas kanske milkostnaden med 5kr milen, men ju mer man kör desto billigare blir det per mil. Jag tycker den årliga skatten skulle vara som registerhållningsavgiften är idag, och resten av pengarna borde tas på drivmedlen.

Vad ska de hitta på härnäst? Att man får betala en fortkörningsskatt på 15kr per km/h som bilen har i toppfart över 110? Det borde ju få ned tempot på våra vägar ungefär lika mycket som dendär CO2-skatten ska få oss att köra mindre.

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt (för att inte säga hopplöst) att argumentera mot Vägverket i detta fall. Det finns ju rätt många "vanliga" bilar som inte rullar mer än ett par hundra mil per år, och inte får man något specialundantag för det.

Liten flykt från trådens ursprungliga fråga:

Jag jobbade en del i AVL Cruise för tiotalet år sedan med avsikt att simulera fram utsläpp och förbrukning för postens lantbrevbärarbilar vid en given rutt. Allt för att hitta rätt bränsle, rätt biltyp och rätt förtätning av brevlåderaderna.

Köp en licens, ta fram värden för din bil och försök övertyga VV... :515:

Link to comment
Share on other sites

Jo men det där är ju politik. Nu är jag bara ute efter att se att vi inte blir orättvist skattade bara för vi är en minoritet som i teorin borde få låga Co2 världen.

Det vore faktiskt kul att se vad en 7:a ger i Co2, jobbar ju på saab så blir man någon gång färdig kanske man skulle göra en mätning även om den aldrig går att använda mot VV.

Link to comment
Share on other sites

Liten dum fråga? Men går det inte att få fram ett aproximativt CO2-värde genom att mäta den bränsleförbrukning man haft vid blandan körning. CO2 borde väl vara tämligen linjär med bränsleförbrukning. Jag vet att man oftast inte har en fullständig förbränning.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Sökte på en Westfield på vägverket och i tillägsuppgifter står

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 119 G/KM.

Och i Therealpintos inlägg ovan står

Skatten består av två delar:

- Ett grundbelopp på 360 kr/år

- En koldioxidkomponent på 15 kr/gram koldioxidutsläpp över 100 gram per kilometer. För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kr/gram.

Vilket borde ge 360 + 19*15 = 645 på en Westfield 7a

Får försöka leva med det.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt (för att inte säga hopplöst) att argumentera mot Vägverket i detta fall. Det finns ju rätt många "vanliga" bilar som inte rullar mer än ett par hundra mil per år, och inte får man något specialundantag för det.

Nej det är sant, men jag är inte heller emot denna skatt just för att det är orättvist mot oss. Jag är emot den av det skälet också, men som du säger finns det nog fler som inte kör så långt årligen. Kanske man vill unna sig en hyfsat bekväm och säker bil att åka på utflykter med eller hälsa på folk då och då men åker kollektivt till jobbet och går och handlar istället. Varför ska de som är återhållsamma med att använda bilen bli kollektivt bestraffade med denna skatt? Jag trodde de ständigt höjda bensinskatterna var det som skulle få oss att minska utsläppen genom att köra mindre bil och/eller mindre bilar. Vad är det för signaler vi får nu? Köp inte ny bil... :-P

Link to comment
Share on other sites

Liten dum fråga? Men går det inte att få fram ett aproximativt CO2-värde genom att mäta den bränsleförbrukning man haft vid blandan körning. CO2 borde väl vara tämligen linjär med bränsleförbrukning. Jag vet att man oftast inte har en fullständig förbränning.

m :D h

Janne

Det "blandade" värdet (oficiella) kommer från en extremt väl definierad kör cykel som alla fordons tillverkare måste köra.

Har faktisk tämligen lite med din normala blandade körning att göra. Om jag kommer ihåg rätt cykel är den extremt mjuk.

Och det värde vi får är väl ett försök att uppskatta fram ett med vikt och motor. ( går nog att göra bra om deras formel/underlag är bra)

Link to comment
Share on other sites

Ja just det, satt i 20 min tele kö idag för att till slut prata med en tekniker på bilprovningen.

Han verifiera att programmet finns att det är baserat på det som står ovan. Tyvärr kunde han inte hänvisa vidare till vem som gjort programmet eller vad det var baserat på mera i detaljerat.

Några "påhittade" bilar gav dock liknande resultat som det ovan och våra bilar bör inte kunna gå att få dyrare än 1800 spänn ( = 900 halvåret)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

på min bil står det 139gram/kilometer 39x15=585 + 360=945:- pistoler.

gäller detta även min då som bes. 2006?

för hette det vägtrafikskatt och skulle gå till vägunderhåll. och här i söder är inte vägarna underhållna snarare undermåliga. potthål o tjälskott om vartannat och inga pengar finns? undrar vart alla pengarna finns? vi har ju betalat in massor.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte göra vår egen lista.

Kan alla som har nya bilar uppge vikt, KW och Co2 så har man ju snart en light version av det hela ( eller ni som vet hur man kollar på vv bilar går det att göra det den vägen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Intressant läsning!

Det finns alltså ingen anledning att göra några miljöåtgärder t.ex. katalysator, kolkanister, byte av ventiltätningar/kolvringar mm eftersom skatten inte baseras på några CO2 mätningar som SBP gör vid besiktning. Varför då mäta C02?

Märkligt! Skatten borde logiskt baseras på C02 mätningarna som görs av SBP.

Tyvärr måste man konstatera att politikerna lever i en annan verklighet än vad vi vanliga medborgare gör.

I den politiska retoriken skulle den nya regeringen sänka skatterna. Någon som har märkt några sänkningar?

Link to comment
Share on other sites

På min har jag:

Skattevikt 690kg

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 121 G/KM.

Effekt kW: 77

Då har du nästan en miljöbil ! Men det är väl ingen slump att det uppskattade värdet hamnade på 121g.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning!

Det finns alltså ingen anledning att göra några miljöåtgärder t.ex. katalysator, kolkanister, byte av ventiltätningar/kolvringar mm eftersom skatten inte baseras på några CO2 mätningar som SBP gör vid besiktning. Varför då mäta C02?

Märkligt! Skatten borde logiskt baseras på C02 mätningarna som görs av SBP.

Tyvärr måste man konstatera att politikerna lever i en annan verklighet än vad vi vanliga medborgare gör.

I den politiska retoriken skulle den nya regeringen sänka skatterna. Någon som har märkt några sänkningar?

Fast Bilprovningen kan ju bara mäta utsläppen på tomgång/fast varvtal och med bilen stillastående, så det är ju inte riktigt samma sak. Beräkningen är som sagt inget unikt för amatörbyggen utan görs för alla nyare bilar där mätvärden saknas. För de flesta amatörbyggare är nog beräkningen klart gynnsam...i förhållande till att mäta de faktiska utsläppen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hela konstruktionen av fordonsskatten är feltänkt från början till slut.

Det borde vara en registeravgift och den verkliga beskattningen borde tas på bränslet.

Höjde man bensinpriset med 2:- per liter skulle man landa på samma belopp som idag om man körde 1200-1300 mil.

För folk med törstiga bilar såsom SUV:ar etc så skulle det förstås bli några tusen dyrare men det är väl bara rätt.

Någon forskare menade ju att bensinpriset behöver komma upp med va 5-7:- litern för att det i någon egentlig mening skulle påverka folks körande.

Om nu beräkningen görs så som det är sagt ovan så borde ju en bil som byggs lätt och med säg en 90hk 1,6L motor kunna komma under de magiska 120g/km som kvalificerar fordonet som miljöbil. Men ska man anta att det i realiteten är omöjligt att bygga ett miljöfordon för en amatör?

Nu när det blir möjligt att konvertera standardbilar så borde det ju även gå att regga ett amatörbygge för E85 förutsett man har katalysator och klarar avgasvädena för katalysatorbilar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...